Auteur Topic: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85  (gelezen 145887 keer)

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #420 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 21:48:27 »
Morgen gaat het ''donor'' blokje naar MRA (want ik denk dat dat het beste blokje van de twee is), word gecontroleerd en een prijsopgaaf gemaakt. Eens kijken hoe groot de schade is. -thumbsup-

Btw 1, die GK zuigers zouden toch enorm duur zijn? Ik kreeg van het revisie bedrijf te horen dat 1e overmaat zuigers al voor rond de 50 euro stuk te krijgen zijn?! Kan dit kloppen?
Btw 2, stel dat dit onderblok alleen nog maar te gebruiken is door naar een overmaat te gaan. Is het dan niet een veel slimmer idee om een 1.1 te pakken en die te laten opboren voor de originele GK zuigers?

Vanavond het blokje kaal gemaakt, helaas hebben de zuigers wel lichte sporen van het kantelen.





Klaar voor transport.

« Laatst bewerkt op: zo, 05 nov 2023, 12:01:48 door Martin »
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #421 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 22:21:25 »
1.: help 't je hopen. De prijs die ik & andere te horen kregen waren 100+ euro de stuk.
2.: thinking outside the box.....best geinig idee eigenlijk. Motten de zuigers wel oke zijn en niet al reeds ovaal zijn

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #422 Gepost op: di, 16 aug 2011, 20:32:24 »
ik weet niet of deze zouden passen

http://cgi.ebay.de/Kolben-Audi-50-VW-Polo-1300N-NEU-/400231355654?pt=DE_Autoteile&hash=item5d2fa5d506

is voor motorcode hh 1e overmaat, ik weet ook niet hoe je dan uitkomt met de compressie enz

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #423 Gepost op: di, 16 aug 2011, 21:43:48 »
HH = vlakke zuiger en verbrandingsruimte in de kop
GK = vlakke kop en verbrandingsruimte in de zuiger
HH zuigers in een GK: als 't al zou passen en werken, dan zal de compressieverhouding een 'tikkeltje' aan de hoge kant zijn.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #424 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 13:30:39 »
Zuigers ( origine, niet overmaat ) kwamen bij Classicparts op ruim 130+ 't stuk, (ik dacht iets van 680 eu de vier excl btw) en bij het revisiebedrijf vroeg men 125,- netto ex.

Dus als je ze kunt krijgen voor 50 eu 't stuk ( eerst overmaat of origineel: Doen! )

1100 is een optie,. als je de zuigers kunt hergebruiken. Als je toch nieuwe, 1e overmaat zuigers moet pakken: scheelt voor de kosten waarschijnlijk niets
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #425 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 17:08:27 »
Net telefoontje gehad van MRA.

Slijtage aan het onderblok is 0,0900 mm. Dus bijna een tiende millimeter en dat is eigenlijk teveel. Eventueel zouden de zuigers wel weer terug kunnen met nieuwe zuigerveren maar echt aan te raden is het niet. Dus zou er een overmaat in moeten, maar die is niet meer leverbaar ook niet via de dealer. Wel via classicparts zoals Jaap aangeeft, maar ik hoef niet perse gouden zuigers in mijn blokje...

Dus plan B, 1100 opboren naar 1300 cc. De basis hiervoor zou dan een HB moeten zijn volgens de motoren-lijst hier op het forum.

http://www.polo86c.nl/info/motoren.shtml

Boring GK = 75 mm
Boring HB = 69,5 mm

Dat is dus 5,5 mm opboren en dat schijnt best wel veel te zijn, dus er word nu overlegd / gekeken of dit een goede optie is en of de zuigers nog te gebruiken zijn.

Word vervolgd dus. -thumbsup-

Even voor de zekerheid, het verschil tussen een HB en een GK zit hem kwa onderblok dus alleen in de boring, zuigers en drijfstangen? Kan iemand mij daar uitsluitsel over geven, of zouden er eventueel nog verassingen kunnen zijn waardoor het niet past?

Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #426 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 17:16:38 »
Eerder eens gehoord dat een bekende duitse tuner de voorkeur gaf aan 1100 opboren naar 1300 t.o.v. 1300  bij het tunen van blokken. Bij langdurige belasting bleken de 1100 cc blokjes niet stuk te gaan waar 1300 dat wel deden na tuning.
Dit had iets met materiaalsterkte te maken ivm het gieten....

Volgens mij de firma Knobloch

Ik kan eventueel even navragen hoe en wat (en welke blokjes ze destijds bedoelden)  -dunno-

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #427 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 17:23:07 »
Owke, interessant! Was dat Sebastian?
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #428 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 18:18:49 »
Owke, interessant! Was dat Sebastian?

nope..

Heb ooit eens een 2B2 op de kop getikt (icm de juiste nokkenas, de basis voor de tuningkit van knobbloch voor de gk naar 90 pk).
ligt nog steeds ergens op voorraad  :)
Destijds heeft mijn stiefvader een uur of wat met de eigenaar aan de telefoon gehangen.
Hij belde eigenlijks voor wat korte vragen maar was blijkbaar gezellig  -dunno-
Dit was een van de dingen waar hij mee terug kwam zo ver ik mij kan herinneren......

(het scheelt dat mijn stiefvader half duits is en dus vloeiend duits spreekt  :) )

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #429 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 20:36:15 »
bij kolbenschmidt nog leverbaar in overmaat anders eens een mailtje doen voor de prijs


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #430 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 23:29:58 »
Is dit dezelfde revisieboer die in eerste instantie vertelde dat zuigers 50 euro zouden gaan kosten?
Fijn he.

Verschillen HB versus GK: niet van belang als je alles HB laat, m.u.v. boring & GK-zuigers.
Heb zelf nog nooit een HB open gehad: die heeft oliepomp met ketting?
GK heeft sickeloliepomp => vraag me af of dat uitwisselbaar is -dunno-
Maar goed: doet er niet toe als je alleen de GK-zuigers erin doet en de rest HB laat, lijkt mij.

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #431 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 23:59:15 »
@Sander, ik heb net een mailtje de deur uitgedaan naar de Nederlandse dealer. -thumbsup-

@Sjon, tja zo gaat dat. Er zit nog wel eens een verschil tussen wat leverbaar is volgens de computer en wat daadwerkelijk nog leverbaar is. ;) Verder word er erg goed meegedacht tot nu toe. -thumbsup- Ik heb nog even in Edgar gekeken, die geeft aan dat zowel HB als GK een sickeloliepomp heeft. Btw, die zijn best wel duur zeg maar.  -wtf-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #432 Gepost op: do, 18 aug 2011, 21:46:51 »
Verder word er erg goed meegedacht tot nu toe. -thumbsup-

daarvoor dient een forum he

mooi project om te volgen  -thumbsup-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #433 Gepost op: za, 20 aug 2011, 16:25:55 »
HB is uit zelfde tijdperk als GK, dus zou qua oliepomp inderdaad geen verschillen verwachten. Ook niet in krukas (slag is t zelfde).. of drijfstangen (zelfde 'leeftijd' dus waarschijnlijk wel 't zelfde.. ).. MAAR: de HB lag ook al in de Polo 1, en ik heb wel verschillen gezien tussen (vroege) polo 1 en late Polo 2 motor-onderdelen (drijfstangen, zuigerveren, etc)..  je zult natuurlijk net zien dat je iets tegen komt.

Assuption.. je kent t wel :)    Opboren van een 1100 naar een 1300 van eerste ondermaat om t passend te maken bij de GK zuigers: Nice! :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Reactie #434 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 13:58:40 »
Nice, best een goed idee, technisch haalbaar maarrrr......

Kwanta kosta.... opboren + honen 475,- euro. aargh.gif En dan moeten er nog nieuwe zuigerveren in, drijfstanglagers, pakkingen, olie enz enz. Dat word te duur.

Oude blokje maar weer inbouwen met nieuwe drijfstanglagers... kan maar dan rijd je altijd rond met een gevoel van ''wanneer gaat hij kapot''. Damn iemand een goed idee? Of toevallig wat liggen? Ik wil eigenlijk wel sleeptuimelaar blijven rijden.
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..