Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Gert op do, 09 jan 2003, 11:53:54
-
Kortom : vanoggent wilde de startmotor niet echt omdraaien .
Stroom genoeg volgens mij .
Nu net in het zonnetje was het weer starten lopen .
Accu of Startmotor ?
-
mischien te veel kou op de accu?
mijne draaid de laatste dagen met de kou ook langzaam.
het zelfde heeft de polo van mijn vriendin ook.
-
Hoor je wel een klik of ook dat niet?
Wat doen je lampen? (lampen aan, en dan 'starten') dimmen ze ernstig, of gebeurt er niets (geen dipje)
bij dat laatste: accu is ok, startmotor ook, relais stuk :-)
of : Met klik, zonder Dip : Startmotor neemt geen stroom aan
Zware dip, Startmotor krijgt wel stroom, neemt t ook, maar krijgt motor of zichzelf niet rond: startmotor (of bevroren water(pomp).
Doen je lampen zowieso bijna nix: Accu dood
-
nog één mogelijkheid is dat de olie bij vriestemperaturen ook dikker is en de startmotor meer moeite moet doen , een fenomeen dat vaker voorkomt bij kleinere auto's ( alles is vrij nipt bemeten ) ??
-
Hoor je wel een klik of ook dat niet?
Wat doen je lampen? (lampen aan, en dan 'starten') dimmen ze ernstig, of gebeurt er niets (geen dipje)
bij dat laatste: accu is ok, startmotor ook, relais stuk :-)
of : Met klik, zonder Dip : Startmotor neemt geen stroom aan
Zware dip, Startmotor krijgt wel stroom, neemt t ook, maar krijgt motor of zichzelf niet rond: startmotor (of bevroren water(pomp).
Doen je lampen zowieso bijna nix: Accu dood
Ik zal morgenoggent nog een keer voor jan lul vroeg eruit gaan en dan starten ..
Als het relais stuk is start ie later toch ook niet ?
De startmotor draait wel maar tis idd net of de olie drie keer zo dik is .
Probeerde m in zijn drie te zetten om m ff in zijn versnelling heen en weer te waggelen : met grote moeite kon ik schakelen .
Komt door al dat plastic op dat ding vrees ik ... LOL
-
En maar kankere op dat prachtige materiaal!
(hap hap.........jaja... ik weet 't)
-
Mijne heeft nergens last van gne gne!!!! :P Starten, lopen. En niet: lopen, starten
-
Mijne heeft nergens last van gne gne!!!! :P Starten, lopen. En niet: lopen, starten
En ook ik heb bij -12 nog steeds nergens last van,maar ja die ouwe rommel doet het toch altijd... :D
-
Sterk spul he? Die vw's
-
Gret: Wa edde gij vo'rn Olie, en wa edde gij vo'rn waoter?
als het type '20W80' is, of 'kraan'
dan zal daar t probleem zitten.
Ochja: Auto op de hoek van t huis parkeren is ook niet echt een pre. Koelt ie als t n beetje waait nog erger af.
Als je morgenvroeg op z'n jan boeren fluitjes dan toch naar buiten gaat, voel dan eens aan de koelwaterslangen (zal wel mee vallen:stug maar 'in knijpbaar'..)..
Pak (als ie nie wil), een brandertje en stook ff onder je carter.. Wel oppassen met al dat plastic..
Doet ie t dan wel,.. dan moet je eens olie-wisselen (maar wissel dat dan aub wel als je motor warm is :-)
Jaap 'Zo deden ze dat vroeger wel vaker' Peters
Jaap 'Maar dan hebben we het wel over 1930 ofzo' Peters
Jaap 'Bij landbouwvoertuigen bijvoorbeeld' Peters
-
als het type '20W80' is, of 'kraan'
De waarde kennende die Gert aan "plastic" toekent zal 't wel kwaliteit "HEMA" zijn :D :D
kost niks;is niks...
-
ach als het aan de olie ligt 1 plus punt van het weekend word het iets warmer.
schakelen gaat ook ff moeilijk bij de eerste op trek van de 1 naar zijn 2.
mijn polo sputterd ook tegen met dit weer 'smorgens net als zijn eigenaar heeft ook een hekel aan kou en vroeg op staan.
zo baasje zo polo. :D
-
bij de astra 2x gloeien en starten ,loopt als een tiet
-
Ik heb ook dit probleem smorgens en als ik mijn karretje wil starten dan lijkt het net alsof tie moet kotsen!
hu.....ha,......hu,.....ha..... maar het gekke van alles is dat ie dan wel meteen aan slaat dus hij heeft nog genoeg kracht om aan te slaan.
Dus wat ik vermoed is dat mijn accu niet helemaal lekker is en misschien kan dat ook bij jou het geval zijn.
Maar heb je dit ook? Als de temperatuur wat hoger is dan start ie perfect!
wat ook misschien kan helpen is om olie te verversen met een iets dunnere olie 10 w 40 in plaats van 15 w 40, want als het zo enorm gevroren heeft kost het enorm om die dikke olie om rond te pompen
-
Ik heb inderdaad ook moeite met het schakelen, tis net alsof de olie van dikke stroop is, daarom moet je ook eigenlijk je olie twee keer in het jaar verversen.
Zomers wat dikkere olie en swinters de dunnere olie
-
ach als het aan de olie ligt 1 plus punt van het weekend word het iets warmer.
schakelen gaat ook ff moeilijk bij de eerste op trek van de 1 naar zijn 2.
mijn polo sputterd ook tegen met dit weer 'smorgens net als zijn eigenaar heeft ook een hekel aan kou en vroeg op staan.
zo baasje zo polo. :D
Ow jongen bij vriesweer is het echt een ellende, maar dat mag ook!
Ik houd er wel rekening ermee dat in februari van dit jaar mijn polo 14 jaar word!
Ik weet niet hoe oud jou polo is of van je vriendin, maar is gewoon waarschijnlijk een ouderdomskwaaltje en dat mag best voor zo'n karretje!
-
Tis mijn meest jonge auto : ze is 21 jaar .. uit '82
-
ik neem aan dat gert er ook moeite mee heeft om met dit weer vroeg op te staan?
dus de polo ook :D
mijn polo is van 94 en de andere is van 89.
-
Ik heb inderdaad ook moeite met het schakelen, tis net alsof de olie van dikke stroop is, daarom moet je ook eigenlijk je olie twee keer in het jaar verversen.
Zomers wat dikkere olie en swinters de dunnere olie
Misschien word het tijd voor een vraagbaak, of nog beter:
gewoon eens de handleiding van de Polo doorlezen.
De versnellingsbak bevat 'versnellingsbak-olie' en hoeft niet ververst te worden. Nooit niet. (volgens VAG).
Nou is het wel zinnig om de bak-olie na een jaartje of 15 / 20 toch maar eens te wisselen. 2 keer per jaar is wel errugh vaak.
De motorolie kan je best wat vaker wisselen. minimaal 1 keer per jaar, of elke 10.000 kilometer. Als je wat duurdere olie gebruikt mag de interval wat omhoog (15.000). Elke 2e olie-wissel ook even je olie-filter wisselen. Rijd je veel, lange stukken, dan kan de interval nog wat omhoog. Rijd je veel korte stukjes, dan kan ie wel omlaag, maar dan komt de 'minimaal 1 keer per jaar' regel al snel om de hoek kijken. Als je slechts 1 keer per jaar wisselt, dan liefst altijd je olie-filter meenemen.
Ik zelf rij met 10W40, Semi-Syntheet, met sleeptuimelaarkop. Sleeptuimelaars lopen ook goed met iets dikkere (goedkopere) olie. Hydro-stoters krijgen al snel last van 'tikkend geluid' als de koude olie te dik-stroperig is. geen 15W40 dus, maar liever 10W40.
Een vol-syntheet durf ik niet aan, omdat dat 1) mij iets te duur is, en 2) die iets 'te' veel reinigende eigenschappen heeft, en 3) dat misschien wel erg veel lawaai gaat geven (met de sleeptuimelaar kop).
Ochja: voordeel van semi-syntheet: reinigende werking (minder snel aanslag/sludge vorming), en het behoud langer zijn smerende eigenschappen. Een 'afgewerkte olie' heeft namelijk een minder goed smerende werking als nieuwe.
MVG
Jaap Peters
-
Hoezo geen vol-syntheet in een sleeptuimelaarkop?
'K heb nog ergens een Audi 50 staan.Loopt al jaren met 0w40.
Deze olie hoef ik weer niet in de G40 te doen,krijgt ie last van knipperligies op z'n klokkenpaneeltje en de oliedrukmeter doet dan ook wat raar :D
De G loopt dus tegenwoordig met 5w60;zal ook wel de reden zijn van de vlotte (zeer)koude start.
-
Diesel is 1x 10 seconden gloeien, koudestart hendel uit en klaar.
Och ja olie wisselen? elke 1000 km een litertje ofzo
De goedkoopste dus, maar bij de ALDI is ie uit het assortiment.
Gelukkig heeft de sligro nog el cheapo zooi...
-
Ik gebruik 15 w40 half syntetisch in mijn NZ-tje. Klinkt lekker, rijd soepel geen koude start problemen geen gehu....hu....hu....hu....start.
-
Man hou op met die olie van de aldi , geen kl... waard , heb er ooit een 1,6 l diesel mee kapot gereden
-angry-
-
Rij al jaren opde "goedkope" zooi ...
Geen problemen mee omdat zelfs olie aan een keuring onderhevig is
Tis hetzelfde als met waspoeder : er zijn maar 2 producenten en bij de ene stoppen ze er een citroenluchtje in en bij het andere merk wasmiddel enzymenoplossers .
Het merk bepaalt de prijs .
En nu niet aankomen met de superolie van weet ik wat voor merk : we rijden maar een Polo hoor .
Toevallig in mijn gereviseerde blok wel olie zitten van 7 euro per liter ... kan het weggooien LOL
-
Mijn 10 W 40 semi-syntheet is ook niet duur hoor :-). Sterker
nog: het valt in de catagorie 'huis-merk'
Maar dat wil niet zeggen dat alle goedkope shit goed is.
Zoals je al zegt: ook goedkope olie krijgt een 'labeltje' mee.
en dan is goedkope olie al snel 15W50 ipv 15W40 of 10W40..
En de echt goedkope shit is volledig op minerale basis. Die is (zolang de dop nog op de kan zit), 'net zo goed' als de vol-synthetische variant, met de zelfde klassering, maar
zo snel je het in je blok gooit, gaat de vol-minerale sneller achteruit als de vol-syntheet.
Ik hou dan ook geen pleidooi voor 'dure-merk-olie', maar voor 'de juiste viscositeit' en 'de betere verversingsinterval'..
mocht je 30W80 in je blok gooien, van de shell, tegen 15 euro de halve liter, dan draait je blok zich 's ochtends nog eens om, en slaapt verder. Met 15W40 van de Aldi (tegen een euro de liter) heb je dat dan weer niet :-)
-
Word !!!!!!
En een beetje blok in onze pakhuizen en gebakkies zorgt er zelf wel voor dat er steeds olie bijmoedt .. dus verversen is voor de afvalligen onder ons :P
-
Ik rij met Mobil Super S voor 2 euro de liter.
En bij mijn 86-er coupe was het verschil duidelijk te merken toen ik de hema rotzooi eruit haalde.
Olie moet je motor smeren, het vuil en warmte afvoeren, diverse temperaturen aankunnen zonder dat veel van deze eigenschappen verandert.
Waarom wel veel geld aan mistlampen, booskijkers etc etc uitgeven en dan op onderhoud bezuinigen?
-
Barking at the wrong tree sweety :P
Laat ik het zo zeggen : met die goedkope shit heb ik misschien wel 30000 km gereden als het niet meer is .
Oude bakkies hebben juist rotzooi nodig ...
-
Wat jij wil. Al gooi je er Remia in.
;)
-
Voor mij niet gelaten , jullie doen maar , bij mij komt er geen rommel meer in hoor , ik gebruik ook wel minirale olie , maar voor mij geen supermarkt rommel voor de hobbyist , het is me te belangrijk een goed onderhouden motor te hebben en dan kijk ik niet op één euroke , je moet ook vertrouwen hebben in die producten he :)
-
het is me te belangrijk een goed onderhouden motor te hebben en dan kijk ik niet op één euroke , je moet ook vertrouwen hebben in die producten he :)
Helemaal mee eens -cool-
-
het is me te belangrijk een goed onderhouden motor te hebben en dan kijk ik niet op één euroke , je moet ook vertrouwen hebben in die producten he :)
En hoe doe je het dan bij de benzine/diesel?
Ik tankte in het begon altijd 95 maar nu 98, is iets duurder maar ik vind het beter.
En ga je tanken bij de duurde ESSO of de goedkopere AVIA?
-
Momenteel tank ik bij fina ( diesel ) en heb ondervonden dat ik tussen de 50 en 100 km verder kom met één tank.
als mijn slaoliesysteem op punt staat , dan wordt het plantaardig natuurlijk :D
-
Ik barst van het vertrouwen wat dat betreft : de olie krijgt geen kans om oud te worden LOL
-
100% gelijk Gert , krijgt bij mij ook niet de kans om oud te worden , en vervang bij iedere smeerbeurt ook de oliefilter , want daar zit natuurlijk de troep :)
-
Mensen,
Een GC-analyse (gaschromatografische analyse) laat duidelijk zien dat er wezenlijke verschillen zijn tussen goedkope en dure olie.
Een ander punt is wel de vraag om al die additieven ook daadwerkelijk een significante bijdrage leveren aan de levensduur van de motor.
Persoonlijk vind ik van wel.
-
100% gelijk Gert , krijgt bij mij ook niet de kans om oud te worden , en vervang bij iedere smeerbeurt ook de oliefilter , want daar zit natuurlijk de troep :)
Ik schijn niet goed sarcastich over te komen ...
Ik gooi er steeds bij wat ie verbruikt ... al dat oliegewissel :(
-
Zijn er hier eigenlijk mensen die er een volsynteet in gooien? De vorige polo met GL blok verbruikte werkelijk geen druppel 15W40 olie, nooit hoeven bijvullen. En deze NZ lijkt het al net zo goed te doen op Comma 10W40 (comma is esso voor degenen die het niet wisten). Ik ben alleen bang dat de rubbertjes niet helemaal op synteet berekend zijn, dus heb ik er minerale olie ingedaan.
-
Ik schijn niet goed sarcastich over te komen ...
Ik gooi er steeds bij wat ie verbruikt ... al dat oliegewissel
Tja Gert ,bij mijn dieseltje hoef ik niets bij te kappen , zodoende krijgt ie op zijn tijd een nieuwe beurt he , motortje is goed en dat wil ik nog effe zo houden :)
-
Zijn er hier eigenlijk mensen die er een volsynteet in gooien?
Forum GOED lezen!!!!!!! :P
-
de een doet er remia zonnebloem olie in,de ander aldi oliebollen afgewerkte olie ,tja als je er happy mee denkt te zijn ,ga door ga door .ik kies wel voor kwaliteit en dat is nog altijd duckhams .trek je klepdeksel maar eens los bij die sub merken(aldi) zit er een zwarte koeklaag van sludge in je motor ,bij de betere olien is dit nihiel dus een betere reinigende werking en dus beter smerend .het vuil wordt dus afgevoerd naar je prullenbak van de motor (oliefilter) en is dus geen zwerfvuil wat een slijppasta vormd,waardoor de motopr eerder in verhouding aan zijn eind is .
ik hoop dat ik leken taal duidelijk genoeg ben geweest.
maar een esso,shel,castrol,comma allemaal goede olie ,maar let wel op de sae aanduiding .het ligt er wel aan of je motor standaard rustig als een bejaarde wordt gebruikt of lekker stevig mee wordt gereden .maar de keus is aan een ieder .ik dring niks op ;)
-
Ik rijd met mijn polootje vrij rustig.
Op de snelweg max.120 km Vind ik hard zat!
Welke olie kan je mij aanraden ??
-
een halfsyntheet 10 w40 van eerder genoemde merken