Auteur Topic: Distributie riem stuk!!  (gelezen 3786 keer)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Distributie riem stuk!!
« Gepost op: zo, 13 apr 2003, 18:16:25 »
Mijn broertje heeft gisteren een van mijn polo geleend. Hij komt op de plaats van bestemming zet de motor uit. Na een paar uur wilt hij de polo weer starten maar hoort een hard geluid en de motor slaat niet aan. Hun hem proberen aan te duwen, niet gelukt. Ik heb hem de volgende dag nog geprobeerd te starten lukte ook niet. Ik d8 de startmotor, heb dat ding vervangen en weer geprobeert. Helaas nog steeds hetzelfde. Verder zoeken, verdelerkap eraf en kijken of hij draaide, deed dus nix. En in zijn versnelling en dan starten lukte wel want de polo ging rijden. Dus kortom krukas draait wel nokkenas niet. Dat kan maar 1 ding zijn de distributie riem.

En ja dat was hem, onderaan bij de krukastandwiel zijn alle tandjes van de riem afgebroken. Nou wil ik de riem gaan vervangen maar ik weet niet of de kleppen nog goed zijn. Hoe groot/klein is de kans dat het nog allemaal goed is? Het is een 1300 HK motor.

Distibutie riem is bij 99.000 km vervangen. Moet weer bij 180.000 vervangen worden. Er staat nu 144.000km op de teller.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Distributie riem stuk!!
« Reactie #1 Gepost op: ma, 14 apr 2003, 00:49:52 »
ik laat bij mijn polo de distriebutie riem nooit langer dan 50,000km liggen , voor hetgeen dat kost wil ik geen risico lopen , en maar goed dat jij een benzine hebt , gewoon terug op zijn merktekens zetten , een nieuwe riem erop , aanspannen en zal wel weer lopen en o ja ik geloof dat je dan ook naar de waterpomp moet zien ( dient ook als span rol en meen dat die dan ook vervangen dient te worden )  ??

Offline Jeroen

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
Distributie riem stuk!!
« Reactie #2 Gepost op: ma, 14 apr 2003, 11:53:08 »
De kenners weten het meeste van holle cilinders en zo, maar het is toch vaak zo, ondanks benzine of diesel, dat de cylinders tegen de kleppen aan zijn gelopen. Zeker als je nog van alles geprobeerd hebt. dus ik vrees het ergste
grz
Jeroen

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Distributie riem stuk!!
« Reactie #3 Gepost op: ma, 14 apr 2003, 15:50:30 »
De kenners weten het meeste van holle cilinders en zo, maar het is toch vaak zo, ondanks benzine of diesel, dat de cylinders tegen de kleppen aan zijn gelopen. Zeker als je nog van alles geprobeerd hebt. dus ik vrees het ergste

Inderdaad Jeroen zo te horen ken jij het verhaal van de kok en de lepel (of was het nou de klepel en de klok?) ook niet...

Cylinders raken de kleppen NOOIT. Maar in jet geval van een HK motor kun je ,na al deze fratsen,er wel vanuit gaan dat de meeste kleppen wel krom zijn.
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Distributie riem stuk!!
« Reactie #4 Gepost op: ma, 14 apr 2003, 16:01:12 »
Dan zijn het eerder de ZUIGERS die de kleppen raken  ;)
Maar goed, dat bedoelde je ook waarschijnlijk...

Was een HK niet een soort kruising tussen een HH en een GK?
HH onderblok en een GK kop?
Dan zitten er wel holle zuigers in, maar een vlakke kop, en in dat geval kon je wel eens pech hebben...

Bij een HH blok zul je zover ik weet daar nooit last van hebben, met kop en zuigers met verbrandingsruimte...




Offline Jeroen

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
Distributie riem stuk!!
« Reactie #5 Gepost op: ma, 14 apr 2003, 17:08:19 »
11:53 ik was net wakker man  :D
Idd ik bedoelde holle zuigers, maar holle cillinders kloppen ook, toch  ;)
grz
Jeroen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Distributie riem stuk!!
« Reactie #6 Gepost op: ma, 14 apr 2003, 17:19:53 »
Cylinders zijn altijd hol toch??  :D

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Distributie riem stuk!!
« Reactie #7 Gepost op: ma, 14 apr 2003, 22:11:18 »
Nu weet ik dat je bij een diesel altijd prijs hebt , en inderdaad zijn er sommige benzine motoren ( vooral met hoge compressie  ) dus ook met meer pktjes er de kleppen tegen de zuigers komen , enkel weet ik niet welke blokken er nu wel of niet tegen komen maar is te chekken niet? compres meten enz...... ??

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Distributie riem stuk!!
« Reactie #8 Gepost op: ma, 14 apr 2003, 22:50:20 »
hk is vlakke kop =kleppen krom .als het mechanische kop is past een gl kop ook anders een mh kop
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Distributie riem stuk!!
« Reactie #9 Gepost op: ma, 14 apr 2003, 23:15:49 »
HK klinkt me erg als mechanisch in de oren..

Kruising tussen GK en HH: type GK (of GL) kop, type HH onderblok.. zoiets..

Maar goed: volledig ten overvloede: Distributieriem altijd samen met de spanrol wisselen! En de spanrol is bij de polo de waterpomp..

Opzich kan je natuurlijk beginnen met een nieuwe riem erop te zetten (op tijd) en kijken wat ie dan doet..
Doet ie dan nix,. dan heb je in iedergeval alvast een nieuwe riem :-)

Je kunt er in iedergeval vanuit gaat dan alle zuigers al een keer naar boven en beneden zijn gegaan, terwijl de stand van de kleppen 'zo is, zoals ze nu staan'. Geen idee of t mogelijk is, maar stel je voor dat er nog niets aan de hand is..

trek eerst de bougies uit je blok..

zet dan je onderblok eens op:'GEEN zuiger in BDP', en ga dan eens kleppenstellen (koud)..

Als er dan een klep tussen zit die echt niet goed meer sluit (want krom), dan kom je vanzelf een zeer afwijkende klepspeling tegen.. (marge groter dan een millimeter zou ik zo schatten..


Am I right?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Distributie riem stuk!!
« Reactie #10 Gepost op: di, 15 apr 2003, 13:20:28 »
Makkelijker is om eerst je klepdeksel er af te halen.Je kunt dan een kromme klep meestal direct herkennen,omdat ie lager ligt t.o.v. de rest.
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Distributie riem stuk!!
« Reactie #11 Gepost op: di, 15 apr 2003, 21:22:07 »
Zoals ik jullie hoor is de kans groot dat de kleppen stuk zijn. Het HK blokkie had dus 144.000 km op de teller. De polo zelf was niet veel meer. Radiateur is ook lek. Dus de kosten om hem weer te maken worden meer dan dat de polo mij gekost heeft. Dus de polo wordt gesloopt, ik haal de bruikbare delen er uit en laat hem ophalen. Mischien vang ik er nog wat voor, wie weet.

Posted: April 20 2003,14:02    
Hoe kan het eigenlijk dat de riem stuk is gegaan? Na mijn idee stond ie niet strak genoeg waardoor de krukas tandwiel is gaan "spinnen" langs de riem waardoor de tandjes van de riem er van af zijn geslagen! Kan dit kloppen?
Tis nu wel ff een leuke oefen polo. ik denk dat ik maandag er ff een andere riem om ga zetten kijken of het me lukt met het op tijd zetten. Pak de vraagbaak er ff bij en ga lekker kloten. Wis mi luk!



Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Distributie riem stuk!!
« Reactie #12 Gepost op: zo, 20 apr 2003, 14:19:05 »
Waarschijnlijk toch echt ouderdom...

Als er 1 tandje afscheurt is het logisch dat de rest ook mee losgetrokken wordt, omdat die dan ook niet meer al te veel houvast hadden.

Dat het door het doorslippen komt is uitgesloten, dan had je het al wel eerder gemerkt  ;)

Met de vraagbaak erbij lukt het vast wel..

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Distributie riem stuk!!
« Reactie #13 Gepost op: ma, 21 apr 2003, 17:59:00 »
Ik heb voor de gein een andere riem er omheen gedaan. Op tijd gezet en kijken of het mooi rond draait. Maar nee, de nokkenwiel kan maar ongeveer 1/6 draaien en dan staat ie vast. Dus ik denk dat de kleppen toch krom zijn.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Distributie riem stuk!!
« Reactie #14 Gepost op: ma, 21 apr 2003, 18:24:02 »
je zou zelf kunnen proberen om kleppen te vervangen.
het was wel een oefen polo toch?
ik weet niet wat voor blok het is?
ze hoeven trouwens niet allemaal krom te zijn ik had dit met mijn eerste polo waren 6 van de 8 krom.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2