Auteur Topic: Accu of dynamo  (gelezen 2761 keer)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Accu of dynamo
« Reactie #15 Gepost op: vr, 06 jan 2006, 07:59:02 »
Mijn rode polotje heeft het de laatste tijd ook moeilijk met s'morgens starten! Naja als de motor echt koud is en een 6 uur of langer uit staat. Voor de rest geen problemen met de accu, is 4 jaar oud!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Accu of dynamo
« Reactie #16 Gepost op: vr, 06 jan 2006, 20:16:13 »
die van mij blijft het doen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Accu of dynamo
« Reactie #17 Gepost op: vr, 06 jan 2006, 22:20:33 »
Ik heb ook geen problemen met beide polo's.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Accu of dynamo
« Reactie #18 Gepost op: vr, 06 jan 2006, 22:32:47 »
Als 't wat kouder is, mot startmotor een keertje extra rond, maar starten doet ie altijd -love-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Accu of dynamo
« Reactie #19 Gepost op: za, 07 jan 2006, 12:43:40 »
Sinds de nieuwe accu gaat het perfect...  -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Accu of dynamo
« Reactie #20 Gepost op: zo, 15 jan 2006, 20:20:28 »
Sinds de nieuwe accu gaat het perfect...  -thumbsup-

mag ik een sugestie doen??

hoelang ben je nu bezig geweest met meten en kopen en rommelen??? ik snap dat leuk is maar
als leek kan je het makelijkst toch gewoon 5 min lang een universeel garage of ben ik nu gek (simpele accu test duurt nie lang en je weet gelijk hoe je eraan toe ben) (tenzij het niet je daagelijks vervoer is en heel makelijk zonder kan)
daarbij komt als je een wat oudere accu heb en je dynoma overlijd kan je accu ook zeggen van ga zelf maar stroom leveren!!!

eu heb nog vraagje aan mede colega's ik vind 13v laadspanning nie erg hoog ligt toch meestal rond de 14.5 tot zelf in ergste gevallen 15v of is dit alleen bij die nieuwe auto's???

greez maikel

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Accu of dynamo
« Reactie #21 Gepost op: zo, 15 jan 2006, 21:02:37 »
Elke vorm van feedback is welkom, Maikel!

Hoelang ben je nu bezig geweest met meten en kopen en rommelen???

Je hebt gelijk dat langs een garage sneller was geweest (ben nu over 8 dagen verspreid 3 kwartier bezig geweest).

(tenzij het niet je dagelijks vervoer is en heel makelijk zonder kan)

Het is/was niet mijn daily driver, maar één van de 3 (bovendien is mijn vrouw momenteel niet mobiel en werk ik ook nog eens bij NS (gratis reizen) )

ik snap dat leuk is maar als leek kan je het makelijkst toch gewoon 5 min lang een universeel garage of ben ik nu gek

Klopt, maar ik zou het een volgende keer (wéér?) niet geweten hebben, en nu wel...
Bovendien heb ik er weer een speeltje bij (multimeter) en
werkt alles weer! -love-

Vraagje van mijn kant: Ben je garagehouder en steel ik je brood? -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Accu of dynamo
« Reactie #22 Gepost op: zo, 15 jan 2006, 21:17:11 »
D'r zijn verschillende spanningsregelaars. Die van Bosch regelen op een wat lagere spanning af,  die van merk 'nono' op een iets hoger voltage..

Tenminste: dat is ongeveer wat ik heb onthouden van Mark z'n dynamo perikelen afgelopen zomer in Denemarken: Bij een opa'tje (nee, niet die uit Riel) ergens diep in een garage-tje een regelaar gescoord..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Accu of dynamo
« Reactie #23 Gepost op: ma, 16 jan 2006, 17:53:26 »
Citaat van: Jaap,Dec. 30 2005,11:24
Wat moet je ook met een Massa slot?

Ik ben gewoon fan van massa-sloten... Houd van die extra (onopvallende) startblokkering en anti-brand-beveiliging. Vroeger voor het eerst één in een MG van een vriend van me gezien (bij cabrio's natuurlijk helemaal goed plan) en toen ook in m'n Volvo gezet. Gezien ook het gemak waarmee Polootjes open zijn te krijgen én het gemak om niet de massa los en vast te koppelen (kleine moeite, maar toch meer moeite dan een massaslot binnenin, zeker als het regent?) heb ik dat uurtje werk voor inbouw er wel voor over!  -klus-

withstupid
de enige reden dat ze mijn sprintertje toen  niet mee hebben gekregen was het massaslot!
trotse mama!

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Accu of dynamo
« Reactie #24 Gepost op: ma, 16 jan 2006, 20:35:01 »
Elke vorm van feedback is welkom, Maikel!

Hoelang ben je nu bezig geweest met meten en kopen en rommelen???

Je hebt gelijk dat langs een garage sneller was geweest (ben nu over 8 dagen verspreid 3 kwartier bezig geweest).

(tenzij het niet je dagelijks vervoer is en heel makelijk zonder kan)

Het is/was niet mijn daily driver, maar één van de 3 (bovendien is mijn vrouw momenteel niet mobiel en werk ik ook nog eens bij NS (gratis reizen) )

ik snap dat leuk is maar als leek kan je het makelijkst toch gewoon 5 min lang een universeel garage of ben ik nu gek

Klopt, maar ik zou het een volgende keer (wéér?) niet geweten hebben, en nu wel...
Bovendien heb ik er weer een speeltje bij (multimeter) en
werkt alles weer! -love-


 
Vraagje van mijn kant: Ben je garagehouder en steel ik je brood? -klus-

mooi om te horen dat alles goed werkt! ik begreep eigenlijk min of meer dat het een daily was dus vandaar deze opmerking nu geef ik je eigenlijk groot gelijk.
 
Vraagje van mijn kant: Ben je garagehouder en steel ik je brood? -klus-

nee gelukkig zelf geen garage houder
wel monteur bij een skoda dealer (een beginnend manesje van alles) vandaar de sugestie.
en broodroof wat is da  -wanker-

groeten maikel

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Accu of dynamo
« Reactie #25 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 13:29:36 »
Mijn rode polotje heeft het de laatste tijd ook moeilijk met s'morgens starten! Naja als de motor echt koud is en een 6 uur of langer uit staat. Voor de rest geen problemen met de accu, is 4 jaar oud!

hier zelfde probleem...

sinds kort start de steilheck niet meer zonder acuulader eraan te doen....
moet nog effe testen of het de acuu is maar hoogst waarschijnlijk wel....

koop op de sloop wel een goeie voor 5euro :)
hopelijk start iedan weer fatsoenlijk, moet nog efkies meegaan en dan mag die weer weg.
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Accu of dynamo
« Reactie #26 Gepost op: di, 23 aug 2011, 13:08:01 »
Had dat probleem jaren geleden ook.
Werd veroorzaakt door onvoldoende bijladen van de moderne accu via een ouderwetse spanningsregelaar.
Je rijdt dan altijd met iets te weinigspanning en op den duur verliest de accu capaciteit.

Met originele spanningsregelaar stopt het bijladen nl. als de accu een spanning van 13,5 Volt heeft bereikt.
Dat was voldoende bij de lood-accus' uit de jaren 70/80/begin90.

Moderne accu's moeten worden bijgeladen tot 14,3 volt. Door op de juiste wijze een diode van de juiste waarde te plaatsen in het traject van alternator-spanningsregelaar-accu kan je de spanningsregelaar zodanig 'foppen' dat ie de accu laat opladen tot 14,3 Volt.


Zie:
Neem aan dat je de spanning van de accu al wel gemeten hebt en dat die OK is.

Maar is de capaciteit van de accu nog voldoende? (dat kan je laten meten bij je garage (bedoeld wordt 'autoreparatiewerkplaats'  :) )

Door ouderdom en/of slecht opladen neemt die op den langere of kortere duur af.

Slecht opladen kan veroorzaakt worden door slechte alternator en/of doordat de spanningsregelaar het bijladen te snel stopt.

De originele spanningsregelaar stopt het bijladen bij (als ik het goed heb) ± 13,5 Volt. Voor accu's uit jaren '80/'90 was dat goed.

Moderne accu's moeten daarentegen worden doorgeladen tot ± 14,3 volt. Daartoe kan je originele spanningsregelaar worden aangepast met een diode, waardoor die blijft doorladen tot die 14,3 Volt.

(…)