Auteur Topic: Grotere luidsprekers DASHBOARD  (gelezen 2793 keer)

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #15 Gepost op: zo, 15 feb 2009, 18:38:04 »
Ga jij maar eens voor de lol bij mij inzitten,mis je de achterspeakers niet echt.

Mama zegt altijd dat ik niet bij vreemde meneren in de auto mag stappen  -moon-

Offline EppeRRR

  • Non-Register lid
  • Berichten: 72
  • Geslacht: Man
  • Eduard van der Weide
    • http://partyflock.nl/user/224604.html
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #16 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 19:48:12 »
Als je een goede composet/speakers voorin hebt geplaatst, dan is speakers in je hoedenplank overbodig. Subwoofer is dan wel aan te raden om de echte lage tonen (onder de 80hz) te laten horen en voelen :D

"It does not matter if it's 10hp or 1000hp, understeer = understeer"

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #17 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 20:01:41 »
ach menig polo fiel hier  heeft volgens mij nooit een radio aan  ivm  motorcarbs enz  :D
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #18 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 20:27:38 »
Meestal wel radiootje aan staan, maar das heel gek:
als ik gas geef, hoor ik weinig muziek uit de speakers komen " -dj- "


Liever alleen speakers voor dan alleen achter, maar mijn voorkeur heeft rondom.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #19 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 20:38:02 »
Meestal wel radiootje aan staan, maar das heel gek:
als ik gas geef, hoor ik weinig muziek uit de speakers komen " -dj- "

Liever alleen speakers voor dan alleen achter, maar mijn voorkeur heeft rondom.

bekende duim  :)



Edit: quote gefixed...
« Laatst bewerkt op: ma, 16 feb 2009, 22:22:16 door Dennis »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #20 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 20:51:16 »
Als je een goede composet/speakers voorin hebt geplaatst, dan is speakers in je hoedenplank overbodig. Subwoofer is dan wel aan te raden om de echte lage tonen (onder de 80hz) te laten horen en voelen :D



Teminste iemand die het snapt,tja we rijden niet allemaal met carb's en bler pijpen rond.
een stukje muziek vindt ik ook wel lekker onderweg.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #21 Gepost op: ma, 16 feb 2009, 21:03:34 »
bekende duim  :)
Incl vermelding 'bedrijfsreclame' -thumbsup-

Tippie: een quote begint bij [ quote ] en eindigt bij [ /quote ]:
leest makeklijker al je daartussen geen tekst dumpt

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #22 Gepost op: di, 17 feb 2009, 00:03:28 »
Teminste iemand die het snapt,tja we rijden niet allemaal met carb's en bler pijpen rond. een stukje muziek vindt ik ook wel lekker onderweg.

Ja hallo allemaal;

Eventjes voor de duidelijkheid. Voor mij is een "stukje muziek" een heel belangrijk onderdeel van mijn werk. Ik geef namelijk nogal wat lessen op muziek.
Spinning en ClubPower. Tijdens mijn woon- en werkverkeer "oefen" ik de choreografie. Voor mij dus geen luxe, maar vooral een must. Ik wil het in elk geval gaan oplossen door voor in het dashboard 4 inchers te "proppen"...
Daar krijg je al een mooi midden en hoog mee. Achter dan twee wat grotere speakers die ik lichtjes filter zodat ze het laag en laag midden kunnen aanvullen.

Audiofiel hoeft het voor mij in de auto niet te zijn. Da's m'n thuishobby, net als bij Jaap zo te lezen. Als ik m'n lesjes een beetje mee kan bleren in de auto, is het allang toppie. Dank wederom ............
Nou nog een antwoord hoe ik het gat in het dashboard kan vergroten  :D :D :D
Greetz Leonneke

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #23 Gepost op: di, 17 feb 2009, 11:20:29 »
gat kan je vergroten door een stuk weg tezagen,maar zal wel niet makkelijk gaan ivm voorruit.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #24 Gepost op: di, 17 feb 2009, 12:28:37 »
Gewoon een scherp en stevig mes gebruiken om stukken weg te hakken.
Wil je het netjes: Dashboard demonteren (gaat eenvoudiger dan je denkt) en zagen maar.

Maar die 'extra grote' speakers doen echt helemaal niks. Je hoort amper verschil tussen 87 of 100mm, of heb je een kwalitatief serieuze radio voor de aansturing? Indien nee; ik zou me de moeite besparen.
Wil je toch iets doen qua volume, investeer dan een paar tientjes in een gebruikte versterker, DAT hoor je namelijk wel.
Wil je echt iets doen qua geluidskwaliteit, investeer dan heel wat meer in een fatsoenlijke radio, DAT hoor je namelijk ook.


« Laatst bewerkt op: di, 17 feb 2009, 12:32:38 door Koen »
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #25 Gepost op: di, 17 feb 2009, 12:44:42 »
Maar die 'extra grote' speakers doen echt helemaal niks. Je hoort amper verschil tussen 87 of 100mm, of heb je een kwalitatief serieuze radio voor de aansturing? Indien nee; ik zou me de moeite besparen.
Wil je toch iets doen qua volume, investeer dan een paar tientjes in een gebruikte versterker, DAT hoor je namelijk wel.
Wil je echt iets doen qua geluidskwaliteit, investeer dan heel wat meer in een fatsoenlijke radio, DAT hoor je namelijk ook.


 withstupid Groter is niet altijd beter. Ik heb in de Van 13cm en 16cm speakers zitten van hetzelfde merk en de 13cm klinken echt heel veel beter. In de GT zijn de achterspeakers vervangen voor nieuwe en dat is echt al een heel verschil met de oude versleten originele zooi. Alles wel aangestuurd door een goede radio uiteraard.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #26 Gepost op: di, 17 feb 2009, 13:15:14 »
Gewoon een scherp en stevig mes gebruiken om stukken weg te hakken. Wil je het netjes: Dashboard demonteren (gaat eenvoudiger dan je denkt) en zagen maar. Maar die 'extra grote' speakers doen echt helemaal niks. Je hoort amper verschil tussen 87 of 100mm, of heb je een kwalitatief serieuze radio voor de aansturing? Indien nee; ik zou me de moeite besparen. Wil je toch iets doen qua volume, investeer dan een paar tientjes in een gebruikte versterker, DAT hoor je namelijk wel. Wil je echt iets doen qua geluidskwaliteit, investeer dan heel wat meer in een fatsoenlijke radio, DAT hoor je namelijk ook.

Hoi Koen;

Ik zit er momenteel over te denken om inderdaad het dashboard te demonteren zodat ik het allemaal gemakkelijker passend kan maken. Ik beschik over een goede en stabiele Alpine voor de aansturing. Deze is uitgerust met hoog rendements versterkers. Voldoende voor wat ik wil in elk geval.

Overigens ben ik het niet met je eens dat je het verschil niet kunt horen.
Ten eerste is de keuze in de 4 inchers vele malen groter. In het formaat 4 inch zijn al enkele zeer goede speakers verkrijgbaar. De 3 inchers zijn beduidend minder qua kwaliteit. Vooral de gebruikte conusmaterialen verschillen als ook de frames.

Bovendien zorgt een groter conusoppervlak altijd voor andere karakteristieken.
Dat niet alle speakerbouwers daar een goed ontwerp mee maken, dat kan kloppen. Ik bouw al meerdere jaren speakers voor thuisgebruik. Ik kan je toch echt verzekeren dat een conusoppervlak bijdraagt aan de "range" van de luidspreker.

Een 4 incher welke met het juiste materiaal is opgebouwd kan daardoor redelijk diep gaan. Daarom wil ik dus vooral ook niet de moeite gaan besparen.
Het is juist de genomen moeite ( inbouwruimte vergroten ) die mij de meerwaarde geeft. Moeite kost niks. Dat maakt het nou juist allemaal zo leuk.... Zelf een beetje hobby-en.

In elk geval bedankt voor je reactie ........... en de tips. Leonneke
Greetz Leonneke

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #27 Gepost op: di, 17 feb 2009, 14:02:17 »
A. Ik beschik over een goede en stabiele Alpine voor de aansturing.
B. Overigens ben ik het niet met je eens dat je het verschil niet kunt horen.
C. Ik kan je toch echt verzekeren dat een conusoppervlak bijdraagt aan de "range" van de luidspreker.
D. Een 4 incher welke met het juiste materiaal is opgebouwd kan daardoor redelijk diep gaan.
A. Okee, dat is alvast stap 1.
B. Op zo'n klein oppervlak is het verschil minimaal, een 29Kw Polo die je perfect afsteld wordt ook niet ineens een Porschekiller
C. Zie ook B
D. Ja, gelukkig is je dashboard ook van het juiste materiaal en heeft een goeie klankkast.
E. Pak een stuk MDF en maak een kaartenvak in je deur waarin een 160mm (of desnoods 130mm) speaker past, tweetertje (van een composetje) in je dash en dan ben ik benieuwd of jij dat denkt te kunnen benaderen met een 100mm speaker in je dash. Qua moeite en geld scheelt het niet zo veel namelijk.

Question: je zou 90 pk ook niet de weg opsturen op een 155/70-13 band, toch?
Waarom dan wel een Alpine gebruiken om....

Maar ik ben nogal eigenwijs wat geluid aangaat.  :P
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #28 Gepost op: di, 17 feb 2009, 14:14:16 »
 -hitit- -hitit- -hitit-
voor een x bedrag heb je idd een leuk composet en vooral als je muziek liefhebber bent is dat zeer aanteraden.
en ik ben net zoals koen stronteigenwijs wat geluid betreft.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline djpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
  • Polo van Ooij
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #29 Gepost op: di, 17 feb 2009, 14:31:52 »
Mijn tip:

gewoon origineel laten dat dashboard. redenen:
-zonde van je dash
-3" t.o.v. 4" heeft idd voordelen, maar niet in het toepassingsgebied waarin jij wil gaan werken
-onder de 150Hz wil je niet komen in je dashboard.
-Doel van de dashboard speakers: het realistisch weergeven van stereo: dus tonen boven de 200-300Hz
-tal van betere oplossingen zonder dash kapot te maken...

Wat ik ga doen (als ik m'n 2F dash in m'n 2 heb gezet):
2x pionneer 3" voorin
2x Alpine achterin (zie PM)
1x tangband 5" SUB onder m'n dashboard kastje: merk je als lange bijrijder niks van, lage tonen worden door zelfgemaakte versterking en kast prima weergegeven(test versie al klaar)

Een auto heeft een aantal verschillen t.o.v. een huiskamer waardoor je altijd compromissen moet sluiten. groter = beter gaat zeker niet altijd op daarom.
 
-dj-