Auteur Topic: Dimensies veerpootbruggen polo  (gelezen 14341 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #15 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 11:23:45 »
volgens mij een hoop lucht.

geen alu, want staal is sterker......

als je dat verschil nodig hebt tijdens dag dagelijks gebruik dan hoop ik dat aan die brug een hele kooi zit.
Je zit dan namelijk waarschijnlijk in een behoorlijk ongeluk verwikkeld....

Een hoop gedoe. Maar goed. Je wens om het zelf eens te proberen is natuurlijk lovenswaardig.
Los van de zin of onzin er van.

Als dan zou ik em bovenin zetten. Lijkt me, met mijn Havo natuurkunde, het zinvolst aangezien de arm het grootst is vanuit de bevestigingspunten achteras gezien (volgens mij het punt van waaruit je de werking van de materialen berekent.....)

Maar goed.

Jaap zijn voorstel is het zinnigst denk ik.

Bevestigingspunten maken en dan gewoon meten....  -dunno-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #16 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 12:43:46 »
(...)
Als dan zou ik em bovenin zetten. Lijkt me, met mijn Havo natuurkunde, het zinvolst aangezien de arm het grootst is vanuit de bevestigingspunten achteras gezien (volgens mij het punt van waaruit je de werking van de materialen berekent.....)
Maar goed.
Jaap zijn voorstel is het zinnigst denk ik.
Bevestigingspunten maken en dan gewoon meten....  -dunno-

Zo is het bij mijn Polo ook gedaan:
1. alu veerpootbruggen in standaard maat voor 2F Coupe gekocht bij Stroeve;
2. met passen en meten bepalen wáár de bevestigingspunten moeten komen;
3. op uitgemeten plaatsen gaten boren en/of bevestigingsmoeren lassen;
4. bruggen monteren.

t.a.v. achterste veerpootbrug:
Klem eens zo'n verstelbare douchegordijnstang tussen de bovenkant van de achterste veerpoothuizen.
Teken dan op die stang af hoever die is 'ingedrukt'.
Rij dan je linker of rechter achterwiel op een flinke verhoging en teken opnieuw af.
Dan zie je al gauw hoeveel mm L-R beweging er optreedt.

t.a.v. veerpootbrug voor-onder.
Als de standaard kat onder je auto zit heb je meen ik een stang met een v-vorming middendeel nodig ----v----
Dan houd je niet veel bodemspeling over. Bij mijn auto zite een kleinere kat wat verder naar achter.
Zodoende kon er een rechte --------- onder

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #17 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 12:48:30 »
Als je bij de aluminium buis een dikkere wand hebt, kan deze al snel stijver zijn dan een stalen variant. -thumbsup-
Staal en aluminium is er in soorten, je vergelijkt al snel appels met peren :)

@ Roel; Idd alleen boven plaatsen, de onderste heeft geen/weinig nut omdat daar de bodem voor stijfheid zorgt. Bovenin de veerpoten komen de grootste krachten (en dus verplaatsingen). Met een veerpootbrug beperk je de beweging van de hele constructie = stijver geheel.

Een veerpootbrug is stijf vanwege zijn vorm (ronde buis), een classic paneel vanwege vorm en aanhechting (vlakke plaat met verstijvers die over de hele lengte tussen de veerpoothuizen zit).


@Rutger; er komt, zoals Jaap aangeeft, meer bij kijken dan een paar stukjes staal en een lasapparaat. Het is niet voor niets dat Arno de boel heeft laten lasersnijden én er een complete polo voorkant voor gebruikt heeft om alles netjes passend te krijgen. Een veerpootbrug aan de achterzijde is wel het meest simpele apparaat, zoals Geert aangeeft; pak je meetlint  -hitit-

Volgens mij is een veerpootbrug zo goedkoop, dat het de moeite niet waard is om zelf te maken. Je hebt geen apparatuur om het (nauwkeurig) te maken, je hebt geen lasapparaat en je moet er dan ook nog een laagje verf over doen om 't netjes te krijgen. Kost een hoop tijd, levert je waarschijnlijk een slecht passende, minder goed afgewerkte veerpootbrug op.  -2cents-


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #18 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 12:58:26 »
Weer een nuttekoze topic zie ik,alles honderd keer vragen en dan toch maar niet doen.

Dat zie je verkeerd Patrick, Rutger spaart alle klusjes op om het in één keer allemaal goed te doen.
Respect als dat lukt, maar eerst zien dan geloven -thumbsup-

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #19 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 17:08:34 »
Als je alles optelt wat die dingen kant en klaar kosten loont het zich al niet om em zelf te gaan maken. Meestal zijn die dingen ook gecoat als je ze koopt en dat heb je als je ze zelf maakt ook niet......

Met alles respect heb vaak 't idee dat Rutger dingen zelf wil proberen omdat ie financieel niet altijd de middelen heeft om iets gewoon te kopen. Op zich niets mis mee, máár dan zeg ik op mijn beurt spaar wat langer en koop iets kant en klaar dan loop je ook geen risico -thumbsup-



Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #20 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 17:31:51 »
Kant en klaar zijn ze misschien goedkoop, en 2e hands ook. Maar ik vind het leuk om zelf iets te doen. Niet alles laten doen door een ander of gewoon standaard spul kopen. Ik gebruik uiteraard wel al jullie tips. Veerpootbrug achter dus eigenlijk zo hoog mogelijk. Vooraan wil ik er graag een die netjes met het schutbord meeloopt (niet zoiets als koen dus laat zien) Ik heb er namelijk wel al een gehad, maar nooit gemonteerd en weer doorverkocht, juist omdat deze recht was. En dat is misschien beter qua stabiliteit. Maar ik vind het gewoon niet netjes staan, en daarbij dek je veel spul af, voor een beetje onderhoud zit ie dan in de weg (althans, die wat ik had) Die was trouwens wel makkelijk te maken, niet verstelbaar, gewoon 2 plaatjes voor over de veerpoten en een stuk buis ertussen. Bijna net zo makkelijk als de achterste zo ongeveer.

@Bas: ik spaar idd veel op. Ik moet eerst alles compleet hebben voor ik iets ga toepassen. En stapsgewijs. Zoals ik nu dus langzaam de plasticdelen aan het verzamelen ben, en straks alles in 1x kan plaatsen.

Veerpootbruggen zullen daarentegen wel in stages gaan.


Vraag voor de mensen met sterkteleer en materiaalkennis: RVS pijp, als ik die aan het uiteinde een stuk door midden zaag, en vervolgens die 2 kanten van elkaar af sla Zodat het bevestigingspunten kunnen worden. Wat voor risicos brengt dit met zich mee? Als ik zoiets zou doen blij plastic (ff als voorbeeld) weet ik zeker dat die doorscheurt op die plek.

Is dit bij RVS/staal/ijzer ook het geval, of is hier de kans kleiner op, of zelfs helemaal niet aanwezig?

Ik kan ook 1 buis aan 2 kanten platslaan en allebei de kanten de andere kant op laten wijzen, maar dit doe ik dan liever niet.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #21 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 18:10:00 »
Ga dan maar eerst eens sparen voor een lasapparaat waar je ook RVS mee kan lasen.
Maar waarom pak je dan geen buis waar bij je op het uitende 2 kleine pijpjes last die dan vervolgens boven op je achterveerpoten kan monteren.
Of tewel zoal OMP dat heeft.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #22 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 18:14:54 »
Dan vraag ik me af wat beter is. helemaal bovenop, dus de veerpoten met elkaar verbinden. Of ertussen, dus op het plaatwerk. Uit natuurkundig oogpunt, zoals roel al aangaf, lijkt me het laatste. Maar dan zou de kas zelf nog kunnen torderen? (of heb ik dat mis?)

RVS is een mogelijkheid, niet dat ik dat gebruik. Ik noemde enkele voorbeelden.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #23 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 18:22:23 »
Over dwars torderen bedoel je?
Dat hoop ik niet.
Vanuit mijn gezond verstand denkend zit daar genoeg stevigheid in.
Maar bovenop wordt veelal niet op één punt vastgezet maar op meerdere punten (zie de voorste brug) Dus als al....
Maar goed. Nogmaals:
Bij dagelijks gebruik is dit als pissen tijdens een moesson.

Als je dat verschil nodig hebt is dat het minste van je problemen....

Over het algemeen zit hij er tussen en dat blijkt voor alle anderen voldoende te zijn. Dus waarschijnlijk voor jouw 2f ook  :)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #24 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 18:41:53 »
Dan vraag ik me af wat beter is. helemaal bovenop, dus de veerpoten met elkaar verbinden. Of ertussen, dus op het plaatwerk. Uit natuurkundig oogpunt, zoals roel al aangaf, lijkt me het laatste. Maar dan zou de kas zelf nog kunnen torderen? (of heb ik dat mis?)

RVS is een mogelijkheid, niet dat ik dat gebruik. Ik noemde enkele voorbeelden.

Lezen Rutger... Staat al in mijn post vermeld.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #25 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 18:58:22 »
(...) Vooraan wil ik er graag een die netjes met het schutbord meeloopt (niet zoiets als koen dus laat zien) (...)

Ter info: die plaatjes op verkoopsites als die van Stroeve kloppen niet altijd helemaal.
Heb Stroeve daar destijds over gebeld - en kreeg keuring zo'n gebogen exemplaar  -thumbsup-

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #26 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 19:09:04 »
Ter info: die plaatjes op verkoopsites als die van Stroeve kloppen niet altijd helemaal.
Heb Stroeve daar destijds over gebeld - en kreeg keuring zo'n gebogen exemplaar  -thumbsup-

Zo eentje heb ik ook, maar die van jou heeft een scherpe knik, waar die van mij weer meer een bocht is en verstelbaar..

Polo-loos Audi A4 b5

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #27 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 19:10:41 »
Die ronde vorm introduceert een zwakke plek, eeen rechte buis is het meest functioneel omdat die veel beter tegen  buiging bestand is.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #28 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 19:11:23 »
Zo eentje heb ik ook, maar die van jou heeft een scherpe knik, waar die van mij weer meer een bocht is en verstelbaar..

Die van jou heeft idd mooiere pasvorm  -thumbsup-

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #29 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 19:12:42 »
Die ronde vorm introduceert een zwakke plek, eeen rechte buis is het meest functioneel omdat die veel beter tegen  buiging bestand is.

Klopt, maar voor straatgebruik is het meer als zat -sturen-
En ik heb er nu al gemak van gehad bij het omwisselen van mn inlaatstuk.

Polo-loos Audi A4 b5