Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: op ma, 20 okt 2003, 08:39:39
-
Nu het weer kouder wordt begint mijn 87-er Steilheck 1300 cc na het starten eerst op 3 poten...de straat uit rijdend merk ik in mijn achteruitkijkspiegel een dikke blauwe walm op. Deze eerste meters is de neiging tot afslaan flink groot. De choke werkt op dit moment nog niet, die begint pas na een paar minuten te werken. Hoe komt dit?
Ik was zelf aan het beredeneren dat de walm op onverbrand mengsel duid. Blijkbaar heeft de oorzaak ook met het verschil tussen koud en warm te maken (vanwege uitzetting zuigers o.i.d.)? Maar verder kom ik niet...tis wel een vervelend probleem wat natuurlijk alleen maar erger wordt zodra het echt gaat vriezen....
-
Blauwe rook betekend verbrande motorolie.
Waarschijnlijk loopt er bij 1 cylinder tijdens het stilstaan olie op de zuiger waardoor na het starten de olie verbrand.
Hierdoor het slechte lopen en de blauwe walm.
Om te kijken met welke cylinder iets aan de hand is moet je een compressietest laten doen, kan bij elke garage en kost (waarschijnlijk) niks, of heel weinig.
Of eerst kijken of er 1 bougie met een afwijkende kleur te vinden is.
Oorzaak kan een lekke koppakking zijn (afdichting van oliekanaal naar zuiger lek) of versleten klepkeerring(en).
Versleten/gebroken zuigerveer zou ook nog kunnen, zodat er bij het starten misschien olie in de zuigerruimte komt en verbrand. Ook in dat geval heeft deze cylinder een stuk minder compressie.
Bovenstaande is allemaal zelf te doen met wat sleutelervaring, en qua onderdelen valt de prijs ook best mee.
-
en niet te vergeten de klepsealtjes.. (geven ook blauwe rook, vooral als je na stationair een dot gas geeft..).
Bij deze niet echt een waarschijnlijke oorzaak dus, maar wel een oorzaak van blauwe rook...
-
Ik zie nog geen verklaring voo rhet feit dat ik er alleen last mee heb als het -laten we zeggen- onder de 5 graden is buiten. De hele lente, zomer, begin herfst heb ik er geen last van en loopt ie bij koude start op 4 cilinders. Alleen bij kouder weer begint ie op 3. Toch zal ik je raad opvolgen en eens een compressietest laten doen...
-
Is het niet zo dat het op 3 poten euvel nu pas is ontstaan ?
Of is het so to speak vandaag over als het 10 graden is ?
-
Het was vorige winter al. Vanaf lente nergens last meer van tot nu weer, nu het kouder begint te worden. Dus idd...als het weer boven de 10 graden wordt heb ik nergens last van. Dan pakt de choke meteen goed op ook, dat duurt nu ook weer langer.
-
Nu is het dus de volgende procedure (net als vanochtend):
Vlot starten en aanslaan...motor loopt, toerental zakt dan in...begint hoorbaar op 3 poten te lopen...een dot gas bevestigd dit en levert een stinkende walm op (volgens mij blauw)...straat pruttelend uitrijden...voor stoplicht beetje op het gas duwen anders slaat ie af...verder rijden....blauwe walm wordt een 'normale' witte pluim zoals ik bij elke auto zie onder deze weersomstandigheden...choke begint fatsoenlijk te werken....4e poot begint ook soepeltjes mee te doen....niks meer aan de hand. Met name de eerste paar 100 meter dus op drie poten en walmend....
-
Hoe vind jij dat de choke begint te werken?
Volgens mij doet de choke het helemaal niet.. of niet goed..
Bij auto-choke:
Voor het starten, 1 keer, rustig, het pedaal helemaal op de bodem..
Bij hand-choke: kontroleer kabel,..
Voor het starten: 2 keer pompen op t gas pedaal (snel), en choke helemaal uit trekken, Starten, choke vrijwel direct terug naar half-weg (weerstand), en dan weg rijden
-
het is een automatische choke. Ik vind dat een goed werkende choke ervoor moet zorgen dat de koude motor op een zodanig toerental blijft dat ie niet afslaat. Dat doet ie ook wel, maar niet meteen...pas na een paar honder meter doet ie dat.
-
Ik zit te denken...het zou natuurlijk kunnen dat de choke zijn werk WEL goed doet, namelijk voor extra brandstof zorgen...maar dat de eerder geopperde eventuele olielekkage in één van de cilinders eerst eruit moet (blauwe walm) voordat de extra brandstof in die cilinder zijn werk fatsoenlijk kan doen....
-
en aangezien je koelvloeistof op erwtensoep lijkt ,lijkt mij de conclusie duidelijk,koppakking door en gelijk je kleprubbers vervangen
-
Nog één vraag: als die koppakking dan echt kaduuk is, dan is ie dat al sinds vorige winter (2002). Ik heb al die tijd zonder problemen (nou ja, behalve dat stotteren dan) gereden. Hoe kan het dat die kapotte pakking het toch nog een jaar uithoudt dan?
-
en nog een vraagje (sorry, vraag heel veel besef ik): hoe kan het dat als je koppakking stuk is, er olie in een cilinder lekt...dat je daar alleen bij lagere temperaturen last van hebt? Ik bedoel...'s zomers nergens last van....lente ook niet...herfst (tot voor kort) ook niet....
-
* graaft natuurkundige kennis weer op na 20 jaar
Haarscheurtje misschien ?
Metalen koppakking zet uit bij hitte : zomer lente herfst
-
gert weet waar de klepel hangt ;)
-
####!...
Dat wordt dus een reparatie waarvan de kosten waarschijnlijk de dagwaarde van m'n Polo gaan benaderen....baal baal baal!!
-
Tenzij je het zelf (eventueel met hulp) gaat doen.
- koppakking 30 euro (VW)
- kopboutenset 17 euro (niet VW, daar zijn ze te duur, kijk op havam.nl voor een goedkope dealer)
- in/uitlaatpakkingen 20 euro (VW)
- kop vlakken vanaf 25 euro
- nokkenaskeerring (nokkenas moet uitgebouwd worden voor het vlakken) 15 euro (vw)
En afhankelijk wanneer deze voor het laatst vervangen zijn:
- distributieriem 10 euro (brezan)
- waterpomp 55 euro (vw of brezan, bij vw retour oude pomp)
Dus reken qua materiaal op een 170 euro, en wat uurtjes (een dag met wat minder ervaring) sleutelwerk..
Zorg voor goed gereedschap (12 kant-inbus voor de kopbouten, momentsleutel), dat scheelt het halve werk. -cool-
-
D'r is goed nieuws en geen nieuws....
Koppakking laten nakijken, was in orde. Meteen nieuwe APK erop tot november 2004, was ook geen probleem.
Maarrrr...nog steeds op drie poten met die kou 's ochtends. In de garage was blijkbaar niks te vinden dat op kapotte zuigerveren o.i.d. wees....dus....blij dat het de koppakking niet is, maar vertwijfeld omdat ik wel het gevoel blijf houden dat er wat anders is, getuige die 3 poten en het minder heldere blauw koelwater...
-
Tenzij je het zelf (eventueel met hulp) gaat doen.
- koppakking 30 euro (VW)
- kopboutenset 17 euro (niet VW, daar zijn ze te duur, kijk op havam.nl voor een goedkope dealer)
- in/uitlaatpakkingen 20 euro (VW)
- kop vlakken vanaf 25 euro
- nokkenaskeerring (nokkenas moet uitgebouwd worden voor het vlakken) 15 euro (vw)
En afhankelijk wanneer deze voor het laatst vervangen zijn:
- distributieriem 10 euro (brezan)
- waterpomp 55 euro (vw of brezan, bij vw retour oude pomp)
Dus reken qua materiaal op een 170 euro, en wat uurtjes (een dag met wat minder ervaring) sleutelwerk..
Zorg voor goed gereedschap (12 kant-inbus voor de kopbouten, momentsleutel), dat scheelt het halve werk. -cool-
uhm... inbus?? volgens mij ist geen hydrostoter..
-
laat maar..... geef mezelf al een nekschot.... zat aan de kleppendeksel te denken
*nekschot* :P
-
Laat dat vlakken maar zitten. Scheelt al weer 40 Euro. Je kunt de kop wel controleren op vlakheid. Maar zonder meer vlakken is niet nodig.
-
Ik zit te denken...het zou natuurlijk kunnen dat de choke zijn werk WEL goed doet, namelijk voor extra brandstof zorgen...maar dat de eerder geopperde eventuele olielekkage in één van de cilinders eerst eruit moet (blauwe walm) voordat de extra brandstof in die cilinder zijn werk fatsoenlijk kan doen....
zit er neit rond je dynamo olie vastgekoekt?
kijk dat eens na want dan weet ik meer
-
Laat dat nekschot maar..
Kopbouten: Veeltand 12.. heel oude blokkies hadden inbus (standaard 6 hoekig gloof ik)..
veeltand 6 past btw ook :P