Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Steilheck op do, 23 dec 2010, 14:01:50
-
Bij gebrek aan een klepveerlichter:
1x boorkolom
1x pijpje van voldoende diameter
1x magnetisch dartpijltje :)
Slijp met een dremel oid wat aan een uiteinde van het pijpje weg om bij het gebruik ruimte te hebben om de klepspietjes te verwijderen. Zie de bovenste foto.
Verder spreken de foto's voor zich -ja-
-
mij is het toch niet helemaal duidelijk. Hoef je zo enkel met een magnetisch iets, de bovenkant van de klep eraf te halen? klepspietje dus? En hoe krijg je t dan straks weer gemonteerd, zoder al te veel gepriegel?
Ben niet zo deskundig op dit gebied, maar wil straks die kop goed aanpakken, vandaar,
-
Schoteltje naar beneden drukken zodat de klepspietjes loskomen en met een magneetje, of iets anders, ertussen uit frummelen. Dus pijpje onder de kolomboordinges, op het klepschoteltje zetten en naar beneden duwen die handel. Lijkt veel moeilijker dan het is.
Andersom hetzelfde, maar dan een beetje olie aan de spietjes zodat ze aan de klepsteel blijven plakken. Terugplaatsten zonder magneet. Stokje met kneedgum oid is dan weer handig. Weest creatief!
Ik vond het werken met een Midlocktooltje erg pijnlijk aan mijn hand.
-
ik doe het ongeveer net zo.
alleen dan met een bougie dop/of lange dop 21, met een gat aan de zijkant, en een lijmklem.
voordeel van de lijmklem vind ik dat hij kan blijven zitten, en jij dus 2 handen vrij hebt voor de klepspietjes -klus-
-
lijmklem dan onder de tafel ofzo, zodat de kleppen niet beschadigen? best wel slim :P
Word straks nog leuk projectje :)
-
Lijmklem? Niet nodig.
lijmklem dan onder de tafel ofzo, zodat de kleppen niet beschadigen?
Ik moest even nadenken wat je bedoelde:
Nokkenas is eruit dus kleppen zitten vlak in de kop. Gewoon op een doek is voldoende.
-
ik ging even in op het voorbeeld van maxxy, dus met een lijmklem, als je geen boorkolom ter beschikking hebt.
-
jup
- kop op tafel
- klem eronder met de vaste kant
- dop op de 'veer-tegen-houd-ding'
- klem van de klem op de dop
- en aandraaien maar -thumbsup- -klus-
eenmaal op spanning, met een tangetje de spietjes eruit pakken, en dan weer ontspannen.
-
en vervolgens kun je de klepveren en kleppen er met gemak uithalen?
-
Andersom hetzelfde, maar dan een beetje olie aan de spietjes zodat ze aan de klepsteel blijven plakken. T
Ik gebruik dan meestal wat lager vet, dat kleeft beter aan je schroevendraaier.
-
en vervolgens kun je de klepveren en kleppen er met gemak uithalen?
Ja veertje pakje er dan zo af en de klep druk je er aan de bovenzijde eruit.
-
mooi
weer wat geleerd, nu nog een keer toepassen en ik kan het kopje geheel oplappen!
thx voor deze howto en de aanvullingen/verduidelijkingen!!
-
maar gelukkig hebben wij een kleppentang aan de wand hangen..
en ook nog een zelfbouw lijmklem geval
bij een afbeeldingen van gezocht ff gauw.
-
Heb oprechte bewondering voor zoveel technisch inzicht en vernuft -thumbsup-
[hoort dat klepveerverwijderen bij een kleine of bij een grote beurt? :) ]
-
[hoort dat klepveerverwijderen bij een kleine of bij een grote beurt? :) ]
bij geen één beurt hoort dat, zal het pas doen als je een koppakking gaat vervangen.
-
tis meer iets voor een koprevisie, maargoed, als je m toch al eraf hebt ;)
-
ik kwam op een forum van een ander merk de volgende abeelding+bijschrift tegen:
(http://www.decrxgarage.nl/images/Handleidingen/Klepseals/klepseals-05.jpg)
Met een passende ringsleutel de klepveer induwen en de klephoedjes met een magneetje eruit halen.
Dit gaat dan enkel om het vervangen van de klepsealtjes. maar zo kunnen de kleppen er toch ook uit? (foto komt van een ingebouwde motor met de betreffende cilinder op BDP, dus dat gebeurt daar niet bij)
Of is het induwen op die manier te zwaar?
-
weet jij hoe strak die veren zitten -klus- die krijg jij niet los met alleen een ringsleutel!!
dus ja induwen is op die manier te zwaar, of jij moet flink gespierde armen hebben :)
-
Met de ene hand de klepveer indrukken en met de andere de spietjes verwijderen? succes -uitlachen-
-
ik had al zo'n idee, raar dat het bij hun wel lukt (wellicht slappere veren ofzo, maar dat zou ik vreemd vinden), ik gebruik de howto van dit topic wel -thumbsup-
Tegen beterweten in gewoon eens geprobeert, maar jullie hebben helemaal gelijk hoor!
Is het niet mogelijk om gewoon een goedkope dop te halen en er aan ze zijkanten wat uit te halen? Misschien steviger dan zo'n koper pijpje? (heb geen afval spul zoals een stukje pijp of iets dergelijks
-
Gezien `t een hond(a) is zal `t wel om een 16v kop gaan. Die hebben kleinere kleppen en de veren hoeven dan ook niet zo zwaar.
Of hij heeft ie ergens buiten de foto stiekum een stuk ijzer waartegen hij de sleutel als hefboom kan gebruiken.
-
weet jij hoe strak die veren zitten -klus- die krijg jij niet los met alleen een ringsleutel!!
dus ja induwen is op die manier te zwaar, of jij moet flink gespierde armen hebben :)
vtec wel joh slappe veertjes he -uitlachen-
-
heb dat ook wel es geflikt met een VW diesel motortje ..1.9 D als ik t nog goed kan herrinneren maar dan niet met een ring sleutel had daar ook zo een handig pijpje voor gemaakt en met een hefboom naar beneden drukte (af gesteund op een klepdeksel boutje? ? ? ) cilinder in bdp veertje in drukke..spietjes dr uit veer weg :P nieuw klepsteelrubbie dr op en zelfde weg terug ;)
voor jullie bijdehandte opmerkingen maken ... jaaa de kleppen hadden er helemaal uit gemoeten ... enz enz enz ... t blokkie luste TE veel olie en ging bijna verkocht worden...
-nana-
-
dus zadel je iemand anders op met ellende -gert-
of is het kopje in de kliko gegooit?
{bijdehande opmerking of niet!!}
-
Als de rubbers verstaft zijn dan kun je prima af met het vervangen van alleen de rubbers, ik zit er met m`n daily ook nog steeds aan te denken. `t ding is 24 jaar oud, maar heeft niet heel veel kilometers en ik heb geen zin om de kop eraf te trekken als dat niet nodig is.
-
(http://img3.imageshack.us/img3/8601/dscn2158smallws0.jpg)
(http://img717.imageshack.us/img717/5373/dscn2272smallrs7.jpg)
en een iets andere
(http://img132.imageshack.us/img132/5061/img0199ck.jpg)
(http://img189.imageshack.us/img189/4268/img0197mk.jpg)
(http://img257.imageshack.us/img257/6533/img0198ev.jpg)
-klus-
-
(http://www.hazet.de/fileadmin/catalogue/018819ba.jpg)
Kan ook handig zijn voor als je de kop er niet af wilt halen -klus-
-
.. moet je wel perslucht hebben. -thumbsup-
-
.. moet je wel perslucht hebben. -thumbsup-
Luc @ stating the obvious -gert-
-nana-
(http://legalmarketing.typepad.com/photos/uncategorized/duh_2.jpg)
-
:)
-
Kijk maar uit dat ik jullie kop er niet af wil halen! :)
-
dat mag jij wel proberen ;) als je daar behoefte toe hebt :P
nog maar eens ontopic gaan!
Big photo,,,
http://img585.imageshack.us/img585/1928/dsc03451e.jpg
-
-thumbsup- Luxe versie!
-
nog een versie -klus-
(https://lh5.googleusercontent.com/_8i9lA9J7vpI/TNMpg4iOE1I/AAAAAAAAAyE/LTnYvge5Oqk/s512/Bild020.jpg)
-
Een kennis van me heeft laatst zoiets gekocht via ebay.
(http://www.abload.de/img/211020099907domh.jpg)
(http://www.abload.de/img/19102009970jmo3r.jpg)