Algemeen forum > Techniek

olieverbruik

<< < (2/4) > >>

Erik39:
Ook verwarrend heb ik ontdekt, je moet de peilstok soms 3 keer afvegen en weer peilen voordat je het juiste peil te pakken hebt. Hierdoor heb ik er deze winter te veel bijgegegooid, ik vond blauwe damp en moeilijker starten al zo vreemd.

CGH-59:
Olie gebruik van 1 op 2500 is op zich niet abnormaal te noemen. Er zijn een aantal redenen, waarom een motor meer olie gaat gebruiken. Hierbij kun je denken aan een lekke koppakking, versleten klepsteelrubbers en/of geleiders en versleten of vastzittende zuigerveren.
Drie keer afvegen van de peilstok is bijzonder. Peilstok eruit, schoonmaken, terug doen, tot tien tellen en dan eruit en aflezen.
Een restje sludge in de vacuümbol kan ook het laatste restje verontreiniging zijn.
Als het olieniveau nauwelijks meer zakt, dan valt het wel mee. Mogelijk nog een reinigingsmiddel van Forte toevoegen aan zowel de olie als brandstof en dan een keer een goeie afstand rijden op de snelweg met regelmatige toerenwisselingen. Daarna olie en filter vervangen.

Erik39:
Inderdaat,  maar de zuigerveren en klepgeleiders lijken nu toch nog ok.  Koppakking is pas 50000 km en 6 jaar oud. 
Die 10 tellen wachten met peilen maakt inderdaat het verschil.  Gisteren stond hij nog iets boven max.
Binnenkort maar verversen, want nu zit er veel Action olie in.

CGH-59:
Ik ben wel benieuwd, hoe je aan de wetenschap komt, dat de zuigerveren en klepgeleider ok lijken. Aanname?
50000 km en/of 6 jaar is niet de garantie, dat een koppakking nog goed moet zijn. Ook een aanname?
Olie van de Action? Het klinkt misschien bizar, maar dat kan ook de oorzaak zijn van een hoger olieverbruik. Hoe gek het misschien klinkt, maar kwaliteit en prijs hebben op het gebied van olie echt met elkaar te maken.

Erik39:
Aanname ja, bij mijn Opel's Kadett en Corsa uit de jaren 80, die ik reed in de jaren 90 kreeg ik rookpluimen na het stationair draaien, oorzaak klepgeleiders, na reparatie verdwenen,  de polo geeft geen rookpluimen, dus zullen de klepgeleiders nog wel ok zijn.  Dan de Mitsubshi Colt '83 , die gaf een blauwe pluim bij het starten, invoegen e.d. olieverbuik 1 liter op 800 km., klonk als een diesel. (was benzine uiteraard)
Daarna een goede motor v.d. sloop, erin laten zetten, zuigerveren stonden bekend als zwak, kreeg je gerammel en rook.
Ik denk dan mijn koppakking nog goed is want geen olielekkage , schone koelvloeistof , geen luchtbellen ook.
Er zit ook wat Oil Stabalizer bij de action olie.

Trouwens,  lang geleden, toen de wegen nog vol waren van onze Polo's 86c  en Golf2 , zag ik vrijwel nooit een blauw rokende , alleen de golf diesel wel eens.   Het waren meer de Opels , de oudste modellen Nissan Micra
en Toyota Starlet die het bij het stoplicht blauwe walm achterlieten. En niet te vergeten de BMW 3 serie (1975-1982) , de grootste rookbom .

 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie