Een leuk artikel idd, iedereen dank voor de reacties.
Verrassend dat de column op de pagina (33) vóór het artikel óók over de G40 gaat.
En in Autoweek Classics die van deze maand staat een (uit het Duits vertaalde) multitest van o.a. Fiesta XR2, Fiat Uno Turbo, Renault 5 Turbo, Peugeot 205 GTI en…. de nog niet gefacelifte Polo Coupé G40 (waarvan er echt maar heel weinig over zijn).
De videoreportage van Klokje Rond komt naar verwachting volgende week online bij Autoweek.nl.
Enkele opmerkingen van mij bij foto's en tekst:
Die ander Polo
De Polo op de voorgrond (fzzd63) is sinds december 2011 in bezit van huidige eigenaar. Is door Joep van Carrec gestript en opnieuw opgebouwd. Rijdt slechts ± 2.000 km per jaar en staat geparkeerd onder een carport. Kilometerstand ± 210.000.
Meterjes
Joep houdt niet van metertjes. Ik vind het toch wel prettig om indicatie te hebben van de G-laderdruk, A/F-ratio, oliedruk en -peil en accu (laad) spanning. Het metertje van de brandstofdruk doet het niet goed - is iets mis met sensor, draadje of metertje zelf.
En dan is er nog het digitaal toerentellertje, links op het dashboard. Dat is een digitaal toerentellertje annex shiftlight dat raar doet. In plaats van toerentallen in 4 digits geeft ie een soort hierogliefen weer. En het shiftlight gaat tegenwoordig ook branden als de motor afslaat.
Motor loopt eerst niet stationair
Klopt. Toen Joep aan de testrit begon was de motor niet warm meer, maar ook nog niet geheel afgekoeld. Bij kvs-temperatuur van ± 50 - 70 ºC heeft motor idd neiging tot afslaan. De 'workaround' uit een subtiel samenspel van koppeling (linkervoet), rem (rechter hak), gaspedaal (rechter tenen) en handrem. Joep beheerst die techniek kennelijk nog niet :-))
Verstevigingsbalken
Die veerpootbruggen vangen vooral de dwarskrachten op bij in- en uitveren.
De onderste veerpootbrug zit er ook als compensatie van de ontbrekende tunnelversteviging. Lengtekrachten worden er niet door opgevangen vermoed ik; daar zou je een subframe voor moeten monteren (?).
Afijn, bij de motorrevisie is de - toen lege - motorruimte nauwkeurig geïnspecteerd en zijn géén zwakke plekken of scheuren geconstateerd. En voorafgaand aan de recente dinitrolbeurt is de boel eerst grondig gereinigd en geînspecteerd. Ook toen is gebleken dat balken en steunen geheel intact zijn.
Wordt vervolgd…