Auteur Topic: Dimensies veerpootbruggen polo  (gelezen 14340 keer)

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #30 Gepost op: vr, 08 apr 2011, 19:27:42 »
die van JJ is ook te verstellen en die van koen niet -klus-
je kunt ook zelf wat beugeltjes maken en vastlassen aan de kas zodat je die ronde gekke dingen niet hebt op je veerpootschotel, stukje alu of staal halen bij handel en die stuk draadeind en bout ertussen fiksen en klaar is je veerpootbrug..
« Laatst bewerkt op: vr, 08 apr 2011, 19:29:31 door richard-polo »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #31 Gepost op: za, 09 apr 2011, 08:28:29 »
 -hitit-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #32 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 00:30:32 »
even op onderzoek gegaan. Ik kom redelijk wat zelfgemaakte veerpootbruggen tegen in diverse vormen.

1.
Deze is het meest simpele:

Bij wijze van zou je zelfs het vlakke stuk gewoon rond kunnen laten. Buis met 2 gaten erin, en klaar. Cheap ass. maar of het werkt is vraag twee. ik heb zelf het idee van niet. Wat zeggen jullie erover?

2.
ook niet al te lastig

buis met uiteinden platgeslagen en op het staal van de veerpoten gebout. Dit kan natuurlijk ook op de schokdempers zelf. In dit geval kan de brug dubbel worden uitgevoerd en daartussen nog worden verbonden, zonder hier laswerk aan te verrichten (gaten in beide buizen en een tussenbuis met inkepingen op maat gemaakt, lange bout erdoorheen en het zit)
Wat ik me alleen afvraag is, als je dus de uiteinden platslaat, kan dit, bij het rollen van de kas niet gewoon meegeven, waardoor dit dus totaal geen nut heeft? Ik zie namelijk ook voorbeelden van profi veerpootbruggen die ongeveer op dezelfde manier zijn gemaakt. Hetzij met een pest platgedrukt ipv een hamer. Met een beetje buigwerk zou deze zelfs tussen de draagarmen kunnen, en dan dubbel uitgevoerd.

3.
vierkant profiel

Zelfde principe als de eerste, maar dan met een vierkant profiel. Hierbij nog een andere mogelijke optie: hetzelfde idee als deze foto maar dan omgedraait, waarbij het profiel dan tussen de veerpoten valt (dus geklemt, geeft weer wat extra stevigheid) Of 2 plaatjes op het profiel gebout, waardoor het profiel niet verzwakt, maar je wel nog steeds de boel vastzet aan de schokdempers (of kas)

Ik hoop dat iemand me wat meer over deze mogelijkheden kan vertellen. Voordeel van deze 3: geen laswerk nodig.
 Maar zouden deze opties daadwerkelijk zinvol zijn?
Aub als je over een idee praat, vermelden welke (dus het nummer) dan is het voor mij wat duidelijker.

noot: als de fotos niet werken even rechtsklik, link kopiëren naar je adresbalk ;)
« Laatst bewerkt op: ma, 11 apr 2011, 00:32:22 door Rverlinde »

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #33 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 00:44:38 »
Sorry, maar wat een afzichtelijke dingen..
Als je zoiets zelf van plan bent dan zullen er vast zat oplossingen zijn zonder te lassen, maar of het echt kwaliteit is en het er fatsoenlijk uit gaat zien zonder de kosten van een ontworpen veerpootbrug te overschrijden.. denk ik NEE!
Polo-loos Audi A4 b5

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #34 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 00:47:33 »
de afwerking van deze 3 is niet om over naar huis te schrijven. Maar als je het goed doet, kan het wel mooi gedaan worden. Alleen die vierkante vind ik wat minder netjes uitzien.
Hopelijk kan iemand met kennis van materialen oordelen of dit soort oplossingen zinvol zijn, of totally useless.

Mijn doel is overigens niet om zonder lassen te gaan werken. het is een mogelijkheid die ik afweeg.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #35 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 00:50:36 »
Oja, van de 2e vond ik nog een foto, hij hoeft echt niet op te vallen:
http://www.misnblu.com/BattRelo__8_.jpg

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #36 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 05:35:04 »
sinds wanneer kun je zelf lassen dan -dunno-

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #37 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 06:31:46 »
Vind het allemaal geen porum -gert-
Als je gaat kijken hoe ze in elkaar zitten heeft het volgens mij geen nut. De krachten komen namelijk nu precies te staan op de dunste punten en bij ze allemaal zijn dit de uiteindes. Deze zijn (naar mijn idee) allemaal te dun, want het idee van zo'n ding is wringing van het chassis tegen te gaan. Hoe dunner je het materiaal maakt hoe makkelijker het weer wringt. Vooral bij die laatste met die dunne alu -dunno-

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #38 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 06:36:17 »
waarom maak je het jezelf zo moeilijk?  -dunno-
deze constructies zien er niet uit en hebben waarschijnlijk niet het gewenste effect.
die veerpootbruggen kosten echt geen reet, je kunt beter te tijd die je naar deze constructies zoekt besteden aan het zoeken naar een mooie betaalbare veerpootbrug

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #39 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 08:01:59 »
 withstupid

nogmaals: het zelf willen proberen vind ik lovenswaardig.
Maar bovenstaande opties..... brrr
Op het uiteinde van de stang? Succes. Ik denk niet dat 6000 km (tot je volgende mijlpaal) goedgaat. Te veel werking er op te ver van een vast punt denk ik zo.
Die tweede variant is al helemaal erg. Het zal vast wat doen maar de stevigheid van een ronde buis haal je er al meteen uit.

Kijk gewoon naar een goede originele. Er is vast een reden waarom ze zo maken.
Wil je het dan nog namaken. succes. Ben benieuwd naar de verslagen.  :)

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #40 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 09:48:52 »
Op volksforum heeft ook iemand zelf een veerpootbrug gemaakt omdat:

Citaat
heb dit zo gemaakt omdat ik die verkijgbare bruggen te dun vind allemaal









Hieruit zie je dus gelijk al duidelijk het verschil tussen gelaste bruggen en die bruggen van dat gebogen hobby ijzer.

Rutger, bespaar je de moeite en koop en goede, of doe het goed.. geen buizen platslaan enzo
Polo-loos Audi A4 b5

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #41 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 09:57:37 »
Voor straatgebruik zou ik inderdaad mij ook de moeite sparen rutger, achter is redelijk makkelijk te maken. Maar je wilt de lat zo hoog leggen en dat zie ik voor het gebruik op straat niet zo zitten. Ga dan all the way. Ik Denk dat je daar afwegingen moet maken tussen het ooglijke en het functionele. Je wilt dat het bv mooi is maar de brug mag niet recht zijn en moet met het schutbord meebuigen. Dan heb je inderdaad een minder sterk punt. Maar wil je het maximale dan zet er ook een kooi in die door je dash naar de V +A poten gaat en zet tussen de poten een rechte stang. Je kunt natuurlijk ook een veerpootbrug maken die je weg kunt nemen bij het bijvullen van je vloeistoffen :) . Dit heb ik gedaan, werking is goed alleen misschien niet op en top netjes.

Ik zeg gewoon een nette 2de handse brug scoren  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: ma, 11 apr 2011, 10:11:57 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #42 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 11:25:36 »
en nog niemand die echt kennis van zaken heeft (sterkteleer e.d.) die gereageert heeft. Ik begrijp jullie punt wel. maar ik wil graag dat iemand met kennis van constructies en materialen reageert.

@ ghopmeister: lees post 1, ik heb gezegt kom niet aan met je kunt toch niet lassen, dus kom er ook niet mee aan aub.
@hanf: Er bestaan ook profi veerpootbruggen met die platte uiteinden, dus waarom zou dit dan niet werken? Die laatste is voor het idee, niet het materiaal. Heb je trouwens gezien hoe dun die alu veerpootbruggen zijn die wel op maat gemaakt zijn? Zeer dun...
@Jones: ik vind het leuk om dingen zelg te doen en te maken. Ik besteed dus liever aandacht aan het zoeken naar een goede constructie, dan naar een betaalbare veerpootbrug die plug and play is. Dat vind ik gewoon niet leuk.
@RoelG: Eerste bedoel je dat het vastzit aan de schokdempers zelf en niet aan de kas? OMP veerpootbruggen hebben ook dezelfde manier van bevestigen (hetzij een buis met 1 dwars geplaatste buisjes aan het einde, waar de schokdempers dan doorheen gaan.
@JJ: Bedoel je nou dat het beter is om de lasnaden (precies op de knik, dus daar zit best wel wat opvanging van de krachten op) als strespunten te gebruiken? Denk dat dit exemplaar met een gebogen stuk staal beter is dan die lasnaden op de knikken.
@Sprint26: Reden waarom ik een meegebogen wil is idd om de simpele reden dat je anders best wel veel onderdelen "bedekt" Maar als jij een foto kan tonen hoe bij jou het demontabel is, ben ik daar wel benieuwd naar ;)

Nogmaals, ik heb niet voor niets deze ideën neergezet. 2 daarvan zijn in een iets andere vorm wel beschikbaar bij gewone profi veerpootbruggen. Zeker die met dat platgeslagen einde, komen gewoon voor.
http://www.nsxprime.com/photopost/data/500/Procar_rsb_high_gloss_3.JPG (te groot voor forum, daarom link) Zit dan wel maar een laagje carbon over, maar dit ziet er al een stuk netter en solider uit dan de 2 bovenstaande.

http://www.ultraracing.com.my/vgreenwap/image/Side%20Menu/Beware%20of%20Imitation/I1.jpg de linkse is van UltraRacing. Dus geen hobbybobby. iig het wordt dus wel gebruikt door bedrijven.

Nogmaals, alu zal ik waarschijnlijk niet gebruiken, Staal is steviger en vaak goedkoper te vinden.

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #43 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 12:01:16 »
Over de plek van montage ging het niet, maar meer over de manier waarop iemand anders het zelf heeft gedaan!

Maar ben je bereidt om als je het zelf maakt hiervoor meer geld uit te geven als een kant en klare?
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #44 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 12:06:13 »
Maak sowieso een groot genoeg steunvlak, zo verdeel je de krachten het beste. Let wel op dat als je je demperstangen met elkaar verbindt, deze dus tegelijk met elkaar gaan bewegen...je kan het beste de veerpootbrug aan je kas vast maken. Een stijve kas doet veel meer dan 2 dempers met elkaar verbinden. Veerpootbru achter mooi hoog plaatsen, onder is hij al redelijk stijf door je bodem. Een kruis is nog stijver of 1 horizontale en 1 diagonale.
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit