Auteur Topic: Dynamo of accu stuk?  (gelezen 1430 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Dynamo of accu stuk?
« Reactie #15 Gepost op: za, 10 jul 2010, 11:34:57 »
Om een oud topic weer eens omhoog te brengen... -gert-

Situatie:
Startmotor gooit de motor een aantal keer rond, met moeite, motor slaat niet aan. Na 5 keer geeft-ie 't met een zucht op.
Statuslampje accu is groen, multimeter geeft 12,22 V aan.
Auto met startkabels aan de praat gekregen, multimeter klimpt op naar 12,92 V.

Voorzichtige eerste conclusie: accu nog in orde, dynamo (cq spanningsregelaar) kapot? -dunno-

Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dynamo of accu stuk?
« Reactie #16 Gepost op: za, 10 jul 2010, 11:45:25 »
wat doet de spanning als je probeert te starten?
als je m aan de praat krijgt, en je haalt de startkabels eraf, hoe lang blijft ie dan lopen?

Accu is iig niet vol, want dan zou ie iets van 13 of 14 volt aan moeten geven, onbelast, althans das bij mij zo...

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Dynamo of accu stuk?
« Reactie #17 Gepost op: za, 10 jul 2010, 11:51:02 »
Een accu is een 12-volts-accu, Rutger, 14 volt is de waarde die ik zou moeten aflezen bij draaiende motor, indien er goed wordt (bij)geladen...
Heb dus gestart met kabels, daarvoor 12,22V, daarna 12,92V. Vervolgens is er gewoon goed met de auto te rijden, voorzover dat kan met een Renault Scenic.  -uitlachen-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dynamo of accu stuk?
« Reactie #18 Gepost op: za, 10 jul 2010, 11:54:15 »
klinkt idd richting dynamo dan... zou even niet weten hoe je dat precies moet testen.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Dynamo of accu stuk?
« Reactie #19 Gepost op: za, 10 jul 2010, 11:56:19 »
Testen weet ik wel, namelijk eerst door het te meten zoals ik zojuist heb gedaan, daarna de waardes van de dynamo-uitgangen zelf meten.
Maar vrouw is nu nog even met de auto weg (haar auto), en ik vraag me af of het ook zo kan zijn dat een accu nog wel goed lijkt, maar toch niet meer kan bijladen boven een bepaald voltage... -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Dynamo of accu stuk?
« Reactie #20 Gepost op: za, 10 jul 2010, 12:50:41 »
Bij draaiende motor moet de boordspanning toch wel wat meer zijn dan 12,8.
12,7 is ongeveer de (minimum?) spanning van een accu die volledig geladen is.

Is de accu zo goed als leeg ( en dood? ) dan kan het zijn dat de dynamo moeite heeft de boordspanning op 13,zoveel of zelfs 14,4 (max!!) te krijgen. Met een x-aantal gebruikers aan ( vergeet de sterke elektrische ventilator in geval van Airco! niet ) zal de spanning tijdens normaal rijden wellicht niet helemaal 13,veel zijn, maar toch minimaal tegen de 13 volt moeten uitkomen.

Scenic -> Dat is Renault he? :)

Accu kan enorm in capaciteit afnemen, vol lijken (spanning 12,8+ volt), maar een capaciteit van 'minimaal' hebben. Testen: Heb ik laatst nog vragen over gesteld alhier, maar komt er op neer dat je de rest spanning moet meten na een flinke belasting. Als die sterk daalt: Accu gebrek aan opslag capaciteit.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Dynamo of accu stuk?
« Reactie #21 Gepost op: za, 10 jul 2010, 12:53:59 »
Check!
Dus niet rücksichtlos nu de dynamo gaan wisselen, maar eerst daarvan de uitgaande waardes meten... Bij juiste waardes voor de dynamo kan het dus tóch de accu zijn (waar ik stiekem wel op hoop, gezien kosten en vooral sleutelmoeite met deze temperaturen).
Tenslotte moeten we er binnenkort wel een paar duizend km's mee afleggen! -ja-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Dynamo of accu stuk?
« Reactie #22 Gepost op: di, 13 jul 2010, 22:36:48 »
Ik ben het even een beetje kwijt...

Auto vandaag weer startproblemen... Accu verwisseld voor een andere die ik nog had staan (en tot op heden iig goed was/leek).
Startmeting na aansluiting: 12,42 V
Dip in voltage tijdens starten: 9,71 V
Daarna op naar: 14,02 V... Geertje blij!  :)
Eindmeting na uitzetten motor: 12,90 V, vrij snel teruglopend naar 12,70 V

Motor uit, en opnieuw starten om de meetgegevens te controleren...

Startmeting vóór starten: 12,70 V
Terugval tijdens starten naar: 10,12 V
Vervolgens klimt-ie niet meer verder dan naar 13,10 V (kl*te, tóch de dynamo? -dunno-)

Stuk wezen rijden, met hoge verbruikers aan (mistlampen vóór, achterruitverwarming, radio, climate control) en na enkele kilometers snelweg opnieuw een tussenmeting, waarbij ik één voor één de verbruikers uit heb gezet (inclusief de gas-installatie). Uiteindelijk (bij stationair uiteraard) klimt het voltage niet verder dan tot 13,10 V.
Uiteindelijk bij thuiskomst nog een stilstaande meting gedaan: 12,72 V constant.

Lijkt er dus op dat de oude accu idd niet goed meer was, de vervanger wel, maar het lijkt er ook op dat de dynamo niet de volledige laadspanning kan leveren?
Of ga ik nu te kort door de bocht? Helaas aan het eind geen extra voetje om gas bij te geven tijdens de meting...

Iemand nog zinvolle gedachten? Alle metingen uiteraard met het simpele multimetertje, geen meerpuntsmeting kunnen doen dus.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Dynamo of accu stuk?
« Reactie #23 Gepost op: di, 13 jul 2010, 22:43:40 »
probeer eens een goeie/nieuwe accu. Ik kan me voorstellen dat het voltage niet hoger kan worden als de accu slecht is. En dat het daarom lijkt alsof de dynamo niet meer goed laadt.