Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: 86c2003 op do, 01 jan 2004, 23:58:57
-
Kheb een Polo met 1.3 carb uit 1989 ... ik zou wat meer vermogen willen krijgen.
Hoe krijg ik dat? Heeft het nut als ik de cilinderkop laat vlakken? Andere nokkenas? Kosten? Gevolgen (+en en -en)
Oftewel Vertel me alles! :D:D:D:D
-
Gewoon een beetje bladeren al hier..
d'r komen hier genoeg topics voorbij denk ik..
Kop laten vlakken levert je zeer weinig tot geen vermogenswinst op.. Begin eerst eens met het inlaatspruitstuk te 'flowen' of beter: poorten groter maken
-
als het goed is heb je een mh motor.
dus je hebt dan al standaard een redelijke nokker,ik denk als de inlaat verbeterd is,je best een leuk resultaat hebt.
-
Kheb een Polo met 1.3 carb uit 1989 ... ik zou wat meer vermogen willen krijgen.
Hoe krijg ik dat? Heeft het nut als ik de cilinderkop laat vlakken? Andere nokkenas? Kosten? Gevolgen (+en en -en)
Oftewel Vertel me alles! :D:D:D:D
je wil meer ..............hmmmmmm dat zegt wendy ook als ik in de portemonai laat kijken :D
simpel is inlaatspruitstuk laten bewerken ,golf 2 pierburg 2e3 carb .van 1.8. 3f nokker .dit doet al enigzins wat .
-
He misschien kunnen we een stukje op de site zetten met leuke blokkies die sommige al gebouwd hebben. Met o.a. welke onderdelen, richtprijzen, leveranciers van de onderdelen enz. Ik weet niet of iedereen die eens een leuk blokkie heeft gebouwd zijn geheimen wilt vertellen maar ik zou er ook geen moeite mee hebben om mijn blok straks uit te leggen op de site. Elke maand wordt er wel een topic geopend met de vraag ik wil me motor opvoeren. Elke keer wordt ook weer hetzelfde uitgelegd. Ik weet dat serge al een leuk aantal blokjes heeft gebouwd Marcel ook Patrick heeft ook een leuk sneller motortje Jeroen enz enz..
Idee??
-
Zie: Werkplaats -> Motorisch....
Moet nog steeds ingevuld worden..
Maar zie ook eens alle andere items.. nog genoeg werk te doen..
Voor blok-projecten-> Projecten :-) (moesten we ook nog maar eens indelen)..
Maar goed: onder werkplaats zouden dan de aanpassingen 'an-sich' moeten komen (en het hoe en wat), en onder projecten dan de combo's: van inlaatbewerkt + andere carb, tot kop-met-vergrote-verbrandingsruimte + uitgedraaide zuiger + uitlaatgasturbine + G60 inspuiting..
nie?
Thaaaa-haa-haaaaam is on my saaaait...
-
Ja goed idee, kunnen we dat dan zelf plaatsen of moeten we het eerst naar een van jullie mailen zodat jullie het er op zetten.
-
wil ik eens wat uitvissen op het elektrisch schema ...........welk schema ??????????????????
-
Daarom!
-
oke, maar waar kan ik het inlaatspruitstuk laten flowen?? (serge???) Wat zal het kosten?
-
reken een 50 euro voor het inlaatje
-
waar kan ik dat laten doen Serge?
-
trouwens....ik heb mijn motorcode gevonde...
NZ 064476 heb ik dan toch injectie???
-
trouwens....ik heb mijn motorcode gevonde...
NZ 064476 heb ik dan toch injectie???
Ja net als mij...
Geen carbs dus
-
En als je echt een NZ hebt zal ik eerder gaan voor een scherpere nok...denk dat dat dan meer effect heeft...
correct me if im wrong, maar volgens mij is de nok in de NZ de tamste onder de 86c modellen toch?
(in ieder geval 1 van de tamste..)
-
inlaat bewerken en een leuke oplossing is een mh/aav stok.
of gaan voor een 268/272 stok.
is maar net wat je zo snel wilt uigeven.
voor een kleine info over nz tuning kijk eens op .
http://groups.msn.com/vwpolofreak of op www.phatcars.de
-
ook nz inlaat is bij mij 50 euro
-
oke, klinkt goed Serge.
Maar wat is het effect ervan?
En maakt het nog wat uit dat ik een open luchtfilter heb?
-
betere doorlaat waardoor meer vermogen
-
oke, ik kreeg een tip om dan een 3f nok erin te zetten uit een GT.... meningen???
en hoe kom ik aan een andere nokker? sloop? revisiebedrijf? ???verder???
-
3f nok is ook een van de scherpste nokken uit de polo86c serie
(dacht zelfs de scherpste)
3f is een 75 pk blok die niet perse in een gt ligt (meestal wel idd) en ook in de polo2f.
Sloop, duitse ebay.
-
of nieuw bij de VW dealer?
welke is dan iets minder scherp dan de 3f nok? en moetn er dan ook nog eens andere dingen zoals klepveren aangepast worden??
-
Als een AAV nok past dan past de 3F nock ook pluk en ruk*
Deze is nog wat scherper dan de AAV nok. Maar goed dat had ik je al gezegd net :P
En kijk maar eens op de site die patrick86c doorgaf daar staat ook nog wel het een en ander over NZ tuning.
Of kijk eens op de verschillende duitse polo fora. Daar is ook veel info over te vinden :)
*© Serge :D
-
moet toch wat sneller typen :)
-
ik heb toch liever dat me polo sneller is dan ik kan typen :P
en volgens mij heeft sjonk gelijk 3f is het scherpste nokker.
maar met een mh/aav wil ie ook wel goed voor uit komen.
ik denk alleen dat je de 3f nokker niet zo snel op de sloop tegen komt.
en dit is echt low budget tuning.
en met originele vw onderdelen.
-
ik heb toch liever dat me polo sneller is dan ik kan typen :P
en volgens mij heeft sjonk gelijk 3f is het scherpste nokker.
maar met een mh/aav wil ie ook wel goed voor uit komen.
ik denk alleen dat je de 3f nokker niet zo snel op de sloop tegen komt.
en dit is echt low budget tuning.
en met originele vw onderdelen.
ik weet het wel zker dat de #f de scherpste is (iig van de symetrische nokken) de PY heeft een assymetrische en dat heeft niet echt veel zin op een ongeblzen motor.
het rijtje wat ik weet van de nokken:
G40 orgineel (PY):: Inlaat= 199° Uitlaat= 228°
3F= 219°
AAV= 204°
AAU= 204° Maar met andere spreiding dan de AAV
NZ= 196°
AAK= 196° Maar met andere spreiding dan NZ
-
en AAV komt uit welke polo???
-
uit de 2F (90-94) is de 1,3 monopoint 55pk
-
ik heb er wel een aav stok, maar daar zit me nz aan vast.
-
Ikk heb em ook wel liggen, maar dan zit er ook nog een AAV blok om heen :D deze gaat er wel uit over niet al te lange tijd, heb namelijk de 3f stok hier ook al liggen.
Ben alleen niet zeker of ik het zelf aandurf om te doen :O
-
Ik heb nog een goede MH nokkenas, maar ik weet nog niet wat ik er mee van plan ben! Zal je het verschil in vermogen merken al zet ik die in een NZ motor? MOet binnenkort toch een dis. riem vervangen misschien gelijk een leuk idee om de MH stok er in te zetten. Moet ook dan de kleppendeksel pakking en nokkenas keerring vervangen!
-
is de MH dan ook een hydro??? anders past het niet in de NZ.
het moet een hudrostok zijn :)
-
hydrostok dus :P
-
Moeten er meer dingen aan het blok aangepast worden als ik de 3f nok erin zet, of die van een AAV?
En wat zou meer vermogen geven:
- bewerkte NZ inlaatspruitstuk
- standaard 3f inlaatspruitstuk
En moet sowiesow de benzine druk aangepst worden?
En moet ik dan voortaan euro 98 gaan tanken?
-
wel 98 hoef je pas te tanken bij een hogere compressie verhouding of drukvulling
-
dus ik moet 98 tanken als de cilinderkop bewerkt is? maar ook als de benzine drukregelaar aangepast is?
-
De compressieverhouding wordt pas groter als je de grootte van de verbrandingsruimte kleiner maakt, dus door
de kop (of het blok) te laten vlakken of andere zuigers te monteren.
Door het ruimer maken van de kanalen gebeurt er niets met de compressieverhouding; dan hoef je dus nog geen super te tanken. (scheelt weer iets in de kosten... ;) )
-
oke, dat scheelt
dus laat ik de cilinderkop ook niet bewerken.... scheelt serge 200 euro in inkomste ;)
Moeten er meer dingen aan het blok aangepast worden als ik de 3f nok erin zet, of die van een AAV?
En wat zou meer vermogen geven:
- bewerkte NZ inlaatspruitstuk
- standaard 3f inlaatspruitstuk
-
dus laat ik de cilinderkop ook niet bewerken....
??
Ok, de compressieverhouding gaat niet omhoog, maar het bewerken van de kop levert wel vermogen op. ;)
-
Ik gloof dat Gilex het niet helemaal begrijpt.
Ron98 moet je tanken als je de compressieverhouding zwaar verhoogd.
Dat kan eigenlijk alleen met 'veel' werk: of een turbo erop schroeven (maar dan moet je zelfs nog wel wat meer uithalen)
OF andere zuigers, blok aflaten vlakken en de kop maximaal laten vlakken.
Met een bewerkte kop: grotere poorten, andere nokkenas etc
hoef je echt geen ron98 te gaan tanken.. De compressie veranderd niet, alleen de ademhaling verloopt soepeler..
In plaats van door een rietje te ademen, adem je door een regenpijp: de longen blijven gewoon gelijk, maar het ademt een stuk prettiger
Inlaatspruitstukken vraag: wat werkt beter:
Redelijk: NZ inlaat standaard
Beter: NZ inlaat bewerkt / standaard 3f inlaat
Best: aangepast 3f inlaatspruitstuk
De 3F is ietsje groter, en heeft iets meer vlees, dus als je die zou bewerken krijg je de grootst mogelijke injectie inlaat.. maar alleen een NZ bewerkt schiet ook al op.
Meer vermogen met alleen een andere inlaat zul je niet ein-zwei-drei merken,.. alleen met andere nokkenas, hoger brandstofdruk en bewerkte kop / inlaat. Ok: alle kleine beetjes helpen, maar het is bottleneck na bottleneck: beter allemaal weghalen, dan heb je het grootste effect. Daarna valt er nog winst te halen uit het bewerken van het onderblok... en daarna aan het verlichten van de koets. Who needs sound-proofing?
-
gezien de kosten (blijf een student! :D) dan maar de NZ inlaat laten bewerken. En helpt het ook als ik de katalysator verwijder door een dummy/vervanger? En de middendemper vervangern? Dan laat in de standaard einddemper zitten. Dan maakt het niet teveel herrie waardoor je meer geluid dan snelheid hebt.
-
Kat leeg halen: spaar je de moeite..
Als je uitlaat toch eronderuit ligt, ram m dan ff leeg, maar anders zou ik t lekker achterwege laten..
Billig tuning is leuk, maar heel veel schiet je er niet mee op. Ok de kat zal wat vermogen snoepen, middendemper vast ook wel, maar wederom: combinaties maken de vooruitgang!
Spatlappen en brede banden vreten ook vermogen (want verhogen de weerstand).. idem voor antenne en rechterbuitenspiegel... maar of je er veel mee opschiet....
-
Ik gloof dat Gilex het niet helemaal begrijpt.
En ik denk dat je in de war bent :D
-
ik zit hier aan te denken ,en aan iets wat in friesland staat met rood kleppendeksel -hitit-
-
-wanker- :D
-
serge, you've got mail!!!
-
you've got reply
-
Dank voor je reactie Serge! :D
Is het makkelijk zelf te doen om een inlaat spruitstuk te de+monteren??
-
:) heb je een doppendoos?
Heb je er geen, dan is 't lastig, maar met alleen steek of ring sleutels moet t ook lukken.
-
gewoon lost te halen? ff onthouden/foto's maken, hoe alles in elkaar steekt? moet ook de min pool van de accu af??
-
geen open vuur of roken tijdens demontage. :D
-
staat zoiets beschreven in een haynes boek???