Maar waar zit de koppakking dan?
Kan je medat vertellen?
Je motorblok bestaat zoals je misschien nog niet weet, uit twee helften: het onderblok en de kop. Deze twee helften zitten met 10 zogenaamde kopbouten superstrak op elkaar geschroefd.
Om te voorkomen dat olie, water en de druk van de ontploffende benzine in de cilinders, door de spleet tussen het onderblok en kop ontsnapt, hebben technici ooit het volgende bedacht:
Tussen het onderblok en de kop zit een extra onderdeel: de koppakking. Het is een soort 'kartonnen' plaat met daarin uitgesneden precies de gaten voor de cilinders en de water- en/of oliekanalen. Deze rechhoekige 'plaat met gaatjes' (gemaakt van karton/rubber/metaal) zorgt een goede en luchtdichte aansluiting van de kop op het onderblok.
Als je nu weet waar de bougies zitten dan kun je ook achterhalen waar de koppakking zit: Onder de bougies (deze zitten op een rij in de zijkant van de kop) zie je een rand (vaak een beetje donkerbruin/zwart). Een 'naad' zou je het kunnen noemen... Deze naad deelt het bovenste gedeelte van je motor (de kop) met het onderste gedeelte (onderblok). Het donkerbruine/zwarte, uitstekende randje, is de rand van de koppakking. De rest van de koppakking zit dus waar je hem niet kan zien: tussen de kop en onderblok.
Een oude koppakking krijgt scheurtjes. Hierdoor worden de olie en waterkanaaltjes met elkaar verbonden: mayoniase onder je olievuldop. Of erger: de olie/waterkanaaltjes krijgen verbinding met je cilinder: Verbrandde olie (blauwe rook) en stoom (witter rook), compressieverlies (auto trekt niet meer goed)...