Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: 86c2003 op vr, 27 aug 2004, 00:29:07
-
het NZ blok van mij loopt niet mooi stationair. Tenminste, niet altijd. Koude start is goed. Maar zodra die warm is, contact uitgezet is en ik em weer start komt ie niet echt op toeren en valt ie soms (bijna) uit.
Mijn NZ blok:
- CatCams 268 graden nokkenas
- max 7000 tpm ipv 6200 tpm
- nieuwe (sterke) bougiekabels
- power boost valve benzinedrukregelaar
- K&N vv luvhtfilter
- origineel uitlaat op einddemper na
Ook voor deze veranderingen begon ie ermee. Wat zou het kunnen zijn? temperatuursensor al vervangen en heeft nu goede koude start.
lambdasensor? luchtmassameter? ontstekingshuis?
HELP!
-
Carterontluchtingsslang nog goed?
-
wat kan er niet goed aan zijn??
-
kennerlijk zuigt deze valse lucht via je carter ventilatie op je inlaat slang tussen lmm en drosselklep.hierdoor meet de llm een rijk mengsel een gaat hij arm afleveren .de lamdasnol meet een arm mengsel en zal de motor te rijk afleveren
dit is een veel voorkomend euvel
-
wat ook kan is vacuum doos op je ontstekingshuis.
maar je carter ventilatie lijkt mij eerder dat de slang ergens gescheurd is
-
en waar vind ik die carterventilatie?
-
sinds die sterkere bougiekabels en hogere benzinedruk loopt het blokkie niet goed. Gisteren van Hoogeveen naar Alphen gereden en soms kwam die niet of moeilijk boven de 120 km/u. Zo afentoe kreeg ie een kracht stoot zodat ie opeens hup naar 140 klom. Ik d8 gelijk aan 3-cilinders ipv 4 die op en neer gaan. Hoe kan ik dit checken???
-
Check inderdaad de carterontluchting.
Mijn Jetta met NZ heeft ook een groot gat in een slang zag ik gister.
Stationair schommelt wat, en is te hoog.
En onder het rijden bokt de motor bij het uit laten rollen onder de 2000 toeren.
Ik haal vanmiddag een nieuw stukkie slang, maak wel even wat foto's van het vervangen, wordt het wel duidelijk van.
-
oke dan, thnx, Dennis
-
sinds die sterkere bougiekabels en hogere benzinedruk loopt het blokkie niet goed. Gisteren van Hoogeveen naar Alphen gereden en soms kwam die niet of moeilijk boven de 120 km/u. Zo afentoe kreeg ie een kracht stoot zodat ie opeens hup naar 140 klom. Ik d8 gelijk aan 3-cilinders ipv 4 die op en neer gaan. Hoe kan ik dit checken???
Loopt ie niet gewoon te rijk? (want benzinedruk hoger)
Je moet het eigenlijk afstellen met een air-fuel display.
*ahummoetíkzeggen* :)
-
sja... weet niet hoe ik dat op dat power-boost valve aan pkan passen... eerst maar ff ontluchtingslang bekijken. en je foto's zien.
ze zeiden dat ie op 2,2bar stond standaard en dus nu naar 3,0 bar gaat bij ghasgeven
-
Carterontluchting begint achter op het blok, met een halve bol-vorm waarin een gaasje zit, van daaruit gaat een slang naar een olie-opvangreservoir. Dan via een slangetje naar een regelklep die boven de 0,7 bar carterdruk geen carterdampen meer doorlaat. dan uiteindelijk via een slang naar de aanzuigbuis.
Bij mij was de slangverbinding tussen de regelklep en het reservoir compleet kapot, zoals op de foto´s wel te zien is.
Door dit gat zuigt de motor valse (niet door de luchtmassa gemeten) lucht aan, waardoor de motor ontregeld raakt.
Had last van schokkende motor bij het uitrollen en een onregelmatige stationair. Ook trok ie vanuit lage toeren niet mooi door.
-
Zo ziet het geheel eruit, in het rood de plaats van de kapotte slangverbinding.
-
En wat er over is van die slang..
-
Klepje met nieuw stukje slang.
Officieel heb je daar oliebestendige slang voor nodig. Moest bij de dealer apart besteld worden en kost 15 euro.
Stukje verwarmingsslang houdt het vast ook wel even vol -ja-
-
Daar moet ie op..
-
En weer klaar -klus-
-
En het heeft geholpen: trekt beter door, geen schokken bij uitrollen, en beter stationair.
Heb het slangetje op het kleppendeksel (kleppendeksel-ontluchting) ook nog even beter vast gezet, hing er ook half op.
-
Zo zie je maar weer!!
Nu nog even de uitleg waarom dit zo veel uitmaakt bij een NZ:
De Luchthoeveelheidsmeter (ding aan je luchtfilter) meet de hoeveelheid lucht die aangezogen word: de computer regelt dan mbv o.a. deze gegevens de hoeveelheid benzine die ingespoten word..
Lekkage in het systeem? Trekt de motor 'valse' lucht aan: On-geregisteerde lucht komt in de motor, dus het mengsel is niet optimaal: eerder te arm als te rijk.. (immers meer lucht dan ie denkt te krijgen)....
Vooral bij vol gas (of doortrekken) zuigt de motor in het inlaat traject, en dus zal er dan meer lucht 'lekken'..
De stationaire loop is weer heel kritisch, en ondervind van een kleine afwijking in hoeveelheid lucht al hinder..
-
Niet aleen bij een NZ, bij elke motor levert valse lucht problemen op.
Dus na de carburateur / luchtmassameter moet er nergens lucht meer in het systeem kunnen komen.
-
Precies..
Alleen zit bij de NZ de carter-ontluchting NA de luchtmassameter...
(en bij de 3f en PY waarschijnlijk ook?)
Bij alle carburateur motoren zit de carterventilatie-slang in iedergeval VOOR de carburateur...
Eigenlijk snap ik sowieso niet hoe het systeem zo kan werken (bij de NZ dus).. de hoeveelheid lucht die door de carterventilatie naar boven komt is toch nooit 'altijd gelijk'...
-
Zonder lambda-terugkoppeling zal het ook wel niet werken.
Bij 3F en PY idd ook na de luchtmeting. Alhoewel de carterlucht bij de 2f G40 opnieuw gemeten wordt, hier zit de luchthoeveelheids-meter (geen luchtmassa) vlak voor het gasklephuis.
(Hier zit een gloeidraadje waarvan de afkoeling door de lucht gemeten wordt, hoe meer afkoeling, hoe meer lucht (en dus sneller -naughty- )
-
Hittedraadanemometer heet dat ding :-)
Meten we hier op het werk ook luchtsnelheden mee..
maar dan ietsje anders..
-
Maarre, meneer 86c2003 al wat wijzer geworden? -klus-
-
morgen even nieuw ontluchtingspijpje halen, heb vandaag van de sloop een ontstekingshuis gehaald. Van een 8 klepper met braadpan. Weet niet of dit ook goed is? De sloper zei dat die ook op een injectie blok zou passen...nou ja... voor 20 euro wil ik de gok wel nemen.
Maar nu het vreemde...afgelopen weekend euro 98 getankt...en nu is het probleem veeeeeel minder!!! Rara.. maja, woensdag even ontsteking aanpakken en ontluchtslang monteren met koude motor natuurlijk. Morgen uitlaat dicht laten lassen...2 plekke lek.
-
Ik zie het stickeropuitlaatverhaal weer opdoemen ..
-
Woei.. uitlaatsticker 'plak' 'full frontal'
Voor er twijfel ontstaat: de door u beschreven problemen hebben niets (0 niks nakkes nada) met het oktaangetal van de getankte benzine te maken...
Ron98 zal eventueel pingelen onder last bij hoog compressie motoren tegen gaan. 'n NZ heeft standaard lage compressie en mag zelfs op Ron91 rijden. Elke cent die je extra uitgeeft aan Ron98 is dan ook weggegooit geld
-
Tenzij het onstekingstijdstip verkeerd staat, dan merk je wel verschil.
Met 98 kun je de onsteking iets vroeger zetten wat wel wat oplevert..
-
ohja... onsteking op tijd zetten.
Morgen oude huis door nieuwe (sloop) vervangen, maar hoe weet ik nou dat ie op tijd staat? gewoon opgevoel? stand oude huis onthouden en 2e huis zo goed mogelijk op hetzelfde punt zetten?
-
ehmmm, heb je een vraagbaak -dunno- , daar staat het wel erg goed in beschreven. Als je ontsteking nu niet op tijd staat, dan zal de andere in precies dezelfde stand ook niet op tijd staan..
Heb zelf geen electronische ontsteking, dus ik kan je daar niet verder mee helpen..
-
Op tijd zetten het beste doen met stroboscoop, bij een garage zullen ze daar niet langer dan een kwartier voor nodig hebben.
Wel opletten of bijv de temp.voeler losgetrokken moet worden of iets dergelijks, dit staat wel in de vraagbaak (heb ik nu niet bij de hand helaas)
-
om verder gissen te voorkomen wat betreft het inhouden gaat de Polo vanavond op de vermogensbank. Ze stellen dan F/A ook af gheghe. Hopen dat daar de oplossing in zit wat betreft het inhouden bij gasgeven. Ook zal naar de compressie gekeken worden. Misschien is het blok gewoon gaar....naar de knoppen. Hopelijk zal het vanavond allemaal duidelijk worden.
Mocht het blok niet meer te redden zijn zal ik kijken nar ander blok en een beroep doen op mensen hier voor suggesties, tips, hulp e.d.
-
gisteravond op de vermogenstestbank geweest. Geconstanteerd dat het blokkie zo nu en dan op 3 cilinders loopt...Hoe zou dat kunnen? We hebben wel 1 run op 4 cilinder kunnen doen en toen kwam er ongeveer 85 pk uit. Daar ben ik er blij mee! -hug-
We hebben de rest van de avond gezocht naar de oorzaak van het niet meedoen van cilinder 1. Volgense medewerker is het valse lucht...maar waar vandaan. Alles ingespoten en gezocht op valse lucht dus. Carterventilatieslang eraf gehaald --> verrot. Dus vervangen door een stuk rubber waterslang, want de nieuwe had ik thuis liggen... Ook dat heeft niet geholpen.
Ook hadden we het ontstekingshuis dat ik van de sloop vandaan gehaald heb erop gezet, maar later bleek dat het vervroegingsdoosje stuk was, dus oude weer eop gezet.
Vandaag weer naar slopert geweest en ontstekingshuis voor ontstekingshuis (uit Golf) geruild met werkend vervroegingsdoosje.
Ook zouden het de nieuwe bougiekabels kunnen zijn...deze hebben minder weerstand dan standaard kabels. Vandaag dus ook originele van polo2 met NZ blok gehaald. Misschien dat dat het euvel is waardoor er een vonk bij cilinder 1 overslaat.
Boven de 4000 tpm doet cilinder 1 wel mee -wanker-
maandag gaat die vent me verder helpen in zn eigen vrije uurtjes. Even compressie meten enzo.
-
Compressie meten => Zinvol, zeker als er een cylinder af en toe niet mee doet.
Rollenbank test VOORDAT je de carterontluchtingslang hebt vervangen: niet echt zinvol he? (´t is toch een NZ?)
-
klinkt naar klep cylinder 1
-
vandaag ff bougiekabel van cilinder 1 vervangen door originele van sloop...gevolg? Gewoon op 4 cilinders lopen he.
Sjonge sjonge...ik stuur de nieuwe kabels maar lekker terug naar Limpex (www.limpex.nl) dan mag hij ze lekker verbranden wat mij betreft. Heeft me alleen maar problemen gekost. Net als die benzine druk regelaar waarvan er een slang losgeschoten is terwijl ik op d snelweg reed.
Limpex heeft me totaal 475 euro gekost! Hopen dat ik wat geld terug kan ontvangen...ookal is het de helft. Ohja...ook nog een pipercross filter van Limpex aan laten praten, dus mag ie ook verbranden en die heeft me 97 euro gekost...Limpex sucks!
MAARGOED: NZ'tje loopt weer mooi alleen nog even naar stationair kijken --> ander ontstekingshuis proberen.
-
EVEN EEN TOPIC UIT DE OUDE DOOS OMHOOG GEHAALD
En wat er over is van die slang..
Ook mijn probleem gevonden van stotterende motor onder 2000 toeren. Precies op dezelfde plek t.p.v. de slangenklem helemaal vergaan. Nu moet ik hetzelfde stukje vervangen als jouw Dennis. Wie o wie helpt mij aan een onderdeelnummer?
Van dit onderdeeltje dus:
-
Dus als ik het goed begrijp kost een setje bougiekabels 300+ euros en omdat er 1 kabel niet geeft wat jij ervan verwacht kan alles in de fik vliegen ? Je zou een goeie zijn voor mij als je met dat verhaal kwam klagen -wanker-
Zelfde als je carterontluchtingslangverhaal : elimineren is wel zo zinvol voordat je ook maar aan dynotest denkt .
Of heb je m op een trailer daarnaartoe vervoerd ? Raar dat hij dan pas daar 1 cylinder ging missen .
Pipercross is ook waaaardeloooos .. zelfde als Rolls Royce of Ferrari : hebben zich al tientallen jaren bewezen maar ze zullen je dankbaar zijn dat jij het aan de ultieme test hebt onderworpen . Je moet je beroep ervan maken .
Zo : mocht je de cynische (onder)toon niet begrijpen .. ik heb iig weer warme vingers -naughty-
-
Stukje slang gekocht bij de dealert.. 15 pleuro's incl BTW!!!
Heb weleens goedkopere rubbers in mijn handen gehad :)
Maargoed, weer gefixt en schokkerig rijden onder de 2000 toeren is al een stuk minder.
-
Dus als ik het goed begrijp kost een setje bougiekabels 300+ euros en omdat er 1 kabel niet geeft wat jij ervan verwacht kan alles in de fik vliegen ? Je zou een goeie zijn voor mij als je met dat verhaal kwam klagen -wanker-
Zelfde als je carterontluchtingslangverhaal : elimineren is wel zo zinvol voordat je ook maar aan dynotest denkt .
Of heb je m op een trailer daarnaartoe vervoerd ? Raar dat hij dan pas daar 1 cylinder ging missen .
Pipercross is ook waaaardeloooos .. zelfde als Rolls Royce of Ferrari : hebben zich al tientallen jaren bewezen maar ze zullen je dankbaar zijn dat jij het aan de ultieme test hebt onderworpen . Je moet je beroep ervan maken .
Zo : mocht je de cynische (onder)toon niet begrijpen .. ik heb iig weer warme vingers -naughty-
Om een lang verhaal kort te maken?
-
Om een lang verhaal kort te maken?
..had ik deze topic beter niet boven water kunnen vissen -wanker-
-
ouwe koeien?
-dunno-
-
Stukje slang gekocht bij de dealert.. 15 pleuro's incl BTW!!!
Heb weleens goedkopere rubbers in mijn handen gehad :)
Die 'andere rubbers' zijn anders prijzig zat (voor eenmalig gebruik).
Ontopic:
Carterontluchtingslangen zijn altijd duur. Waarom? Geen idee. Zogenaamd omdat ze olie-bestendig zijn,.. maar dan zijn ze niet (nuja: geen 15 jaar, en dat is wel een stuk langer dan 'normaal rubber').
Wees blij dat je geen MH of HZ hebt, met zo'n slangetje naar het klepdeksel; Slang met T-stuk zit tegen de 100 pleuro aan.
(of waren het 100 ballen?),. maar goed: duur zat, maar ook redelijk onmisbaar (bij een NZ/3F/PY in iedergeval).
--
Voetnootje: Bedrijven/Personen/Produkten af-fakkelen is prima;.. But bare in mind: there are 2 sides to every story. Ben ook wel eens minder blij geweest met aankopen/bedrijven,.. maar t heeft echt meer zin bij de verkoper/persoon langs te gaan, dan eerst elders te klagen over je aankoop/ervaringen. Pas als je er samen niet meer uit komt.....
-
Jaap, ik heb eerst gemaild, daarna nagebeld, zou geld terug krijg, maar moest dan wel langs komen. Ik zou dus nog een keer ff 200 km moeten rijden....pfff....met nieteens de zekergheid dat ik geld terug kon krijgen. Ik ben niet de enige in auto-tune-land die genaaid is door Limpex.