Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: wolfje78 op wo, 09 jul 2014, 15:59:05

Titel: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: wolfje78 op wo, 09 jul 2014, 15:59:05
Hallo allemaal,

Ik ben op het volksforum al voor gek verklaard en nog zo het een en ander.
Ook weet ik dat er motorcarburateurs zijn en dat het ook met dubbele webbers kan en zo.

Zo, dat is eruit  :)

Hallo dus,

Ik heb nu al een tijdje het idee dat ik best met dubbele carbs zou willen rijden, maar dan echt uber- oldschool.
Mijn idee is om (beetje ala dubbele SU op de mini) twee solex pict 28/30/31 carburateurs op mijn motor te hebben.

Om dat te doen had ik bedacht dat als je twee inlaatspruitstukken van een smalblock ( zijn allemaal gelijk toch)
Te verzagen en samen te lassen zodat je twee carburateurs voeten hebt, een per twee cilinders dus.

Het gaat mij niet zo zeer om vermogenswinst, meer een beetje kijken wat mogelijk is en hoe het rijd.
Ik heb nu een (dubbele set) solex 40 dubbelpoorts liggen, maar ze vallen tegen en zuipen echt behoorlijk.
Ik heb verder alleen een rvs spagettispruitstuk gemonteerd, en gebruik de auto dagelijks. Ik wil dus geen scherpere nokkenas etc.
Wat ik wel mooi vind is de dubbele luchtfilters zoals je dat ziet onder de motorkapjes van zowel de mini als sommige volvo's met twee enkele carburateurs, en ook op beetles met twee carburateurs.
Bij deze auto's is het ook echt de extra carburateur die voor meer leven in de brouwerij brengt zonder extra aanpassingen.

Het voordeel van deze setup is ( wat ik merkte in een kattenrug met deze setup) iets meer koppel en een mooier geluid.
Ook de mini deed hetzelfde maar dan met iets meer verbruik.
Ook dacht ik dat er vast wel ergens genoeg spruitstukken zouden zijn waar wat mee gerotzooid zou kunnen worden.

Mijn vragen op dit gebied:

Is gegoten aluminium ( spruitstuk polo) te lassen en zo ja, waar zou ik dit kunnen laten doen?
En heeft iemand er een of twee liggen ergens?

Behalve de flow, zijn er meer dingen waar ik op zou moeten letten?
( vacuüm voor de remdruk houd ik rekening mee)

Dus nogmaals, ik weet dat dit niet de meest gebruikelijke oplossing is maar misschien rijd dit wel heel veel leuker, wie weet het tot het is geprobeerd toch?
Dit is een beetje een grove tekening van wat ik in gedachten had.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto800-BVLZX4IP.jpg)

Mvg,

Erwin
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: nappertje op wo, 09 jul 2014, 18:20:18
Gietaluminium is zeer slecht te lassen. Namaken van metaal is misschien nog wel het makkelijkste
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: Steilheck op wo, 09 jul 2014, 20:24:50
Lassen, of .... lijmen? Vliegtuigbouw. Geen ervaring mee maar je weet maar nooit.
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: sprint26 op wo, 09 jul 2014, 21:05:02
Een vriend van me heeft vooor mij een spruitstuk voor webers  gelast. Oortjes waren kapot en heeft geweoon vn een oude polo carb gebruikt. Werrktprima.
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: sprint26 op wo, 09 jul 2014, 21:07:19
Ik zou gewoon een nieuwspruitstuk laten maken.
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: wolfje78 op do, 10 jul 2014, 08:20:31
Bedankt voor de reacties.
Het is dus beter een nieuwe te laten maken van metaal dus?
Ik dacht ooit eens iets gezien te hebben over het lassen van aluminium, maar dat zal ik dan verkeerd hebben gelezen denk ik.

Er een van staal laten maken zal denk ik ook wel in de papieren gaan lopen denk ik?

Ik ben bang dat het lijmen lastig word, ik hoorde dat lijm ennbenzine slecht mengen, dat benzine de lijm oplost ook, of is dat niet helemaal waar?
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: Sjon op do, 10 jul 2014, 08:30:07
Buiten 't hokje denken => mag dat wel -thumbsup-
(motorcarbs op een automotor was dat ooit ook)

Weet niet of je de beschikking hebt tot een lasapparaat: zelf maken van staal of mogelijk rvs.
Zo kun je wel h.e.e.a. proberen zonder dat 't veel centen kost.

Zou wel 1 carb per 2 cil. doen, niet 2 carbs voor 4 cil. zoals je schets suggereert.
(dus zonder verbinding tussen cil. 2 en 3)
Gaskleppen mooi synchroon laten werken is wellicht nog een uitdaging? -dunno-
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: sprint26 op do, 10 jul 2014, 08:44:36
Even brainstormen......als je voor het probeersel twee carbs zou nemene en die aan een kant de twee inlaten weghaalt en dan dichtmaakt.  En dan dat gedeelte wat dan bv normaal rechts zit dan links erop schroeft. En dan nog een maar dan de andere kant vande inlaat en dan op de andere helftvan de motor. Ik weet  dan niet hoeever je carbs uit elkaar staan en of je ze gelijk krijgt.
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: sprint26 op do, 10 jul 2014, 08:56:27
Als ik hetgoed begrijp gaat het om een sleeptuimelaar. Ik ben toch aant ooruimen en zal eens kijken wat ik nog weg gooi!!
Maar denk dat je makkelijker zelf kunt gaan lassen.
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: bobrosco op do, 10 jul 2014, 15:50:25
Alu spruitstukken hebben ze bij mij op het werk wel gelast hoor. Tijdje terug hebben we nog een mercedes 6 cilinder spruitstuk ingekort voor een 5 cilinder. Dus het moet mogelijk zijn. Wat het kost weet ik alleen niet.
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: Puppy*Power op za, 12 jul 2014, 09:20:51
Ik heb nog een spruitstuk liggen voor je gaat vandaag ok morgen van de motor af
Titel: Re: Van twee spruitstukken een maken (ik weet het, rare vraag)
Bericht door: Sieperman op do, 24 jul 2014, 08:13:48
Je zou nog een carb spruistuk kunnen pakken dan heb je al twee Y vormige stukkies misschien dat je daar met een manchet een motorfiets carb op kunt plaatsen.