Auteur Topic: koppakking vervangen  (gelezen 3228 keer)

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: koppakking vervangen
« Reactie #15 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:04:18 »
Wat bedoel je precies Richard? Het zijn wel rekbouten die je altijd dient te vervangen voor nieuwe, je wilt echt niet dat er ééntje knapt. ;)

dat was info van DIT forum ;) ik dacht ook altijd dat het rekbouten waren maar op dit forum staat van niet -dunno-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: koppakking vervangen
« Reactie #16 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:06:06 »
Nee, anders hadden ze dat bij volkswagen zelf wel verzonnen. doh

Vw verzint wel meer onnodig -nana- allemaal kostenposten en dus katjing voor VW..
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: koppakking vervangen
« Reactie #17 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:06:41 »
dat was info van DIT forum ;) ik dacht ook altijd dat het rekbouten waren maar op dit forum staat van niet -dunno-



ben wel nieuwsgierig dan die dat dan heeft gezegd of geschreven.  -dunno-  :)
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: koppakking vervangen
« Reactie #18 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:14:32 »
 Lekke koppakking?
« Antwoord #18 Gepost op: Di, 25 Jul 2006, 07:45:26 » Citaat  

--------------------------------------------------------------------------------
kosten besparing..

De kopbouten zijn overigens geen rekbouten. Rekbouten hebben een soort 'wokkel'. De kopbouten van een Polo zijn gewoon normale, lange bouten.

D'r komt nogal wat kracht op te staan: Als zo'n bout volcontinu onder spanning staan, heet word, en na 20 jaar weer los wordt gedraaid... dan kan het maar zo dat ie bij hernieuwd gebruik ineens breekt bij het aantrekken. Of onbedoelt toch gaat rekken.

Bij m'n 1300 dieseltje (mega-budget-style) heb ik de oude bouten hergebruikt (no problems so far), omdat die kop er toch niet lang op hoeft te zitten.. Maar normaal gezien pak ik toch liefst nieuwe,. van on-bedenkelijk-alooi (lees: dealer / merk spul).

Marcel kreeg bij het aantrekken van z'n Turbo blokkie zomaar last van 'bout-rek': veel strakker aantrekken dan voorgeschreven (koperenkoppakking die niet dicht wilde) leverde 'rekkende' kopbouten.. ze werden echt langer  . Nieuwe 'dealer' bouten trokken de boel wel dicht.


toevallig dat ik dit net las voor ik m,n bericht posten :P
Of het waar is is ten 2de -hug-
« Laatst bewerkt op: zo, 09 jan 2011, 16:26:07 door richard-polo »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: koppakking vervangen
« Reactie #19 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:24:39 »
Tja nu weet ik het ook niet meer zo zeker, maar voor onderstaand bedrag kan je het risico niet nemen lijkt me. :)

Citaat
10 Kopbouten: 16,18 Brezan

http://www.amt.nl/Vraag-en-antwoord/Breuk-heeft-kostbare-gevolgen-hergebruik-van-cilinderkopbouten-200104.htm
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: koppakking vervangen
« Reactie #20 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:45:14 »
Ik hou het wel bij mijn manier gewoon vervangen, voor die paar centen wil ik niet liggen klooien als er wel eentje afbreekt.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: koppakking vervangen
« Reactie #21 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:50:28 »
idd ik haal de kopbouten ook bij de dealert , zijn ook rekbouten ,maar net effe wat sterker als de febi of victor reinz boutjes
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: koppakking vervangen
« Reactie #22 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:51:26 »
ik heb nieuwe bouten liggen, daar niet van, maar ik vroeg het me gewoon af.

Wat kunnen trouwens de gevolgen zijn van een bout die afbreekt tijdens het gebruik? (worst case scenario)

heb nog geen echt goeie howto kunnen vinden van het vervangen van een koppakking, gelukkig heb ik wel een vraagbaak, maar die heeft er weer geen fotos bij.

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: koppakking vervangen
« Reactie #23 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 16:55:41 »
Wat kunnen trouwens de gevolgen zijn van een bout die afbreekt tijdens het gebruik? (worst case scenario)

Als hij afbreekt in je onderblok heb je wat te pielen om de rest er weer uit te krijgen, of tot het ergst je onderblok vervangen.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: koppakking vervangen
« Reactie #24 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 17:18:54 »
rutger pielt graag denk ik. :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: koppakking vervangen
« Reactie #25 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 18:09:52 »
haha nee, maar ik vraag me af wat dan kan gebeuren, of je dat uberhaupt merkt als ie breekt tijdens het draaien.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: koppakking vervangen
« Reactie #26 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 18:11:59 »
Ik denk dat je knokkels open haalt en een deel van de bout aan je dop heb zitten ........
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline eillienroc

  • Non-Register lid
  • Berichten: 136
  • Geslacht: Man
Re: koppakking vervangen
« Reactie #27 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 18:12:24 »
als dat gebeurt dan is dat zeker niet leuk.
bij mijn brommer brak een bout af in mijn alu kop.

herboren en opnieuw tappen had geen zin meer. dus maar een nieuw kopje op de kop tikken.
duur zaakje zoiet

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: koppakking vervangen
« Reactie #28 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 18:13:58 »
Ik denk dat je knokkels open haalt en een deel van de bout aan je dop heb zitten ........

tijdens het draaien van de motor, niet tijdens het indraaien van de bouten ;)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: koppakking vervangen
« Reactie #29 Gepost op: zo, 09 jan 2011, 18:16:11 »
Alsof jij je motor start als je weet dat je een gebroken kopbout hebt  :)

Als je hem wel start, sluiten kop en onderblok niet meer goed genoeg aan en mag je zelf gevolgen verzinnen ....  -naughty-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift