Het Polo86c Register

Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: Yoda2 op zo, 12 jan 2003, 21:24:59

Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Yoda2 op zo, 12 jan 2003, 21:24:59
Peoples,

Ben een polo 2 coupe (bj 1985 met kontaktpuntjes) (=86c?) aan restaureren. Ben nog druk met onderkant bezig dus dat gaat nog wel even duren. Echter, gezien "diesel" rijden me wel bevalt vroeg ik me af of het mogelijk was de benzine motor om te ruilen voor diesel. Hier heb ik zelf tal van redenen voor, o.a.:
-) rijdt lekkerder (rustiger)
-) veel minder storingsgevoelig

Maar wat ik me afvraag:
1) Is ombouw zo maar mogelijk (dus vw polo dieselmotor ophalen bij de sloop, reviseren en inbouwen); hoe zit het met ophanging, trillingsgevoeligheid van de rest van de auto
2) Welke max. km/u mag ik van een diesel verwachten.
3) Zou een gereviseerde diesel olie verbruiken?
4) Hoe zit dat met de RDW, is het net als een andere kleur, gewoon schriftelijk doorgeven zodat het kentekenbewijs veranderd wordt? Of komt er meer bij kijken?
5) Is zo'n oude dieselmotor boordcomputer-vrij (<-als ik ergens allergisch voor ben is het electronica in een auto om de motor te managen; ik heb veel meer vertrouwen in mechanische motor managing omdat dit verslijt en dus niet als electronica van het ene op het andere moment kapot gaat)
6) Zijn er redenen om het niet te doen

grtz Asim
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Marcel86c op zo, 12 jan 2003, 23:41:55
1 rede om het niet te doen: 33 KW  ;)
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Rene op ma, 13 jan 2003, 09:33:37
ik weet niet of het mag in NL een benzine ombouwen naar diesel . maar ik haal makkelijk 140km/h met mijn 1275 ccm 33kw diesel steilheckje en vind dat ik behoorlijk mee kan in het verkeer , en ( computer gevoelig ) is ie helemaal niet :D  tenzij je een voorgloeiinstallatie electronica kunt noemen .
wat revisie betreft kan ik je verzekeren dat er sommige motoren beter draaien na een revisie dan een gewone ( als dat natuurlijk goed gebeurd volgens de regels) en zeker niet meer olie verbruiken als aangegeven door de constructeur. -cool-
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Rene op ma, 13 jan 2003, 14:01:15
Je zult natuurlijk ook andere brandstofleidingen moeten monteren en een mazoutfilter .
de versnellingsbak moet normaal passen , op een diesel zit een koppeling met een 190mm diameter.als jij dat ook had bij de benzine is er geen probleem.
verder moet je in het instrumenten paneel ook zorgen dat het ledje voor de gloeitijd aanwezig is en werkt , de choke van een benzine kan dienen om de koudstart van de pomp te sturen.( verhoging toerental bij koudstart)
ophangingspunten zouden ook hetzelfde zijn als bij de benzine.
Zo , nu heb je al wat meer om over na te denken ;)
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Yoda2 op ma, 13 jan 2003, 19:05:55
Okee dan.

Wat voor verbruik heeft zo'n diesel?. Ik heb in een ver verleden gehoord dat iemand een 1600cc diesel hebben kan dit ? of was dit een 1300cc diesel en dacht die persoon dat het een 1600cc was.

PS Rene, ik neem aan dat er geen turbo op zit.

Asim
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Jaap op ma, 13 jan 2003, 22:44:48
De dieseltje die er 'zo' inpassen, zijn de MN en de 1W, uit de Polo 2 en de Polo 2f. De 1W vind je ook terug in de Seat Terra.

Hoe de RDW er tegenover staat weet ik niet, maar de Polo is standaard gewoon met Diesel geleverd, dus het zal ongeveer net zo moeilijk zijn als het laten om zetten van de kleur naar 'Groen' naar 'Oranje'.

Technisch zijn er een aantal verschillen. Als je een revisie blok koopt, mis je veel. Wat is er namelijk (naast de motor) anders:
1) aandrijfassen (De diesel heeft de dikste, die van de G40 zijn dunner)
2) radiateur (De diesel heeft standaard de groootste)
3) motorsteun, aan dynamo zijde (De diesel heeft de sterkste)
4) dashboard/bedrading (is anders, want gloeien ipv choke)

Wat je 'dus' het beste kunt doen: op de sloop een donor zoeken, en alle delen mee nemen, die ook maar anders kunnen zijn....

Uitlaat is het zelfde, achteras, tank enz enz (er zit gloof ik geen opvoer pomp in de tank of aan de tank)..

Overigens: Koude start vervroeger hendel (choke bij benzine modellen), vervroegt het inspuit moment gloof ik, en is geen statinair toerental verhoger, toch?)

Max snelheid: ergens rond de 140. Verbruik (als je rustig rijd), rond de 4 liter (1 op 25), tot 5 (1 op 20). Rij je wat ruwer, dan kom je lager uit.. Vraag dat maar aan Jeroen.

Olie verbruik: revisieblok: ligt waarschijnlijk lager dan de fabrieks-toleranties, en lager dan 'standaard nieuw', want bij revisie word er vaak veel nauwkeuriger gelet op afwijkingen.

Liever de 1.4 nemen uit een 2f: die vind je vaker, en hebben 'net iets meer' te bieden. Maar een 1.3 voldoet ook goed.
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Rene op ma, 13 jan 2003, 22:53:04
Overigens: Koude start vervroeger hendel (choke bij benzine modellen), vervroegt het inspuit moment gloof ik, en is geen statinair toerental verhoger, toch?)


toch wel jaap het is idd eenvervroeger maar de mijne gaat iets sneller draaien , net genoeg om rustig te draaien, en er zijn ook verschillende types en zelfs met magneetspoel om het stationair toerental te verhogen ( kijk eens bij de witte met polo aanhanger )  ;)
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: patrick86c op ma, 13 jan 2003, 23:39:25
waarom ga je dieselen?
is het geen hobby auto?
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: patrick86c op ma, 13 jan 2003, 23:44:10
je zou ook kunnen kijken of het blokje van de 3liter lupo er in past.
net weer iets zuiniger en je bent de eerste. :D
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Gert op di, 14 jan 2003, 08:40:36
Zet er maar wel een diesel tank onder ....
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Gert op di, 14 jan 2003, 12:00:55
1 rede om het niet te doen: 33 KW  ;)

So ?
Er zijn meer soorten mensen dan boy racers hoor ....
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Serge op di, 14 jan 2003, 19:36:25
enneuh marcel ook een diesel is te kietelen met turbo of g-lader  :D tdi :D een 1.3 mn heeft33kw een 1.4 zal een 40 kw hebben
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Yoda2 op di, 14 jan 2003, 20:36:07
Jongens,

Bedankt voor de vele info, ik ga denk ik de RDW eens emailen. Mochten die met een zinnig antwoord komen laat ik het wel weten.

grtz Asim
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Jaap op di, 14 jan 2003, 21:02:06
je zou ook kunnen kijken of het blokje van de 3liter lupo er in past.
net weer iets zuiniger en je bent de eerste. :D

Niet de eerste met het idee, en als je Duitsland mee telt, waarschijnlijk ook niet de eerste..

Maar goed: de ombouw naar 3 liter lupo moet je in 2 stappen doen: Eerst van Benzine naar Diesel , en dan van 4 cylinder naar 3 cylinder. (ja 3 liter lupo is een daihatsjoe-3 pitter)..

De Polo was overigens (al vaker genoemd hier op t forum) al eerder 'eco': D'r is een aantal eco-polo's gebouwd: 2 pitter diesels, met g-lader (on-demand, dus waarschijnlijk met magneet-koppeling), en die legde de 100 kilomter afstand bij een gemiddelde snelheid van 140 km / u met 2,x liter. (1 op meer dan 33 in ieder geval)..
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Yoda2 op di, 14 jan 2003, 21:50:16
Jaap,

Er zijn zelfs jetta eco diesel gebouwd. Daar kwamen wij ook achter toen we em al gekocht hadden.....

Zijn gelukkig wel 4 pitters met turbo (1600 turbo diesel 1994) maar helaas is niet vooruit te branden ... top speed 140 km/h ....

Maar let wel. Hij rijdt super ... gewoon lekker rustig tuffen (die jetta is ook de reden waarom ik zit te denken om de polo naar diesel om te bouwen, en aangezien dat nog wel een jaar duurt voordat ik met het koetswerk klaar ben van die polo heb ik gelukkig nog tijd zat om een en ander na te vragen ;)

Asim
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Yoda2 op di, 14 jan 2003, 22:04:28
Hmzzzz,

Kwam onderstaande tegen op RDW site, heb folder maar even aangevraagd. Ben benieuwd wat daarin staat:

Veranderingen aanbrengen aan uw auto of motor

Wanneer u veranderingen aan uw voertuig aanbrengt of laat aanbrengen, zoals bijvoorbeeld een kleurwijziging of een technische wijziging als de inbouw van een gasinstallatie, neem dan contact op met de RDW in Veendam. Bijna altijd zal namelijk uw kentekenbewijs moeten worden aangepast. Over het algemeen is bij wijzigingen ook een keuring door de RDW vereist. Indien de wijziging aan het voertuig leidt tot aanpassing van het kentekenbewijs deel I, wordt het kentekenbewijs ingenomen en ontvangt u een ontvangstbewijs. Hiermee mag u niet naar de APK keuring. Is uw voertuig binnen 4 weken APK-plichtig dan kunt u direct bij de keuring van de wijziging een APK keuring aanvragen op het RDW station. Voor gasinstallaties geldt een aparte regeling. Als een erkende gasinbouwer de gasinstallatie inbouwt hoeft uw auto niet te worden gekeurd. De inbouwer verzorgt dan ook de aanpassing van het kentekenbewijs. Als een niet erkende inbouwer de inbouw uitvoert moet het voertuig altijd worden gekeurd.

Stelt u zelf een voertuig samen met behulp van onderdelen die afkomstig zijn van andere voertuigen (samengestelde voertuigen), vindt er bovendien een identiteitsonderzoek plaats voordat een gewijzigde kenteken wordt afgegeven. Aan het aanvragen van een aangepast kentekenbewijs zijn geen kosten verbonden. Aan een keuring van uw voertuig zijn kosten verbonden.

Op de RDW-website vindt u alle informatie over de producten en diensten van de RDW. Wilt u desondanks de desbetreffende brochure ontvangen, maak dan gebruik van de RDW-aanvraagpagina.
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: TomKraft op wo, 15 jan 2003, 00:44:24
Ik rij sinds gister met een 2F 1.4 diesel, gehaalde topsnelheid tot nu toe is net geen 150, toch niet slecht vind ik... Ben eigenlijk zeer tevreden van de trekkracht, had veel minder verwacht (is 35kW), trilt alleen iets feller dan m'n benzine polo ...

greetz
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Yoda2 op wo, 15 jan 2003, 21:02:48
Hee der Polo_Fahrer,

Mooi, kun je me over een tijdje je ervaringen eens mailen?

en is het nu een 6-bak (dus 5 vooruit en 1 achteruit) of is het een 4 bak?

ps. wat betaal je qua wegenbelasting? ca. 2x zoveel als benzine?

grtz Asim



Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: op vr, 07 feb 2003, 21:55:59
Even voorstellen:

Frodo, polo steilheck '86( de 2e al) (uiteraard blauw)
Was blij verrast om te zien dat er nog mensen zijn die zoveel plezier hebben aan dit auto'tje.
Ikzelf rij er gemiddeld 5x per jaar mee naar zweden, pas nog in de barre winterse omstandigheden(ja, ik heb foto's, weet alleen ff niet hoe ik die plaatsen moet)
leuke info, geze4llig forum, ik zal hier zeker terugkomen. :D
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: patrick86c op vr, 07 feb 2003, 23:30:11
hallo
leuk je te zien op het forum foto's kun je geloof ik mailen naar de beheerders hier.
wij houden regelmatig een meeting zou leuk zijn als je een keer komt.
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Serge op za, 08 feb 2003, 15:15:52
gelukkig nog zo,n ziek figuur als ons ,die meer geld aan de auto geeft als aan de vrouw  :D
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: op za, 08 feb 2003, 15:27:26
Eeehhhh,

kleine correctie Serge.................mijn verloofde kost me wel degelijk meer dan m'n polo'tje, ze woont namelijk in Zweden.

Het is voor mij eigenlijk meer de sport om voor zo weinig mogenlijk auto te rijden, toegegeven, het is wel anders geweest, vooral op het gebied van car-hifi :)
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: patrick86c op za, 08 feb 2003, 18:15:09
je kan ook niet alles hebben.
geef je vriendin ook een polo dan zeuren ze niet zo,ik heb het ook gedaan ik mag daar ook vanalles aan doen zolang hij maar rijd.
zie op foto's van eerste treffen in geffen witte steilheck met zwarte vlag op de motorkap hij heeft nu een derby front er liggen hier ook nog 13"bbs'sen tewachten.
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: op za, 08 feb 2003, 21:22:10
Ik vond die met die aanhanger wel lachen, stom dat ik daar niet opgekomen ben, ik had de komplete carosserie van de eerste polo nog in mijn bezit, na een paar weken toch maar op laten halen door de sloop, stom stom stom, had ik een leuke aanhanger van kunnen maken. ??
Titel: Benzine -> Diesel
Bericht door: Serge op zo, 09 feb 2003, 18:57:33
zweden ik ga er van het zomer weer heen .zal wel weer lekker worden  :D
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 11 sep 2011, 22:16:52
Aangezien ik slechts simpele vragen heb en hier geen heel nieuw topic voor wil openen deze maar even uit de catacomben opgeduikeld.
In verband met de (om)bouw van mijn Polo 1 met 1.4 1W-dieselmotor uit de 2F vroeg ik me het volgende af:
* heeft de 2F diesel standaard een/de stabilisator in de achteras zitten?
* bestaat er een Polo diesel (86c) mét toerenteller af-fabriek?
* past een 2F-tank onder een typ86? (als ik het handrem-gebeuren aanpas)

Mogelijk zullen er nog meer vragen volgen in de voorbereiding op de bouw...
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: Jaap op ma, 12 sep 2011, 09:29:49
* heeft de 2F diesel standaard een/de stabilisator in de achteras zitten?
* bestaat er een Polo diesel (86c) mét toerenteller af-fabriek?
* past een 2F-tank onder een typ86? (als ik het handrem-gebeuren aanpas)

Nee, Nee, Misschien

Qua tank: geloof dat de tankhals wat anders is qua vorm, maar helemaal zeker ben ik d'r niet van: Ik heb in iedergeval diverse tankjes gewisseld, maar dat waren meestal 36 liter tanks.

Qua grootte zou het niet uit moeten maken in iedergeval ( dat ie 43 liter groot is, dat extra stuk, dat past net zo goed in een Polo 1 als een Polo 2).

maar waarom de tank wisselen? De vlotter in de tank frotten, klaar! ( Been there, done that ).
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: ThapOlO op ma, 12 sep 2011, 12:20:56
ik zie Seat Terra voorbij vliegen, hoever lijkt de terra op de polo 2 dan?
Past de motor, bak, motorsteunen en aandrijfassen allemaal?
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: Jaap op ma, 12 sep 2011, 12:51:48

De Seat Terra met Diesel motor lijkt een heel heel klein beetje op de Polo...

Er zijn aanpassingen aan de Seat Terra/Marbella doorgevoerd, toen VW SEAT inlijfde. Om je uit de droom te helpen: De aanpassingen zijn enkel doorgevoerd om de Seat Terra geschikt te maken voor de Polo Diesel motor,.  Het 'leuke' van deze latere (en dus aangepast) type  Marbella / Terra is dat je d'r een Polo blok in kunt hangen; De DIESELmotor en bak zijn van de Polo, de schakelstang, aandrijfassen en motorsteunen zijn speciale delen, om deze combi van Seat/VW tot een goed geheel te brengen.

De aandrijfassen, baksteunen, en schakelstang zijn dus speciaal en anders: aan de ene kant 'Polo' aan de andere kant 'Seat'. 

PS: de Benzine Terra / Marbella's zijn gewoon seat/fiatblokjes gebleven.
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: jellehier op ma, 12 sep 2011, 13:31:56
maar kunnen dus met diesel delen omgebouwd worden naar bijv. G40?
Idee -naughty-
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: berendd op ma, 12 sep 2011, 14:47:34
heb je ook die terra zien staan op marktplaats?

http://link.marktplaats.nl/481345825
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: ThapOlO op ma, 12 sep 2011, 15:14:33
Aan een Terra donor heb je dus niks als je van benzine naar diesel wilt... immers geen aandrijfassen en geen motorsteun

Jammers, terra donors zijn goedkoper dan polo donors cq makkelijker te vinden...
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: The_Maxx op ma, 12 sep 2011, 15:20:34
aan het blok heb je wel wat. Maar dan ook echt alleen aan het blok. en aanbouwdelen.
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 12 sep 2011, 19:18:37
Nee, Nee, Misschien

Qua tank: geloof dat de tankhals wat anders is qua vorm, maar helemaal zeker ben ik d'r niet van: Ik heb in iedergeval diverse tankjes gewisseld, maar dat waren meestal 36 liter tanks.

Qua grootte zou het niet uit moeten maken in iedergeval ( dat ie 43 liter groot is, dat extra stuk, dat past net zo goed in een Polo 1 als een Polo 2).

maar waarom de tank wisselen? De vlotter in de tank frotten, klaar! ( Been there, done that ).

Jammer, jammer...

De Polo 1 betreft een volledig kale kas = geen tank -nana-
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: Jaap op ma, 12 sep 2011, 19:31:27
maar kunnen dus met diesel delen omgebouwd worden naar bijv. G40?
Idee -naughty-

(http://img241.imageshack.us/img241/6954/pandaprotog402.jpg)
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: sebastiaan-vw op ma, 12 sep 2011, 21:48:48
aan het blok heb je wel wat. Maar dan ook echt alleen aan het blok. en aanbouwdelen.
heb nog wel een 1w motor ligen alleen zit geen pomp meer op en drinkt meer olie als diesel dus moet ff uit mekaar
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 16 sep 2011, 19:21:23
Vandaag begonnen met de afbraak van de 2F, en al 2 dingen duidelijk: tank gaat niet passen (te breed, linksachter komt er staal tegen staal) en radiateur gaat ook niet passen (ook te breed en de slangaansluitingen komen verkeerd uit). Van dat laatste baal ik het meest, want nou kan ik de slangen wss ook niet 1 op 1 gebruiken. Typ86-tank heb ik nog wel liggen en een passende radiateur ook nog wel (hopen op voldoende koelvermogen?).
In ieder geval zijn blok en bak eruit (geen Sjon-shot want camera vergeten), is de radiateur eruit, tank er onderuit en achteras los (op remslangen na).
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: Jaap op vr, 16 sep 2011, 20:16:41
Gek, dat die tank niet past, links achter.  -foto-

Dat het met de uitlaat niet goed komt, dat snap ik nog, maar kale kas?

Radiateur: Een Diesel wordt niet per definitie warmer, maar toerental is wel lager, en vermogen ook. En snelheid..  Ergo: Zolang je voldoende snelheid houdt, gaat t wel goed. maar de berg op tokkelen (volvermogen, weinig koeling) gaat t waarschijnlijk sneller fout.

waarschijnlijk ga je ruimte problemen krijgen met het bochtje vanaf de termostaat: Dat bochtje is bij de Polo 1 vrijwel haaks. bij de Polo 2 is ie minder haaks, want meer ruimte tot radiateur.
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 16 sep 2011, 20:23:47
Linksachter heb je een stuk metaal dat omlaag steekt, precies waar de hoek van de tank langs moet om de beweging naar boven/voren te maken om goed achter het richeltje (aan de voorkant) te komen. Ik zou de hoek van de tank af kunnen flexen, maar ik zet er gewoon een typ86-tank onder, heb nog een nieuwe liggen...
Het formaat van de dieselradiateur verbaasde mij niet, wel om te zien dat de slangaansluiting in problemen kwam met metaal. Mijn conclusie was dat de in-/uitgangen bij de 2(F) schijnbaar aan de andere kant zitten tov de 1, maar nu ik je toch aan de lijn heb :D: is dat zo?
Over de temperatuurontwikkeling maak ik me (vooralsnog) geen zorgen.

Oh ja, andere ontdekking die ik deed: de luchtfilterbak is te hoog, volgens mij. Als je die op het binnenspatbord plaatst krijg je naar mijn idee de motorkap niet meer dicht? -dunno- Dat dacht ik maar te gaan oplossen met een open luchtfilter...

Heeft het trouwens zin om een intercooler te plaatsen bij een niet-geblazen diesel? -dunno-
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: Sieperman op vr, 16 sep 2011, 22:06:45
Ik heb laatst eens bij m'n zwager z'n lupo 3l gekeken. Maar de bak gaat gewoon in een polo passen. Je moet alleen niet bang zijn voor een kabelboom en een paar computers. En wat verzinnen voor de motorsteun aan de distributiekant. Die zal breder en hoger moeten. Ik kreeg nog een 1.2 aangeboden met gebroken oliepomp ketting. Moest nog wel 300,- opbrengen.

Maar misschien is een 1.4 tdi wel leuker,  zit minder rommel omheen,  is eenvoudig te verkrijgen en is eenvoudig tot bijna 100 pk te chippen.
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: PoloDennis op za, 17 sep 2011, 10:17:59
Een intercooler bij een niet geblazen motor zal je geen voordeel geven, enkel nadeel. De lucht is al op de buiten-temperatuur, en over de intercooler wordt diezelfde buitenlucht geblazen, geen temperatuursverschil dus, dus ook geen afkoeling van de inlaatlucht.
Titel: Re: Benzine -> Diesel
Bericht door: sebastiaan-vw op za, 17 sep 2011, 22:41:05
Vandaag begonnen met de afbraak van de 2F, en al 2 dingen duidelijk: tank gaat niet passen (te breed, linksachter komt er staal tegen staal) en radiateur gaat ook niet passen (ook te breed en de slangaansluitingen komen verkeerd uit). Van dat laatste baal ik het meest, want nou kan ik de slangen wss ook niet 1 op 1 gebruiken. Typ86-tank heb ik nog wel liggen en een passende radiateur ook nog wel (hopen op voldoende koelvermogen?).
In ieder geval zijn blok en bak eruit (geen Sjon-shot want camera vergeten), is de radiateur eruit, tank er onderuit en achteras los (op remslangen na).
koeling is genoeg rij met een 1w met radiateur van een 1050 van 82 als het buiten maar geen 30graden is wil het best houd op tem