Auteur Topic: Umweltplakette Duitsland  (gelezen 2394 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #15 Gepost op: do, 26 mei 2011, 23:36:10 »
Met de voetjes omhoog en een Umweltplakette op de oorfauteuil? :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #16 Gepost op: do, 26 mei 2011, 23:37:23 »
Ter info: Een umweltplakette voor een Polo met GL motor krijg je dus inderdaad niet: niet voor 5 euro bij de dealer, niet via de ANWB. o.a. omdat er uberhaupt geen katalysator onderhangt (geen ongeregelde (zoals MH motor) en geen geregelde (zoals bij NZ)). Een GL is simpelweg te oud en te vuil.

De optie van de blauwe platen is een, waarschijnlijk, goede optie: Ik zou het zelf ook zo proberen: Blauw platen zonder goedkeuringsstempel,.. waarschijnlijk weet de Berlijnse stadswacht niet dat er een stempeltje in hoort,.. en los daarvan: zal hij het controleren?

Een briefje achter de ruit leggen met de vermelding dat ie 30 jaar oud is,.. ook dat kan je zelfs faken: Lijkt mij geen rechtsgeldige verklaring als je een briefje achter de ruit neer legt, maar voor de Berlijnse stadswacht waarschijnlijk wel voldoende: Immers, zal hij het chassisnummer niet kunnen controleren en wijkt het kentekenbewijs in Nederland dusdanig af van een duitskenteken dat het vise versa de RDW vaak al niet lukt om de juiste datum aan te houden (datum eerste toelating van het type auto wordt nog wel eens ingevuld).

Anyways: Hoe je het ook doet: Denk wel aan een NL sticker achterop de auto als je met blauwe platen gaat rijden! Deze is dan weer wel verplicht als je geen GAIK platen rijdt in het buitenland,. en neem groene kaart mee,... en was de auto (want een historisch voertuig is pas een historisch voertuig als ie er ook enigzins uitziet).. :)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #17 Gepost op: do, 26 mei 2011, 23:45:42 »
Ter info (2)

Ik betwijfel overigens wel of je blauwe platen bij jouw vriend bij de Brezan MET stempel gemaakt krijgt.. Er zijn niet zo heel veel locaties meer waar blauwe platen gemaakt kunnen worden,.. (GAIK wel, maar ook dat is veel beperkter dan in de tijd vóór de GAIK plaat), zou stom toeval zijn als jouw Brezan locatie nog de echte blauw platen drukt.. maar goed: dat kan natuurlijk altijd :) :)

Daarnaast zijn, IMHO, blauwe platen op een auto waar ze niet ophoren schijt en schijt lelijk..  dus alleen in Duitsland / Berlijn gebruiken graag :) Alleen voor deze doel/heiligt/middelen actie zeg maar :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #18 Gepost op: do, 26 mei 2011, 23:49:25 »
Elke brezan kan dat volgens mij, gaat op bestelling zo ver ik weet. Duurt alleen wat langer dan gele.
Heb ze voor de rekordc (in 2006) ook gewoon lokaal gehaald.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #19 Gepost op: do, 26 mei 2011, 23:52:52 »
Bij Brezan wel even opletten of de nummerborden die je meekrijgt ook wel kloppen, de meeste andere onderdelen hebben ze over het algemeen pas bij de derde keer goed... -gert- :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #20 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 01:28:29 »
Beste Jaap en Gekke Gerrit

Nogmaals dank je wel voor jullie info,
ook met betrekking tot de brezan, ik heb er tot nu toe positieve ervaringen mee.
Ben ook zeer blij dat je me wijst op de nl sticker -thumbsup-
daar had ik nog niet aan gedacht, heb er net gelijk even 1 gehaald
op het tankstation, moest toch nog peuken halen.

De blauwe platen zijn ook puur bedoeld voor in duitsland, ik heb een goede vriend in kaldenkirchen wonen,
die woont op 600 meter van de grens.
Ik schroef daar de blauwe platen erop, en bijj terugkomst daar ook weer eraf,
Ik weet dat hier in NL de blauwe platen 90 euro boete kosten als het niet verhoogd is.

Het voelt evenoed wel dubbelop,kentekenplaatkleur wissele, om te mogen rijden in Berlijn
maar het is voor mij ook een principe kwestie,
ik weiger het toch ook dat die gekke duitsers het zo kunnen verzinnen dat ik met de polo Berlijn niet in kan.
Het lijkt me wel de beste keuze uit de opties, heb toch liever een paar blauwe platen om aan de muur te hangen als een bon.

Paulus





Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #21 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 06:00:12 »
ik hoop dat je flink bekeurd wordt voor je praktijken

je gedrag is dusdanig disrespectvol dat ik je dat toewens ja. Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.

Dat mijn suggesties jou misschien niet helpen, betekend het nog niet dat je me zo mag behandelen. Die 2e post van mij was puur omdat je totaal niet reageert op wat ik heb gezegt. Je had ook gewoon fatsoenlijk kunnen zeggen dat je daar al had geinformeerd, want dit staat NIET duidelijk in de startpost.

Nogmaals, ik hoop dat ze je bekeuren  -thumbsup-
Ga zo door jongen, als je iedereen zo behandeld die jou probeert te helpen zul je er gouw van terugkomen...

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #22 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 06:57:04 »
....
Ga zo door jongen, als je iedereen zo behandeld die jou probeert te helpen zul je er gouw van terugkomen...

Die vlieger gaat bij jouw helaas niet op , is al gebleken.

*mijn ongezouten mening als admin*

Misschien wordt het tijd om eens de hand in eigen boezem te steken.... -dunno-

Je hebt o.a. met je remmen topic al bewezen dat je goede raad ( tbv van je eigen veilighed nota bene ) domweg in de wind slaat, maar vervolgens zwaar op je tenen
bent getrapt als iemand in een ander topic dan vervolgens met jouw "wijze"
raad hetzelfde doet...

Wordt zo langzamerhand je onnozele posts serieus beuh.  -gert-





Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #23 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 07:45:32 »

Creatief omgaan met Kurk heet het, als je met blauwe platen Berlijn in rijdt.

- Duitse wetgeving geeft aan: Historische voertuigen (oldtimer), zijn vrijgesteld van de milieuzone verplichtingen
- Duitse wetgeving geeft aan: Omdat er géén umweltplakette wordt afgegeven moet het voor de handhaver wel duidelijk herkenbaar zijn als historisch voertuig

- Duitse uitleg: Nederlandse historisch voertuigen, die hebben toch blauwe platen? (verkeerde veronderstelling! Onwetendheid wellicht of valt het onder de noemer 'disrespectvol' jegens een ander land z'n wetten en regelgeving? Hmmm. Ik vind het in iedergeval knap arrogant van de TUV om zo de buitenlandse toerist voor te lichten )



- Duitse uitleg: Met blauwe platen is je oldtimer herkenbaar als historisch voertuig en mag je de milieuzone in.

Nederlandse uitleg van een historisch voertuig: Ouder dan 25 jaar = vrijstelling van houderschapsbelasting, geen specifieke herkenningspunten whatsoever op kentekenpapieren of auto zelf.

Nederlandse 'polder' oplossing:  Blauwe platen erop schroeven bij gebruik in Duitsland, en aangeven/tonen (zoals gewenst) met een briefje achter de voorruit je de auto parkeert, dat het om een historisch voertuig gaat.

Ik noem het creatief omgaan met kruk ( boekhouden ),..


Mij te binnenschiet: Als je toevallig zelf de brief van de belastingvrijstelling nog hebt, kan je die wellicht ook leuk als 'bewijsmateriaal', meenemen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #24 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 08:25:50 »
Blijkbaar is helpen al uit ten boze bij jou? Fijn, dan ben jij de eerste die ik niet meer zal helpen, ookal kom je er om smeken, om wat voor reden dan ook. Je bent ook de eerste waarbij ik mijn geduld (en als er iemand veel geduld heeft, ben ik het wel) al zo snel verlies.

  -off-  Zo moesten de meesten ook over jou denken en doen, want jij doet ook niets met wat je gezegd word!  (met je remmen bevoordeeld)  -uitlachen-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #25 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 10:33:10 »
Ik heb er 1
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #26 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 10:52:00 »
Beste Rutger

Blijkbaar sta ik niet alleen, Ik heb je bijvoorbeeld met je remmen de volledige uitleg gegeven.
Uiteindelijke antwoord van Rutger, ik sleutel alleen, nou nogmaals sommige dingen kun je niet alleen
Jij hebt blijkbaar nog nooit een ongeluk of iets zien gebeuren.
Nu gebeurt het je op een helling, wie zegt jou dat jij niet ineens door je remmen
heen gaat bij een flinke noodstop, of heb jij geen idee hoe groot die krachten bij remmen zijn?

Dit zijn dus dingen waarbij je mijn inziens niet gokt. Zeker niet als je bedenkt dat een nieuwe hoofdremcilinder op de
duitse ebay nieuw 25 euro kost en ongeveer een 10tje verzenden.
Daarbij uurtje werk en 10 euro nodig aan remvloeistof.
Dus voor nog geen 5 tientjes in totaal heb je een nieuwe hoofdremcilinder.


Offline VWedition

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • Paulus
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #27 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 11:00:50 »
Beste Mark

Dank je wel, ik had het niet duidelijker kunnen zeggen.

Beste Jaap

Dank je wel voor je zeer heldere uitleg.
Mijn gedachten hebben de weg zo bewandeld als je post hierboven (creatief met kurk in berlijn -naughty-)
op basis van de mij nu bekende info
het is een keus tussen twee kwaaien,
lijkt me dit de beste oplossing
Creatief met kurk  -thumbsup- -thumbsup-(werkelijk briljante omschrijving -thumbsup-)

Beste Marjolijn
 the story continuis....................

Voor iedereen een fijne dag, Groetjes Paulus
« Laatst bewerkt op: vr, 27 mei 2011, 11:02:35 door VWedition »

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #28 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 12:08:17 »
Ik heb er 1

  withstupid -uitlachen-

@Paulus,
'Beste' en 'de groeten' is geen vereiste op een forum hoor!

Ben benieuwd hoe dit t.z.t. zich in de randstad gaat ontwikkelen, daar wouden ze ook de richting van Duitsland op.
Ze zijn er nu al voor vrachtwagens iig.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Umweltplakette Duitsland
« Reactie #29 Gepost op: vr, 27 mei 2011, 13:58:45 »
In Nederland zijn er al op diverse plaatsen milieuzones, o.a. in Brabant. (Eindhoven, Tilburg etc.) Deze gelden voorlopig alleen voor vrachtwagens.

De problematiek in Nederland op het gebied van luchtkwaliteit ( en dan met name fijnstof en stikstofdioxide ) heeft de laatste jaren nogal wat ophef veroorzaakt, met als hoogte punt 2006 ( bouwstop van diverse projecten na een uitspraak van Raad van State ). Nederland kon namelijk niet op tijd voldoen aan de, van europese opgelegde, minimum luchtkwaliteitseisen. Ondertussen heeft Nederland uitstel hiervoor aangevraagd en gekregen: Voor Fijnstof gaat de grenswaarde alsnog dit jaar in, voor stikstofdioxide pas in 2015. Voorlopig is de grootste druk van de ketel en zullen er voor personenauto's in Nederland niet zo snel milieuzones komen: Er zijn stimuleringsmaatregelen geweest voor het kopen van zuinige autos ( niet per definitie schoon (!) ) en er zijn sloopregelingen geweest ( ter boost van de economie en ter verjonging van het wagenpark ).   De 'schoon'heid van de auto's wordt ook pas sinds enkele jaren geregistreerd, waardoor milieuzones in Nederland bijna niet te realiseren zijn, Amsterdam heeft het geprobeerd, puur op basis van jaartal, maar dat ging jammerlijk de mist in: Immers een auto van 31 december 1995 is net zo vies/schoon als eenzelfde exemplaar dat een dag later de band afrolde. Ook de grens van katalysator of niet houdt geen stand omdat ook dat niet altijd geregistreerd of gerealiseerd is.

(Voor vrachtwagens zijn overigens de EURO normen leidend, en omdat het daarbij hoofdzakelijk om diesel motoren gaat, zijn daarmee vooral de fijnstof en stikstofdioxide emissie's mee vastgelegd. Voor personenvervoer is het een stuk lastiger: De hoeveelheid fijnstof uit de uitlaat van een benzine motor is compleet anders dan die van een dieselmotor. Een 20 jaar oude benzine auto kan zo schoner zijn dan een diesel van slechts een jaar of 2).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken