Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Dennis op di, 22 mrt 2005, 19:20:53
-
Hier staat de motorcode:
-
Soms is de motorcode ook onder de stroomverdeler te vinden :
(twee afbeeldingen:)
-
Bakcode:
-
Of kijk in de kofferbak van de auto, of voorin het instructieboekje.
Daar zit een sticker zoals deze geplakt, met daarop allerlei informatie.
Oa. dus de motorcode, versnellingsbakcode en lak kleur (alsook chassisnummer, meeruitvoering, etc etc)
-
Alle bakcodes, met overbrengingsverhoudingen.
Ook zijn de snelheiden bij bepaalde toerentallen uit te rekenen, uitgaande van wielomtrek.
hier te vinden (Duitstalig)
-
Alle bakcodes, met overbrengingsverhoudingen.
Ook zijn de snelheiden bij bepaalde toerentallen uit te rekenen, uitgaande van wielomtrek.
hier te vinden (Duitstalig)
de link werkt niet meer
-
Goed: En dan nu de grote determinatie tabel voor de echte Nono's!
Kind kan de was doen: als ie maar kan lezen.
Open de motorkap, kijk goed naar wat je ziet, vergelijk en maakt uw keuze!
VRAAG 1
Hydro-stoter of Sleeptuimelaar?
Een hydrostoter heeft een aluminium of metalen klepdeksel dat met 3 bouten vast zit,
Een sleeptuimelaar heeft een metalen klepdeksel dat met 8 boutjes vast zit (exact: 6 boutjes, 2 moertjes)..
Van boven naar beneden:
- Hydrostoter met metalen klepdeksel standaard
- Hydrostoter met aluminium klepdeksel standaard
- Hydrostoter met aluminium klepdeksel G40
- Sleeptuimelaar
Komt jouw klepdeksel overeen met de eerste of de tweede: Dan heb je een motor met hydrostoters. Lees verder bij vraag 2.
Komt jouw klepdeksel overeen met de derde?
Dan heb je een 'G40' motor: met hydrostoters en G-lader. motorcode: PY
Komt jouw klepdeksel overeen met de vierde? Dan heb je een Sleeptuimelaar! Ga verder bij vraag 7
-
HYDROSTOTER
Vraag 2
Carburateur versus injectie,... of toch een Diesel?
Om erachter te komen of jouw auto is voorzien van een carburateur, injectie of misschien wel een dieselmotor, gaan we opzoek naar de benzine dan wel dieselpomp.
Bovenste motor: Zie je achter de kop iets wat ook maar een beetje hierop lijkt? Dan heb je een diesel motor!! In het geval van de Polo 2 (ronde koplampen) is dat motorcode 'MN'. In de Polo 2f (vierkante koplampen) is dat de '1W'
Lijkt het totaal niet op de bovenste foto? Kijk dan eens goed naar de onderste foto: In het rode rondje: een mechanische benzinepomp: met 2 inbusbouten aan de achterkant van de kop, met 2 benzineslangen eraan vast. In de aanvoerleiding is een benzinefilter te vinden (groene rondje).
Heb je zo'n benzinepomp? -> Dan heb je een carburateur. Lees verder bij vraag 3.
Heb jij niet zo'n benzine pomp? -> Dan heb je een motor met injectie: Lees verder bij vraag 4
-
Hydrostoter met carburateur
VRAAG 3
1.0 HZ motor of 1.3 MH motor
Er zijn 2 typen motoren geleverd in de polo met hydrolische kop en carburateur.
De 'HZ' en de 'MH'.
De 'HZ' is een 1.0, met 45 pk
De 'MH' is een 1.3, met 55 pk.
Qua uiterlijk onderscheiden ze zich vanelkaar in het luchtfilterhuis. De HZ heeft een iets kleiner luchtfilter dan de MH. Dit zie je terug in de 'bol' in het deksel: Die van de HZ is een stuk kleiner:
Zie de 2 afbeeldingen:
Bovenste: 1.0 HZ
Onderste: 1.3 MH
Beide motoren zijn zowel met metalen als met aluminium klepdeksels uitgevoerd geweest.
-
Hydrostoter met injectie
Vraag 4
Mono of Multipoint injectie
De auto heeft een elektrische benzinepomp, welke onder de auto hangt, en dus geen mechanische pomp op de kop.
Er zijn grofweg 2 soorten injectie systemen geleverd: Monopoint en Multipoint.
Op de bovenste foto zie je een rond luchtfilterdeksel (braadpan): Monopoint.
Op de onderste foto zie je een multipoint injectie systeem, zonder ronde braadpan, maar met een vierkant plastik luchtfilterhuis.
Heb je een Multipoint injectie systeem? lees verder bij vraag 5
Heb je een Monopoint injectie systeem? Lees verder bij vraag 6
-
Hydrostoter met Multipoint injectie
Vraag 5
Difijet of Digifant injectie
Er zijn 3 typen 'multipoint injectie' motoren geleverd in de Polo.
De PY, de 3F en de NZ.
De PY valt al af: Deze heeft een afwijkend klepdeksel welke we reeds eerder hebben gedetermineerd (vraag 1)
Blijven de 3F en NZ over.
De NZ is uitgevoerd met de Digijet injectie: Een inspuitcomputer en een losse transistor ontsteking.
De 3F is uitgevoerd met de Digifant injectie: Ontsteking en inspuitcomputer in 1.
Het grootste (optische) verschil zit m in de ontsteking. De NZ heeft nog een 'ouderwetse' vacuum vervroegde ontsteking. De ontsteking van de 3F is volledig computer gestuurd.
De bovenste afbeelding is van een NZ ontsteking: Deze is duidelijk 'langer' dan die van de 3F, en belangrijker: De NZ ontsteking is voorzien van vacuumvervroeging: Er zit een soort paddestoelhuisje op de ontsteking, waar een vacuumslang op zit aangesloten.
De ontsteking van de 3F is veel korter, en er zitten geen slangen aanvast.
-
Hydrostoter met Monopoint injectie
Vraag 6
Monopoint injectie: 1.0 of 1.3
Er zijn 2 typen motoren geleverd met monopoint injectie: de 1.0 AAU en de 1.3 AAV. Beiden zijn uitgevoerd met hetzelfde luchtfilterhuis.
Optische zijn er daardoor (bijna?) geen verschillen.
Voorals nog daarom geen optisch uitsluitsel mogelijk.
Wie het weet, mag het zeggen!
-
Sleeptuimelaar
Alle sleeptuimelaars zijn carburateur motoren, en hebben een mechanische benzinepomp aan de achterkant van de kop, terhoogte van de eerste cylinder.
Vraag 7
Vacuum-verlaatsysteem of niet
Er zijn heel veel verschillende soorten sleeptuimelaar motoren geleverd geweest. Varierend van 800 cc tot 1300 cc.
Optisch zijn de verschillen vaak slechts minimaal. Toch is het met een paar foto's mogelijk een heel aantal van deze typen van elkaar te scheiden.
Op de foto zie je de motorruimte van een polo met sleeptuimelaar motor. In de cirkel zie je een groen bolletje: Het vacuum reservoir voor de vacuum-verlating van de onsteking.
Heeft jouw auto ook zo'n groen bolletje? Dan heb je een 1.0 GL motor (40pk).
Heeft jouw auto niet zo'n gekke bol? Ga dan verder naar vraag 8.
-
Sleeptuimelaar, geen vacuumverlating
Vraag 8
Rond luchtfilterhuis, of vierkante bak
Alle sleeptuimelaar motoren hebben dezelfde opstelling: Een rond luchtfilterhuis bovenop de carburateur.... Op 1 na: de GK motor heeft een zwart plastik bak, linksvoor in het motorruim.
Heeft jouw Polo (met sleeptuimelaar kop) ook zo'n vierkant bak? Dan heb je een GK motor (75 pk).
Heeft jouw Polo geen vierkant bak, maar een ronde bak bovenop de motor? Ga dan verder bij vraag 9
Foto met dank aan Ken Kuppens @ polo86c.be
-
Sleeptuimelaar, Geen vacuumbol, geen vierkantluchtfilterhuis
Vraag 9
Grote luchtfilterkast, met voorverwarming en metalen deksel
Vanaf nu word het echt lastig om de motor uit elkaar te houden. Heeft jouw motor precies hetzelfde luchtfilterhuis zoals op deze foto? Dan is het een HK: deze motor is volledig vergelijkbaar met de 'MH' (hydrostoter), maar dan in sleeptuimelaar uitvoering. Deze HK heeft 55 pk.
Heeft jouw motor niet exact hetzelfde filterhuis? Ga dan verder naar vraag 10.
Foto: Met dank aan Sjon
(http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/Classic_moter_HK.jpeg)
<!--EDIT|Mark|1138299598-->
-
Hydrostoter met Monopoint injectie
Vraag 6
Monopoint injectie: 1.0 of 1.3
Er zijn 2 typen motoren geleverd met monopoint injectie: de 1.0 AAU en de 1.3 AAV. Beiden zijn uitgevoerd met hetzelfde luchtfilterhuis.
Optische zijn er daardoor (bijna?) geen verschillen.
Voorals nog daarom geen optisch uitsluitsel mogelijk.
Wie het weet, mag het zeggen!
Aanvankelijk dacht ik altijd dat AAU regelapparaat korter was dan AAV
en dat de aansluiting anders was, zie pic.
AAV = haak je d'r aan rechtse kant in en klikt links
AAU = stekker erop en schuif
MAAR!!!!!!
Heb inmiddels 'ontdekt' dat latere types AAV een ander regelapparaat hebben: gezien bij Maikel's 2f.
Daarvan is 't kastje ook korter
(of aansluiting/stekker ook anders is, twijfel ik ff aan)
Kortom: moeilijk te ontdekken welke welke is........
-
Sleeptuimelaar. Geen GL, GK of HK
Vraag 10:
Wel of geen automatische voorverwarming
Het is nu niet meer mogelijk aan de hand van 1 vraag te beoordelen wel type motor je hebt.
De echt oude (Polo 1 t/m 1977) hebben nog geen automatische regelklep, maar dienen handmatig van zomer op winterstand te worden gezet.
Meest voorkomende in Nederland: HA (900cc, 40pk). Maar ook HB, HC, HJ etc etc zijn mogelijk.
Uitgesloten: HH (vanaf Polo 1f): deze kwam pas later en heeft altijd een automatische regelklep (correct me if I am wrong)
-
Hmm.
Nu even de extra info van Sjon er even tussen frutten!
(@ Sjon: Mijn dank is groot.. Ik zal de info er in verwerken en natuurlijk de bron vermelden :) )
-
Hydrostoter met Monopoint injectie
Vraag 6
Monopoint injectie: 1.0 of 1.3
Er zijn 2 typen motoren geleverd met monopoint injectie: de 1.0 AAU en de 1.3 AAV. Beiden zijn uitgevoerd met hetzelfde luchtfilterhuis.
Optische zijn er daardoor (bijna?) geen verschillen.
Voorals nog daarom geen optisch uitsluitsel mogelijk.
Wie het weet, mag het zeggen!
Aanvankelijk dacht ik altijd dat AAU regelapparaat korter was dan AAV
en dat de aansluiting anders was, zie pic.
AAV = haak je d'r aan rechtse kant in en klikt links
AAU = stekker erop en schuif
MAAR!!!!!!
Heb inmiddels 'ontdekt' dat latere types AAV een ander regelapparaat hebben: gezien bij Maikel's 2f.
Daarvan is 't kastje ook korter
(of aansluiting/stekker ook anders is, twijfel ik ff aan)
Kortom: moeilijk te ontdekken welke welke is........
steker van de latere aav zijn anders dan die van de oude aav
kijk morgen of hij overeenkomt met de aau!
-
edit: zijkant bakzijde bovenaan!! Morgen even checken
Klopt, tussen bak en cilinderkop.
-
Topic opgeschoond
foto van motorcode aan zijkant blok toegevoegd.
-
waar is het lijstje met bak/motorcodes en bijbehorende specs gebleven
kan het niet meer vinden op het nieuwe forum? -dunno-
-
http://www.polo86c.nl/info/_history_main.shtml (http://www.polo86c.nl/info/_history_main.shtml)
-
waar is het lijstje met bak/motorcodes en bijbehorende specs gebleven
kan het niet meer vinden op het nieuwe forum? -dunno-
das die duitse site die het al een jaar rustig niet meer doet
-
http://www.polo86c.nl/info/_history_main.shtml
Leuk hoor maar waar is de HA ? ;)
Staat er nergens op de site iets over hoe lang de drijfstangen zijn per blok ?
Dan hopelijk graag nog eens opgedeelt in de sleeptuimelaars en de hydroblokken .
Weet iemand het gewicht van een standaard drijfstang ? Zit je weer met de lengte :P
-
(http://omgmod.org/wiki/images/9/90/Broom_icon.png)
-
bedankt voor de info