Vandaag ook even aan het prutsen gegaan.. De 2f staat weer thuis, en zoals enkelen weten was de bestuurdersdeur met elke VW sleutel te openen.
De boel uitelkaar gehaald, ontvet en met nieuw vet weer gemonteerd. Check: die is weer helemaal in orde.
Paar opvallende details:
- veertjes niet van koper maar gewoon 'metaal kleurig'
- geen vermelding van sleutelnummer op de greep
- geen vermelding van nummer op de pasplaatjes, op één '4' na.
Helaas het originele sleutelnummer niet weten te achterhalen dus, en ook niet de volgorde van de plaatjes. Een originele, nieuwe sleutel laten bij maken zit er zo dus niet in.
Helemaal overtuigd van een nuttige 1 januari tijdsbesteding ook het achterklepslot van de GL en de bestuurdersdeur van de ToekToek onderhanden genomen: Beiden wilden niet altijd wat ik wil.
Bij de ToekToek en de GL stond dus wel het sleutelnummer vermeld op het stot (bij de GL dus zelfs op het achterklepslot.
Voor de ToekToek heb ik mbv dat originele nummer al eens een nieuwe, scherpe sleutel laten maken bij de VW dealer: niet afgesleten, en zonder 'jutteren' altijd raak dus.
Maar omdat het binnenwerk van de ToekToek was ook gewoon vuil na 24,5 jaar... Van de GL heb ik geen scherpe (wel originele) sleutel, en de achterklep heeft nog wel eens kuren.
Probleem: Ook al is het slot super goed gangbaar, en ook al is de sleutel 'scherp': alleen met gebruiksaanwijzing gaat t slot soepel:
Achterklep ontgrendelen: sleutel insteken, optillen en draaien.
Achterklep vergrendelen: insteken, naar rechts duwen en draaien.
Bestuurdersdeur: insteken, naar links duwen, en draaien.
Sloten zijn beide gewoon ruim. Foto's volgen. What's to do abouw that? Bij de 2F heb ik er niet opgelet, maar volgens mij doet die het probleemloos.
EDIT: ff getest: Ook bij de 2f gaat t niet helemaal soepel als je de sleutel niet 100% recht in t slot steekt.