Auteur Topic: Grotere luidsprekers DASHBOARD  (gelezen 2792 keer)

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #30 Gepost op: di, 17 feb 2009, 14:42:02 »
Hoi Koen;

Ik zit er momenteel over te denken om inderdaad het dashboard te demonteren zodat ik het allemaal gemakkelijker passend kan maken. Ik beschik over een goede en stabiele Alpine voor de aansturing. Deze is uitgerust met hoog rendements versterkers. Voldoende voor wat ik wil in elk geval.

Overigens ben ik het niet met je eens dat je het verschil niet kunt horen.
Ten eerste is de keuze in de 4 inchers vele malen groter. In het formaat 4 inch zijn al enkele zeer goede speakers verkrijgbaar. De 3 inchers zijn beduidend minder qua kwaliteit. Vooral de gebruikte conusmaterialen verschillen als ook de frames.

Bovendien zorgt een groter conusoppervlak altijd voor andere karakteristieken.
Dat niet alle speakerbouwers daar een goed ontwerp mee maken, dat kan kloppen. Ik bouw al meerdere jaren speakers voor thuisgebruik. Ik kan je toch echt verzekeren dat een conusoppervlak bijdraagt aan de "range" van de luidspreker.

Een 4 incher welke met het juiste materiaal is opgebouwd kan daardoor redelijk diep gaan. Daarom wil ik dus vooral ook niet de moeite gaan besparen.
Het is juist de genomen moeite ( inbouwruimte vergroten ) die mij de meerwaarde geeft. Moeite kost niks. Dat maakt het nou juist allemaal zo leuk.... Zelf een beetje hobby-en.

In elk geval bedankt voor je reactie ........... en de tips. Leonneke

Kijk : iemand met echt verstand van audio
Alleen het 'probleem' is dat audio thuis anders moet klinken dan in de auto : bij mij tenminste wel .
Dus het is eigenlijk niet te vergelijken .
In een auto klinkt het bijna nooit zuiver zoals het op de opname staat en bedoeld is .
Ja de boom boom maar dat is ervoor gemaakt om je honkbalpetje en oorbellen te laten trillen .
Kortom : niet elke speaker met dezelfde diameter heeft dezelfde eigenschappen .
Ik ga weer naar mijn Proceed luisteren .
Benieuwd welke soort speakers je bouwt .
Ik ben gek van TL's .. zouden die het ook goed doen in een auto ?  :D

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #31 Gepost op: di, 17 feb 2009, 17:27:25 »
Ik ben gek van TL's .. zouden die het ook goed doen in een auto ?  :D

Heb ooit eens een grote amerikaanse cabrio gezien met electrostaten ingebouwd.  -wtf-
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #32 Gepost op: di, 17 feb 2009, 22:08:08 »
en daarbij .thuis kun je relaxed in een stoel volop naar de details van je muziek luisteren . een auto moet je ten eerste in rijden
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Leonneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 77
  • Geslacht: Man
  • Leon van Meijel
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #33 Gepost op: wo, 18 feb 2009, 00:02:32 »
Kijk : iemand met echt verstand van audio Alleen het 'probleem' is dat audio thuis anders moet klinken dan in de auto : bij mij tenminste wel . Dus het is eigenlijk niet te vergelijken . In een auto klinkt het bijna nooit zuiver zoals het op de opname staat en bedoeld is . Ja de boom boom maar dat is ervoor gemaakt om je honkbalpetje en oorbellen te laten trillen . Kortom : niet elke speaker met dezelfde diameter heeft dezelfde eigenschappen . Ik ga weer naar mijn Proceed luisteren . Benieuwd welke soort speakers je bouwt . Ik ben gek van TL's .. zouden die het ook goed doen in een auto ?  :D

Ahaaa ............. Leuke reactie. Tja, echt verstand van audio is een zeer ruim begrip. Ik laat het filterwerk en dergelijke over aan de jongens van Speakerland in Oss. Ik heb een redelijk aantal projectjes op mijn naam staan. Na vele jaren bouwen ben ik terecht gekomen op GESLOTEN SYSTEMEN.

Ik bouw alleen nog maar gesloten systemen als ik echt topklasse geluid wil. Qua units heb ik alle gerenomeerde merken gebruikt. Nu gebruik ik alleen nog maar units van Scan Speak. Liefst de jongens uit de Revelator Series. Maar goed, da's voor eigen gebruik dan. Ik ben eigenlijk "klaar" met deze hobby, want mijn laatste project is een aangepaste versie van de Scan Speak Maxima.
Mocht ik ooit nog een stapje verder willen, dan moet ik meer gaan doen aan de akoestiek. Speakers kan ik geen betere meer bouwen. Of ik moet 3 tot 4 keer zoveel geld gaan uitgeven ...............

In elk geval een flink aantal goede tips gehad in de afgelopen postings.
Het is me in elk geval duidelijk dat de autotechnieken verschillen van de thuistechnieken. Vandaar ook dit topic.

Eigenwijs qua geluid ...........  Die categorie hoor ik eigenlijk zelf ook in thuis.
Maar ik heb besloten te blijven bij het concept dashboardspeakers en aanvulling vanuit de hoedenplank.............

Groetjes Leonneke
Greetz Leonneke

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Grotere luidsprekers DASHBOARD
« Reactie #34 Gepost op: wo, 18 feb 2009, 07:06:12 »
tsja als je zo min mogelijk vervoprming wilt is het aan te raden om zoveel mogelijk de auto in te pakken op resonantie gebieden . dwz de vlakke plaatdelen . caliber heeft daarvoor een spuitbus die een schuim laagje afzet . wat ook kan is een noppen foam (zo te halen bij een praxis of gamma ) te plakken met spuitlijm op je vlakke plaat delen zoals binnen zijde deur en zijkant achterbank . en vooral je dak is een killer qua resonantie . betekent wel dat het hemeltje los moet en dat is een wat minder klusje .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din