CO hoeft geen probleem te zijn.
NZ zijn 2 dingen bij van belang, waar het vaak mis gaat:
1) Massa!!!
2) Carterontluchting/Valse lucht.
Massa: Bij een slechte (of slechter wordende) massa van het motorblok, kan de computer overlijden: Als de massakabel slecht is, los zit of anderzins een te hoge weerstand krijgt, kan de startmotor via een klein dun printbaantje in de computer zijn massa gaan trekken. Vind dat printbaantje niet leuk, fikt door en voila: je staat stil. Controleer daarom altijd je massa en leg als het even kan een 2e massa kabel aan, bijvoorbeeld bij de voorste baksteun of een kabel achterop het blok direct naar de min pool van de accu..
Carterontluchting/valse lucht.
Bij een NZ ( en 3f en PY ) zit de luchthoeveelheidsmeter (LMM?LHM) in het deksel van het luchtfilter. Als er in het inlaattraject dus NA het luchtfilter een lekkage zit, valt dit direct onder 'valse lucht'. De carterontluchtingsslang wordt met de jaren slap, poreus en scheurt uiteindelijk open. Als dat t geval is, trekt de motor direct valse lucht, waardoor de LHM lucht mist. Omdat een scheur of gaatje niet 'stabiel is', is het mengsel ook niet meer stabiel: waardoor bijvoorbeeld het % CO verloopt/veranderd. Als je pech hebt kan je vervolgens draaien aan de inbus op het luchtfilter tot je een ons weegt; goed en stabiel wordt het niet meer. Ook een los liggend vacuumslangetje van bijv je defrosterklep, koolfilter of ontsteking kan voor rare 'onverklaarbare' valse lucht zorgen.
Ergo:
Check je massa ( dat lost je CO probleem niet op, maar houdt wel de computer heel )
Check je luchtaanzuigsysteem op lekkage ( dat lost mogelijk je CO probleem wel op )
Andere opties zijn je lamdasonde en misschien de katalysator. Als er niet mee geprutst is echter, dan moet een vroege NZ zelfs zonder werkende katalysator aan de minimale eisen kunnen voldoen.