Auteur Topic: Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?  (gelezen 2724 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?
« Gepost op: za, 13 dec 2008, 05:44:24 »
Probleem met inlaatlucht temperatuursensor bij Polo G40 (7/94)  met PY motor (opgetreden na vervanging luchtschuif)

Woe 10/12: Luchtschuif en bijbehorende slangen vervangen. Electrische aansturing en werking volgens werkplaatshandboekvoorschrift gecontroleerd en in orde bevonden. Motor loopt koud en warm keurig netjes glad stationair.

Do 11/12: Lange rit gemaakt (2 * 220 km). Koud rijdend en stationair koud en warm alles OK. Echter: warm boven 2800 toeren blijft A/F vast in groen (Rich) staan. Benzineverbruik hoog (1:9 waar normaal op zo'n rit 1:14). Motor presteert overigens voor gevoel heel goed.

Vr 12/12:  CO-waarde en stationair toerental afgesteld volgens werkplaatshandboekvoorschrift . Goede waarden en motor loopt koud en warm nog steeds keurig netjes glad stationair.
Met computerprogramma aan diagnosestekker fouten uitgelezen. ééntje: geen signaal van koelvloeistoftempsensor (logisch, want motor had kort daarvoor bij CO-afstellen moeten draaien met van die sensor losgenomen stekker).
Foutcodes gereset, motor opnieuw laten draaien, weer uitlezen: GEEN fouten!.

MAAR: nog steeds blijft warm boven 2800 toeren de A/F vast in groen (Rich) staan!! EN de CO-waarde loopt dan op tot boven de 10 (TIEN!) procent. EN de inlaatluchttemperatuur(en hoeveelheids)sensor geeft een waarde van tussen de minus 1 en minus 9 graden door! EN de ECU rekent daarop een inspuitduur van 2,5 milisec uit!. De betreffende sensor is van het merk VDO.

Zou het kunnen dat die sensor niet echt defect is (want geen foutcode daarover) maar een wel mogelijke maar helaas onjuiste (-1 tot -9 C) waarde doorgeeft? Die gecombineerde luchthoeveelheids- en luchttemperatuursensor is nl. nog niet zo lang geleden al eens vervangen.





Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 15 dec 2008, 21:16:45 »
Een niet goed werkende sensor zal waarschijnlijk niet als een fout herkent worden door Digifant.
De temperatuur van de inlaat lucht zal waarschijnlijk nooit ver onder de 30 graden komen.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?
« Reactie #2 Gepost op: di, 16 dec 2008, 19:55:59 »
sensor staat wel op 825 ohm ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?
« Reactie #3 Gepost op: di, 16 dec 2008, 20:46:44 »
Serge, jij bedoelt de weerstandswaarde die ingesteld wordt met de CO-potmeter. Dat heeft niks te maken met de temperatuursensor, al zitten ze wel in hetzelfde huisje  :P

Je kunt de sensor eens nameten:

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?
« Reactie #4 Gepost op: do, 18 dec 2008, 12:13:49 »
@allen: Dank voor de tips en het meedenken! Was er door werk en andere bezigheden nog niet toe gekomen te reageren

@Dennis: dank voor het betere knip- en plakwerk uit Jetz helfe ich mir selbst. -thumbsup- Had de tekst (p.106), het fototje (p. 107) en het grafiekje (p.97) al wel eerder gezien maar niet in samenhang tot me door laten dringen.
Leermoment voor mij: eerst heel goed JHIMZ lezen en pas als ik het dan nog niet snap een vraag op het forum stellen.

De A/F-meter is na het vervangen van de luchtschuif steeds gekker gaan doen: helemaal uitvallen tot en met alle lampjes tegelijk op halve kracht brandend, zowel rijdend als stilstaand met motor uit / contact aan => bedrading mbt lambdasonde gecontroleerd => bleek dat ik bij terugmonteren van inlaatspruitstuk en injectorrail het imbusboutje van het stekkerhoudertje dat daarop zit en het moertje van de massadraden slechts met de hand (dus niet goed) vast heb gezet.
Leermoment voor mij: bij montage ALLE snoertjes/slangetjes/moeren/bouten nalopen op juiste bevestiging.

Heb overigens al wel een nieuwe luchthoeveelheids+temp-sensor besteld... wellicht heb ik die toch nog nodig - en anders ligt ie als reserve klaar.


Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?
« Reactie #5 Gepost op: do, 18 dec 2008, 13:06:54 »
Die losse massadraden zullen zeker e.e.a. veroorzaakt hebben. Na vastzetten doet meter het weer goed?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?
« Reactie #6 Gepost op: do, 18 dec 2008, 20:47:52 »
Yep! Start koud en warm prima, en draait heel mooi vlak stationair. A/F-indicatie-ledjes geven weer normale waarden aan (lean - stoich - rich) afhankelijke van de koelwatertemp (m.n. onder of boven 70 C) en de motorbelasting (stationair, accelererend, constante toeren rijdend of decelererend).  Zal binnenkort eens proberen om daar een illustratief filmpje van te maken.

Motor moet wel nog opnieuw afgesteld worden qua CO, omdat garagenman daar laatst geen tijd voor had.

Over de juiste CO-afstelling heb ik (ook na lezing JHIMS) toch een vraagje.

Als ik het goed heb begrepen moet voor de AP-keuring de CO waarde worden gemeten NA (achter) de katalysator, namelijk met een sonde die 30 cm in de uitlaat wordt gestoken (zie APK-regelgeving Artikel 5.2.11, geluid en milieu, Keuringseisen personenauto's, motor, bijv. op http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek/technische%20documentatie/apk/apk.html#process1).

Volgens JHIMS moet de CO-waarde bij mijn G40 (7/94) worden gemeten aan het CO-pijpje dat aan het originele uitlaatspruitstuk zit, dat is dus VOOR de katalysator!. Wie, zoals ik, een RVS 4-2-1 spruitstuk heeft, mist dat pijpje waarschijnlijk. Ik schroef dan (auto op de brug) de sensor van mijn uitlaatgastemperatuurmeter - die direct na het spruitstuk maar voor de kat gemonteerd is - los en sluit daar de CO-meet-apparatuur op aan.

Waarom twee verschillende meetmethoden? Maakt het in de praktijk veel uit?
« Laatst bewerkt op: do, 18 dec 2008, 20:50:34 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?
« Reactie #7 Gepost op: do, 18 dec 2008, 21:36:07 »
Zou in iedergeval wel uit moeten maken.

CO meting achter de kat geeft alleen aan wat de emissie van de auto als geheel is. De kat, als ie nog goed werkt, zal een deel van de uitlaatgassen 'ver-her-branden' zodat achter aan de uitlaat er niet te veel rommel wordt uitgestoten.

CO meting aan het pijpje (of waar dan ook vóór de Kat) geeft aan hoe de motor loopt; Als je de motor loop perfect wilt hebben zul je dus dáár moeten meten om de motor af te stellen. Achteraan de pijp (achter de Kat) zullen de CO waarden dan alleen maar lager moeten zijn.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?
« Reactie #8 Gepost op: vr, 19 dec 2008, 12:07:56 »
Heb tekstjes er nog even op nagelezen en zie dat je  - natuurlijk  -thumbsup--  een correcte uitleg hebt gegeven.

JHIMS
Leerlaufdrehzahl und CO-Gehalt einstellen - gemeten VOOR kat, aan CO-pijpje bij uitlaatspruitstuk
tekst pag. 106 + tabel "Einstellwerte" pag. 107 (waarde PY ab 1/91)
Leerlauf CO-gehalt (blauer Stecker am Temperaturgeber aufgesteckt): 0,3 - 1,1 Vol.%

Regelgeving APK versie 12-2006 - gemeten NA kat, 30 cm in uiteinde van uitlaat
Artikel 5.2.11 geluid en milieu Keuringseisen personenauto's, motor
Onder "Keuringseisen CO-tabel": 6.d.  (stationair) niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide

Een op perfecte loop afgestelde motor kan dus uitkomen op (te hoge) CO-waarde tussen de 0,5 en 1,1 - gemeten aan het CO-pijpje. Zonder kat zou die waarde ook uit de uitlaat komen. De katalysator zorgt er voor dat CO wordt teruggebracht tot 0,5% of minder.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Temperatuursensor inlaatlucht G40 - afwijkende waarde?
« Reactie #9 Gepost op: vr, 19 dec 2008, 16:56:52 »
Precies.

Stukje proza:

In de praktijk kan de kan een katalysator dus overleden zijn (of afwezig, of hol), zonder voor problemen te zorgen bij de keuring. Immers; zolang wordt voldaan aan de emissie-eis wordt voldaan aan de APK voorschriften. Neemt niet weg dat het ontbreken van een katalysator, waar deze op de kentekengegevens wél vermeld is, niet verwijderd mag worden. Bij elke verandering aan het motorvoertuig zal immers de type goedkeuring vervallen.  Bij de APK zal hier niet op gelet worden, maar de werking is wel te controleren; o.a. door controle van de temperatuur van de katalysator. Een defecte ( of leeg gehaalde )  katalysator kan dan alsnog reden zijn tot afkeur.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken