Lekke koppakking?
« Antwoord #18 Gepost op: Di, 25 Jul 2006, 07:45:26 » Citaat
--------------------------------------------------------------------------------
kosten besparing..
De kopbouten zijn overigens geen rekbouten. Rekbouten hebben een soort 'wokkel'. De kopbouten van een Polo zijn gewoon normale, lange bouten.
D'r komt nogal wat kracht op te staan: Als zo'n bout volcontinu onder spanning staan, heet word, en na 20 jaar weer los wordt gedraaid... dan kan het maar zo dat ie bij hernieuwd gebruik ineens breekt bij het aantrekken. Of onbedoelt toch gaat rekken.
Bij m'n 1300 dieseltje (mega-budget-style) heb ik de oude bouten hergebruikt (no problems so far), omdat die kop er toch niet lang op hoeft te zitten.. Maar normaal gezien pak ik toch liefst nieuwe,. van on-bedenkelijk-alooi (lees: dealer / merk spul).
Marcel kreeg bij het aantrekken van z'n Turbo blokkie zomaar last van 'bout-rek': veel strakker aantrekken dan voorgeschreven (koperenkoppakking die niet dicht wilde) leverde 'rekkende' kopbouten.. ze werden echt langer . Nieuwe 'dealer' bouten trokken de boel wel dicht.
toevallig dat ik dit net las voor ik m,n bericht posten
Of het waar is is ten 2de