Auteur Topic: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.  (gelezen 9044 keer)

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Gepost op: zo, 14 okt 2012, 22:16:22 »
Hallo allen.

Zit de hele avond al informatie te vergaren over de legaliteit om mijn auto te voorzien van carburateurs.

Nu heb ik dit van internet getrokken:


Vanaf wanneer móet een auto nu een katalysator hebben, als er U9 op het kenteken staat of gewoon na 1 januari 1993? Het is mij niet geheel duidelijk. Marcel Westerveld
Dat is afhankelijk van de brandstofcode, de codering U9 of E2 – bij LPG de code G3 – en de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Je vindt al deze gegevens op het kentekenbewijs. Ter aanvulling op dit antwoord geef ik je even de criteria die aangegeven staan in de regelgeving van de RDW en die tijdens de APK gehanteerd worden. 1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997. 2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat. 3. Personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. (RT)


Mijn auto betreft dus een polo fox met U9 als aanduiding... MAAR de auto is ingebruik gebracht op 2-09-92...

Wat is nu de geldende factor, het U9 aanduidingsding of de toelating? Ik kom er niet uit, misschien dat een van julie opheldering weet te brengen  -dunno-

Bedankt alvast.




Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #1 Gepost op: zo, 14 okt 2012, 22:23:29 »
Verplicht alleen bij aanwezigheid van elektronische brandstof injectie en ontsteking

Zodra men carbs monteerd vervalt die verplichting omdat dat niet geregeld kan worden dmv lambda regeling
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #2 Gepost op: zo, 14 okt 2012, 22:28:17 »
Thanks, daar heb ik wat aan!

MAAR er staat wel u9 op m'n kenteken...
Gaan ze er dan vanuit dat je electronisch aangestuurde brandstof injecie hebt en de auto vieshard afkeuren op C/O
of vervalt die hele code bij de APK omdat je Carbs hebt?

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #3 Gepost op: zo, 14 okt 2012, 22:47:16 »
Kan zijn dat de co onder de 3 moet blijven ofzo

Maar met goed afgestelde carbs moet dat lukken

Ze moeten namelijk stationair meten


Op toeren zal het wel afkeur zijn maar ze mogen een auto van voor 96 niet op toeren meten

(Correct me if i'm wrong)
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #4 Gepost op: zo, 14 okt 2012, 23:57:48 »
Mits ik 't goed snap en/of goed ingelicht ben:
-t/m 1985 = CO 4,5%
-vanaf 1986 t/m 1992: zonder kat en/of lambda mag statoinair CO 3,5%,
maar met kat en/of lambda moet stationair CO 0,5%
-Vanaf 1993 t/m 1995: mits kat en/of lambda aanwezig, mot ie ook voldoen aan CO 0,5% met verhoogd toerental
Biede niet aanwezig => CO 3,5% met verhoogd toerental
-Vanaf 1996: kat & lambda verplicht en CO 0,5% met verhoogd toerental

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #5 Gepost op: ma, 15 okt 2012, 00:05:16 »
vanaf 93 ofzo gaan ze al met de verhoogd toerental meting hoor. Mijn 106 turbo uit 94 moesten we namelijk ook op verhoogd toerental even wat anders mappen omdat die meting anders niet goed kwam.

Maar ik weet niet hoe het zit met als er u9 op kenteken staat en dan met carbjes door de keuring. En ik denk dat je dan nog wel een katalysator voor de apk moet hebben, maar dan dus geen lambda meer en dan mag je een iets hoger co ook geloof ik.

@sjon die 0.,5 is geloof ik 0,3% tenminste ik geloof dat ik dat toen moest halen. En ik mocht ook niet mijn lambda en kat samen verwijderen bij die 106, dat heb ik namelijk gevraagd. Ik zou daar namelijk niet echt een probleem mee hebben om die lambda er even uit te halen en die computer werkt dan ook nog wel maar dan heb je geen correctie meer.
« Laatst bewerkt op: ma, 15 okt 2012, 00:07:20 door bobrosco »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #6 Gepost op: ma, 15 okt 2012, 00:09:35 »
Katverplichting tegenwoordig pas vanaf bouwjaar 1993. Als-ie eronder zit, moet-ie ook voldoen aan de bijbehorende emissie-eisen: zie post van Sjon. Dus @Sjon: jouw 'mits' is volgens mij een verplichting? -dunno- (EDIT: mits kenteken voorzien is van kat-vermelding natuurlijk (zoals U9) :D )
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #7 Gepost op: ma, 15 okt 2012, 00:36:59 »
Dus carbs mag, máár ik moet wel een katalisator hebben omdat er een code op het kenteken staat én het CO moet onder de 3.5 blijven stationair?

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #8 Gepost op: ma, 15 okt 2012, 00:42:43 »
ik denk co 0.5 ofzo maar dat moet volgens mij ook wel lukken toch? je kan bij een carb toch ook gewoon de boel dicht draaien? en dan na de apk meteen weer open.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #9 Gepost op: ma, 15 okt 2012, 00:57:48 »
Dus carbs mag, máár ik moet wel een katalisator hebben omdat er een code op het kenteken staat én het CO moet onder de 3.5 blijven stationair?

Nee, want je auto is van vóór 1993, dus je hebt geen katverplichting.
Citaat: "12. Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 en die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten de door Onze Minister aangegeven onderdelen van dit systeem aanwezig zijn." [voertuigreglement]

Maar je uitlaatgassen dienen wel te voldoen aan de eisen die horen bij de U9-codering.

En dus volgens mij (citaat):
"b. niet meer dan 3,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986 doch voor 1 juli 2002"

Het zou kunnen dat er aan de U9 een strengere eis hangt, en dan is het zoals Bobrosco al zegt 0,5% (ofwel, je auto heeft geen kat en lambda meer, maar moet wel nog voldoen aan de eisen alsof die er wel zijn). Dat is echter vrij makkelijk te bereiken door de carb(s) te knijpen. Vraag is dan alleen nog of je bij het rijker zetten je synchroonstelling weet te behouden...

Maar als je ervoor kiest om je kat te behouden, móet je dus ook een lambdasonde hebben, en kun je het hele carbs-verhaal eigenlijk wel vergeten. Dus carb(s) plaatsen betekent in jouw geval ook kat verwijderen?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #10 Gepost op: ma, 15 okt 2012, 01:58:38 »
Dus een APK carbset en een on-the-road carbset zou uitkomst moeten bieden?  :)

Edit:

Quote van het golf cabrio forum over U9

''Auto's van VOOR 01-01-1993 met op het kentekenbewijs de emissiecode U9 mogen een maximale CO waarde hebben van 0,59%.........dat is waar het om gaat.
Hoe je dat haalt is niet van belang, met kat of zonder, als er aan het einde van de uitlaat maar een maximale uitstoot van 0,59% is........
Je hoeft dus GEEN kat te hebben, MITS je uitstoot niet te hoog is.''
« Laatst bewerkt op: ma, 15 okt 2012, 02:03:26 door Hofstay »

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #11 Gepost op: ma, 15 okt 2012, 06:29:01 »
Daarbij gaat het nog wel over injectie


Je hoeft met carbs geen 0.5 te behalen


U9 betekend alleen dat het erop zou kunnen zitten


Maar bij de APK moet nog steeds visueel bevestigd worden dat er dan ook injectie met lambda regeling en kat aanwezig is

Dan geld de eis van 0.5 en anders is het gewoon 3.5





En let er op dat de APK keurmeester werkelijk stationair meet

Hierdoor ben ik namelijk 1 maand bezig geweest om de co uitstoot omlaag te krijgen, uiteindelijk bleek dat meneer keurmeester gewoon verkeerd aan het meten was.

Ze kennen niet alle regels goed en willen dus nogal eens aannames doen over hoe en wat

Dat zou je in dit geval de kop kunnen kosten want u9 is lambda en kat, trap hier niet in en laat ze het APK boek pakken.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #12 Gepost op: ma, 15 okt 2012, 08:25:57 »
Katverplichting tegenwoordig pas vanaf bouwjaar 1993. Als-ie eronder zit, moet-ie ook voldoen aan de bijbehorende emissie-eisen: zie post van Sjon. Dus @Sjon: jouw 'mits' is volgens mij een verplichting? -dunno- (EDIT: mits kenteken voorzien is van kat-vermelding natuurlijk (zoals U9) :D )
Mij is verteld dat de katverplichting tegenwoordig pas per 1996 is,
maar per 1993 dus wel in alle gevallen een CO-meting met verhoogd toerental, das bij carb's lastig.....
Kenteken hoef je niet meer te overhandigen bij apk: code doet er niet toe.

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #13 Gepost op: ma, 15 okt 2012, 12:55:32 »
Of je plaatst een 100 of 200 cels sportkat  :)
Heeft wel de werking van een kat maar geeft veel minder tegendruk .

www.auto-tuning-guide.com/katalysator.html
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Regeltjes betreft lambda, uitstoot en bouwjaar.
« Reactie #14 Gepost op: ma, 15 okt 2012, 19:25:07 »
@sjon

Dat zou raar zijn

Je kunt namelijk emisie regels niet met terug werkende kracht verzwaren


Daarbij komt dat dan bijvoorbeeld een golf3 abu niet door de APK komt

Die heeft namelijk op 3000 toeren zon 5.0 co
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.