Auteur Topic: Distributieriem vervangen  (gelezen 2391 keer)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Distributieriem vervangen
« Gepost op: za, 04 jun 2005, 18:47:50 »
De polo is toe aan vervanging van de distributieriem en waterpomp. WAt mag ik aan materiaalkosten kwijt zijn, en weet iemand misschien waar ik deze onderdelen voor een gunstige prijs kan krijgen (liefst omgeving Zwolle of anders misschien verzenden).
En.. is dit zelf te doen, of te veel werk (ik heb geen brug)

groeten

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Distributieriem vervangen
« Reactie #1 Gepost op: za, 04 jun 2005, 19:11:38 »
Hmmm, ik heb V-snaar Distributie riem + waterpomp alles samen laten doen bij beuntje de haas toen voor 100 of 105 euro. Alles nieuw.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Distributieriem vervangen
« Reactie #2 Gepost op: za, 04 jun 2005, 20:02:43 »
riem + snaar zijn niet zo duur..

waterpomp 'wel' maar valt ook nog wel mee.

voor prijzen zie bijv. www.hbase.nl of www.masterbase.nl

Dan heb je Gates riemen en een wapo van ehmz.. ook imi in iedergeval.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Distributieriem vervangen
« Reactie #3 Gepost op: zo, 05 jun 2005, 16:10:57 »
of natuurlijk  bij de dealer,
ben je wel ietsje meer kwijt.... achja wat moet dat moet.

ps: vergeet niet de oude waterpomp mee te nemen, want zit statiegeld op :P

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Distributieriem vervangen
« Reactie #4 Gepost op: vr, 26 aug 2005, 21:46:13 »
Nieuwe waterpomp inmiddels gescoord op ebay.. nu nog een riem en snaar halen.. is zeker niet makkelijk zelf te vervangen voor een amateur? en bij de garage zeker een flinke zak met geld meenemen?  -boehoe-

Wordt volgens mij wel tijd dat ie wordt vervangen.. heb geen idee wanneer dat voor het laatst is gebeurd en ik vind de riem een beetje rammelend/rauw klinken als je zo eens boven die afdekkap van de distributie luistert..

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Distributieriem vervangen
« Reactie #5 Gepost op: za, 27 aug 2005, 13:20:03 »
volgens mij is het prima te doen als amateur. Is net nog een topic geweest: Niels vroeg hetzelfde als jou! Iemand heeft toen een 'toe doe' lijst gemaakt om de distributie+pomp te vervangen!

Zoek ff in het forum: is nog geen week geleden dacht ik
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Distributieriem vervangen
« Reactie #6 Gepost op: za, 27 aug 2005, 18:14:45 »
heb het zelf ook gedaan bij de polo....1ste keer is gewoon wat lastiger en duurt wat langer...daarna weet je wat het makkelijkst is en is het niet meer zo'n klus

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Distributieriem vervangen
« Reactie #7 Gepost op: vr, 23 sep 2005, 19:20:39 »
UPDATE:

distributieriem, waterpomp en snaar inmiddels vervangen. de v-snaar maakt af en toe een licht piepend geluid. Wat zit er niet goed, of wat kan ik hier aan doen?

Verder: ik dacht dat ik al een waterpomp had geregeld, maar deze paste niet vanwege de te grove vertanding (zie de foto hieronder)



De onderste was dus de nieuwe en deze paste niet, omdat de vertanding voor de riem anders is. Is er ooit een wijziging geweest in het de vertanding voor de waterpomp voor polo's of is deze waterpomp voor een golf ofzo?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Distributieriem vervangen
« Reactie #8 Gepost op: vr, 23 sep 2005, 20:46:43 »
Nee, vanaf modeljaar 1990 is de vertanding fijner. Dus andere waterpomp, riem en nokkenas/krukaspoelies.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Distributieriem vervangen
« Reactie #9 Gepost op: vr, 23 sep 2005, 21:12:12 »
Kortom, de nieuwe pomp die ik nog heb liggen is voor polo's tot modeljaar '90?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Distributieriem vervangen
« Reactie #10 Gepost op: vr, 23 sep 2005, 21:13:07 »
Met groffe tanden? tot modeljaar '90 idd..
Geldt voor alle kleine blokken tot 1.3 (golf, polo etc)

Offline ---0^0---

  • Non-Register lid
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Distributieriem vervangen
« Reactie #11 Gepost op: zo, 25 sep 2005, 13:24:06 »
Als de distrubutieriem knapt bij een polo uit 88 is het dan [1] over en sluiten, of [2] is het een kwestie van op tijd zetten en gaan?
Groeten Niels

Offline Nielzzz

  • L86C-0065
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.211
  • Geslacht: Man
  • Niels Derksen
Distributieriem vervangen
« Reactie #12 Gepost op: zo, 25 sep 2005, 13:31:47 »
[1], kleppen kram, en/of gaten in zuigers.

Heb gisteren een andere motor ingebouwd om die reden.
Ik heb een sleutelplek!!!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Distributieriem vervangen
« Reactie #13 Gepost op: zo, 25 sep 2005, 13:43:12 »
88 = Hydrostoter = verbrandingruimte in zuiger (HCS -> High Compression and Squish) = vlakke kop = over en sluiten :)

Naja,.. kleppen zullen zuigers raken, en krom slaan. en zolang ze niet afbreken, zullen ze alleen wat sporen in de zuigers zetten. Breken ze af: gaan ze er dwars doorheen :(

De oudere motoren (Polo 1, vroege 2's) hebben soms verbrandingsruimte in de kop, waardoor er geen 'ínterference' bestaat tussen kleppen en zuigers.

Ook later (1.6?) koppen hebben weer ruimte in de kop.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Distributieriem vervangen
« Reactie #14 Gepost op: zo, 25 sep 2005, 14:02:30 »
De oudere motoren (Polo 1, vroege 2's) hebben soms verbrandingsruimte in de kop, waardoor er geen 'ínterference' bestaat tussen kleppen en zuigers.


Weet je dat wel zeker, ervaring ?

Een GL zou dus in de safe zone zitten ?