Auteur Topic: uitlaatmoer  (gelezen 1610 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
uitlaatmoer
« Gepost op: wo, 05 dec 2007, 20:43:13 »
Het 3F blokje is gedemonteerd.. Kopje is los van onderblok, zuigers +drijfstangen gaan er morgen uit.

Nu wil ik het kopje gaan schoonmaken (glasparelen) en aanpassen aan een spruitstukkie voor motorcarbs en spaghetticollector, MAARRRRRRRR;

Natuurlijk gaan de uitlaatmoeren niet los.  :(Aangezien dit vaker gebeurt;

heeft iemand tips om kapotte moeren los te krijgen? Ze zitten allemaal vast, en gaan zelfs met een degelijke dopsleutel (6kant) niet los.

Losslijpen? Zijn de tapeindjes dan nog enigzins te verwijderen? Of is dat uitboren de enige optie?


Hoor 't graag!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: uitlaatmoer
« Reactie #1 Gepost op: wo, 05 dec 2007, 21:01:59 »
bij ons op de zaak heb je regelmatig van die scooters waar de uitlaat gewoon vast gerot zit op de cilinder

wij gebruiken daar TECFLOW intake cleaner  voor om dat los te krijgen spul is 100x beter dan imal wd40 of ander antiroest spul


even opspuiten (stinkt naar festini peren ijsje) even of lang  laten weken en los draaien
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: uitlaatmoer
« Reactie #2 Gepost op: wo, 05 dec 2007, 21:17:28 »
klinkt wel alsof ik dat nodig heb...

Morgen ga ik het even flink heetstoken, hopen dat de moertjes dan wel losschrikken.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: uitlaatmoer
« Reactie #3 Gepost op: wo, 05 dec 2007, 22:14:08 »
Mocht dat ook niet werken, wil een combinatie van eerst even flink inweken met iets als WD-40, IMAL, etc. En dan goed warmstoken met een gasbrander of snijbrander
(soms tot het metaal begint te gloeien), ook nog wel eens werken.
Brute kracht zetten en gewoon aantrekken / losdraaien resulteert 9 van de 10 keer in afbreken, probeer de moeren te laten "schrikken", net als bij een slagmoersleutel.
Mochten ze dan loskomen, niet direct stug doordraaien richting los, maar met veel WD beetje heen en weer draaien, en dan steeds een stukje verder los.
Anders willen de tapeindjes nog wel eens breken.
Mocht dit ook niet werken en je wordt langzaam gek, kun je altijd nog een moerensplijter gebruiken, of met een beitel de moer aan 1 kant doormidden slaan, en openvouwen.
Soms zijn de moeren te hard / stug voor openvouwen, sla ze dan aan beiden zijden door, en tik de 2 helften eraf.
Wees wel voorzichtig dat je het schroefdraad van het tapeind niet beschadigt.
Mocht er toch ergens een tapeind afbreken kun je er 2 moeren opdraaien, en tegen elkaar in vastzetten, daar weer een sleutel op zetten en dan proberen het tapeind eruit te draaien.
Anders met een Griptang, of een tapeind uitdraaier, dit vooropgesteld dat er nog een stuk tapeind uitsteekt.
Mocht het tapeind NIET uit de kop steken, maar ongeveer vlak afgebroken zijn, kun je altijd nog een gaatje boren en met een interne tapuitdraaier proberen (of hoe zo'n ding heet), ze worden geloof ik ook wel linkse tappen genoemd.
Anders met een centerpunt exact in het midden putje slaan , met klein boortje beginnen en tot net onder de dikte maat van het tapeind boren.
Vaak kun je dan met een klein haakje of schroevendraaier het hulsje met schroefdraad wat overblijft er nog wel uitprutsen.
Zit je er net iets naast (haartje) , is dit meest geen probleem, jas er dan gewoon een tap doorheen van dezelfde maat.
Meestal wil dit prima en heb je net 1 klein hoekje waar je schroefdraad ietsje minder hoge "kammen" heeft als hoort, dit moet geen probleem zijn, meestal houdt dit gewoon prima.
En mocht het echt zo verrachelt vast / verrot zijn dat je het laatste beetje er ook niet uitkrijgt, kun je als laatste redding altijd nog een tapmaat groter gaan, en dus al het schroefdraad eruit boren.
Dan wordt het dus bv M7 ipv M6. Bij bromfietsen heb je speciale tapeinden voor cilinders die aan 1 kant M7 zijn en aan de andere M6, dit zal er voor de auto ongetwijfelt ook zijn, maar vraag me niet waar het te krijgen is....  -nana-
Zelf maken is altijd een optie natuurlijk, met een bout, een vijl en een snijblok kom je een heel eind en anders ken ik nog wel iemand die dat wel zou kunnen draaien.
Verder heb je ook nog schroefdraad reparatie sets, Helicoil genaamd, waarmee je ook een grotere tapmaat boort en tapt, en daar dan een hulsje met schroefdraad inzet, buitenkant Bv: M10, binnen M8.
Hier heb ik zelf echter weinig ervaring mee, en geen idee hoe goed dit werkt

Dis wel zo'n beetje alles wat ik even zo gauw kon bedenken, hoop dat je er wat mee kunt.

If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: uitlaatmoer
« Reactie #4 Gepost op: wo, 05 dec 2007, 22:23:19 »
helicoil is een zeer goede en sterke oplossing voor versleten taspgaten  dus als de draad weg is of als er verkeerd is geboord

heel simpel 

m6 tapgat uit boren naar 6,3/6,5
daarna met een helicoil tap zal iets van 7mm zijn op tappen
helicoil  er indraaien  ziet er uit als een spiraal veer

onderste lipje er af slaan met een soort van doorslag en klaar  in 5 minuten met een bakje koffie er bij te doen
« Laatst bewerkt op: wo, 05 dec 2007, 22:25:21 door polopierre »
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: uitlaatmoer
« Reactie #5 Gepost op: wo, 05 dec 2007, 22:58:35 »
Oh, en een goede tip, als je het zo wilt monteren dat het de volgende keer WEL los te krijgen is, vraag eens bij je lokale automaterialen zaak naar koperen borgmoeren.
Die rotten namelijk niet vast, gebruikte ik vroeger in de garage ook altijd. Werkt geweldig en voor die paar centen bespaar je jezelf een de volgende keer een hele hoop werk.
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: uitlaatmoer
« Reactie #6 Gepost op: wo, 05 dec 2007, 23:16:09 »
ik snap ook echt niet waarom er geen koperen moeren op zitten.. Dit is vragen om problemen!

Dank jullie voor de tips. -klus- -thumbsup-

Helicoils zijn mijn laatste redmiddel. Heb ik al wel eerder gebruikt voor dit soort klusjes, maar wil nu gewoon de moeren er af krijgen en de tapeinden nog een keer (proberen) te gebruiken.

Morgenochtend wordt het HEETstoken en hopen dat losdraaien dan wel wil. Heb al wel gezien dat er in de tapeindjes een mooi centerpuntje zit, zal voor het losdraaien ook een paar keer met een hamer de tapeind laten schrikken. Misschien komen deze eerder los uit de kop dan dat de moeren loskomen van de tapeinden!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: uitlaatmoer
« Reactie #7 Gepost op: do, 06 dec 2007, 10:00:25 »
Dag ervoor inspuiten met kruipolie doet soms al wonderen.

@Raven GT:  -thumbsup- valt niet veel meer aan toe te voegen.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: uitlaatmoer
« Reactie #8 Gepost op: do, 06 dec 2007, 17:46:47 »
De moeren zijn los.

Hoe??

Gisterochtend voor de 2e keer ingespoten met kruipolie.
Vanochtend met de kop naar het werk
Kopvastsnoeren op de werkbank
KWALITEITSDOP 6-kant 12mm..
T-stuk+verlengstuk tot +/- 1meter
hangen/leunen op het verlengstuk en proberen los te 'schrikken'

Alle moeren los; zo zie je maar weer! Alles begint bij GOED GEREEDSCHAP.. Had wel een doppenset(1/2"), had wel ringsleutels (12kants...) en had wel steeksleutels, maar ik had toch echt een 1/2"dop nodig die iets dieper was dan een standaard 12mm dop.

Weet ook direct weer een kerstcadeau -hug-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: uitlaatmoer
« Reactie #9 Gepost op: do, 06 dec 2007, 18:15:01 »
Goed gereedschap is idd het halve werk en soms meer.
Ik ben zelf ook contineu aan het uitbreiden naar wat ik nodig ben voor bepaalde klussen.
Afgelopen maand schokbrekers en veren vervangen, en alle remleidingen achter dus direct maar momentsleutel, remleidingfels apparaatje en verenspanners gehaald  -klus-
Scheelt weer een hoop geklooi, gooi ook nooit oude sleutels / doppen / schroevendraaiers en dat soort spul weg...
Ik heb zelf een hele krat oude steek, ring en steek/ring sleutels van dubieuze kwaliteit staan om te verbuigen of te verslijpen voor het geval ik weer ergens een boutje tegenkom waar ik net niet bij kan.
Grote doppen zijn makkelijk bij lagers inslaan / persen
En schroevendraaiers kunnen prima gemodificeerd worden tot doorslagen.
Toen ik nog op kamers woonde en veel aan brommers sleutelde gebruikte ik het gasfornuis altijd als heet stook apparaat, de oven om lagers uit carterhelften te stoken en de douche als spuitcabine.
 -thumbsup-
Conclussie:

Je hebt niet veel of duur gereedschap nodig, zolang het maar kwalitatief redelijk goed en stevig is.
Rest red je wel met handigheid.
Zo pers ik achterwiel lagers altijd in met passende dop erop, daarachter een ring en een m12 tapeind met moer, en aan de andere kant van de remtrommel een dikke strip met een gat erin, werkt prima, kost geen rochel  :D

Tip: kijk eens bij de betere gereedschapshandels (eventueel online)

 Mijn zwagertje kocht pas een complete doppenset voor 50 euri, kwaliteit lang niet slecht (heb er zelf mee aan het sleutelen geweest en er is nog niks afgebroken   -nana- ) merk mannesman
 Zeskant doppen diep 8 tot 19 mm en ondiep 4mm tot 36 geloof ik, met ratels ,verlengstukken, t'bars, bougiedoppen, en een hele collectie dopbitjes, etc ,etc in 1/4 en 1/2 aansluitingen.

Heb zoiets bij brezan ook al zien liggen maar niet naar de prijs gekeken  -dunno-
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: uitlaatmoer
« Reactie #10 Gepost op: do, 06 dec 2007, 18:28:19 »
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Heb een hoop gereedschap liggen, maar ik merk steeds meer dat je met kwalitatief GOED gereedschap (en dus vaak iets duurder) veel beter werkt. Het past allemaal veel beter, voelt beter aan en gaat uiteindelijk ook langer mee.

Tegenwoordig koop ik alleen nog maar goed gereedschap, waarvan ik verwacht dat het langer mee gaat dan dat ik zal blijven sleutelen..
Vaak is er met een beetje handigheid wel uit te komen met 'niet precies het juiste gereedschap'. Lagers persen kan idd prima met een grote dop, oude/kapotte schroevendraaiers slijp ik ook tot doorslag/priem. Gooi echt niet zomaar iets weg.

Mijn oven is ook prima om carterschalen op te warmen alvorens lagers te persen en de vaatwasser krijgt ook menig motoronderdeel schoon! Inventief moet je toch wel een beetje zijn.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: uitlaatmoer
« Reactie #11 Gepost op: do, 06 dec 2007, 19:44:30 »
Dat ben ik zeker met je eens, maar met "kwalitatief redelijk goed en stevig gereedschap bedoel ik dus Teng Tools, Rahsol, Mannesman (niet alle producten maar hun doppensets dan wel.)
en Gedore en dat soort spul.
Kwalitatief erg goed gereedschap is voor mij Snap On, Stahlwille, Hazet, Etc, kost een godvermogen maar gaat gegarandeerd je hele leven mee.
Kwalitatief slecht bedoel ik Kinzo en consorten mee.
Ik heb zelf veel Gedore, en qua doppendozen voornamelijk Teng tools, en Mannesman. De eerste 2 zijn zoiezo goed spul, maar ik moet zeggen dat mannesman voor het geld lang niet slecht is, ik gebruik deze set ook nog wel eens voor mijn werk (landbouwmechanisatie) en als je met een gewone dop op een luchtsleutel toch ff op een avond 1200 vastgerotte bouten M16 losdraaid op vol vermogen (lopende band revisie) en er dan weer 1200 inrost op vol vermogen, tot een kwartslag voor breken, en de dop is niet ruim geworden, ingesleten of gespleten vindt ik dat niet slecht.  -klus-
Heb mijn mannesman set nu een jaar of 7, en is op van alles losgelaten , maar tot nu toe alleen 2 torx bitten afgebroken.
Dat je beter door kunt sparen voor iets goeds ben ik definitief met je eens, maar kijk ook zeker naar prijs kwaliteit, Rahsol bv, is het economy merk van Gedore, zelfde sleutel, zelfde materiaal, alleen de Gedore steeksleutels bv worden de bekken van gepolijst na het slijpen, de Rahsols niet, en die kosten een stuk minder   -thumbsup-
En hou vooral de datums van automonteurs vakbeurzen in de gaten, rond die weken (autovak bv) hebben brezan en consorten vaak hele leuke gereedschaps aanbiedingen.
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: uitlaatmoer
« Reactie #12 Gepost op: do, 06 dec 2007, 19:48:40 »
I agree totally! -klus-

Goedkoop is subjectief idd.. Rahsol/Mannesmann en TengTools zijn naar mijn idee al de "wat betere" gereedschappen.

Gedore/Snap-on/Hazett is droomgereedschap, maar voor een simpele doe het zelver is dat niet te betalen..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Raven GT

  • Non-Register lid
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Jan-Willem Verburg
Re: uitlaatmoer
« Reactie #13 Gepost op: do, 06 dec 2007, 20:25:29 »
Tip qua Gedore voor een redelijke prijs:

Kijk eens op marktplaats en speurders, staan af en toe complete gereedschapswagens van Gedore in met een hele smak gereedschap voor tussen de 200 en de 500 euri.
Is nog veel geld maar ga eens kijken wat het nieuw kost, ik kan natuurlijk niet in jouw portomonee kijken, maar voor Gedore is dat natuurlijk geen slechte prijs, en dan kun je met af en toe een sleuteltje erbij kopen, hetgene wat miste in de set compleet maken.
Zo heb ik in 2 jaar tijd bij opheffings uitverkopen bij kleine dorpswinkeltjes mijn gedore set ook bij elkaar gespaard, alles nieuw, en voor de helft van de prijs.
En vergeet de rommelmarkten en zwarte markten niet waar je soms mooie dingen vindt voor weinig, maatje van had laatst op een rommelmarkt een 3 armige poelietrekker van Gedore in het orginele kistje voor 1,50 !!
 
Toegegeven, het was wat roestig en het doosje moest aan een nieuw laagje verf, maar voor 1,50 kan er een beste pot verf bij en ook wel een fles cola tegen de roest  -naughty-
Enfin 1 spuitbus blauwe hamerslag en een schuurpapiertje later was het doosje zo goed als nieuw, en na een week in de cola zat er ook weinig roest meer op de trekker, rest er ff afpolijsten met de dremel en klaar  -thumbsup-
If at first you don't succeed, get a bigger hamer....

'91 Polo Gt 75 PK, 750 kilo staal, rest roest....

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: uitlaatmoer
« Reactie #14 Gepost op: do, 06 dec 2007, 23:58:56 »
heb een doppenset van Omega tools, zeer tevreden over.. en heeft me naar mijn idee geen cent teveel gekost (eurootje of 70)

koperen moeren zijn inderdaad geniaal:
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl