Auteur Topic: Dimensies veerpootbruggen polo  (gelezen 14339 keer)

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #75 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 15:28:40 »
Had het meeste al via MSN gehoord :)

Maar dit is een goed begin, en zoals Martijn zegt zal die dwarsverbinding in het midden ergens gevoelig zijn voor zwakke plekken omdat je met een boutcontstructie (gaten in een holle buis) gaat werken ipv van lassen.

Owja, een schets die voor jou duidelijk is kan voor andere niet duidelijk zijn dus beetje tekst erbij met wat wat moet voorstellen -thumbsup-

Verder goed bezig lijkt me!
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #76 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 16:31:25 »
Ik snap die bout wel ( qua tekening en uitleg ). Vooral ook omdat ik totaal geen materiaal kennis of kunde heb: Ben net zo'n prutsert :)

Ik waarschuw even voor een leuke valkuil: Voor is de veerpoot-toren  dubbelwandig uitgevoerd. Daar boor je dus niet een gat in, boutje d'r door en klaar (zoals in het eerder geplaatste youtube filmpje van de GM).

Zie plaatje

(hoop dat je het snapt: Doorsnede van dom,..  oranje = rubber van toplager, zwart = demper, paars = busje met die keepjes, groen = bovenste moer)

Dat rooie deel, daar kom je altijd in uit als je van boven wat op de veerpoot wilt zetten,. = hol = niet zo makkelijk vast te zetten: nee, je krijgt er geen moertje achter!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #77 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 16:57:46 »
Ik zal proberen de tekeningen wat duidelijker te maken. Dwarsverbindingen kan ik dus beter niet met een bout aan elkaar zetten? Ook die aan de uiteinden niet? Die komen op een andere manier.
Maar beter is dat om te lassen/hardsoldeer? Of zal dat laatste geen nut hebben?

Aan de andere kant, het is niet een dwarsverbinding met enkel een bout, er komt ook een stuk buis tussen. Die bout zorgt er enkel voor dat die dwarsverbinding vastzit. niet voor de daadwerkelijke verbinding. bout kan ook niet strakker worden aangedraait dan het pijpje wat eromheen zit. Misschien wat dat niet geheel duidelijk?

@jaap: Ik had al van JJ vernomen dat dat idd een hol deel is (kwam hij al achter bij het monteren van zijn veerpootbrug)
Bouten daar zullen dus gewoon langer moeten zijn. Zodat het door en door is en er dus vanaf de onderkant bouten in gezet kunnen worden. (die uiteraard achteraf netjes dichtgetectyleerd worden)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #78 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 17:05:31 »
op boerenverstand:

als je kunt lassen: lassen!
je wil werking uit je frame halen.
Dan moet atgeen wat dat doet zo min mogelijk speling hebben.
De optelsom van een beetje speling bij de bron levert al snel een flink afname in werking op bij het eind...

nogmaals. geen ervaring maar boerenverstand verhaal.


Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #79 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 19:25:16 »
@jaap: Ik had al van JJ vernomen dat dat idd een hol deel is (kwam hij al achter bij het monteren van zijn veerpootbrug)
Bouten daar zullen dus gewoon langer moeten zijn. Zodat het door en door is en er dus vanaf de onderkant bouten in gezet kunnen worden. (die uiteraard achteraf netjes dichtgetectyleerd worden)

Sorry dat ik uberhaubt reageer....  -gert-

ooit van knijpmoeren gehoord?? daar zitten de mijne (voor en achter) ook mee vast!!! Gebruikt VW/Audi ook standaard (in bv het subframe van de A5 cabrio)

Tevens denk ik dat het boren in buizen de stijfheid niet tengoede komt!!!

Tevens denk ik ook, dat je het wiel niet 2 keer hoeft uit te vinden, koop online op ebay een set Wiechers et voilla, pasvorm, looks, en het werkt ook echt!!!

No offence, maar gebruik je tijd en je energie voor het opknappen van je velgen!!!!  -nana-
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #80 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 20:15:02 »
Ik vind t leuk om dingen zelf te doen, vandaar dat ik geen ebay wil bestellen ;)

Knijpmoeren? nee vertel meer.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #81 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 20:18:00 »
werkt dat nou makkelijk met knijpmoeren?
Ik ken het nog niet,dus ik ben beniewd.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #82 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 20:21:04 »
Blindklinkmoeren  -dunno-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #83 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 20:40:15 »
Tip aan Rutger aan gaan de de holle ruimte: Nee, je kunt niet verder door boren (en door 2 lagen heen boren) want dan kom je vanzelf op de veer terecht; Daar wil je dus echt geen boutje of moer monteren..

Neem dan inderdaad: Blind-klink-moeren.

Soort popnagels, XXL.
Boor een gat, dus de op dat moment nog lange blindklinkmoer d'r door naar binnen,. trek (met speciale tang: handkracht of op luchtdruk(!)) de nagel aan, zoals een popnagel, maar dan dus XXL..   Grote verschil met pop-nagel: d'r zit geen pen in die breekt, maar je trekt het schroefdraad 'aan'.  Er vormt dus een prop achter het gat, en als je de tang verwijderd: tada: schroefdraad!!

Maar goed: ik heb er wel enige ervaring mee, en die is niet altijd even super: Wil nog wel eens voorkomen dat de moer mee gaat draaien. Maar als het vast zit, zit t ook echt vast.


google t maar eens:


« Laatst bewerkt op: wo, 13 apr 2011, 20:43:15 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #84 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 20:43:50 »
Strekken bij deze veerpootbrug de bevestigingspunten niet ver genoeg om buiten die holle ruimte te vallen?

Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #85 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 21:00:35 »
veerpoot bruggen lassen is de beste optie (wel verwijderbaar houden ivm blok wissel)

dan zou ikidd boven de dohmen doen en onder tussen de draagarmen  zoals menig fabrikant levert .
 achter zou ik tussen de dohmen doen .

qua veerpootbruggen hoef je niks meer te doen . ik zou dan wel voor zo recht mogelijke verbindingen gaan , omdat dan de krachten beter verdeeld worden .

onder is dat niet mogelijk ivm een uitlaat en dergelijke wat daar  hangt .

maar er zijn meer mogelijk hedendan een kooi of brug om je koets steviger te maken ,maar allen moeten gelast worden .

je koets doorlassen is al de beste optie
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #86 Gepost op: wo, 13 apr 2011, 23:39:16 »
Tip aan Rutger aan gaan de de holle ruimte: Nee, je kunt niet verder door boren (en door 2 lagen heen boren) want dan kom je vanzelf op de veer terecht; Daar wil je dus echt geen boutje of moer monteren..

Hmm, als ik even goed denk, ik weet dat JJ wel door en door heeft geboord, en niet de veer heeft geraakt. Wellicht weet hij meer erover. of het is, zoals martin aangaf, dat de meeste veerpootbruggen OVER die holle ruimte heenvallen, en dus ook ruim buiten de veer?
De veerpootbrug die martin post is overigens dezelfde als die ik hier heb gehad, maar weer doorverkocht heb.

@serge, lassen is de laatste optie die ik wil doen, dus "vaste" veerpootbruggen.
Doorlassen van de kas is in dit geval geen optie. Dat is misschien ooit later een plan, maar daar heb ik nu de mogelijkheden niet voor (lees geen vervangend vervoer, geen werkloods, geen laservaring enzovoorts enzovoorts)
Ik vind het overigens juist een uitdaging om dit zonder laswerk voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld met enkel boutverbindingen of bijvoorbeeld hardsoldeer. Dat laatste weet ik niet hoe stevig dit kan zijn. Maar bij fietsframes (ja zwak voorbeeld) wordt dit op dezelfde manier gedaan als met tig lassen. Oftewel een smeltbad maken en vervolgens materiaal toevoegen. Maar dit kan ook op dezelfde manier als het solderen van koperen leidingen (ook hardsoldeer, maar dan weer net op een andere manier)

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #87 Gepost op: do, 14 apr 2011, 00:23:35 »
Mijn veerpootbrug heeft al voorgeboorde gaten in de bevestigingsplaat. De bouten vallen inderdaad buiten de holle ruimte, nergens last van mits de goede lengte bouten gebruikt. Ik heb overigens de kop van de bout aan de onderkant zitten en de moer aan de kant van het motorruim, was makkelijker bevestigen en zo steekt er zo min mogelijk uit in de veerpootkas -thumbsup- afgewerkt met zwarte dopjes voor de mooi :)
Polo-loos Audi A4 b5

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #88 Gepost op: za, 16 apr 2011, 10:29:24 »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Dimensies veerpootbruggen polo
« Reactie #89 Gepost op: za, 16 apr 2011, 10:31:32 »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud