Serge: Misschien handig te melden hoe lang een leek er mee bezig zal zijn :-)
Arno: klepsteelrubbers zijn niet echt heel makkelijk te vervangen.... Het kan wel, maar als je dat in 3 uur kunt, incluus koffie + gebak, dan kan je zelf de diagnose ook stellen....
Aangezien je zelf de diagnose (nog) niet kunt stellen, ga ik er vanuit dat t dus wat langer duurt,. zonder specialistisch gereedschap zelfs een eeuwigheid
Maar goed:
Als je m toch wilt redden: Begin bij de olie, en dan wel, bij het niveau: is dat goed? (niet te veel, niet te weinig), dan zit 't m wellicht in de carter ontluchting.
Check eerst de slang zelf: rot? of gewoon 'heel' en 'gummi'
Slang goed?
Laat de olie aflopen, en gooi een flinke klets benzine via de carterontluchting naar het carter (en vang ook dit op)..
Beetje spoelen van het ontluchtingsfilter KAN namelijk de ontluchting 'verbeteren' waardoor er minder druk opbouw plaats vind, en er door de slang, minder olie omhoog spuit.
Luchtfilter vervang je natuurlijk ook direct. (Kan je mooi aflezen hoe lang t duurt voor ie weer vol met olie zit).
While your at it: bougies vervangen, en de oude controleren.. in de Haynes (of op de site van Champion?) staat hoe je aan de staat van de bougies kunt aflezen hoe de conditie van de motor ongeveer is.
Hoe staat het met de koppakking zelf? Is het een grote dikke vette olie-bedoeling bij de dynamo steun? Dan heeft de koppakking waarschijnlijk zijn langste tijd gehad..
Hoe is t koelwater?
Zit er drap onder de olie-vuldop?
Bij de garage kunnen ze een compressie test doen, waarbij ze ook veel kunnen zeggen over de staat van de motor (compressie)..
enz enz enz