Auteur Topic: pierburg probleem  (gelezen 1274 keer)

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
pierburg probleem
« Gepost op: do, 01 dec 2005, 20:34:11 »
ik heb een golf 1 gekocht naast mijn derby 1f, derby heeft nu even vakantie met de pekel en vocht enzo, vandaar de golf. goed, terzake.
De golf heeft een pierburg 1b carb met automatische choke. Als ik de auto start als hij koud is pruttelt hij en loopt hij op 2 of 3 poten, gas geven helpt niks, toerental wordt hoger maar hij loopt gewoon op 3 poten door. Ik dacht aan de automatische choke, maar ook als ik die demonteer(zorgen dat hij niet choked met dat bimetaaltje) huppelt hij op 3 poten verder(choke klep is open), mengsel is duidelijk te rijk...want bougies zijn zwart en nat. Na lang aandringen met het gaspedaal op 1500tpm pakt hij op het laatst stationair en gaat het goed. Maar het is niet betrouwbaar, koelt hij iets af dan pruttelt hij weer en start ik zo de accu leeg, dat is niks.

Uiteraard heb ik via search gezocht naar vergelijkbare problemen, meerdere mensen zeggen dat pierburg k*t is. De vraag is dan ook ,wat is een goede oplossing?   -dunno-  Weber erop van een peugeot 309?? of een andere pierburg? Owja als hij warm is dan loopt hij gewoon netjes op 4 poten en trekt hij ook goed. En het gaat over een 1500 golf motor met automaatbak.  -klus-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
pierburg probleem
« Reactie #1 Gepost op: do, 01 dec 2005, 22:50:41 »
Tip:

Koop geen auto's die niet goed lopen.. oorzaak/geschiedenis is 1 groot vraagteken..  kan dus ook echt van alles zijn.

Loop alles eens rustig na: 3 poten kan van alles zijn. Mengsel slecht wil nog niet zeggen dat 1 cylinder niet mee loopt (waarom doen de andere 3 wel mee en 1'tje niet? allemaal t zelfde mengsel!)

Als je t goed wilt doen,. sluit dan eerst alles uit.
Ga er gewoon vanuit dat je t op gaat lossen, en je langere tijd met deze auto gaat rijden. Dan is t dus niet zo erg om geld te steken in t blok.
Begin gewoon eens met een beurtje: Nieuwe bougies, filters rotor, verdeler, puntjes, condensator. Loop alles eens langs:
- bougiekabels,
- vacuumslangen,
- voetpakking,
- stekkertjes,
- bedrading,
- defroster installatie

Stel de onsteking (met warme, goed lopende motor) af, en ga dan eens kijken naar de afstelling van de carburateur: Choke opening, verwarmingselementjes, bedrading etc.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
pierburg probleem
« Reactie #2 Gepost op: do, 01 dec 2005, 22:52:07 »
Ik zou je probleem eerst maar eens bij je ontsteking zoeken ( verdelerkap, rotor, bougiekabels). Als het probleem in je carb zou zitten zou die misschien beroerd lopen, maar dan wel op alle cilinders.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
pierburg probleem
« Reactie #3 Gepost op: do, 01 dec 2005, 23:06:03 »
ik wist dat de koude start problemen gaf voor aankoop, geschiedenis is enigzins wel bekend  -moon-  De vorige eigenaar heeft ooit de carburateur eens schoongemaakt, waarschijnlijk niet goed inelkaar gezet dus. Het mengsel is inderdaad voor alle 4 cilinders gelijk en ook alle 4 bougies zijn zwart en nattig als ik die bekijk (na koude start). Het zijn eerder 2 poten dan 3 zo erg bokt hij, ineens hoor je er nog een cilinder mee doen en de laatste komt uiteindelijk ook als de motor op temperatuur komt. eenmaal op temperatuur is alles goed en loopt hij ook mooi en is hij snel.

Rotor, verdeler, bougiekabels heb ik al vervangen, rest moet ik nog doen. Als de ontsteking niet op tijd staat zou hij als hij warm is ook niet goed lopen lijkt mij. Vacuum en defroster en choke vertrouw ik zowiezo niet. Heb alleen geen pierburg 1b die ik er even op kan zetten om te proberen helaas, alleen een pict van een GL, maar dat past niet. Ik ga morgen bezig met dingen uit te sluiten.  -klus-  als het niet gaat sneeuwen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
pierburg probleem
« Reactie #4 Gepost op: vr, 02 dec 2005, 08:18:49 »
Als de motor warm is, is ie veel minder kritisch over z'n onsteking... Een paar graden te vroeg of te laat: hij zal wel wat vermogen missen (misschien wel flink wat ook), maar je zult t aan het geluid en de loop niet zo snel merken.

1b Pierburg: is dat niet zoiets dat ook op de 1.0 HZ zit? Wel een klein dingetje voor een 1.5 dan? Geen dubbeltraps 2B3? (2E3/ 2EE etc). (1b => Enkeltraps toch?)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
pierburg probleem
« Reactie #5 Gepost op: vr, 02 dec 2005, 11:15:31 »
Oke Jaap, straks maar even een stroboscoop lenen... 1b pierburg zit geloof ik ook op een HZ, zal wel een andere sproeierbezetting hebben. Inderdaad enkel traps. Zal weer verder met dingen te vervangen  -klus-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
pierburg probleem
« Reactie #6 Gepost op: vr, 02 dec 2005, 12:34:02 »
Heeft vast ook nog wel contactpuntjes?
Zo ja, afstellen of evt. vervangen.

Bougies zou ik ook vervangen.

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
pierburg probleem
« Reactie #7 Gepost op: wo, 07 dec 2005, 20:14:47 »
hatsiekladsie, net even met stroboscoop gekeken en hij staat op 3 graden voorontsteking, weet iemand toevallig hoeveel een golf moet hebben, meende ergens 10 graden gelezen te hebben, ik heb nog geen vraagbaak kunnen vinden, heb al wel gezocht.  -klus-

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
pierburg probleem
« Reactie #8 Gepost op: wo, 07 dec 2005, 21:46:52 »
Plop !