ja ik heb t niet zo geleerd, niet alle rij-instructeurs gaan zo diep op de stof in. Heb ook nooit geleerd om uit te laten rollen in de versnelling,
want met een diesel gaat ie dan gas bijgeven als ie te lage touren krijgt, niet prettig en zelfs gevaarlijk.
Dus veelal koppeling veeeeeel te vroeg ingetrapt.
Das dan alleen bij laagste 'uitrol-versnelling'.
Zo heb ik 't geleerd van me pa (rij-instructeur):
Zie je in de verte 't verkeerslicht (stoplichten bestaan niet volgens die ouwe) op rood springen/staan => gas los,
uitrollen in huidige versnelling t/m laag toerental => daarna een versnelling terugschakelen en weer uitrollen => dat herhalen
t/m 2e versnelling (remmen indien nodig uiteraard), want 1e versnelling wordt in principe alleen gebruikt bij optrekken vanuit stilstand.
Sta je vooraan in de rij bij de verkeerslichten: 1e versnelling ingeschakeld en koppeling ingetrapd, dus klaar om vlot te vertrekken.
Sta je erachter in de rij: in z'n vrij en koppeling los.
Zelf hanteer ik meestal de 1e methode =>
wil altijd vlot vertrekken.
En als 't druklager te snel slijt, ben ik degene die h'm zelf doet vervangen