Auteur Topic: Remmen op de motor  (gelezen 4537 keer)

Offline Ian_C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 695
  • Geslacht: Man
Remmen op de motor
« Gepost op: wo, 05 mei 2010, 18:53:16 »
Hallo,

Toen ik bijna 2 jaar geleden rijlessen volgde, vertelde men me meteen dat ik m'n rijstijl moest aanpassen. Ipv de ontkoppelingspedaal ingedrukt te houden en de auto gewoon te laten uitbollen als je vb richting rode lichten rijdt, moest je terugschakelen en remmen op de motor. Het schijnt ook dat dit goed is voor je motor, maar klopt dit?

Ook heb ik een vraagje ivm 4-bakken. Ik zeg altijd tegen m'n moeder dat ik liever een 5-bak zou hebben ipv een 4-bak, omdat je dan minder verbruikt als je snel rijdt, denk ik. Tenminste klinkt het voor mij gezonder als je 120/u rijdt in 5de versnelling ipv in 4de versnelling. Maar m'n moeder veegt dat argument van tafel door te zeggen dat vroeger iedereen met 4 versnellingen reed en dat een 4-bak daar voor gemaakt is en dus niet meer verbruikt. Nu wil ik het eens vragen aan de kenners hier hoe het eigenlijk zit. -naughty-

 -sturen-
"Sorry Ian_C, je bent geband van het plaatsen van berichten of het versturen van Persoonlijke Bericthen op dit forum.
Verwijderen van eigen berichten "


Waarom? Kom ik na een paar weken eens kijken en opeens dit zonder verklaring? o_O

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Remmen op de motor
« Reactie #1 Gepost op: wo, 05 mei 2010, 19:04:26 »
Ja, dat is het idee van "het nieuwe rijden".

Als je de koppeling intrapt blijft de motor tijdens het uitrollen a.h.w. stationair draaien en (dus) wat brandstof verbruiken.

Als je 'remt op de motor' krijg je een flinke onderdruk in je inlaatspruitstuk.

Via een slangetje van het spruitstuk naar de brandstofdrukregelaar wordt - door die onderdruk - de brandstofdrukregelaar in een standje gezet waarbij de brandstog NIET naar de injectoren gaat, maar rechtstreeks via de brandstofretourleiding naar je tank wordt teruggevoerd. En dat bespaart dan brandstof - en wellicht een beetje van je remmen :-)
« Laatst bewerkt op: wo, 05 mei 2010, 19:07:20 door KoenG40 »

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Remmen op de motor
« Reactie #2 Gepost op: wo, 05 mei 2010, 19:59:33 »
op vraag 1 is al geantwoord.

op vraag 2 moet jij je moeder eens vragen waarom er tegenwoordig al een 6-bak is. Lagere toeren bij hoge snelheden bespaart idd brandstof.
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Remmen op de motor
« Reactie #3 Gepost op: wo, 05 mei 2010, 20:02:02 »
wat betreft de tweede vraag:

jullie hebben beide een beetje gelijk / of kunnen beiden gelijk hebben.

Het is afhankelijk van de overbrenging in de hoogste versnelling.

Zonder de techniek helemaal uit te leggen:
Als het aantal toeren bij vergelijkbare snelheid hoger ligt dan zal hij waarschijnlijk meer verbruiken.
Ik zeg waarschijnlijk omdat volgens mij elke motor een ideaal toerental heeft qua efficientie.
De eenvoudigste stelregel is: lagere toeren op de snelweg is zuiniger.

Je moeder heeft echter hierdoor niet meteen ongelijk.
Vroeger reed idd iedereen met een vierbak.
De 4 was daarbij wel soms gelijk in overbrenging als de huidige 5.
(een lange 4 zeg maar)
Dan maakt het dus bij constante snelheid niets uit.
(is echter niet handiger bij optrekken omdat je ongunstigere toeren maakt)

Als we kunnen bouwen we hier op het forum over het algemeen in die oude autotjes met vierbak meteen een vijfbak in  :).
« Laatst bewerkt op: wo, 05 mei 2010, 20:04:19 door RoelG »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Remmen op de motor
« Reactie #4 Gepost op: wo, 05 mei 2010, 20:52:03 »
Vroeger reed idd iedereen met een vierbak.

En nog vroegûh had - bijna - elke auto een DRIE-bak  :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Remmen op de motor
« Reactie #5 Gepost op: wo, 05 mei 2010, 22:19:47 »
En heb je een carburateur.. dan helpt afremmen op de motor niet echt voor een gunstiger brandstofverbruik.


4 bak kan net zo zuinig zijn als 5 bak.. maar als je veel snelweg rijdt, dan kan het wel iets helpen.... zeer afhankelijk van motor + rijstijl. + wensen.  een LANGE LANGE bak = niet sportief te rijden. Vandaar de huidige 6 bakken: Net ff langer, met toch (veel) korte versnellingen zodat je 'zogenaamd' erg sportief kunt rijden.. en op de snelweg in standje ' lui'  kunt pokkelen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Remmen op de motor
« Reactie #6 Gepost op: wo, 05 mei 2010, 23:42:57 »
Via een slangetje van het spruitstuk naar de brandstofdrukregelaar wordt - door die onderdruk - de brandstofdrukregelaar in een standje gezet waarbij de brandstog NIET naar de injectoren gaat, maar rechtstreeks via de brandstofretourleiding naar je tank wordt teruggevoerd. En dat bespaart dan brandstof - en wellicht een beetje van je remmen :-)

Bij afremmen op de motor worden de injectoren niet aangestuurd... maar daar is de drukregelaar niet verantwoordelijk voor...

Offline Ian_C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 695
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #7 Gepost op: wo, 05 mei 2010, 23:53:26 »
Ok, dat maakt het al wat duidelijker. -thumbsup-

Het lot wil nu net dat ik geen kilometerteller met toerenteller heb, dus kan het niet checken, maar heb er wel 1 liggen. Die moet ik nog even (laten) monteren.  -klus-

Vandaag reed ik wat rond met m'n 1.0 Polo'tje, en, wat is ie traag. -naughty-
"Sorry Ian_C, je bent geband van het plaatsen van berichten of het versturen van Persoonlijke Bericthen op dit forum.
Verwijderen van eigen berichten "


Waarom? Kom ik na een paar weken eens kijken en opeens dit zonder verklaring? o_O

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Remmen op de motor
« Reactie #8 Gepost op: do, 06 mei 2010, 07:24:36 »
scheelt weer benzine -nana-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Remmen op de motor
« Reactie #9 Gepost op: do, 06 mei 2010, 09:26:29 »
Dat ie traag is hoeft geen benzine te schelen, daarvoor moet je er ook zo mee gaan rijden :P
Oo=o=oO

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Remmen op de motor
« Reactie #10 Gepost op: do, 06 mei 2010, 09:58:01 »
Bij het uitbollen moet je trouwens niet terugschakelen, maar gewoon in de versnelling laten staan waarin hij op dat moment staat en rustig afremmen.

bij een carb motor maakt het trouwens niks uit.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Remmen op de motor
« Reactie #11 Gepost op: do, 06 mei 2010, 12:18:42 »
Het monteren van een (tellerbak met) toerenteller is overigens zo'n beetje het meest eenvoudige klusje aan de Polo...  -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Ian_C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 695
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #12 Gepost op: do, 06 mei 2010, 15:12:26 »
Het monteren van een (tellerbak met) toerenteller is overigens zo'n beetje het meest eenvoudige klusje aan de Polo...  -klus-
Maar ik ben geen automonteur of zo. -naughty-

En heb gelezen dat je je radio daarvoor moet uithalen (bij 2F), en na al die moeite om die erin te krijgen heb ik daar even geen zin in.
"Sorry Ian_C, je bent geband van het plaatsen van berichten of het versturen van Persoonlijke Bericthen op dit forum.
Verwijderen van eigen berichten "


Waarom? Kom ik na een paar weken eens kijken en opeens dit zonder verklaring? o_O

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Remmen op de motor
« Reactie #13 Gepost op: do, 06 mei 2010, 16:31:25 »
Ah, 2F... Tja, daar heb ik geen verstand van (te nieuw) :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Remmen op de motor
« Reactie #14 Gepost op: vr, 07 mei 2010, 10:00:58 »
Bij het uitbollen moet je trouwens niet terugschakelen, maar gewoon in de versnelling laten staan waarin hij op dat moment staat en rustig afremmen.

bij een carb motor maakt het trouwens niks uit.

Niet remmen toch? Anders is het ook geen afremmen op de motor...
Enne: ook bij een carb kan de benzinetoevoer onderbroken worden, in het duits heet dat schubabschaltung.