Het Polo86c Register
Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: vw-gj op za, 30 jan 2016, 10:14:44
-
Reeds ruim 5 jaar geleden (oktober 2010) kocht ik m'n eerste Polo 1 uit 1976. Sinds toen zit ik ook hier op het forum rond te snuisteren, informatie te zoeken en andere Polo's en Derby's te bewonderen.
Toen ik de Polo kocht wou ik er gewoon mee rond cruisen, geen grote plannen mee, stond behoorlijk dacht ik.
Er was nogal wat (veel) roest aan, had ook jaren buiten gestaan bij de vorige eigenaar(s), maar dat maakte me niet,
gewoon leuke wielen erop, motor een beurtje gegeven, er voor gezorgd dat het ding ook remde en ik had de ideale zondags cruiser -sturen-
zo stond ze op internet, ik was direct verkocht -love-
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/77719066-polo-mk1_zpswzzogf5v.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/77719066-polo-mk1_zpswzzogf5v.jpg.html)
De Porsche Teledails had ik net geruild voor de wielen van m'n toenmalige dagelijkse Polo 6n, vond ze juist wat groot voor de mk1
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_2635_zpszihncneh.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_2635_zpszihncneh.jpg.html)
De Weitec veren die er onder zaten toen ik haar kocht hebben na een jaartje voor de dood van de toen 35 jaar oude dempers gezorgd waardoor ik een TA technix schroefkit heb aangeschaft
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/DSCN2654_zpswyf7mgxx.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/DSCN2654_zpswyf7mgxx.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_5527_zps7hzyti19.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_5527_zps7hzyti19.jpg.html)
Gelukkig heb ik de Polo altijd binnen kunnen zetten dus van roest is het er niet (nog) erger op geworden dan dat het al was maar zo'n 2 jaar geleden heb ik haar in een (lange) winterslaap gezet.
Het motortje lekte zowat iedere vloeistof die er in zit dus had ik beslist om het te laten rusten tot ik tijd en geld had om het in 1 keer volledig inorde te zetten.
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_1732_zps9fmnoral.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_1732_zps9fmnoral.jpg.html)
Eind vorig jaar dan eindelijk samen gaan wonen met m'n vriendin, vaarwel gezegd tegen de garage box zonder elektriciteit, nu genoeg knutsel ruimte en plaats voor onze auto's binnen te kunnen zetten (vriendin heeft er ook een paar :))
Op dat moment stond er met groot toeval net nog een Polo 1 (uit 1978) te koop hier in Belgïe en heb die er zonder twijfel bij genomen voor onderdelen -naughty-
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_1972_zpsuxxp4dsi.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_1972_zpsuxxp4dsi.jpg.html)
Het kan eindelijk echt beginnen!
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_2247_zpscxffnlsk.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_2247_zpscxffnlsk.jpg.html)
Updates komen er aan :)
-
Leuk... Die witte, had die een fikse deuk aan de rechterkant?
Enige wat niet mijn ding is is de bermlamp, uit de luchtgekoelde ratscene. Daar is jouw Polo imo te jong en te netjes voor.
Good luck met de restauratie!
-
Succes met de restauratie , ben benieuwd naar het resultaat :)
-
Leuk... Die witte, had die een fikse deuk aan de rechterkant?
Enige wat niet mijn ding is is de bermlamp, uit de luchtgekoelde ratscene. Daar is jouw Polo imo te jong en te netjes voor.
Good luck met de restauratie!
thx! ja inderdaad, de deur en achterflank van de witte is flink toegetakeld -gert-
de lamp vind ik tegenwoordig ook niet meer passen -dunno-
Succes met de restauratie , ben benieuwd naar het resultaat :)
dankje, ik ben ook benieuwd -naughty-
-
Het doel met de Polo is haar volledig te restaurenen en wat te "retrofitten"
Ik wil het er zo origineel mogelijk laten uit zien, maar met wat puntjes die ik naar mijn zin wil.
Vorige zomer alvast de wielen die er op komen gevonden na heeel lang zoeken.
Ik wou zoiezo met 14 inch gaan rijden en moesten er simpel uit zien en vond dit setje Compomotive TH fantastisch :D
De stickers zijn er al af en worden nog volledig in orde gebracht.
De banden die er op liggen zijn Michelin Semi slicks, zijn wat verouderd maar nog niet tot op de draad versleten, zijn niet straat legaal dus waarschijnlijk komt er nog een setje velgen om mee in het verkeer te rijden -dunno-
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_1429_zpsjdsz02bi.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_1429_zpsjdsz02bi.jpg.html)
Ik heb ook een setje Porsche stoelen staan die er in komen
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_2210_zpsr7sl9tw0.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_2210_zpsr7sl9tw0.jpg.html)
-
-thumbsup- -klus-
Weer een die het gaat overleven!
-
Ziet er goed uit allemaal
-
-thumbsup-
-
Ondertussen is de Polo zo goed als volledig gedemonteerd, nu nog even wachten op een motor takeltje
Tijdens het demonteren toch enkele hele slechte stukken ontdekt
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6973_zpsqzuqwtch.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6973_zpsqzuqwtch.jpg.html)
Nieuwe front waarschijnlijk...?
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6976_zpsnhpscxqa.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6976_zpsnhpscxqa.jpg.html)
De accu bak werd ooit onder handen genomen
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6965_zpsqs1rt4bo.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6965_zpsqs1rt4bo.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6971_zpstpj14mzp.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6971_zpstpj14mzp.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6970_zpsklod7fcq.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6970_zpsklod7fcq.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6963_zpst7i2wcco.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6963_zpst7i2wcco.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6964_zpsqeehchog.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6964_zpsqeehchog.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6966_zpsarhfiulh.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6966_zpsarhfiulh.jpg.html)
Werd hier ook al eens opgelapt...
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6969_zpslic8xv42.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6969_zpslic8xv42.jpg.html)
Bitumen op de vloer en onder het dashboard is nu ook allemaal verwijderd. daar is het ook aan de 2 kanten goed door roest aan de voeten. Bestuurders zijde is al eens opgelapt geweest
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6978_zpsyryvfmkt.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6978_zpsyryvfmkt.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_6959_zpsq9mwx3jm.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_6959_zpsq9mwx3jm.jpg.html)
-
-thumbsup- gaat goed komen!
-
Valt indd mee, maar wees zuinig op je front! Kans op keienvanger is groter dan front vinden...
-
Dat wordt weer een mooie. Dit topic ga ik zeker volgen.
-
Thx voor de reacties :)
Ondertussen heb ik serieus opgeruimd in m'n klus hok, met de verhuis had ik gewoon al m'n spullen erin gedumpt en nu werd het tijd om serieus te sorteren en organiseren.
Ben er nog niet helemaal, maar is al een stuk netter en overzichtelijker -ja-
Toen vorige week 2 leuke telefoontjes gekregen, ééntje dat maandag m'n "giraf" maandag zou geleverd worden en een tweede telefoontje dat m'n spit klaar was om afgehaald te worden -naughty-
Maandag stopte er dan een vrachtwagen voor de deur en zette dit pakketje af
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_7038_zps8uutlujd.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_7038_zps8uutlujd.jpg.html)
En dit kwam er uit
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/516805c38123c_zpsllcmxkls.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/516805c38123c_zpsllcmxkls.jpg.html)
Niet dus, maar ook wel mooi spul
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_7047_zpsqpmd5vhg.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_7047_zpsqpmd5vhg.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_7048-2_zpszwnwbmw9.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_7048-2_zpszwnwbmw9.jpg.html)
Ben dan ook het spit gaan ophalen
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_7044-2_zpsbt9tt2wn.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_7044-2_zpsbt9tt2wn.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_7049-2_zpsz6wtdphm.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_7049-2_zpsz6wtdphm.jpg.html)
Ik, blij -klappen-
Toen werd het donker, gedaan met buiten spelen dus binnen verder gedaan.
Eerst voortrein er vanonder gehaald
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_7062-2_zpstczfp2dx.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_7062-2_zpstczfp2dx.jpg.html)
Dan meteen begonnen met de motor takel en het motortje er uit gelepeld, ging eenvoudiger dan dat ik verwacht had :)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_7054-2_zpsxlcygctm.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_7054-2_zpsxlcygctm.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_7052-2_zpsscs1qx1k.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_7052-2_zpsscs1qx1k.jpg.html)
Dat werd tijd, 6 jaar gewacht om dit te doen :P
-
Goed bezig! Wist niet dat dat een Giraf genoemd werd, kan me er wel iets bij voorstellen....
Dat spit is oorspronkelijk zeker voor Golf 1? De Polo heeft geen open chassisbalken waar je de lengtebalken in kunt steken. Daar zul je dus wss nog een aanpassing op moeten verzinnen (of eerst front en achterplaat demonteren)? -dunno-
-
Goed bezig! Wist niet dat dat een Giraf genoemd werd, kan me er wel iets bij voorstellen....
Dat spit is oorspronkelijk zeker voor Golf 1? De Polo heeft geen open chassisbalken waar je de lengtebalken in kunt steken. Daar zul je dus wss nog een aanpassing op moeten verzinnen (of eerst front en achterplaat demonteren)? -dunno-
haha ja, is waarschijnlijk het (west)-vlaamse woord ervoor :D
Inderdaad, het spit moet nog aangepast worden. De persoon die hem gemaakt heeft had er al enkele gemaakt voor een Escort mk1 of Kadett Mk1 dus had hier niet bij stil gestaan.
Ik zal waarschijnlijk de kokers inkorten en een plaatje op lassen om te monteren op de bumper punten. Maar 'k heb hier toch wat schrik voor, de volledige kas ophangen op 4x M8 boutjes -wtf-
-
Wauw wat een mooie ruime schuur! -klus-
Het gaat de goede kant op zo te zien. Ben benieuwd naar het resultaat
-
Wauw wat een mooie ruime schuur! -klus-
Het gaat de goede kant op zo te zien. Ben benieuwd naar het resultaat
Ja is echt ideaal qua grootte, maar het is niet allemaal ideaal, het dak op de schuur werd volledig vernieuwd door de eigenaar maar werd niet volledig waterdicht gemaakt -dunno-
En er ligt geen vloer, enkel (harde)aarde -gert- -boehoe-
Het zal nog even langer duren tot de Polo klaar is aangezien ik normaal morgen starte met een cursus "carrosserie voor oldtimers" maar ik kreeg maandag pas het slechte nieuws dat de docent er mee ophoud en de opleiding verzet wordt naar het najaar aargh.gif -dots-
-
aangezien ik normaal morgen starte met een cursus "carrosserie voor oldtimers"
Gaaf is dat en interessant.. Kan in Haren bij Vught ook en je eigen auto meenemen, dan is je eigen auto je leer object. Ik heb 2 jaar terug het gedeelte van het voorbewerken gedaan nadat de cursisten het laswerk gehad hadden.. Erg leuk is dat.
Even wachten dus maar succes alvast -thumbsup-
-
Is dat bij Van Wel, Arno? -dunno-
-
Ja klopt Geert
-
Ophangen met een paar m8 boutjes gaat goed hoor , koets weegt leeg niet zoveel
-
Gaaf is dat en interessant.. Kan in Haren bij Vught ook en je eigen auto meenemen, dan is je eigen auto je leer object. Ik heb 2 jaar terug het gedeelte van het voorbewerken gedaan nadat de cursisten het laswerk gehad hadden.. Erg leuk is dat.
Even wachten dus maar succes alvast -thumbsup-
-thanks-
Inderdaad, dacht ik ook.
Het is ook de bedoeling aan je eigen project te werken, maar ik denk niet dat het mogelijk zal zijn de volledige auto mee te nemen, maar wel losse stukken.
We zien wel.
Die cursus bij Van Wel had ik ook gezien toen ik ernaar opzoek was, maar is jammergenoeg meer dan 2 uur rijden voor mij -gert-
Ophangen met een paar m8 boutjes gaat goed hoor , koets weegt leeg niet zoveel
Oké, dat stelt me gerust :)
-
Ophangen met een paar m8 boutjes gaat goed hoor , koets weegt leeg niet zoveel
Het enige probleem dat hier op het forum heeft plaatsgevonden is dat bij het op-/inhangen van de koets de onderkant van de 2 steunen zijn gaan rollen, waardoor front en achterplaat 'vervouwen' zijn.
Wellicht een goed idee om de onderkant op lengte te fixeren. Zo heeft Jaap dat uiteindelijk ook gedaan bij het lenen van mijn spit.
-
Het enige probleem dat hier op het forum heeft plaatsgevonden is dat bij het op-/inhangen van de koets de onderkant van de 2 steunen zijn gaan rollen, waardoor front en achterplaat 'vervouwen' zijn.
Wellicht een goed idee om de onderkant op lengte te fixeren. Zo heeft Jaap dat uiteindelijk ook gedaan bij het lenen van mijn spit.
Oja, ben eens een "horror" foto hiervan tegen gekomen, maar ik was zoiezo al van plan ze te verbinden in de lengte. Maar goed dat ik nu de oorzaak weet, zie het al direct meer zitten om haar erin te hangen -thumbsup-
-
Deze polo komt dik in orde zo te zien -thumbsup-. Wat ben je met de witte van plan? Gaat die weg in onderdelen of?
-
Even een update, niet veel veranderd aan de Polo maar ze heeft er opnieuw een vriendje bij...
Zeer onverwachts, terwijl ik opzoek was naar onderdelen om m'n vriendin haar Polo Classic te herstellen wist een maat me te vertellen dat hij iemand kende die een "Polo met kont" had staan waar hij enkel de motor van nodig had en de rest was voor de sloop........ -dunno- -gert-
Ik, vlug eens gaan kijken en trof iets anders aan dan een Polo Classic... -naughty-
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_7741-3_zpsdg1stpy6.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_7741-3_zpsdg1stpy6.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_7740-2_zpss8vjfyj3.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_7740-2_zpss8vjfyj3.jpg.html)
De Classic van m'n vriendin is er niet mee hersteld, maar ik ben wel blij dat ik deze gered heb, en was dan nog eens "bijna gratis" -love-
-
-thumbsup-
-
-thumbsup-
-
Daar moet je er meer van vinden -thumbsup-
-
-goodjob-
-
Leuke Polo en Derby. Veel succes met de restauratie. -thumbsup-
-
Met deze week alweer een tegenslag ontdekt te hebben, het topic even updaten, met ook enkele vraagjes...
Wat er de afgelopen maanden gebeurt is: niet veel (buiten nog 2 auto's bij gekocht te hebben -naughty-):
In september begonnen met een avond opleiding "automotoren" (elke maandag avond)
Ik was opzoek gegaan naar een 1.6 16v om tijdens de cursus op punt te zetten.
Met een tripje richting Amsterdam, had ik die gevonden (ARC)
Verenigd met haar nieuw hartje (had ik toen alle hoop in...)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_3175_zpsqokey2l5.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_3175_zpsqokey2l5.jpg.html)
De man waarvan ik de motor kocht zei me dat er iets mis was met één van de drijfstangen en dat hij geen zin meer had om de motor terug in orde te zitten.
Het begin:
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_3300_zpsjeedkca5.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_3300_zpsjeedkca5.jpg.html)
Eenmaal dat ik de motor open had gedaan zag ik al vlug dat de krukas zwaar had afgezien.
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_3534_zpssxcvyf2k.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_3534_zpssxcvyf2k.jpg.html)
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_3525_zpsnzazsv8x.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_3525_zpsnzazsv8x.jpg.html)
Dus dan op zoek gegaan naar een nieuwe krukas.
Die had ik na enige tijd gevonden, toegeleverd vanuit Nederland naar België, maar wat bleek toen ik de doos open deed: de krukas had als code: 032105101M (AEE) terwijl ik duidelijk zocht naar een 036105101C voor ARC.
Dus dit is vraagje 1: lukt het ook met deze krukas, of moet ik die terug sturen en hopen dat ik m'n geld terug krijg?
Dan eenmaal verder gegaan met het opkuisen van het blok, dit ontdekt:
(http://i1078.photobucket.com/albums/w499/gertjanwillem/IMG_3931_zpsbrubadrc.jpg) (http://s1078.photobucket.com/user/gertjanwillem/media/IMG_3931_zpsbrubadrc.jpg.html)
2 van de 4 zuigers zijn gebroken net boven de segmenten.
Iemand tips over:
- Waar
- welke
- wat de kostprijs is van nieuwe zuigers?
Alvast bedankt -thumbsup-
-
Slag en boring zijn hetzelfde, maar of 't past -dunno-
Aandrijving oliepomp wel hetzelfde? Uit m'n blote hoofd denk ik dat die van de AEE met ketting is.
Informeer eens naar de prijs voor 't slijpen van de krukas + overmaats drijfstanglager.
Dit heb ik ook es laten doen, exacte bedrag weet ik niet meer, maar wel nog dat 't reuze meeviel.
(moet ik er wel bij zeggen, dat ik bij dat revisiebedrijf tegelijkertijd bijna heel 't onderblok heb laten reviseren:
hierdoor was 't mogelijk slechts een klein meerprijsje op 't totaal ipv dat je alleen de krukas laat slijpen)
-
Krukas terug sturen en doen wat Sjon zegt oude krukas laten slijpen en overmaatse lagerschalen plaatsen,wordt wel meer gedaan zo.