Auteur Topic: trilling door de hele auto  (gelezen 1338 keer)

Offline oompie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 33
trilling door de hele auto
« Gepost op: za, 01 sep 2012, 11:03:48 »
Gisteren reed ik met de polo 86 C 1.1 bwjr 1983 circa 100 km p u,toen plotseling onder het rijden de hele auto begon te trillen en veel lawaai maakte
zoiets als lagerlawaai het werd steeds erger.
Ik ben toen gestopt heb even stil gestaan aan de wielen gevoeld of deze waren los gelopen maar niets te ontdekken,ben toen weer gaan rijden
en niets meer van trilling gemerkt ra ra hoe kan dit?.
de wielen zijn gebalanceerd,maar kan het ook aan een aandrijfas liggen deze maakt trouwens geen lawaai ook niet met een scherpe bocht.
wie weet een oplossing
« Laatst bewerkt op: za, 01 sep 2012, 12:50:41 door oompie »

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #1 Gepost op: ma, 06 okt 2014, 13:24:04 »
Ik wilde geen nieuw topic aanmaken, daarom maar hier op inhaken:
Ik herken de laatste dagen ook een trilling in de auto (niet in het stuur) en weet zo een-twee-drie niet waar ik het moet zoeken. Het trillen doet zich voor vanaf ongeveer 80 km/h en is zo na de 120 km/h weer over. De auto schud dus niet in het stuur, ook niet bij remmen alleen geeft een resonerende trilling door de gehele auto (je voelt het in je stoel zeg maar). In het afgelopen jaar is de auto goed uitgelijnd. De velgen die erop zitten zijn wel recht, alleen ik heb ze niet gebalanceerd want er zat al lood op. Ik neem aan dat dit in orde is. Remschijven zijn vrij nieuw. Ook geen speling op het stuur. Buiten dat de auto trilt hoor ik verder geen verdachte bijgeluiden.
Ik weet niet waar ik het moet zoeken. Kunnen het misschien wiellagers zijn, of iets anders in de aandrijflijn?

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #2 Gepost op: ma, 06 okt 2014, 13:29:17 »
Ik neig toch naar banden en wielen. Je hebt daar een aanname gedaan.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #3 Gepost op: ma, 06 okt 2014, 13:30:15 »
Balanceren !! Elke band is anders.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #4 Gepost op: ma, 06 okt 2014, 13:45:11 »
Even een korte aanvulling op mijn verhaal gezien de reacties: Heb de velgen + banden zo gekocht, gebalanceerd en al. Banden zijn niet van de velgen af geweest.

Offline Bunkerrat

  • L86C-0200
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.425
  • Geslacht: Man
  • Jorin Elstrodt
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #5 Gepost op: ma, 06 okt 2014, 13:56:24 »
En toch zou ik ze aan het balanceer apparaat gooien om te kijken of er onbalans is. Kan je dat iig uitsluiten.

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #6 Gepost op: ma, 06 okt 2014, 14:06:16 »
De velgen onder m'n Volvo trilden ook ondanks dat er lood op zat. Bij balanceren bleek er bij één 30gr te weinig op te zitten -gert-
« Laatst bewerkt op: ma, 06 okt 2014, 15:53:47 door DanteG »
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #7 Gepost op: ma, 06 okt 2014, 15:37:15 »
ben er vrij zeker van dat jou probleem uit de banden komt, en hoogstwaarschijnlijk de achterbanden. Die geven namelijk geen trilling in het stuur maar wel door de hele auto. Maar als je toch gaat balanceren doe dan meteen alle 4, dan ben je zeker.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #8 Gepost op: ma, 06 okt 2014, 20:57:35 »
Inderdaad even balanceren om uit te sluiten. Blijkt het dat niet te zijn, dan zou ik m'n (achter)wiellagers verdenken...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #9 Gepost op: di, 07 okt 2014, 00:08:33 »
Als je rechtdoor blijft rijden en je probeert wat in te sturen naar links en rechts, hoor je dan gekke geluiden? (zoemen of gekraak).
Mijn velgen zijn perfect in balans, alleen doordat ik wat problemen had met 1 band is linksachter vervangen voor een nieuwe.
Heb het idee dat hierdoor de banden niet meer symmetrisch aflsijten, daardoor kun je zaagtandslijtage krijgen (Cuppen).
Nu mijn achterbanden misschien wat aan het cuppen zijn maken ze wat meer afrol geluid, ik voel ook een hele minimale trilling ook tussen de 90-120 het meest merkbaar.
Bij het insturen naar links hoor ik duidelijk het geluid van de rechterband (de 'oude') . Misschien dat jij iets soortgelijks hebt? Het zou natuurlijk altijd kunnen dat beide wielen niet correct slijten waardoor zoiets ook kan ontstaan. De balans van mijn wielen is perfect, daar ligt het echt niet aan.

Controleer bij opgekrikte stand even de wielen tijdens vrij rond draaien op bijgeluiden en rechtheid -thumbsup-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #10 Gepost op: di, 07 okt 2014, 13:28:56 »
Wiellagers zou ook nog kunnen, alleen de geluidscheck bij insturen (het horen van een zoemend of krakend geluid) is moeilijk uit te voeren. Ik ga er vanuit dat het zoemend of krakend geluid niet heel duidelijk klinkt dus dat zal ongetwijfeld overruled worden door de supersprint uitlaat :-)
We gaan de velgen maar ook de banden aankomend weekend maar weer eens controleren op rechtheid en evt. onbalans
Wordt vervolgd.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #11 Gepost op: vr, 10 okt 2014, 12:32:32 »
Als je rechtdoor blijft rijden en je probeert wat in te sturen naar links en rechts, hoor je dan gekke geluiden? (zoemen of gekraak).
Mijn velgen zijn perfect in balans, alleen doordat ik wat problemen had met 1 band is linksachter vervangen voor een nieuwe.
Heb het idee dat hierdoor de banden niet meer symmetrisch aflsijten, daardoor kun je zaagtandslijtage krijgen (Cuppen).
Nu mijn achterbanden misschien wat aan het cuppen zijn maken ze wat meer afrol geluid, ik voel ook een hele minimale trilling ook tussen de 90-120 het meest merkbaar.
Bij het insturen naar links hoor ik duidelijk het geluid van de rechterband (de 'oude') . Misschien dat jij iets soortgelijks hebt? Het zou natuurlijk altijd kunnen dat beide wielen niet correct slijten waardoor zoiets ook kan ontstaan. De balans van mijn wielen is perfect, daar ligt het echt niet aan.

Controleer bij opgekrikte stand even de wielen tijdens vrij rond draaien op bijgeluiden en rechtheid -thumbsup-
Het is juist meestal zo dat als je dat geluid hoort bij het "slingeren" dat dan je wiellager lawaai heeft. Ik doe dat best vaak met klanten autos en 9 van de 10 keer zit je goed. Met cupvorming heb je eigenlijk constant door het geluid. Maar cupvorming check je ook niet op die manier, dat doe je door gewoon met de platte hand over het profiel van de band te voelen, dan voel je allemaal opstaande punten bij cupvorming.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: trilling door de hele auto
« Reactie #12 Gepost op: wo, 15 okt 2014, 13:04:53 »
Je hebt volkomen gelijk, het is ook meestal wel het wiellager. Bij mij is het afrolgeluid ook altijd wel iets hoorbaar alleen net iets hoger als ik naar links instuur. Ik rij dus wel met 3 'nieuwe' banden en 1 underdog :)
Denk dat het geluid daardoor ook wat meer opvalt bij het insturen aangezien het maar 1 band betreft.
Ervaar een spatader, rij G-lader.