Het Polo86c Register
Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: Bas op di, 28 sep 2010, 17:28:28
-
Gezien de hoeveelheid uurtjes die inmiddels in mijn 'dagelijkse' Polo zitten, wordt het de hoogste tijd voor een topic.
Er is al het nodige aan deze sedan gedaan, maar ik heb nog wel wat te wensen over :) Dus dat gaan we hier bijhouden.
Hoe het begon:
Begin 2007 zat ik met het dilemma van 2 niet rijdende Polo's. Wat doe je dan? Juist! Je koopt er gewoon nog 1 bij :)
Deze sedan stond al maanden op Marktplaats en werd niet verkocht, waarschijnlijk omdat het blok niet liep. Erg jammer, zeker omdat het een interessant blokje was met alles d'r op en aan: webers, omgeslepen nokkenas en spaghetti-spruitstuk.
Onder voorbehoud dat ik 'm aan de praat zou krijgen wou ik de Polo wel kopen (een 3e Polo erbij kopen waar je ook niet mee kunt rijden is wat lastig uit te leggen thuis...) Na wat prutsen en onderdelen uitwisselen kwam er weer een luide VROEM uit het vooronder!
Zo stond de Polo er toen bij:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/bij_aankoop.jpg)
Vervolgens vanaf dag 1 bezig geweest met wijzigingen aan deze Polo. Op de terugweg van het halen gelijk een set Corrado stoelen opgepikt omdat ik in de "Racekuipen" (mooi rood is niet lelijk) met mijn nek tegen het plafond zat.
-
En hoe staat die er nu bij? :)
-
Hoogste tijd inderdaad, LPG al aan de praat? :)
-
z'n 'icon' ziet er goed uit :)
weer een sedan -hug-
-
Ik zal in het kort verslag doen van wat er de afgelopen 3 jaar veranderd is. (Moet de foto's even opzoeken)
LPG is nog steeds een (toekomstige) optie, alleen niet meer icm met de carburateurs. Hierover later meer..
-
Door vandalisme moest ik andere buitenspiegels hebben, daarom gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om een setje platte spiegels te monteren.
Verder is het front gewijzigd door het plaatsen van een Classic grille en lampen, en heb ik er een bumper met chroom-pees en koplampsproeiers opgezet.
Omdat de velgen een te hoog Halfords-gehalte hadden wou ik daar iets leukers voor vinden. Na wat speuren kwam ik de toen nieuwe bandenmaat 165/40 16 tegen. De rekenmachine erbij (diameter wiel bepalen) en al snel was duidelijk dat die banden het moesten worden. De bandenkeuze was dus bepalend. Alleen nog één puntje: welke 16” velgen passen er onder een 86c? Staal was geen optie, breder dan 6,5” evenmin. Uiteindelijk is de keus gevallen op wintervelgen van een New Mini.
Omdat deze velgen relatief nieuw waren, was er weinig aanbod in leuk geprijsde 2e hands setjes. Als student wil en kan ik geen 500,- neerleggen voor een setje velgen, dus een nette set van MP of eBay plukken kon ik wel vergeten.
Gelukkig was er in Duitsland een creatieveling: -uitlachen-
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/mini_blingbling.jpg)
Geen porum natuurlijk, maar wel betaalbaar -thumbsup-
Die plastic steentjes gingen er gelukkig goed af, het resultaat in mei 2007:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/R87-1kl.jpg)
-
Vind die wielen echt iets te lomp onder een polo en qua kleur ook eigenlijk geen porum maar goed daar valt nog wel t een en ander aan te doen
verder vind ik de spiegels wel weer cool net als de bumpert -thumbsup-
-
die wielen heeft hij er toch niet meer eronder?
-
die wielen heeft hij er toch niet meer eronder?
Klopt, die foto's zijn uit 2007.
Op die laatste foto is goed te zien wat er nog niet klopte:
- motorkaplijst ontbreekt
- mono wisser
- rolbeugel glimt te hard
- de Mini velgen komen in deze kleur en samen met de bescheiden verlaging niet zo tot hun recht
Dus weer verder klussen:
- Na veel zoeken een motorkaplijst gevonden en gemonteerd boven de inmiddels teruggeplaatste ronde lampen.
- De enkele ruitenwisser vervangen door originele wissers
- De rolbeugel verwijderd, deze vond ik toch iets te opzichtig… Daarnaast zou ik i.p.v. alu liever een stalen beugel, of nog beter, een stalen kooi willen als het een racer zou worden.
- Tot slot de velgen er weer onderuit gehaald om te schuren en te spuiten. Na het verder verlagen van de Polo de wielen er weer ondergezet voor de Nürburgring meeting in september 2007:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/IMG_6038.jpg)
-
Zo dat staat een stuk beter als die gouden versie's. Dat leken eerlijk gezegd net houten koets wielen :)
Verder mooie sedan!
-
wou al zeggen joh :)
-
Wieltjes zijn wel GROOT
-
:) , voor onder een Polo wel ja
Zo dat staat een stuk beter als die gouden versie's. Dat leken eerlijk gezegd net houten koets wielen :)
Verder mooie sedan!
Vanuit het achteraanzicht lijken deze velgen inderdaad veel op karrewielen -uitlachen-, maar van de zijkant ziet het er gelukkig wel zo prettig uit.
Omdat ik erg tevreden was met deze combinatie, heb ik een tijd zo rondgereden. De enige aanpassingen die toen zijn doorgevoerd waren het (terug)plaatsen van het classic front en het oranje spuiten van de achteruitrijdlichten:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Sedan_16.jpg)
-
Verder was er het nodige onderhoud:
Het remsysteem nagenoeg compleet vervangen, carburateurs nagekeken en voorzien van nieuwe pakkingen/o-ringen, koppakking uit voorzorg vervangen, andere benzinetank + leidingen geplaatst etc.
Nieuwe remleidingen trekken naar de achteras:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/normal_remleidingen.jpg) (http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/remleidingen.jpg)
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/normal_remleiding_achter_2.jpg) (http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/remleiding_achter_2.jpg)
6N Remzadels (met luchthappers) reviseren:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/normal_6N_remmen.jpg) (http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/6N_remmen.jpg)
Qua uiterlijk zijn er slechts kleine wijzigingen geweest de afgelopen tijd:
Eindelijk een lange achterbumper gevonden met chroom-pees en deze gemonteerd. Na het plaatsen hiervan leken de gespoten achterlichten niet meer zo mooi, en deze dus vervangen voor een ongespoten setje.
Na zo’n 15000km had ik de Mini velgen ook wel weer een beetje gezien en deze vervangen voor een wat klassieker setje 13” RW Monza (AllyCat look-a-like’s).
Dit was nog zonder de andere achterbumper:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/classic_rw_s.jpg)
-
domme vraag misschien, maar wat ben je ongeveer kwijt geweest aan het vervangen van de remleidingen?
-
Die koperen remleiding kost 8,- de meter, de wartels iets minder dan een euro p/stuk. Dan hangt het er vanaf of je zelf een felsset hebt of dat je de leidingen op maat laat maken bij de onderdelenzaak. Ik heb voor het laatste gekozen, dat kostte een paar euro extra.
-
hmm, en zelf gemonteerd dan? (kan dat wel met al die bochten en knikken enzo? Bij mij ist namelijk wel nodig, om de boel goed in orde te krijgen, en ik heb een indicatie van de totale kosten nodig (remleidingen rondom)
-
Ik heb de leidingen zelf gebogen, dat gaat prima, zeker met koperen leiding. Voor de krappe bochten kun je een dop of fles pakken.
In Vagcat staan de lengte's van de leidingen erbij, maar als je ze laat maken zou ik voor de zekerheid eerst de oude opmeten.
Volgens Vagcat kom je uit op zo'n 9 meter aan leiding in totaal.
-
Koper is zeer makkelijk buigbaar (en ook knikbaar, dus doe het wel met beleid), dus dat kun je makkelijk zelf. Enige nadeel is dat je aan de onderkant van de auto moet werken...
-
Enige nadeel is dat je aan de onderkant van de auto moet werken...
Dat viel me behoorlijk mee, als je de oude leidingen er eerst onderuit haalt, dan kun je ze naast de auto al aardig op maat buigen.
-
Vorige week scheurde het flexibele deel van de uitlaat. Op zich niet zo’n probleem, ik wou toch een middendemper hebben vanwege de aardige bak herrie.
De tussendemper had ik al klaarliggen, dus alleen het stukje pijp tussen spaghetti en tussendemper ontbrak nog.
De ‘nieuwe’ pijp zit er inmiddels onder, deze moet alleen weer nagekeken worden omdat ie niet helemaal dicht lijkt te zijn. Eerlijk gezegd ben ik blij dat er weer een tussendemper onder hangt, het motorgeluid is nu wat beter te horen -naughty-
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Uitlaat_sedan.jpg)
-
Vorige week ook bezig geweest met het ombouwen van de ontsteking. De verdeler met contactpuntjes is nu vervangen door een verdeler met een optisch oog, het zogenaamde Lumenition Optronic systeem. Nu zou het een onderhoudsvrij systeem moeten zijn; geen contactpuntjes meer om te vervangen of na te stellen en geen hall-gever die het kan begeven.
Eerst heb ik de ontsteking geprobeerd met de vacuümvervroeging aangesloten. Hoewel er vacuüm van alle vier de cilinders was gebruikt kreeg ik het blokje stationair niet mooi aan het lopen. (schommelen in toeren)
Daarom de vacuümvervroeging maar gelaten voor wat het is en de ontsteking wat vroeger gezet. Uiteindelijk dus net zo afgesteld als met de contactpunten, maar het is wel te merken dat de motor beter oppakt. Een aanrader dus!
-
En dat kost ...... ?
-
Ik heb een gebruikte verdeler gekocht waar het ombouwsetje al in was gezet.
Je zou even kunnen zoeken op internet, ik zag net op de Engelse eBay een prijs staan van 138 pond voor een setje.
-
-thumbsup- Mooie auto zoals hij er nu bij staat!
Als ik iets lelijk vind is het ook wel een mono wisser -gumuz- (maar dat is mijn mening) dus 2 wissers is een hele verademing.
Die Monza velgjes staan er ook goed onder :)
Prima opa-auto.. lekker blijven rijden zal ik zeggen -thumbsup-
-
ik blijf een 1arm wisser wel lekker vinden,dus lekker laten zitten bas :)
-
ik blijf een 1arm wisser wel lekker vinden,dus lekker laten zitten bas :)
Kijk eens naar de eerste en naar de laatste foto van de vorige pagina en zoek de verschillen?! -nana-
-
Ik zal ophouden met posten van dingen uit het verleden, dat leidt alleen maar tot verwarring geloof ik :)
Lekker blijven rijden zal wel lukken, gisteren is er weer een nieuwe APK op gekomen.
Verder ziet de Polo er op de foto's beter uit dan in het echt, het roestmonster begint hier en daar al op te duiken. Dat is één van de dingen die ik nog moet aanpakken -klus-
-
en dan nog blijft het een leuk karretje . vooral dat moment in duitsland tijdens de rondrit in 2007 zal me bij blijven hoe we die gaskabel weer gerepareerd hebben .
-
Kijk eens naar de eerste en naar de laatste foto van de vorige pagina en zoek de verschillen?! -nana-
de mijne laat is toch lekker zitten -nana- :)
-
en dan nog blijft het een leuk karretje . vooral dat moment in duitsland tijdens de rondrit in 2007 zal me bij blijven hoe we die gaskabel weer gerepareerd hebben .
:)
Dat ging aardig rap ja, ik de tie-wraps en tang, Sjon een gaskabel en kroonsteentje, en jij had binnen een paar minuten de boel weer werkend -thumbsup-
Hier reden we nog netjes in colonne (green powerrr!)
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/IMG_5867.jpg)
Vervolgens even langs de kant gestaan en op de foto van de eerste pagina rijden we weer netjes achterin de colonne -sturen-
-
pindakaaaaaas :) hips (http://getraenke-meyer.de/xt_shop/images/product_images/popup_images/519_0.jpg)
-
Vandaag een oliedrukmeter aangesloten door een y-adapter tussen de kop en één van de originele druksensors te zetten.
Vervolgens wou ik de oliekoeler van mijn oude GT plaatsen, maar dit lukte nog niet: omdat de oorspronkelijke slangen niet 100% waren, had ik ooit (op de bon stond 2006 :)) al eens nieuwe slangen laten maken. Na het passen blijkt dat de combinatie van slanglengte en haakse koppelingen niet goed uitkomt (de slangen komen óf tegen de dynamo óf tegen het spruitstuk). Morgen maar even rechte koppelingen er aan laten zetten, dan moet het wel lukken.
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/oliekoeler.jpg)
-
De rechte koppelingen zitten inmiddels aan de slangen, alleen de wartels van de oude koppelingen overzetten en dan kan de oliekoeler worden gemonteerd.
Gisteren ook bevestiging van inschrijving gekregen voor de Vroemdag a.s. dinsdag -thumbsup- Dit is een dag op het circuit van Zolder speciaal voor minder valide kinderen. Er worden dan allerlei activiteiten georganiseerd op het circuit voor de kids, waaronder het meerijden in de auto's van vrijwilligers. Vorig jaar heb ik voor het eerst meegedaan, en dat was toen een top dag!
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/2009-10-21%252014-41-17-DSC05437.jpg)
Van de week nog een paar dingen nalopen en dan is de Polo er weer klaar voor -sturen-
-
Goed plan zo'n oliekoeler, kan me nog een ritje herinneren waarbij hij iets te warm werd. :)
-
Klopt :), als ik de heuze "Exsquus" meetapparatuur mag geloven komt de temperatuur bij sportief rijden op 130º, en dat is toch wat aan de hoge kant.
-
Kan mij *hoest kuch -meter-uit-loop->150ºC-Kuch hoest* ook zoiets herinneren van de Giesel.
Maar 130 is toch niet heeel heel verschrikkelijk? Ja; Warm zat en kouder mag zeker. Wat voor olie gebruik je, heb je een hydro of sleeptuimelaar? Hoe is de oliedruk?
-
Kan mij *hoest kuch -meter-uit-loop->150ºC-Kuch hoest* ook zoiets herinneren van de Giesel.
Maar 130 is toch niet heeel heel verschrikkelijk? Ja; Warm zat en kouder mag zeker. Wat voor olie gebruik je, heb je een hydro of sleeptuimelaar? Hoe is de oliedruk?
Het valt op zich mee, maar zeker bij het langdurig rijden met hoog toerental (met een AHD bak is dat best vaak, op de snelweg b.v.) stijgt de temperatuur aardig. Tussen de 120 en 130 km/u loopt de olie temperatuur synchroon met de snelheid zeg maar :) Boven de 130km/u stijgt de temperatuur gelukkig niet evenredig met de snelheid, maar dan komt deze wel eens boven de 130º uit. Ik hoop dat met de oliekoeler de temperatuur te allen tijde niet meer boven de 120º uit gaat komen.
In het blok zit half-synthetische 10W40, het gaat om een sleeptuimelaar en de druk is naar mijn idee prima: bij warme motor stationair ong. 1 bar, en op toeren wordt 5 a 6 bar makkelijk gehaald.
-
olie drukmeten bij 2000 rpm op warmemotor (leesolie minimaal 90 graden ) deze moet dan minimaal 2 bar zijn (dit is de slijtage grens) alleser boven is meegenomen
-
Morgen maar eens kijken of die 2 bar wordt gehaald.
Vanavond bezig geweest met een ander deel van de koeling. De grille zat gedeeltelijk dicht voor de bredere radiateur (GK) en voor de oliekoeler is wat extra lucht ook wel prettig, dus de Dremel erbij gepakt:
Voor: (de radiateur komt tot aan de ronde opening)
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Grille_sedan_voor.jpg)
Na:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/grille_sedan_na.jpg)
Verder nog een logo op de grille geplakt, maar weet nog niet of die erop blijft.
-
Kijk eens aan, handig. Ook voor de carb rijders bedenk ik me net.
-
Ff een vraagje over die oliekoeler, je maakt het circuit groter, is dan de standaard oliepomp nog toereikend?
Of praat ik nou onzin?
-
Door het plaatsen van een oliekoeler voeg je een extra weerstand toe aan het systeem, waardoor de oliestroom en -druk kunnen veranderen.
Daar staat weer tegenover dat koelere olie meer druk op zou moeten leveren, ik ga er daarom niet vanuit dat de pomp vervangen moet worden door één met hogere opbrengst.
Natuurlijk houd ik in de gaten wat de oliedruk doet na het plaatsen van de koeler, de pomp lijkt nog goed genoeg te zijn, ong. 2,5 bar bij 90º en 2000 toeren.
-
Gisteren ook bevestiging van inschrijving gekregen voor de Vroemdag a.s. dinsdag -thumbsup-
Ik zal er van de week een kort verslagje over typen. De Polo heeft het in ieder geval goed volgehouden en heeft mij en de kids een leuke dag bezorgd -thumbsup-
Omdat ik toch in de buurt was, op de terugweg even langs deze mooie locatie gereden voor wat foto's:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Heusden-Zolder_02.jpg)
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Heusden-Zolder_01.jpg)
-
Staat er mooi bij! En gave foto's ook! Heb je nou een 'derby'-logo in je grille? -dunno-
Hoe bevalt het met de oliekoeler?
-
De oliekoeler zit er nog niet op -oops- Het was er vorige week niet meer van gekomen en maandagmiddag vond ik het wat kortdag. Dan zul je net zien dat er dan wat tegenzit en dat wou ik niet riskeren.
Het is geen Derby logo in de grille, maar het idee heb ik daar wel van geleend:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Heusden-Zolder_03.jpg)
-
Groot gelijk Bas, vlak voor tijd nog gaan sleutelen is gewoon niet handig. :)
Blijf het een erg mooie classic vinden, vooral het kleurtje -love- mooie foto's ook -thumbsup-
-
Even uit Sjon z'n topic lenen:
(http://www.polo86c.nl/cpg/albums/userpics/normal_Afdichtrubber_rondom_slot_kofferdeksel.JPG)
Ik enthousiast naar de dealer met het nummer, blijkt deze inmiddels niet meer leverbaar te zijn. Bij vw-classic-parts.de is deze gewoon leverbaar, dus daar binnenkort maar wat bestellen. Zijn er meer liefhebbers?
-
Als deze hetzelfde zijn als een Derby 1f, dan lust ik er wel een paar :)
Kwam er een tijdje terug bij de dealer ook achter dat ze er niet meer waren.
Ik moest aandringen om een set contactpunten te krijgen -gert-
-
anders die van een audi 90
-
laatst nog gewoon gehaald bij de dealer.......
-dunno-
klinkt weer als een gevalletje: is niet op te verdienen. geen zin om te kijken
of toevallig net uit de lijst gehaald, dat kan natuurlijk ook.
ding was volgens mij spotgoedkoop. kan me nu wel voor de harses slaan dat ik niet meteen een heel zakje vol had gehaald....
-
laatst nog gewoon gehaald bij de dealer.......
-dunno-
klinkt weer als een gevalletje: is niet op te verdienen. geen zin om te kijken
of toevallig net uit de lijst gehaald, dat kan natuurlijk ook.
ding was volgens mij spotgoedkoop. kan me nu wel voor de harses slaan dat ik niet meteen een heel zakje vol had gehaald....
Ik wou net zeggen, vorig jaar is er nog een nieuwe in mijn Sedan gekomen -thumbsup-.. had ik er dus ook even wat meer moeten kopen -dunno-
-
De kofferbakslot-afdichting van een 1(f) is anders, hiervoor wordt een Passatnr opgegeven. Morgen toch nog even informeren bij de dealer: ik had specifiek naar het nummer met '01c' op het eind gevraagd, oftewel een zwarte uitvoering. Aangezien de baliemedewerker niet bepaald enthousiast was kan het maar zo zijn dat de standaard (grijze?) uitvoering wel leverbaar is.
Vanmiddag heb ik de winterbanden er weer onder gezet, dat rijdt met al die nattigheid en kou een stuk prettiger!
-
-thumbsup-
je kunt maar beter voorbereid zijn. dit weekeinde ook maar eens doen.
wat betreft het onderdeel.
Ben wel vaker bij VAG geweest met nul op het rekest. Als de juiste medewerker er is neemt hij zelfs nog even met classicparts contact op mocht hij het niet vinden.
(Zo een die precies weet welke auto's je hebt en alleen vraagt: voor de blauwe of de rode?)
Dan blijkt ineens een heleboel toch te verkrijgen.
-
Vandaag toevallig ook weer es bij VW binnengestapt:
na 't begroeten zei de magazijnmedewerker alleen maar "Voor de Polo, oh nee, voor EEN Polo zoek je.........?"
(na mij geen klanten => ff flink staan ouwehoeren over ouwe vw's)
Maar ik ken ook andere vestigingen waar ze je zowat wegkijken.....bah.
-
magazijnmedewerkers bij VW --> het zijn net mensen
-
:)
Maar de 'standaard' versie is ook niet meer leverbaar hoor ik net. Voorlopig heb ik er een van de sloop in gezet, de oude was voor meer dan de helft verdwenen. Als ik wat meer te bestellen heb neem ik wel contact op met VW-Classic-Parts.
-
Hmmz, vandaag een retourtje Rotterdam gemaakt. Net voor aankomst thuis rook ik bij een stoplicht een enorme meur in de auto. Alles werkte prima en olietemperatuur en -druk waren ok, dus gewoon het laatste stukje naar huis gereden.
Eerst even wat gegeten, maar net toch maar even onder de kap gekeken: dat was schrikken aargh.gif Alles onder de olie! van front t/m schutbord! Laten we zeggen dat ik de motorruimte en de bodem voorlopig niet meer hoef te behandelen tegen roest... -boehoe-
Morgenochtend de boel schoonmaken en kijken waar het vandaan komt (+ de oprit schrobben -dots-)
-
carterdruk of oliedoppleite
-
Het laatste was niet het geval, als ik morgen geen duidelijke plek van lekkage kan vinden wordt het tijd voor een compressietest.
-
Vanochtend de boel zo goed mogelijk schoon gemaakt. De motorruimte blinkt weer (maar nu niet door de laag olie) net als de oprit :D. Onder de auto was alles besmeurd van stabisteunen tot aan een stukje van de tank! De rechter zijkant van de Polo is ook mat uitgeslagen van de olie.
Op de peilstok is geen olie te vinden, dus 1,5 liter is er zeker uit -boehoe-
Bij het schoonmaken ben ik geen plekken van lekkage tegengekomen, dus het lijkt in ieder geval dat het via de carterontluchting naar buiten is gekomen. Verder ben ik niet gekomen vandaag, moest ook nog werken. Morgen de carterontluchting loshalen en kijken of daar een verstopping in zit.
De koelvloeistof is nog op niveau en helder, verder ook geen smurrie te bekennen onder het kleppendeksel.
-
jammer van de bende maar zo te horen niets ernstigs. -thumbsup-
-
Daar ga ik stiekem wel van uit, maar we zullen zien morgen -klus-
-
Weet niet hoe koud t bij je is geweest maar lijkt me haast t zelfde als ik had toen (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5002.150.html)
Same shit different car (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63579)
-
Weet niet hoe koud t bij je is geweest maar lijkt me haast t zelfde als ik had toen
Het was uiteindelijk niet de carterontluchting die de bende veroorzaakt heeft.
Inmiddels de olie + het filter vervangen en de carterontluchting (bolletje op het blok) schoongespoeld / doorgeblazen. Vanmiddag een proefrit gemaakt en het leek allemaal goed te zijn, daarom ben ik er ook mee naar het werk gereden. Dat bleek achteraf niet zo'n goed idee, want het blokt drukt nog steeds olie eruit. Het voordeel is wel dat nu duidelijk is waar het vandaan komt: de verdeler. Een tijdje terug heb ik een andere verdeler geplaatst en heb toen ook de o-ring vernieuwd (dus dat zou goed moeten zijn). Volgende week de verdeler erafhalen en de pakking tussen kop en flens bekijken. Hopen dat het lek dan boven is.
-
De Polo lijkt weer in orde -thumbsup- Maar wat een gedoe in de kou de afgelopen dagen -gert-
Na het loshalen en inspecteren van de verdeler bleek de olie toch niet daaruit te komen. Na het vervangen van de o-ring en het vastzetten van de verdeler met 3 ipv 2 boutjes kwam ik er tijdens een proefritje achter dat het de kleppendekselpakking was:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/kleppendekselpakking.jpg)
Dus die vervangen en nu lijkt het weer goed te gaan.
Helaas was hiermee het klussen nog niet klaar. Toen ik zaterdag naar het werk reed ben ik één keer stil komen te staan, de motor verloor vermogen en bij het ontkoppelen sloeg deze gelijk af. Omdat ik toen dacht dat het de verdeler was die olie lekte heb ik de verdelerkap van binnen schoongemaakt en daarna sloeg de motor wel weer gelijk aan.
Maar van de week ben ik na het vervangen van de kleppendekselpakking nog een rondje gaan rijden, en ben toen om de km stil komen te staan met een uitvallende motor. Eerst dacht ik aan carb-freeze, maar toen hoorde ik na een tijdje stil te staan in ene keer de benzinepomp weer aanslaan om vervolgens gelijk weer af te slaan -gert-
Thuis eerst maar eens het filter en de aanvoerleiding doorgeblazen, maar aan de bellen in de tank te horen zat daar geen verstopping in. Dan maar eens naar de pomp zelf kijken. Met Luc z'n benzinepomp-avontuur in het achterhoofd nagegaan hoe ik de pomp had aangesloten: ja hoor, via de 12V aansluiting op de bobine. Hoewel ik nog niet helemaal begrijp waarom de pomp daar stuk van kan gaan de conclusie getrokken dat de pomp stuk was. Daarom gisteren een andere benzinepomp aangeschafd (ook van een motorfiets) en die vanochtend via een andere contact-geschakelde voeding aangesloten. Na het opladen van de accu sprong de motor gelijk weer aan. -sturen-
Nu is het wachten tot de met olie volgezogen uitlaattape stopt met roken en meuren :D
Een 'sfeerpic':
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/classic_sneeuw.jpg)
-
Brrrr.....wel koud om jou zo bezig te zien,maar beter dat je nu weet waar het aan licht. -thumbsup-
-
Inderdaad zeg, dat is wel bikkelen in de kou!
Maargoed een daily moet rijden, iemand anders had hem lekker laten staan en had de eerste twee maanden niet meer naar omgekeken. :) Goed bezig!
-
De olieproblemen zijn nog niet voorbij...
Laatst een ritje naar Groningen en Friesland gedaan bij temperaturen onder 0º, en toen drukte het blok weer olie naar buiten door de carterontluchting. Op de terugweg zelfs een paar keer olie bij moeten vullen omdat de oliedruk begon te dalen.
Omdat ik geen zin had om in de regen onder de auto te kruipen was het idee om een extra ontluchting te maken op de kop. Dus een oude benzinepomp gepakt en deze omgebouwd:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/ontluchting_kop.jpg)
Bij nader inzien leek me dat toch geen oplossing; waarschijnlijk wordt de olie daar net zo goed naar buiten gedrukt en heb je een extra lek-plek. Daarom besloten om het bolletje van de carterontluchting eens te bekijken omdat het zeefje nog wel eens verstopt. Op internet kwam ik een mooi voorbeeld tegen van wat voor rotzooi zich kan verzamelen in zo'n bolletje:
(http://www.steilheck.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=643.0;attach=25036;image) (http://www.steilheck.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=643.0;attach=25035;image)
Na wat wrikken heb ik het oude bolletje losgekregen en het viel mee met de rotzooi. Ik had een bak met smurrie verwacht, maar eigenlijk kwam er niets tevoorschijn. (Maar of dat nou goed nieuws is...)
Er zit wel een laagje aangekoekte smurrie binnenin:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Bolletje_carterontluchting.jpg)
Morgen komt er een nieuw bolletje binnen bij de dealer, dan maar kijken of dit inderdaad de oorzaak was van de hoge carterdruk.
-
Niet waarschijnlijk, wel mogelijk gezien het weer van de afgelopen weken, dichtgevroren carter ventilatie misschien?
EDIT, was al genoemd zag ik. doh
-
Het gebeurt wel steeds bij winterse temperaturen, maar ik zou niet weten wat er moet bevriezen als je lange stukken snelweg rijdt. Het opvang blikje zit wel wat in de rijwind, maar vanaf de andere kant wordt continu damp (en olie :() van min. 70º toegevoerd. -dunno-
-
Hoe de fuck krijg jij die bolletjes los joh -dunno-
-
(http://www.tomenthomas.com/wp-content/uploads/2010/10/Danoontje_Powerrr.jpg)
-
:)
Met hamer en beitel eerst een kiertje maken en dan loswrikken -klus-
-
hmz ok en ze zijn nog wel nieuw te bestellen las ik dus dan is het idd geen probleem -thumbsup-
-
Gisteren bij de dealer het bolletje gehaald en het 'speciale gereedschap' :) geleend.
Gezien de lengte van de buis had ik er uiteindelijk weinig aan; door de aanwezigheid van het schutbord kon ik een slag maken van een paar cm.
Door middel van wat spastische bewegingen is het gelukt om het bolletje er rondom in te tikken met een dikke stalen strip die ik eerst iets rond had geklopt.
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Bolletje_nieuw.jpg)
Vanmorgen een stukje proefgereden, en geen oliebron kunnen ontdekken. Nu nog kijken of het op de lange stukken ook zo blijft. (de meeting zondag is wellicht een mooie gelegenheid om te testen)
-
netjes van de dealer :)
we zien en horen het zondag dan wel -thumbsup-
-
en wat kost dat?
mag ook via pm als je wilt.
-
De Polo lijkt weer in orde -thumbsup- Maar wat een gedoe in de kou de afgelopen dagen -gert-
Na het loshalen en inspecteren van de verdeler bleek de olie toch niet daaruit te komen. Na het vervangen van de o-ring en het vastzetten van de verdeler met 3 ipv 2 boutjes kwam ik er tijdens een proefritje achter dat het de kleppendekselpakking was:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/kleppendekselpakking.jpg[/im
Dus die vervangen en nu lijkt het weer goed te gaan.
Helaas was hiermee het klussen nog niet klaar. Toen ik zaterdag naar het werk reed ben ik één keer stil komen te staan, de motor verloor vermogen en bij het ontkoppelen sloeg deze gelijk af. Omdat ik toen dacht dat het de verdeler was die olie lekte heb ik de verdelerkap van binnen schoongemaakt en daarna sloeg de motor wel weer gelijk aan.
Maar van de week ben ik na het vervangen van de kleppendekselpakking nog een rondje gaan rijden, en ben toen om de km stil komen te staan met een uitvallende motor. Eerst dacht ik aan carb-freeze, maar toen hoorde ik na een tijdje stil te staan in ene keer de benzinepomp weer aanslaan om vervolgens gelijk weer af te slaan -gert-
Thuis eerst maar eens het filter en de aanvoerleiding doorgeblazen, maar aan de bellen in de tank te horen zat daar geen verstopping in. Dan maar eens naar de pomp zelf kijken. Met Luc z'n benzinepomp-avontuur in het achterhoofd nagegaan hoe ik de pomp had aangesloten: ja hoor, via de 12V aansluiting op de bobine. Hoewel ik nog niet helemaal begrijp waarom de pomp daar stuk van kan gaan de conclusie getrokken dat de pomp stuk was. Daarom gisteren een andere benzinepomp aangeschafd (ook van een motorfiets) en die vanochtend via een andere contact-geschakelde voeding aangesloten. Na het opladen van de accu sprong de motor gelijk weer aan. -sturen-
Nu is het wachten tot de met olie volgezogen uitlaattape stopt met roken en meuren :D
Een 'sfeerpic':
[img]http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/classic_sneeuw.jpg)
pomp gaat dan stuk door inductie spanning welke ook in je bobineplaats vindt ,dus nooit 12volt gestuurde of directe stroom bij je bobine vandaan halen .heb je weer wat geleerd over elektro
-
pomp gaat dan stuk door inductie spanning welke ook in je bobineplaats vindt ,dus nooit 12volt gestuurde of directe stroom bij je bobine vandaan halen .heb je weer wat geleerd over elektro
-thumbsup-
-
Momenteel heb ik wat problemen met de koppeling / het druklager.
Omdat het druklager al een tijdje te horen was wou ik de complete koppeling vervangen. Daarvoor een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat voor een HK gekocht en een druklager aan de hand van het nummer op de oude.
Het probleem is dat de koppelingsplaat niet goed vrij komt. Als ik de kabel strakker zet raakt het stilstaande gedeelte van het druklager de drukgroep en wordt het lager van de hevel getrokken. (dat is al 2x gebeurd nu en heb de bak er daarom al 3x onderuit moeten halen -dots-)
Nadat de eerste keer het lager loskwam heb ik ook de hevel en de geleidebus vervangen, omdat ik zag dat deze wat ingesleten waren. Maar met de nieuwe hevel is het weer gebeurd…
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Hevel_koppeling.jpg)
Nu zit de boel weer in elkaar, maar ik durf de kabel niet strakker te zetten. Op dit moment is de hevel op de bak al 2cm aangetrokken in ruststand. Moet de kabel zover worden gespannen bij een nieuwe koppeling?
Bij het monteren heb ik niet kunnen ontdekken dat de plaat krom is.
Iemand ideeën?
-
Op dit moment is de hevel op de bak al 2cm aangetrokken in ruststand.
Kabel heb ik meestal net niet / net wel losjes hangen, zeg maar.
Met enige inspanning is de kabel dan ook nog langs de hevel los te koppelen.
-
Gisteren bij de dealer het bolletje gehaald en het 'speciale gereedschap' :) geleend.
Gezien de lengte van de buis had ik er uiteindelijk weinig aan; door de aanwezigheid van het schutbord kon ik een slag maken van een paar cm.
Door middel van wat spastische bewegingen is het gelukt om het bolletje er rondom in te tikken met een dikke stalen strip die ik eerst iets rond had geklopt.
Vanmorgen een stukje proefgereden, en geen oliebron kunnen ontdekken. Nu nog kijken of het op de lange stukken ook zo blijft. (de meeting zondag is wellicht een mooie gelegenheid om te testen)
Was het oude bolletje dus idd de oorzaak en het nieuwe bolletje de oplossing?
-
Na het vervangen is er geen olie meer uit het carter gedrukt. Ik moet er wel bij zeggen dat dit gebeurde bij lange stukken snelweg bij temperaturen onder 0º, en dat ik sindsdien niet meer met zulke omstandigheden heb gereden.
-
Weet iemand wat het verschil is tussen de 2 verschillende druklagers voor een HK/MH?
Dit zijn de 2 verschillende:
500014110 (ch.g-023468)
500031110 (Ch.g-023469-)
Volgens de automaterialenzaak is de bijbehorende drukgroep van de beide lagers hetzelfde. Op dit moment heb ik de nieuwere uitvoering erin zitten. Die andere komt morgen binnen, maar als ik zeker weet dat hier het probleem in zit begin ik alvast met het opnieuw uitbouwen van de bak.
-
Het verschil in druklagers zit 'm in het verschil in 4- en 5-bak. Bij het lager voor een 4-bak staan de armen van de hevel iets minder ver uitelkaar.
Dus dan is de conclusie dat de juiste onderdelen gebruikt zijn. Iemand ideeën wat het niet loskomen van de plaat kan veroorzaken?
-
Helaas nog geen duidelijke oorzaak kunnen vinden van de koppelingproblemen. Omdat ik er wel klaar mee was heb ik maar een nieuwe koppelingsset gekocht.
Gisteren dus voor de vierde keer in korte tijd dit aanzicht:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/bak.jpg)
Gelukkig was het deze keer een kwestie van de kabel afstellen en klaar -thumbsup-
-
-klappen-
De aanhouder wint?!
-
Tot nog toe ging het altijd goed met 'goedkope' onderdelen kopen, inmiddels heb ik daar niet zo veel vertrouwen meer in.
Maar waar het uiteindelijk om gaat: het is erg fijn om weer op eigen vervoer te kunnen rekenen! -thumbsup-
-
-thumbsup-
Ik zie Bas al als een ware rally monteur die bak er in 10 min even onder uit trekken op de oprit, je kan het klusje wel dromen inmiddels denk ik. :)
-
-thumbsup-
-
-thumbsup-
Ik zie Bas al als een ware rally monteur die bak er in 10 min even onder uit trekken op de oprit, je kan het klusje wel dromen inmiddels denk ik. :)
Als bas inderdaad zo snel is mag hij me van het weekend wel komen helpen mijn abu in te bouwen.
-
-thumbsup- Bas, straks een onderschrift "voor weinig bak wisselen" :)
-
ABU? wat een rare bakcode :)
Een compleet blok overzetten is sneller dan eerst de bak los halen lijkt me, maar ik best helpen, laat maar weten -thumbsup-
-
nou eh... als je zin heb, spankerense weg 75 dieren
staat een zilvergrijze sedan een witte coupe en als je geluk hebt een rode coupe voor de deur,
we zijn maar vast begonnen..
-
Dag Bas,
even op je vraag antwoorden. De stalen die ik uit die tijd heb is niet veel. Heb hier een velletje waar een paar kleuren uit '73-'75 op staan.
het zijn de volgende kleurcodes:
-L95B turkis met (meer blauw/groen).
-L95K palmagrun met.
-L97P grun met.
-L98B vipergrun met.
-L99M ischia met.
-L99A saturn gelb met. (meer geel groen)
heb er een foto bij gedaan, weet niet of je hier voldoende aan hebt.
groet Ramon
-
Bedankt voor het nakijken! Handig om zulke boeken bij de hand te hebben -hitit-
Het is trouwens niet voor deze Polo, maar voor mijn toekomstige project, een Polo L uit '78. Ik ga morgen kijken voor een garagebox, dus misschien gaat dat project binnenkort eindelijk beginnen.
Over de sedan alleen wat kleinigheden te melden, afgelopen weekend de winterbanden verwisseld voor de RW Monza's en de carterontluchting gerepareerd. De slang bleek gescheurd waardoor de motorruimte onnodig smerig werd.
-
Twee weken geleden een nieuwe tank besteld voor de sedan. Ik zou de tank afhalen, maar helaas hebben ze de tank tegen de afspraak in verstuurd met als gevolg een tank met verbogen vulhals doh
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Tank_euro.jpg)
Gelukkig werd er niet moeilijk gedaan en is er inmiddels weer een nieuwe tank binnen vanuit Denemarken. Alleen kan ik deze nu niet halen vanwege een lekke uitlaat.
Sinds het weekend is te horen dat de uitlaat behoorlijk lekt. Gelijk even de auto op de krik gehad, maar geen zwarte plekken bij aansluitingen of het flexibele deel te ontdekken.
Vandaag weer verder gegaan en toen werd duidelijk dat het bij het spruitstuk wegkwam. Eerst de pakking gecontroleerd, maar deze was nog heel. Daarom het spruitstuk uitgebouwd en opgemerkt dat er nogal wat roest? onder de uitlaattape zat:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/spruitstuk1.jpg)
De (jeukende) uitlaattape verwijderen totdat er een roetplek opduikt:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/spruitstuk2.jpg)
Gevonden:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/spruitstuk3.jpg)
Zou de pijp gebarsten zijn door slechte warmte-afvoer op dat punt? Het is een RVS spruitstuk.
-
aj, is dat zo-eentje van ebay voor 70/80 euro?
-
Nee, het is een Supersprint spruitstuk.
-
lijkt mij dat het gaas,band ,tape vocht vasthoudt en dus roest sneller door zet ( het rvs van spruitstukken is niet zo hoogwaardig )
maar even wat hechtjes er op en je kunt weer even
-
dus niet wikkelen ,verlengt de levensduur van je spaghetty
-
De tape komt er voorlopig niet meer op nee
maar even wat hechtjes er op en je kunt weer even
Aangezien ik geen laskoning ben: maakt het uit als de twee pijpen aan elkaar komen te zitten? De barst zit precies tussen de twee pijpen in namelijk.
-
Is er geen lasser te vinden bij jou in de buurt dan?
-
als ze maar dicht zitten ,kun je rustig verde zoeken
-
Het dichtlassen ben ik niet aan begonnen, bij het schoonmaken werd het gat steeds groter... Ben bang dat ik de pijpen gelijk aan elkaar bak zonder het gat te dichten.
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/spruitstuk4.jpg)
Gelukkig had ik het oude spruitstuk nog liggen, deze heb ik net op lengte gemaakt en die komt er morgen op.
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/spruitstuk5.jpg)
-
-thumbsup- , gelukkig niet in de vuilbak gegooid.
-
Die las ziet er aan de rand ook niet fris meer uit.. -boehoe- Wie wat bewaart die heeft wat -thumbsup-
-
1,2,3,4....8 pijpen, een 8 cilinder in je Polo -nana- -nana-
-
@Martijn: er lijken verschillende barsten in te zitten. Binnenkort maar even bij een vakman langs om te informeren of het spruitstuk nog de moeite waard is om te maken.
@Martin: moest toch wat bedenken om de pijp op lengte te maken -nana-
Net even de motor gestart en stationair laten lopen, het lijkt erop dat ie dicht is -thumbsup-
-
Je hebt nu wel weer een lambda-aansluiting?!
-
Ach die kon hij toch beter gewoon in het ontstane gat draaien toch, al dat op maat maak gedoe is ook weer zo een tijdsverspilling dan. :)
-
lamda aansluiting is van latere zorg , pijp is nudeicht en weber carbs zijn niet lamda geregeld bij mijn weten ,in iedergeval de 40dcoe niet .
-
Klopt, ik heb de lambda sensor niet nodig, maar hij zat er toch in. Bij het gescheurde spruitstuk had ik ooit de lambda-aansluiting al verwijderd. Nu was het inderdaad makkelijker om 'm te laten zitten.
Vanmiddag de beschadigde tank omgeruild, met de nieuwe ernaast is gelijk duidelijk hoe krom de vulhals was:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Nieuwe_tank.jpg)
-
Gevalletje lomp transport ??
-
Dat is wel heeeeeeeeeeel duidelijk :)
-
Ja die koeriersdiensten zijn niet altijd netjes met de spullen van een ander.
Maar je hebt weer een net exemplaar. -thumbsup-
-
De tank is geschuurd en in de anti-steenslag coating gespoten. Bij het vervangen van de tank wil ik gelijk de dorpels en bodem goed inspecteren en opknappen, dus als ik binnenkort wat meer tijd heb kan ik lekker klussen.
Van het weekend nog een leuk setje Ally Cats gehaald in de aparte maat 5,5x15 et38, behalve de diameter dus de originele maten van een Polo-velg -thumbsup-
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/allycat_15.jpg)
-
Denk dat dat erg gaaf gaat staan -thumbsup-
-
Super! -wanker-
-
withstupid dat die er in 15" zijn -dunno- -thumbsup-
-
tbh vind ik ze zelfs mooier in 15" denk ik.....
-
ik dan weer niet -uitlachen-
-
Speciaal voor Theunis: ze zijn er ook in 4x130
(http://www.volksforum.com/albums/files/6/7/7/9/Koetspassen001VF.jpg)
(kun je die fuchsen als papiermand gebruiken :))
-
dat is een gaaf wieltje zeg -thumbsup- die kende ik nog niet.
komt er voor bandenmaatje op?
-
Superwieltjes, al hoop ik dat ze op je Classic mooier uitkomen dan op die Kever hierboven...
-
da's makkelijk, de sedan van Bas heeft wel spatborden.. -nana-
Mooie wielen Bas!
-
Ik verwacht dat het met een kleinere band wel wat beter uitkomt, er zit momenteel 195/50 op.
dat is een gaaf wieltje zeg -thumbsup- die kende ik nog niet.
komt er voor bandenmaatje op?
Een 165 bandje staat te iel denk ik, daarom ben ik 99% zeker dat het 185/45 wordt. Die overige 1% bestaat uit de keuze voor 175/50. Deze is net wat groter in diameter. Heel veel meer keuze heb je niet -dunno-
-
nee dat is het idd wel qua opties, de 185 45 15 is er wel alleen maar van nankang.
is ook wel een ok bandje alleen in de regen vond ik ze wel wat minder.
maar heb er best wel een tijdje mee gereden en zou ze zo weer kopen als ik een apart maatje nodig heb.
-
Ze zijn misschien niet te vergelijken met de banden uit het topsegment, maar ik heb de NS2 ook in 165/40 en die zijn altijd goed bevallen. Dus in dat opzicht zou ik ze ook zo weer kopen!
Op zich zou ik wel eens een andere band willen proberen zoals de Bridgestone Potenza, alleen is de 165 dan de enige passende optie...
-
ik heb op mn vorige auto voor oa met 165 50 15 nankang 185 45 15 nankang en met 165 50 15 bridgestone gereden.
vond deze absoluut niet beter als de nankang, enige verschil was dat de bridgestone echt binnen no time glad was.
heb echt nog nooit een band gehad die zo snel sleet.
ben daarna maxxis ma-z1 gaan rijden en die vind ik echt geweldig, was alleen wel weer 195 45 15
-
Dat is goed om te weten -thumbsup- Als de Bridgestone nou meer grip had was die extra slijtage nog te accepteren.
-
dan moet je toyo r888 nemen in die maat, die heeft zeker weten veeeeel meer grip en slijt ook een stuk harder
-
dan is de steek 5*130 -nana- maar op een kever kan het idd, maar dan is 15" de minimale maat :)
Papiermand zegt hij....... heb jij ook 4 van zeker -nana-
bij mijn Lupo ook 165-50-15 stond en reed niet verkeerd -thumbsup-
-
Papiermand zegt hij....... heb jij ook 4 van zeker -nana-
Moet je ook eens proberen, sinds ik er vier heb gooi ik de proppen er bijna niet meer naast -nana-
bij mijn Lupo ook 165-50-15 stond en reed niet verkeerd -thumbsup-
Is dat een 'nieuwe' Lupo? Je had toch een gele?
-
klopt -uitlachen-
Nieuwe lupo, nee oude lupo. De gele Lupo is een Arosa -uitlachen-
-
-uitlachen- Stelletje ouwehoeren, je kunt ook bellen, hè?! :)
-
De tank is geschuurd en in de anti-steenslag coating gespoten. Bij het vervangen van de tank wil ik gelijk de dorpels en bodem goed inspecteren en opknappen, dus als ik binnenkort wat meer tijd heb kan ik lekker klussen.
Van het weekend nog een leuk setje Ally Cats gehaald in de aparte maat 5,5x15 et38, behalve de diameter dus de originele maten van een Polo-velg -thumbsup-
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/allycat_15.jpg)
gotfur weer een toetsenbord om weg te gooien :)