Auteur Topic: rauw geluid van onder de kap  (gelezen 1689 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #15 Gepost op: vr, 11 aug 2006, 11:55:13 »
Drukgroep of druklager?

Bij druklager het beste ook meteen de bus/huls vervangen waar deze overheen schuift.

Bij mijn Jetta is duidelijk wel het druklager versleten: bij ingetrapte koppeling is het stil.
Mag best na 219.996 km (kwam vanmorgen net 4 km tekort :P ). Koppeling doet het verder prima.

Tip voor een langer druklager-leven: niet voor het stoplicht wachten met ingeschakelde versnelling en ingetrapte koppeling.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #16 Gepost op: vr, 11 aug 2006, 14:33:03 »
Tip voor een langer druklager-leven: niet voor het stoplicht wachten met ingeschakelde versnelling en ingetrapte koppeling.

Zoals de ouderen onderons ook leerden tijdens het rij-lesschen:

Citaat
In geval van 'onwel-worden' of 'aanrijding' zal den automobiel zichzelve dan ook niet 'spontaan en ongecontroleerd' in beweging zetten door het onbedoelt oplaten komen van den koppelisch-pedaal met ingelegde versnellingshendel.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #17 Gepost op: vr, 11 aug 2006, 15:27:22 »
withstupid

Desondanks sta ik vaker WEL dan niet met m'n poot op de koppeling bij het stoplicht te wachten  :D

Ach, ik ben ook degene die 'm uiteindelijk zelf vervangt  -klus-




Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #18 Gepost op: vr, 11 aug 2006, 17:10:17 »
Desondanks sta ik vaker WEL dan niet met m'n poot op de koppeling bij het stoplicht te wachten

Ligt eraan; als ik vooraan sta houd ik me poot wel op 't koppelingspedaal. Als ik verder in de rij sta of als ik weet dat ik nog effe moet wachten zet ik 'm lekker in z'n vrij.

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #19 Gepost op: za, 12 aug 2006, 20:07:18 »
Desondanks sta ik vaker WEL dan niet met m'n poot op de koppeling bij het stoplicht te wachten

Ligt eraan; als ik vooraan sta houd ik me poot wel op 't koppelingspedaal. Als ik verder in de rij sta of als ik weet dat ik nog effe moet wachten zet ik 'm lekker in z'n vrij.

idem...

altijd weer een tijdrovend kutwerkje dat ik liever uitstel
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #20 Gepost op: za, 12 aug 2006, 22:57:58 »
Ach, trek er meestal ff een ochtend of middag voor uit....paar bakkies koffie tussendoor...geen stress...zo gefixed.

"Special" tool maakt het net ff wat gemakkelijker.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #21 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 11:53:20 »
of je neemt de hele motor er uit ,werkt eigenlijk makkelijker en sneller
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #22 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 12:04:16 »
of je neemt de hele motor er uit ,werkt eigenlijk makkelijker en sneller

zeker weten!

alleen de bak eronderuit is echt een klote werkje, zeker in je 1tje.
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #23 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 12:19:23 »
Watjes...  :P :)








Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #24 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 13:51:54 »
niet lullen maar poetsen :D  :D

Goed idee Mark; het blok laten hangen aan een simpele steun!

Ik zal nog eens heel erg goed luisteren naar het geluid dat onder de kap vandaan komt.
De koppeling werkt verder prima; het is alleen een rotgeluid vanuit de bak bij afremmen op de motor (rauw) en bij het intrappen en loslaten van het pedaal hoor je een duidelijke tik.

Geen verschil in geluid of het pedaal wel of niet ingetrapt is bij stilstand.

Nog een vraagje: Ik heb op de brug geprobeerd de stop uit de bak te halen om versnellingsbakolie te verversen. Die wil met geen mogelijkheid los.. Ik had geen goede dop (inbus) voor de luchtsleutel, maar een zelf gekluste tool scheurde zelfs op de lasnaden...

Iemand een tip/ervaring mee??
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #25 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 15:29:13 »
Wielbout (ook 17mm), met daarop 2 moeren gedraaid. Kun je daar weer een dop/sleutel op zetten.

probeer ook eens of je rare geluiden hoort wanneer je een opgekrikt voorwiel ronddraait. In dat geval zit het duidelijk in de bak.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #26 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 16:43:48 »
of normale inbus 17 met een eindje pijp,als je aandrijfas weg is .of een goede inbusdop 17 en eerst op de dop een lel met hamer geven .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
rauw geluid van onder de kap
« Reactie #27 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 22:01:39 »
bedankt! Een wielbout +moeren is een goede om morgen ff te testen.

Werkt dat niet, dan haal ik een goede inbusdop en moet het maar met iets minder subtiliteit.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983