Auteur Topic: Dimensies veerpootbruggen polo  (gelezen 14343 keer)

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #60 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 17:24:16 »
net uit mn werk, je hebt er druk mee gehad vandaag lees ik.
ik krijg de indruk dat je heel graag die met die platgeslagen uiteinden wilt maken?
en dat je op een reactie van iemand hoopt die het een goed plan vind?
waarom maak je die dan niet gewoon? koop een pijp sla hem plat 4 gaatjes spuitbusje boutje moertje en gaan.
als hij goed bevalt hebben misschien wel meer mensen interesse  -thumbsup-

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #61 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 17:59:46 »
Mwoah lijkt me niet, meeste zullen wel werkelijk de schuur in gaan om maten op te nemen en schetjes te maken en dat soort zaken.
Je kan deze hobby niet volledig vanachter de pc uitvoeren he -klus-

Ik bereid me eerst voor via internet en hulp van anderen. Vervolgens ga ik kijken, meten en opties afwegen. Daarna gaan we pas tekenen en daarna pas uitvoeren.

Papier machee, haha ja dat is stevig wil je zeggen :P Nee dat materiaal valt helemaal af :)

@jones: De versie met de platte uiteinden is nog het meest potentieel zinvol. De andere 2 vallen af omdat ze op de schokdempers worden bevestigd en getuige de post van jaap v.d. vegte, is dat niet zinvol genoeg.

@JJ, uitvoeren is geen drempel, ik voer graag iets uit, maar ik werk onder het motto, eerst denken, dan doen. Niet andersom.

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #62 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 18:14:02 »
Lekker  -wanker-  :)

No just joking maar serieus Rutger wat ik net zei
Polo-loos Audi A4 b5

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #63 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 18:33:09 »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #64 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 18:40:20 »
@jones, interessant filmpje. Dat ding is niet alleen aan de uiteinden plat, dat is wel op vallend.

Ik ga maar eens wat schetsjes maken.

Die stappenboor is wel een hele goeie. Weet nog dat JJ nogal moeite had met zijn veerpootbrug te plaatsen.

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #65 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 18:50:48 »
heb nog een mooie hele betaalbare  :)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #66 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 18:57:56 »
karton, nee daar gaan we niet aan beginnen  -nana-

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #67 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 19:03:09 »
nee karton zou niet verstandig zijn  -gert-

je kunt ze beter van staal maken.........

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #68 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 19:52:46 »
Citaat
Die stappenboor is wel een hele goeie.

Zo'n plaatboor is idd ideaal. Krijg je tenminste echt ronde gaten in dunne plaat. Helaas zijn dit niet de goedkoopste boren...maar het werkt echt super!
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #69 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 19:52:54 »
@jones, interessant filmpje. Dat ding is niet alleen aan de uiteinden plat, dat is wel op vallend.

Ik ga maar eens wat schetsjes maken.

Die stappenboor is wel een hele goeie. Weet nog dat JJ nogal moeite had met zijn veerpootbrug te plaatsen.

Goedzo -thumbsup-

En ja, het is geen pisbakkenstaal :)
Polo-loos Audi A4 b5

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #70 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 20:53:46 »
It's successful in it's own way :)
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #71 Gepost op: ma, 11 apr 2011, 22:54:42 »
Ik vrees dat het niet aankomt,. maar toch:

Reageren is niet verplicht.  -gert-

*Vraag mij af wie zich hier nu aangesproken voelen*


Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #72 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 14:08:52 »
Op verzoek van Rutger: Weer geopend.

Beetje geveegd ook..  Is misschien niet al te duidelijk,. omdat hier en daar nog quotes staan naar gewistte berichten, maar dat kan mij persoonlijk niet boeien.

Graag on-topic reageren!




 
« Laatst bewerkt op: wo, 13 apr 2011, 14:19:29 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #73 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 14:52:34 »
heb iets van schetsen gemaakt. Niet dat ik zo goed kan tekenen, maargoed, tis voor het idee.

Uiteinden heb ik getekend, met iets van een overdwarsverbinding, zodat de 2 uiteinden met elkaar verbonden zijn. Wat ook weer voor extra buigstijfheid zou moeten zorgen (voor zover ik begreep uit de post van martijn) Uiteraard moet die ook op de andere bout komen en zit de veerpoot zelf daartussenin.

Dwarsverbinding voor tussen de 2 buizen gemaakt, er zouden er 2 komen in een veerpootbrug. Deze verbonden dmv een bout waarbij er in de ene buis 1 gat zit waar een moet achter komt (die kan los zitten, gat is er toch te klein voor) En via de andere kant 2 gaten in de buis, waarvan 1 hetzelfde als die in de andere buis, En de andere groter om de bout erdoorheen te kunnen doen. Uiteraard wordt dat gat weer dichtgemaakt dmv bijvoorbeeld een stukje plaat ertussen en dat vastzetten met bijvoorbeeld vertinnen o.i.d. Misschien niet echt stevig, maar het gaat om de afwerking. Uiteraard komt de buis met de moer aan de voorkant, de kant die je het meest ziet.

Voordeel van deze constructie:
- dubbel uitgevoerd, dus sterker.
- Dwarsverbindingen die het ook weer wat buigstijver maken.
- Voor zowel voor als achterzijde te maken.
- Eventueel zelfs mee te buigen met de parafan vormen.
- Netjes af te werken door bv carbonfolie o.i.d. eroverheen te zetten, of gewoon strak in de lak te zetten.
- uiteinden zijn niet helemaal plat maar aan de zijkanten rond, dus meer buigstijfheid

Nadelen:
- Uiteinden moeten gemaakt worden met mallen (wel mogelijk)
- aan 1kant van de dwarsverbindingen zit een gat, dus dat is weer minder stevig, ookal is het dichtgemaakt.
- t is en blijft cheap ass, en niet getest.
- Voorpoten zijn niet vlak maar bol, dus de uiteinden zijn wat lastig te maken omdat ze niet recht staan. Maar dit is vast op te lossen.


Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #74 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 15:04:11 »
Snap je idee nog niet voor de volle 100% (vooral niet in de details), maar zitten zeker goede elementen in (dubbele uitvoering,dwarsverbindingen). Let er ook op dat een bout door een holle buis niet zorgt voor een (veel) stijvere verbinding, als je de bout goed vastdraait druk je de buis plat, dan introduceer je juist een zwakkere plek.

Het idee valt of staat wel bij de verbinding aan de carrosserie, als die niet goed is, zal het geheel alsnog niet zorgen voor een stijve constructie.


De veerpoten willen naar elkaar toeveren of uitbuigen, iets tussen de veerpoten (koets) is het meest effectief, dan belast je de constructie voor een groot deel op pure trek of druk.  Sommige dingen moet je niet moeilijker maken dan ze zijn  -thumbsup-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983