Auteur Topic: Remmen op de motor  (gelezen 4539 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #30 Gepost op: di, 11 mei 2010, 14:21:15 »
Starten kost niet meer brandstof dan stationair draaien, bij een gemiddelde moderne auto heb je na 20 seconden al een omslagpunt (is wat ik gelezen heb).

Start stop systemen waren er al in het begin van de jaren '80. Zo nieuw is dat niet  -thumbsup- Het wordt nu pas op een wat grotere schaal toegepast.

Wist trouwens niet dat je tegenwoordig ook bij rijlessen in de neutraal 'moet' wachten.  -dj-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Remmen op de motor
« Reactie #31 Gepost op: di, 11 mei 2010, 14:28:29 »
ja ik heb t niet zo geleerd, niet alle rij-instructeurs gaan zo diep op de stof in. Heb ook nooit geleerd om uit te laten rollen in de versnelling, want met een diesel gaat ie dan gas bijgeven als ie te lage touren krijgt, niet prettig en zelfs gevaarlijk. Dus veelal koppeling veeeeeel te vroeg ingetrapt.

Maar t zou eigenlijk wel zo moeten. Want met je examen moet je er ook op letten gegenwürzig.

Ben blij dat ik er nie veel last van heb gehad.

schakelen tussen 1500 en 2000 toeren bij een diesel en tussen 2000 en 2500 bij een benzine... dan kom je toch niet vooruit?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #32 Gepost op: di, 11 mei 2010, 14:49:33 »
Als ik normaal rij, schakel ik ook ergens rond de 2500 toeren.

Ik had les in een focus Tddi, daar kwam de turbo pas na 2200 toeren bijspringen :D dat was echt ronduit irritant om bij 2000 toeren al op te moeten schakelen.. Maar goed, als je instructeur dat wil, dan doe je dat hè  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Remmen op de motor
« Reactie #33 Gepost op: di, 11 mei 2010, 14:53:15 »
Ik een hyundai I30 met common rail techniek.

Ik schakel gemiddeld bij 3500 toeren. Maar ligt er maar net aan in welke auto ik rij, en of ik zin heb om door te trappen of niet

Me polo drijf ik opt moment de begrenzer in als de motor warm is (alleen on de lage versnellingen, want de 4 en 5 kom ik niet in de buurt van de 5000 toeren)
maarja, dat ding is toch niks meer waard, motorisch en onderstel dan. (body ook niet, maar ach, er zijn nog wat dingen te verkopen, dus ik maak geen schades erbij)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Remmen op de motor
« Reactie #34 Gepost op: di, 11 mei 2010, 15:03:59 »
voor het nieuwe rijden juist wel..

niet terugschakelen en op de motor remmen, maar gewoon laten staan in de 3/4/5 en remmen, als je bijna stilstaat pas de koppeling intrappen, en dan weer in 1 zetten.

Om hier nog even op terug te komen:
wat ik bedoel is: remmen =/= zuinig, als je bij het afremmen op de motor nog moet bijremmen had je ook eerder het gas los kunnen laten => brandstofbesparing.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Remmen op de motor
« Reactie #35 Gepost op: di, 11 mei 2010, 15:05:45 »
schakelen tussen 1500 en 2000 toeren bij een diesel en tussen 2000 en 2500 bij een benzine... dan kom je toch niet vooruit?

Valt best mee hoor. Hangt wel erg van de motor af. Bij een G40 kom je binnen de bebouwde kom gemakkelijk met het verkeer mee met max. 2500 tpm.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Remmen op de motor
« Reactie #36 Gepost op: di, 11 mei 2010, 15:12:20 »
daar noem je ook een voorbeeld  -gert-

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Remmen op de motor
« Reactie #37 Gepost op: di, 11 mei 2010, 16:27:01 »
Met de audi kan ik ook nog meekomen onder de 2500. In de bebouwde kom doe ik meestal rond de 2000 in t andere verzet. En die heeft minder prik dan een G40 en weegt 300 kg meer.
Oo=o=oO

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Remmen op de motor
« Reactie #38 Gepost op: di, 11 mei 2010, 16:51:02 »
met de gt volgens mij ook wel. (doe het echter normaal niet)
het is niet sportief rijden dan, maar niemand zal zich aan mij storen

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Remmen op de motor
« Reactie #39 Gepost op: di, 11 mei 2010, 17:31:37 »
ja ik heb t niet zo geleerd, niet alle rij-instructeurs gaan zo diep op de stof in. Heb ook nooit geleerd om uit te laten rollen in de versnelling,
want met een diesel gaat ie dan gas bijgeven als ie te lage touren krijgt, niet prettig en zelfs gevaarlijk.
Dus veelal koppeling veeeeeel te vroeg ingetrapt.
Das dan alleen bij laagste 'uitrol-versnelling'.
Zo heb ik 't geleerd van me pa (rij-instructeur):
Zie je in de verte 't verkeerslicht (stoplichten bestaan niet volgens die ouwe) op rood springen/staan => gas los,
uitrollen in huidige versnelling t/m laag toerental => daarna een versnelling terugschakelen en weer uitrollen => dat herhalen
t/m 2e versnelling (remmen indien nodig uiteraard), want 1e versnelling wordt in principe alleen gebruikt bij optrekken vanuit stilstand.

Sta je vooraan in de rij bij de verkeerslichten: 1e versnelling ingeschakeld en koppeling ingetrapd, dus klaar om vlot te vertrekken.
Sta je erachter in de rij: in z'n vrij en koppeling los.
Zelf hanteer ik meestal de 1e methode =>  -uitlachen- wil altijd vlot vertrekken.
En als 't druklager te snel slijt, ben ik degene die h'm zelf doet vervangen -ja-  -klus-

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #40 Gepost op: di, 11 mei 2010, 18:22:24 »
 withstupid :)
ik rij ook zoals sjon het aangeeft,anders heb je zo weer een file. :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Remmen op de motor
« Reactie #41 Gepost op: di, 11 mei 2010, 21:23:07 »
Ik heb wel eens opmerkingen gehad bij de APK dat ik mijn remmen meer moest gebruiken, ivm roestvorming op de schijven... Rem eigenlijk altijd op de motor af, heb het middelste pedaal zelden nodig?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Ian_C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 695
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #42 Gepost op: wo, 12 mei 2010, 14:04:32 »
Ik heb wel eens opmerkingen gehad bij de APK dat ik mijn remmen meer moest gebruiken, ivm roestvorming op de schijven... Rem eigenlijk altijd op de motor af, heb het middelste pedaal zelden nodig?!

Je rijdt als een rally piloot dan. -naughty-
"Sorry Ian_C, je bent geband van het plaatsen van berichten of het versturen van Persoonlijke Bericthen op dit forum.
Verwijderen van eigen berichten "


Waarom? Kom ik na een paar weken eens kijken en opeens dit zonder verklaring? o_O

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #43 Gepost op: wo, 12 mei 2010, 14:10:45 »
o ja, die remmen ook niet   -uitlachen-  Dat Heel-Toe gebeuren is 'just for the show'  :)



 -gert-  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Remmen op de motor
« Reactie #44 Gepost op: za, 15 mei 2010, 21:35:00 »
was al bang voor de opmerkingen toen ik slecht typte :) ik bedoel er alleen maar mee dat je het dan fout doet

Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen