Auteur Topic: Umweltplakette Duitsland  (gelezen 2393 keer)

Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Umweltplakette Duitsland
« Gepost op: do, 26 mei 2011, 20:42:25 »
Weet iemand misschien of ik voor een Polo 2 steilheck van 1985 motortype GL een Groene Umweltplakette kan krijgen.
Ik moet over een aantal weken naar Berlijn toe en het is daar met milieuzones ingedeeld.
Hoe ik het nu begrijp moet je dus een groen stickertje op je ruit hebben anders mag je er niet in.
Weet ondertussen waar te krijgen maar daar moet je een kopie van kenteken naar toe opsturen en dan heb je kans dat je er 1 krijgt.
Aangzien dit aanzienlijke kosten zijn hoop ik dat jullie meer weten, daar als het niet gaat met de GL het verloren geld is.

Groetjes Paul

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: do, 26 mei 2011, 20:58:24 »
1985er is nu al een oldtimer (volgens de nederlandse wet/verzekeringsmaatschappijen).. dus officieel geen umweltplakette nodig.

MAAR: voor buitenlandse oldtimerauto's geldt (net als voor Duitse) dat deze dan wel als zodanig herkenbaar dienen te zijn: Voor Nederlandse auto's is (domme duitsers) de blauwe kentekenplaat voldoende als herkenning. Daarmee maken ze de fout dat de blauwe plaat 1) verplicht is voor oudere auto's en 2) auto's zonder blauwe platen per definitie géén erkende oldtimers zouden kunnen zijn.

Tenminste: bovenstaande was de stand van zaken ten tijde dat ik het ooit voor mijzelf uitzocht. Hoe het er nu voorstaat: geen idee.

Wat ik wel weet, is dat een GL géén enkele euro-stufe heeft (geen euro 1 2 of 3) want geen lambda regeling, geen stationair regeling, geen kat, geen EGR, helemaal niets. Dus een GROEN plakaat ga je zeker niet krijgen.. Geel of Rood misschien, maar zelfs die vraag ik mij af..

Misschien eens rondzoeken naar Umweltzone en Oldtimer en/of historisches fahrzeug?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: do, 26 mei 2011, 21:10:02 »
http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm

Zie in de link hierboven de dikke onzin regels volgens de TUV-NORD..  -gert-  Een FIVA ID card kost je ongeveer 200 euro,.. een boete in Berlijn ongetwijfeld minder :)

Een kopie van je kentekenbewijs, eventueel aangevuld met de tekst 'veteranenfahrzeug', zou wellicht voldoende moeten kunnen zijn?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: do, 26 mei 2011, 21:16:00 »
leg de vraag eens voor bij de anwb of duitse adac? Wellicht kunnen zij je meer vertellen. ANWB kun je gewoon bellen daarvoor.

Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: do, 26 mei 2011, 21:47:00 »
Beste Jaap

Hartelijk dank voor je onderbouwde reacties, ben dankzij je link en je tips al een stuk meer te weten gekomen.
Ik denk dat ik persoonlijk voor de volgende keuze ga, ik laat me een paar blauwe kentekenplaten maken, -thumbsup-
voor te rijden in duitsland, kosten zijn het ook niet en ik ben zodanig herkenbaar als oldtimer uit het buitenland,
heb ook de brief waarop staat dat mijn auto olditmer is, en vrij gesteld van MRB
Ik draai de platen er in duitsland op, in plaats van mijn gele -naughty-  heb een goede vriend net over de grens wonen.
Heb net uitgevonden dat de boete 40 EURO bedraagt, maar aangezien ik dik een week daar ben en mijn auto gebruik als vervoer, -sturen-
los ik het liever zo op, heb ik gelijk een setje blauwe platen voor mijn polo, lijkt me beter besteed geld als een duitse boete.
« Laatst bewerkt op: do, 26 mei 2011, 21:49:02 door VWedition »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: do, 26 mei 2011, 21:52:58 »
Nu alleen nog blauwe platen zien te regelen met een goedkeuringsstempel (gaat dus wss niet lukken).
Je maakt je eigen afwegingen, maar politie en justitie in Duitsland zijn vaak minder plezierig dan politie en justitie in Nederland...
Waarschijnlijk is parkeren buiten de stad en een OV-abonnement voor Berlijn én goedkoper, én sneller om van a-naar-b te komen? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: do, 26 mei 2011, 21:53:54 »
setje kentekenplaten: 20 euro
boete: 40 euro
simpel belletje naar de anwb: 5 euro hooguit?
alle moeite besparen en in duitsland een umwelt plakette bij een dealer/autohandelaar gaan halen, 5 euro..

Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: do, 26 mei 2011, 22:01:34 »
leg de vraag eens voor bij de anwb of duitse adac? Wellicht kunnen zij je meer vertellen. ANWB kun je gewoon bellen daarvoor.
Speciaal voor Rutger

<Humorloze modus aan>
Paulus loopt nu naar buiten,
trekt rustig de chokehendel uit en beroerd met een zacht en teder gevoel de contactsleutel
met een ferme draai van de duim en wijsvinger wordt de verbinding gemaakt,
met een elegante rookpluim start de steilheck
en rijd rustig warmdraaiend de dichstbijzijnde snelweg op
om aldaar een welbekende Gele Paal (lees gratis wegenwachttelefoon)  te zoeken.
<Humorloze modos uit>

Anders wat kost dat wel niet allemaal, zomaar de anwb bellen,.....................................; of is dit toch weer zo een bericht in de catogerie waarvan mijn oma altijd zei;

Jongen zei ze... Spreken is zilver maar zwijgen is GOUD, zeker als je de klok wel hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt


Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: do, 26 mei 2011, 22:05:11 »
Beste Gerrit

Ik ben het volkomen met je eens, helaas heb ik de auto echt nodig in de binnenstad van Berlijn.
Ga daar een goede vriendin helpen met verhuizen.
De blauwe platen met goedkeuringstempel zijn niet echt een probleem, mijn neefje werkt bij de brezan en daar staat een apparaat voor de platen

Het liefste vraag ik gewoon de sticker aan maar dan moet die wel geldig zijn, kan er bij de sloop wel een van de ruit halen met een fohn en een mesje maar dan fraudeer ik mijn inziens met de duitse wetgeving, ik denk dat de duitsers daar nog slechter tegen kunnen als de oplossing met blauwe platen.
Daarvoor ook dat ik het hier post, hoor er graag jullie mening over wat te doen

Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: do, 26 mei 2011, 22:09:37 »
setje kentekenplaten: 20 euro
boete: 40 euro
simpel belletje naar de anwb: 5 euro hooguit?
alle moeite besparen en in duitsland een umwelt plakette bij een dealer/autohandelaar gaan halen, 5 euro..

Nogmaals, die krijg je dus alleen als je een kopie van je kenteken opstuurd, lees je ook een in voor je zomaar wat neer braakt.
Aangezien jaap me een heel eind verder geholpen heeft met ONDERBOUWDE LINKS en info ben ik nu een stuk meer te weten gekomen,
ook omtreffende de uitrusting van mijn auto qua kat enz.
Aan hand van die kopie wordt dus bepaald of je auto ervoor in aanmerking komt, hierop is dus mijn vraag hier ook gepost of iemand weet of je de umweltplakette krijgt op een GL en anders hoe wel naar Berlijn te kunnen rijden.
Dus wat voegen jouw antwoorden nu toe aan dit gehele topic buiten een aantal post meer op je eigen teller.
Is dat nou echt omdat je zo graag de poster wil zijn met de meeste posts?

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: do, 26 mei 2011, 22:29:55 »
sorry hoor, maar zulke beschuldigingen pik ik dus echt niet.

Ik probeer je te helpen. En het is niet zo dat ik nergens vanaf weet. Maar zelfs bij een simpel hulpaanbod mij beschuldigen van betwererigheid en dat ik t enkel doe om me postcount op te krikken!!

Blijkbaar zelf niet de moeite willen nemen om de anwb te bellen hoe je dit het beste kan regelen, want er zijn ook anwb garages die je het ter plekke kunnen regelen. Bij een duits bedrijf kun je ook gewoon binnenlopen en navragen hoe het zit.

Blijkbaar is helpen al uit ten boze bij jou? Fijn, dan ben jij de eerste die ik niet meer zal helpen, ookal kom je er om smeken, om wat voor reden dan ook. Je bent ook de eerste waarbij ik mijn geduld (en als er iemand veel geduld heeft, ben ik het wel) al zo snel verlies.

Beetje respect mag ook wel, en zeker van iemand die nog maar zo kort lid is.

Overigens lach ik me kapot als je alsnog een boete ontvangt ivm niet geldige blauwe kentekenplaten.

Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: do, 26 mei 2011, 22:44:46 »
Beste rutger

Dat je me niet helpt heb ik dus absoluut geen bezwaar tegen.
Heb je remmen al werkend of zakt je remdruk nog steeds weg als je op een hellling stilstaat?

Tweede vraag, heb jij specifieke informatie rondom de toelating van de GL motor die met de umweltplakette te maken hebben?
Zo nee zijn je berichten gewoon of topic, en net zo algemeen als kijk op google

Staat trouwens ook in mijn ALLEReerste bericht dat ik al weet waar en hoe het umweltplakette te krijgen is, meer kunnen ze je je bij de anwb ook niet vertellen.


zie dit stukje tekstvan mij uit mijn eerste post:Weet ondertussen waar te krijgen maar daar moet je een kopie van kenteken naar toe opsturen en dan heb je kans dat je er 1 krijgt.
Aangzien dit aanzienlijke kosten zijn hoop ik dat jullie meer weten, daar als het niet gaat met de GL het verloren geld is.

Dus leuk dat je je geduld verloren hebt, ik lig hier nu helemaal dubbel, is mij dus in nog geen 60 posten gelukt.
Whaahah dan zit jij wel echt snel op de kast.........

R O F L O L





Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #12 Gepost op: do, 26 mei 2011, 22:52:27 »
alle moeite besparen en in duitsland een umwelt plakette bij een dealer/autohandelaar gaan halen, 5 euro..

Met dit antwoord zet je zelf een belerend vingertje neer alsof ik nog niet snap dat je de anwb kan bellen.
Alleen oeioei huillie huillie de anwb weet het ook niet, zie mijn vorige post
DUS als je zelf denk leuk sacrcasme te hebben moet je niet gaan huiliebakke doen als blijkt dat er iemand zit die qua sarcasme hier een zak heeft staan die groter is als de kerk van Echt, zie mijn volgende citaat


Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #13 Gepost op: do, 26 mei 2011, 22:55:49 »
Speciaal voor Rutger

<Humorloze modus aan>
Paulus loopt nu naar buiten,
trekt rustig de chokehendel uit en beroerd met een zacht en teder gevoel de contactsleutel
met een ferme draai van de duim en wijsvinger wordt de verbinding gemaakt,
met een elegante rookpluim start de steilheck
en rijd rustig warmdraaiend de dichstbijzijnde snelweg op
om aldaar een welbekende Gele Paal (lees gratis wegenwachttelefoon)  te zoeken.
<Humorloze modos uit>

Anders wat kost dat wel niet allemaal, zomaar de anwb bellen,.....................................; of is dit toch weer zo een bericht in de catogerie waarvan mijn oma altijd zei;

Jongen zei ze... Spreken is zilver maar zwijgen is GOUD, zeker als je de klok wel hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt




Nogmaals let goed op deze pootjes, of zie jij echt niet dat dit bericht PUUR SARCASME is

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #14 Gepost op: do, 26 mei 2011, 23:34:51 »
Kan er ook een cola-drinkende-popcorn-etende emoticon gemaakt worden?
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen