Auteur Topic: Benzine -> Diesel  (gelezen 6140 keer)

Offline Yoda2

  • Non-Register lid
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
    • http://yoda2.xs4all.nl
Benzine -> Diesel
« Gepost op: zo, 12 jan 2003, 21:24:59 »
Peoples,

Ben een polo 2 coupe (bj 1985 met kontaktpuntjes) (=86c?) aan restaureren. Ben nog druk met onderkant bezig dus dat gaat nog wel even duren. Echter, gezien "diesel" rijden me wel bevalt vroeg ik me af of het mogelijk was de benzine motor om te ruilen voor diesel. Hier heb ik zelf tal van redenen voor, o.a.:
-) rijdt lekkerder (rustiger)
-) veel minder storingsgevoelig

Maar wat ik me afvraag:
1) Is ombouw zo maar mogelijk (dus vw polo dieselmotor ophalen bij de sloop, reviseren en inbouwen); hoe zit het met ophanging, trillingsgevoeligheid van de rest van de auto
2) Welke max. km/u mag ik van een diesel verwachten.
3) Zou een gereviseerde diesel olie verbruiken?
4) Hoe zit dat met de RDW, is het net als een andere kleur, gewoon schriftelijk doorgeven zodat het kentekenbewijs veranderd wordt? Of komt er meer bij kijken?
5) Is zo'n oude dieselmotor boordcomputer-vrij (<-als ik ergens allergisch voor ben is het electronica in een auto om de motor te managen; ik heb veel meer vertrouwen in mechanische motor managing omdat dit verslijt en dus niet als electronica van het ene op het andere moment kapot gaat)
6) Zijn er redenen om het niet te doen

grtz Asim
Yoda2 - Powered by "Douwe Egberts" & "zware van nelle"
Sun Ultra Sparc 5 - Debian Woody

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Benzine -> Diesel
« Reactie #1 Gepost op: zo, 12 jan 2003, 23:41:55 »
1 rede om het niet te doen: 33 KW  ;)
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Benzine -> Diesel
« Reactie #2 Gepost op: ma, 13 jan 2003, 09:33:37 »
ik weet niet of het mag in NL een benzine ombouwen naar diesel . maar ik haal makkelijk 140km/h met mijn 1275 ccm 33kw diesel steilheckje en vind dat ik behoorlijk mee kan in het verkeer , en ( computer gevoelig ) is ie helemaal niet :D  tenzij je een voorgloeiinstallatie electronica kunt noemen .
wat revisie betreft kan ik je verzekeren dat er sommige motoren beter draaien na een revisie dan een gewone ( als dat natuurlijk goed gebeurd volgens de regels) en zeker niet meer olie verbruiken als aangegeven door de constructeur. -cool-

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Benzine -> Diesel
« Reactie #3 Gepost op: ma, 13 jan 2003, 14:01:15 »
Je zult natuurlijk ook andere brandstofleidingen moeten monteren en een mazoutfilter .
de versnellingsbak moet normaal passen , op een diesel zit een koppeling met een 190mm diameter.als jij dat ook had bij de benzine is er geen probleem.
verder moet je in het instrumenten paneel ook zorgen dat het ledje voor de gloeitijd aanwezig is en werkt , de choke van een benzine kan dienen om de koudstart van de pomp te sturen.( verhoging toerental bij koudstart)
ophangingspunten zouden ook hetzelfde zijn als bij de benzine.
Zo , nu heb je al wat meer om over na te denken ;)

Offline Yoda2

  • Non-Register lid
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
    • http://yoda2.xs4all.nl
Benzine -> Diesel
« Reactie #4 Gepost op: ma, 13 jan 2003, 19:05:55 »
Okee dan.

Wat voor verbruik heeft zo'n diesel?. Ik heb in een ver verleden gehoord dat iemand een 1600cc diesel hebben kan dit ? of was dit een 1300cc diesel en dacht die persoon dat het een 1600cc was.

PS Rene, ik neem aan dat er geen turbo op zit.

Asim
Yoda2 - Powered by "Douwe Egberts" & "zware van nelle"
Sun Ultra Sparc 5 - Debian Woody

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Benzine -> Diesel
« Reactie #5 Gepost op: ma, 13 jan 2003, 22:44:48 »
De dieseltje die er 'zo' inpassen, zijn de MN en de 1W, uit de Polo 2 en de Polo 2f. De 1W vind je ook terug in de Seat Terra.

Hoe de RDW er tegenover staat weet ik niet, maar de Polo is standaard gewoon met Diesel geleverd, dus het zal ongeveer net zo moeilijk zijn als het laten om zetten van de kleur naar 'Groen' naar 'Oranje'.

Technisch zijn er een aantal verschillen. Als je een revisie blok koopt, mis je veel. Wat is er namelijk (naast de motor) anders:
1) aandrijfassen (De diesel heeft de dikste, die van de G40 zijn dunner)
2) radiateur (De diesel heeft standaard de groootste)
3) motorsteun, aan dynamo zijde (De diesel heeft de sterkste)
4) dashboard/bedrading (is anders, want gloeien ipv choke)

Wat je 'dus' het beste kunt doen: op de sloop een donor zoeken, en alle delen mee nemen, die ook maar anders kunnen zijn....

Uitlaat is het zelfde, achteras, tank enz enz (er zit gloof ik geen opvoer pomp in de tank of aan de tank)..

Overigens: Koude start vervroeger hendel (choke bij benzine modellen), vervroegt het inspuit moment gloof ik, en is geen statinair toerental verhoger, toch?)

Max snelheid: ergens rond de 140. Verbruik (als je rustig rijd), rond de 4 liter (1 op 25), tot 5 (1 op 20). Rij je wat ruwer, dan kom je lager uit.. Vraag dat maar aan Jeroen.

Olie verbruik: revisieblok: ligt waarschijnlijk lager dan de fabrieks-toleranties, en lager dan 'standaard nieuw', want bij revisie word er vaak veel nauwkeuriger gelet op afwijkingen.

Liever de 1.4 nemen uit een 2f: die vind je vaker, en hebben 'net iets meer' te bieden. Maar een 1.3 voldoet ook goed.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Benzine -> Diesel
« Reactie #6 Gepost op: ma, 13 jan 2003, 22:53:04 »
Overigens: Koude start vervroeger hendel (choke bij benzine modellen), vervroegt het inspuit moment gloof ik, en is geen statinair toerental verhoger, toch?)


toch wel jaap het is idd eenvervroeger maar de mijne gaat iets sneller draaien , net genoeg om rustig te draaien, en er zijn ook verschillende types en zelfs met magneetspoel om het stationair toerental te verhogen ( kijk eens bij de witte met polo aanhanger )  ;)

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Benzine -> Diesel
« Reactie #7 Gepost op: ma, 13 jan 2003, 23:39:25 »
waarom ga je dieselen?
is het geen hobby auto?
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Benzine -> Diesel
« Reactie #8 Gepost op: ma, 13 jan 2003, 23:44:10 »
je zou ook kunnen kijken of het blokje van de 3liter lupo er in past.
net weer iets zuiniger en je bent de eerste. :D
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Benzine -> Diesel
« Reactie #9 Gepost op: di, 14 jan 2003, 08:40:36 »
Zet er maar wel een diesel tank onder ....

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Benzine -> Diesel
« Reactie #10 Gepost op: di, 14 jan 2003, 12:00:55 »
1 rede om het niet te doen: 33 KW  ;)

So ?
Er zijn meer soorten mensen dan boy racers hoor ....

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Benzine -> Diesel
« Reactie #11 Gepost op: di, 14 jan 2003, 19:36:25 »
enneuh marcel ook een diesel is te kietelen met turbo of g-lader  :D tdi :D een 1.3 mn heeft33kw een 1.4 zal een 40 kw hebben
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Yoda2

  • Non-Register lid
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
    • http://yoda2.xs4all.nl
Benzine -> Diesel
« Reactie #12 Gepost op: di, 14 jan 2003, 20:36:07 »
Jongens,

Bedankt voor de vele info, ik ga denk ik de RDW eens emailen. Mochten die met een zinnig antwoord komen laat ik het wel weten.

grtz Asim
Yoda2 - Powered by "Douwe Egberts" & "zware van nelle"
Sun Ultra Sparc 5 - Debian Woody

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Benzine -> Diesel
« Reactie #13 Gepost op: di, 14 jan 2003, 21:02:06 »
je zou ook kunnen kijken of het blokje van de 3liter lupo er in past.
net weer iets zuiniger en je bent de eerste. :D

Niet de eerste met het idee, en als je Duitsland mee telt, waarschijnlijk ook niet de eerste..

Maar goed: de ombouw naar 3 liter lupo moet je in 2 stappen doen: Eerst van Benzine naar Diesel , en dan van 4 cylinder naar 3 cylinder. (ja 3 liter lupo is een daihatsjoe-3 pitter)..

De Polo was overigens (al vaker genoemd hier op t forum) al eerder 'eco': D'r is een aantal eco-polo's gebouwd: 2 pitter diesels, met g-lader (on-demand, dus waarschijnlijk met magneet-koppeling), en die legde de 100 kilomter afstand bij een gemiddelde snelheid van 140 km / u met 2,x liter. (1 op meer dan 33 in ieder geval)..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Yoda2

  • Non-Register lid
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
    • http://yoda2.xs4all.nl
Benzine -> Diesel
« Reactie #14 Gepost op: di, 14 jan 2003, 21:50:16 »
Jaap,

Er zijn zelfs jetta eco diesel gebouwd. Daar kwamen wij ook achter toen we em al gekocht hadden.....

Zijn gelukkig wel 4 pitters met turbo (1600 turbo diesel 1994) maar helaas is niet vooruit te branden ... top speed 140 km/h ....

Maar let wel. Hij rijdt super ... gewoon lekker rustig tuffen (die jetta is ook de reden waarom ik zit te denken om de polo naar diesel om te bouwen, en aangezien dat nog wel een jaar duurt voordat ik met het koetswerk klaar ben van die polo heb ik gelukkig nog tijd zat om een en ander na te vragen ;)

Asim
Yoda2 - Powered by "Douwe Egberts" & "zware van nelle"
Sun Ultra Sparc 5 - Debian Woody