Auteur Topic: koud slecht lopen van een MH op lpg  (gelezen 555 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
koud slecht lopen van een MH op lpg
« Gepost op: vr, 19 okt 2012, 10:52:34 »
De LX start koud slecht.
lage toeren en in het begin zelfs uitvallen in stationair.
Bij gasgeven en rijden verder geen enkel verschil met een warme motor....

Hoe lang? Je kunt je klok er bijna op zetten. Daarbij lijkt dit niet gelijk op te gaan met het warm lopen van de motor maar meer een vaste tijd te zijn....

Nu zou dit bij benzine geen probleem zijn. Choken en klaar.
Maar ik start, bij gebrek aan choke, direct op lpg.
Na lang neuzen op fora zou dit geen enkel probleem moeten zijn.
Koud zou de motor juist prima moeten starten op lpg.-dunno-

Toch blijkt dit wel het geval.

Eerst dus de standaard dingen aangezien je al snel de vonk verdenkt.

bougies: vervangen: meteen lpg versie
kabels: uitgewisseld met ander setje: geen verschil
rotor: meteen vervangen
verdelerkap: meteen vervangen
massa: alle massakabels van de motor en accu vernieuwd

dus blijft mijns inziens de bobine en de stroom zelf over.

het is een 1f dus minder stroom bij bobine.
Had dus al de achteruitrijkabel doorgelust (tip van serge)
voor de zekerheid: nu kabel getrokken van de accu en laten schakelen via een relais zodat zich een schakelplus vormt.
Lijkt me afdoende om zeker te weten dat dat werkt.
Vooral omdat de andere kabels er nog naast lopen  :)
(uiteraard ook nagemeten)

Blijft de bobine over.
Maar bij zoeken op het web zou die vooral problemen bij warm worden opleveren.  -dunno-

Last but not least verdacht ik al dat autochoke gedoe van de pierburg 2e3.
Dit dus allemaal weggesloopt en de carb terug gebracht tot twee klepjes: gas en choke. Choke vastgezet dus dat doet niets meer  :)

Heeft allemaal niets gebracht....

Iemand nog goeie suggesties?
Ik weet het langzaam aan niet meer.
Theoretisch zou de auto namelijk op lpg prima moeten kunnen starten.....
« Laatst bewerkt op: vr, 19 okt 2012, 10:54:24 door RoelG »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: koud slecht lopen van een MH op lpg
« Reactie #1 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 11:00:35 »
Vanuit de Landrover-wereld weet ik van mensen die op LPG starten (meestal omdat ze helemaal geen benzine meer hebben) dat ze er voor moeten zorgen dat ze dubbel gas toevoeren alvorens te starten. Hoe dit precies werkt weet ik niet, ik weet ook niet of jouw installatie gas naar voren pompt, of dat het vanachter aangezogen wordt door de beweging van de motor. Dacht me te kunnen herinneren dat ze meerdere malen hun knop bedienen (normaal dubbel, bij erg koud weer 3x).
Ik zal m'n ogen nog wel even goed openhouden op het forum.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: koud slecht lopen van een MH op lpg
« Reactie #2 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 11:09:08 »
 -thumbsup-

klinkt als het startprobleem (eerst leidingen / inlaatbuis vullen)
idd.. contact om en gas laten stromen tot lampje knippert.
Dan contact uit. nog een keer doen en starten en ding loopt bij 2 omwentelingen (tegelijkertijd gas gevend)

maar dat levert alleen een startvoordeel op. probleem is juist het rijden er na  :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: koud slecht lopen van een MH op lpg
« Reactie #3 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 14:31:53 »
Ik heb géén ervaring met LPG (wel enigzins met CNG  -naughty- ), maar je beschreven probleem lijkt mij eigenlijk vooral een verdamper probleem.

Als de verdamper bevriest, dan doet ie dat pas als ie afkoelt. Niet tijdens het starten ( nog bijna geen verdamping ), maar pas als je gaat rijden: de temperatuur daalt door het continue verdampen steeds verder.... en dat zou het koelwater moeten compenseren.. Maar dat koelwater is nog helemaal niet warm, vlak na het starten.. Bij koud weer ( en mogelijk dat vochtig (!) weer ook nog mee speelt ) zal de initiele temperatuur van de verdamper nog lager zijn dan bij een lekker zomers weertje.

Treedt het ook op als je de auto lekker binnen hebt gehad en je dan start?
Zit er een beschutting voor rijwind koeling voor de verdamper?
Hoe 'warm' voelt de verdamper aan als de motor uitgevallen is?

Bobine's vallen vooral uit als ze warm worden.. dus na een minuut of 2 is er nog niet zoveel aan de hand.. 15-30 minuten wordt eerder kritisch.

Hoe 'verwarm' je de verdamper trouwens? Koelwater circuit van de kachel in de auto? of van de radiateur (dus ná de termostaat?) en: heb je de blower in de auto ook nog aan 's ochtends bij koud weer?

Bij een benzine motor (carb) kan de boel al bevriezen bij +15C buitenlucht temperatuur: puur door het verdampen van benzine daalt de temperatuur dus zomaar 10 a 15 graden..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: koud slecht lopen van een MH op lpg
« Reactie #4 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 16:01:46 »
- geen verschil warm en koud weer
- het is er meteen na starten en wordt alleen maar minder erg.
- het starten op zich gaat zo als aangegeven prima. als ik dan het gas loslaat valt hij meteen uit.
- probleem doet zich ook voor na enige tijd stilstaan als het koelsysteem voelbaar nog warm is.
- verwarming direct uit de motor dus voor de thermostaat uiteraard.  :)

denk dus niet dat dit het is helaas

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: koud slecht lopen van een MH op lpg
« Reactie #5 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 16:04:59 »
Lek membraam in je verdamper dat bij warmte nog net dicht gaat/zit. Revisiekitje voor de verdamper?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: koud slecht lopen van een MH op lpg
« Reactie #6 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 16:08:27 »
damn....

probleem is er al sinds montage.
een nieuwe verdamper met lek membraan die wel goed af te stellen is........
niet mijn eerste gedachte.
Daarbij. het membraan wordt bij warmte volgens mij alleen maar flexibeler dus gaat hij dan niet meer lekken?
maar das wat mij betreft garantie....ding is nu net iets meer dan een half jaar oud.
helaas zou ik geen mogelijkheid weten om dat te controleren. mocht die er wel zijn hoor ik het graag.

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: koud slecht lopen van een MH op lpg
« Reactie #7 Gepost op: za, 20 okt 2012, 21:54:19 »
Staat je gaskabel wel goed afgesteld? Je zegt gas los, uitvallen, gaat je gasklep niet helemaal dicht ipv iets op te staan?
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: koud slecht lopen van een MH op lpg
« Reactie #8 Gepost op: za, 20 okt 2012, 21:58:11 »
euh..... geen idee.

stomme vraag. maar als dat zo zou zijn; zou ik daar dan niet de hele tijd last van moeten hebben  -dunno-

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: koud slecht lopen van een MH op lpg
« Reactie #9 Gepost op: za, 20 okt 2012, 22:29:49 »
Kweenie maar die afstelling is volgens mij een schroefje met een wit kapje er op.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -