Algemeen forum > F.A.Q. & How-to

bougies en hun verhaal

(1/5) > >>

Serge:
Eigenlijk is de bougie een zeer essentieel onderdeel van de motor, maar meestal worden deze echter verwaarloosd. Nochtans zijn het de bougies die zorgen voor de ontsteking, en zonder ontsteking, NO POWER! Dus eigenlijk wel een belangrijk stukje. Er bestaan honderden soorten, elk met hun eigen nummer, maar hoe weet je welke bougie je moet gebruiken? REGEL 1: Denk niet altijd dat de fabrikant van je auto er niets van afweet. De bougie die vermeld staat in de handleiding, zal wel meestal deze zijn die het beste past, en de beste rijeigenschappen heeft. Toch kan het interessant zijn, om in de winter een warmere bougie te nemen, en in de zomer een koudere(geldt enkel voor opgevoerde motoren die tot het uiterste zijn opgevoerd of ombouw naar lpg ). Reden? De temperatuur van de buitenlucht heeft zijn invloed op de eind-compressie temperatuur van de motor. Is deze te laag, dan heb je een slechte verbranding, is deze te hoog, kan de elektrode smelten, of het porcelein barsten. Een tweede functie van de bougie is dus warmte van de verbrandingskamer afvoeren. Hoe gaat dit in zen werk? ff tekeningetje bij halen:
 Als een bougie koud wordt genoemd, wordt er niet mee bedoeld dat de vonkt minder fel is dan bij een bougie met een hogere warmtegraad. De warmtegraad van de bougie is een indicatie van hoe goed de bougie de warmte van de vonk (warmte van de elektrode) over kan brengen op de cilinderkop.
Op de tekening kun je duidelijk zien dat de isolatiemantel van de warme bougie veel langer is dan deze bij de koude bougie, waardoor de warmte veel moeilijker kan worden afgevoerd. De koude bougie daarentegen heeft een veel kortere isolatiemantel, waadoor de warmte veel sneller bij de cilinderkop geraakt, en dus veel sneller kan worden afgevoerd.  
Een koudere bougie kan meer warmte afgeven aan de cilinderkop, waardoor de temperatuur van de elektrode relatief laag zal blijven. Als de temperatuur van de elektrode te laag is dan zal de brandstof die op de elektrode komt niet goed kunnen verdampen, waardoor de bougie niet genoeg warmte op de elektrode zal kunnen ontwikkelen om de volgende ontbranding goed te kunnen laten verkopen. Het gevolg is dan dat je een bougie krijgt waar veel kool zich op afzet.
Een warmere bougie kan vergeleken met een koudere bougie veel minder warmte afgeven aan de cilinderkop. Als de temperatuur van de elektrode te hoog is dan zal de brandstof op de elektrode te snel verdampen. Dit resulteert in een te hoge compressie en te vroege ontsteking van het brandstof/lucht mengsel. Deze te vroege ontsteking is zeer, zeer slecht voor de motor. Na enige tijd zal het zelfs zo kunnen zijn dat de motor kapot draait.
 
Nog even wat verdere gegevens: Bougies monteer je beter met wat kopervet of antiroest, om beschadiging van de schroefdraad tegen te gaan. Span deze altijd aan met een momentsleutel, op 25Nm

Serge:

 
Wat kan men afleiden uit de bougies?
 
Het lijkt misschien raar, maar aan de kleur en de staat van het porcelein van de bougie, kun je afleiden in welke staat je motor verkeert. De kleur van het porcelein varieert naar gelang de temperatuur van de motor, en de staat waarin hij verkeert. Op onderstaande foto's en uitleg kun je misschien het één en ander afleiden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien de bougie een lichtgrijze tot bruine kleur heeft, en het oppervlak schoon is, dan staat de motor goed afgesteld. Doordat de bougie enkel afgeronde hoeken heeft, kunnen we ook afleiden dat het ontstekingstijdstip goed is. De motor gaat dan ook goed draaien, en de lucht/benzineverhouding is goed. Indien er een nieuwe bougie geplaatst wordt, hou dan rekening met de oude, en plaats een nieuwe met dezelfde warmtegraad.

Serge:
Zo ziet een bougie er uit die dringend aan vervanging toe is. Let op de grote electrode afstand .Deze moet met een Ngk bp6es 0,8mm zijn voor alle polo motoren .
Dus altijd de electrode afstand afstellen met een voelermaatje , de bougie heeft van fabriek uit zelden tot nooit de goede afstand , tenzij je de bougie gebruikt met meerdere massa electroden (BUR6ET )

Serge:
Wanneer er op de bougie een zwarte, droge koolstofaanslag ligt, betekend dit dat de motor te rijk draait, of dat de warmtegraad van de bougie te koud is. Een te rijk mengsel kan je herkennen aan zwarte rook uit de uitlaat. Dit kan dan ook verschillende oorzaken hebben.
 
-Om te beginnen zou ik eerst es kijken naar de luchtfilter. Het kan best gebeuren dat deze de luchtstroom teveel remt, waardoor een rijkere verbranding ontstaat.
- Tweede logische redenering is de luchtschroef afstellen.
- Het kan ook gebeuren dat de choke blijft hangen, waardoor de motor zoiezo te rijk draait
- Ook de carburatorvlotter kan een oorzaak zijn voor een te rijk mengsel
-Ook kan het zijn dat je ontsteking niet goed staat
-Indien nodig kleppen stellen
- Lamda sonde of blauwe tempsensor nakijken

Serge:
Een zwarte, natte aanslag wijst meestal op een kapotte bougie. Deze bougie kan het volledige mengsel niet verbranden door een slechte vonk, of de ontsteking is kapot of slecht afgesteld. In mindere mate is het mogelijk dat het mengsel te rijk is, maar dan ook véél te rijk.
-Overstromende vlotter
- lekkende injector

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie