Auteur Topic: diesel optijd zeten  (gelezen 2887 keer)

Offline sebastiaan-vw

  • Non-Register lid
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
  • s van soest
diesel optijd zeten
« Gepost op: za, 09 apr 2011, 12:32:15 »
ik heb een 1400 diesel die slecht aanslaat en als hij loopt erg rookt (Witte rook slecht verbrande diesel) denk ik
mijn vraag is of iemand een afbeelding heeft hoe ik een diesel op tijd moet zetten
of een vraagbaak voor polo diesel mag ook
en zoek nog een adres waar ik mijn verstuvers kan laten testen in de buurt van assen   

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #1 Gepost op: za, 09 apr 2011, 13:28:23 »
perdok in assen kan wel verstuivers testen dacht ik ...

dat op tijd zetten is dat niet net zo als n 1600 en 1900 diesel ? ?  gleuf in de nokkenas daar n strip in ... en een pen in het tandwiel vd pomp ? ?

maar das n gokje

succes

Offline sebastiaan-vw

  • Non-Register lid
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
  • s van soest
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #2 Gepost op: za, 09 apr 2011, 14:50:01 »
perdok in assen kan wel verstuivers testen dacht ik ...

dat op tijd zetten is dat niet net zo als n 1600 en 1900 diesel ? ?  gleuf in de nokkenas daar n strip in ... en een pen in het tandwiel vd pomp ? ?

maar das n gokje



succes


nee pomp zit aan de andere kant van het blok   op een aparte riem en zit geen gleuf in nokkenas  bij de pomp is het wel het zelfde
« Laatst bewerkt op: za, 09 apr 2011, 14:51:39 door sebastiaan-vw »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #3 Gepost op: za, 09 apr 2011, 21:19:02 »
witte rook is pomp te vroeg ,zwarte rook is pomp te laat , grijs is perfect
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #4 Gepost op: zo, 10 apr 2011, 02:15:28 »
Jup

wit = arm ( eventueel veroorzaakt door lucht in je aanvoer...maar dan loopt ie ook gelijk K*T )
zwart = rijk

grijs of geen rook =  -thumbsup-

Op tijd zetten doe je officieel met een meetklokje waarmee je op het moment
dat de merktekens op de timing in lijn staan je de juiste 'lift' waarde (= moment van inspuiten) afleest.
Waarde instellen doe je door de pomp te verdraaien net als je bij een verdelerhuis van een bezine motor.
« Laatst bewerkt op: zo, 10 apr 2011, 02:18:22 door Mark »

Offline sebastiaan-vw

  • Non-Register lid
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
  • s van soest
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #5 Gepost op: zo, 10 apr 2011, 10:24:26 »
Jup

wit = arm ( eventueel veroorzaakt door lucht in je aanvoer...maar dan loopt ie ook gelijk K*T )
zwart = rijk

grijs of geen rook =  -thumbsup-

Op tijd zetten doe je officieel met een meetklokje waarmee je op het moment
dat de merktekens op de timing in lijn staan je de juiste 'lift' waarde (= moment van inspuiten) afleest.
Waarde instellen doe je door de pomp te verdraaien net als je bij een verdelerhuis van een bezine motor.


de pomp  is niet het punt weet alleen niet hoe ik hem op de dan goed zet op nokkenas

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #6 Gepost op: zo, 10 apr 2011, 11:09:13 »
In de vraagbaak staat t omschreven: Ik adviseer vooral toch om een vraagbaak te vinden voor in iedergeval bij de hand als je bezig bent!

- Nokkenastandwiel is traploosverstelbaar: Maar ik neem aan dat als het kopje d'r niet af is geweest, dat de distributie nog goed staat: Wel even zelf controleren aub!

Als distributie goed staat, volgt de pomp.

Nokkenas blokkeren in BDD: controleer ook via het inspectiegat in de versnellingsbak of je vliegwiel BDD aangeeft: Slecht afleesbaar, maar toch.

Sleufje in nokkenas aan 'onsteking' zijde blokkeren met een blokkeertooltje: een strip die je aan beide kanten evenveel uitvult. Tandwiel op de pomp lossen ( ook al: traploosverstelbaar ) blokkeren, bout lossen, pomp lossen: 3 bouten: 1 aan onderzijde van pomp, erg lastig bereikbaar.

Pomp bevat een meetplug, midden tussen de uitgaande injectieleidingen. Deze bout eruit, meetklok erin, en vervolgens de pomp verdraaien zodat deze 1,4 of 1,6 (mm/graden?) (afhankelijk van de motor) voor bdp staat.

Als je de pomp wilt verdraaien (qua timing) en je weet niet hoe je enige kracht uit oefent? Motivatie-ijzer tussen de injectorleidingen doorsteken, en hefboompje gebruiken (met motivatieijzer op de boutkoppen!)

Maar goed: zonder een fatsoenlijke handleiding (lees: bovenstaande is GEEN fatsoenlijke handleiding), niet aan beginnen.

---------------
Witte rook kan trouwens ook on verbrande diesel zijn: een cilinder die niet mee doet omdat ie te weinig compressie heeft, een cilinder die niet mee doet, omdat de gloeiplug kapot is.. 2 cilinders die niet mee doen.. etc etc..

Komt er ook witte rook uit bij HOOG toerental: Tegen de 4500 a 5000 toeren zeg maar? (bij warme motor te testen natuurlijk!).. Bij mijn oude 1.3 lag de koppakking er tussen cilinder 1 en 2 uit; Geen compressie voldoende bij lage toeren om de diesel te doen ontbranden. Bij hele hoge toerentallen was de druk uiteindelijk wel hoog genoeg, deden alle cilinders mee, en was de (witte) rook over..


Verstuivers: Je hebt een extra lange dop nodig (17? 21?) om de verstuivers eruit te kunnen draaien: De verstuivers zijn bij oudere motoren vaak de boosdoener van niet  lekker lopen ( slechte verstuiving = slechte verbranding = witte rook )... zijn goed ultra soon te reinigen ( en zelf uit elkaar te halen :) ) , maar let wel op het aantal vulplaatjes: injector per injector kan dat verschillen: Dus stuk voor stuk uit elkaar halen, reinigen en weer opbouwen. Niet alles in 1 bak op tafel gooien :) :)


« Laatst bewerkt op: zo, 10 apr 2011, 11:24:11 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline sebastiaan-vw

  • Non-Register lid
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
  • s van soest
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #7 Gepost op: zo, 10 apr 2011, 12:23:04 »
Citaat

Verstuivers: Je hebt een extra lange dop nodig (17? 21?) om de verstuivers eruit te kunnen draaien: De verstuivers zijn bij oudere motoren vaak de boosdoener van niet  lekker lopen ( slechte verstuiving = slechte verbranding = witte rook )... zijn goed ultra soon te reinigen ( en zelf uit elkaar te halen :) ) , maar let wel op het aantal vulplaatjes: injector per injector kan dat verschillen: Dus stuk voor stuk uit elkaar halen, reinigen en weer opbouwen. Niet alles in 1 bak op tafel gooien :) :)



hoe kan ik de verstuivers het beste schoonmaken ???
staan er ook afbeelding bij in de vraagbaak hoe je die nokkenas vast moet zetten zo je kun je dit dan inscannen 
« Laatst bewerkt op: zo, 10 apr 2011, 12:25:02 door sebastiaan-vw »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #8 Gepost op: zo, 10 apr 2011, 13:16:49 »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #9 Gepost op: zo, 10 apr 2011, 13:24:54 »
Maar alles goed en aardig: Als je nog niet aan de timing hebt gezeten: waarom verwacht je dat ie niet goed staat?

Normaliter verloopt deze niet zonder gereedschap :)

Bij een slecht lopende diesel die NIET net is los geweest, eerder compressie en injectoren als boosdoener,. en niet de timing.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #10 Gepost op: zo, 10 apr 2011, 16:49:38 »
 withstupid

Offline sebastiaan-vw

  • Non-Register lid
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
  • s van soest
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #11 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 18:39:16 »
Maar alles goed en aardig: Als je nog niet aan de timing hebt gezeten: waarom verwacht je dat ie niet goed staat?

Normaliter verloopt deze niet zonder gereedschap :)

Bij een slecht lopende diesel die NIET net is los geweest, eerder compressie en injectoren als boosdoener,. en niet de timing.





pomp stond gewoon optijd maar geen compressie op de 2 en 3 cilinder  dus kop er maar af en je koppakking  stuk weg tussen de twee cilinders dus nieuwe koppakking bouten en en riemen bestelt morgen in huis dan hopen dat het dan goed loopt

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #12 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 20:29:58 »
Ha!

Zat ik niet eens heel ver d'r naast..  Zou het komen doordat ik zelf ooit een 1.3 met een doorgeslagen koppakking had?

TIP: let op het aantal kerfjes in de koppakking! is bij diesel van belang voor de dikte / compressieverhouding! Kop vlakken = andere koppakking!
TIP2: Als je de pomp laat zitten, dan moet je nog steeds WEL de nokkenas goed op tijd zetten. Kop los + weer vast = andere timing (gegarandeerd). Aan distributiezijde is het nokkenastandwiel verstelbaar. Als je die goed hebt staan, hoeft de rest niet eens los!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline sebastiaan-vw

  • Non-Register lid
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
  • s van soest
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #13 Gepost op: do, 14 apr 2011, 19:05:16 »
Ha!

Zat ik niet eens heel ver d'r naast..  Zou het komen doordat ik zelf ooit een 1.3 met een doorgeslagen koppakking had?

TIP: let op het aantal kerfjes in de koppakking! is bij diesel van belang voor de dikte / compressieverhouding! Kop vlakken = andere koppakking!
TIP2: Als je de pomp laat zitten, dan moet je nog steeds WEL de nokkenas goed op tijd zetten. Kop los + weer vast = andere timing (gegarandeerd). Aan distributiezijde is het nokkenastandwiel verstelbaar. Als je die goed hebt staan, hoeft de rest niet eens los!



ook alles zit er weer op morgen weer naar de rdw voor het omkeuren

en dan nog ff apk

en dan  -sturen-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: diesel optijd zeten
« Reactie #14 Gepost op: do, 14 apr 2011, 19:35:15 »
apk keuring kan ook bij de rdw (je bent er dan toch )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .