Auteur Topic: krukas op tijd zetten polo 86c 1994  (gelezen 2860 keer)

Offline Mark s

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Gepost op: za, 27 feb 2016, 20:36:49 »
Hallo,

Ik ben bezig met het motorisch opknappen van mijn polo 86c. (coupe fox 1300 AG uit 94, 5 versnellingen)
Nu kwam ik tot de ontdekking dat mijn koppakking lek was en dat m'n kop gevlakt moest worden. Ik heb de kop laten vlakken en reinigen, de koppakking vervangen, de cilinderkop bouten vervangen en daarna alles weer zo terug gezet zoals het eraf is gekomen. (Nokkenas en dergelijke moesten er af ivm vlakken)

Tijdens de distributiesnaar terug plaatsen is de snaar van de krukaspoelie afgegaan waardoor ik hem nu niet durf te starten omdat hij van tijd is, en omdat ik niet bij de krukas bezig was heb ik niks gemerkt.
Wie kan mij vertellen hoe ik de krukaspoelie en de nokassenpoelie moet zetten zodat de timing van de auto weer klopt?   -dunno-

« Laatst bewerkt op: za, 27 feb 2016, 20:42:08 door Mark s »

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #1 Gepost op: za, 27 feb 2016, 20:59:36 »
Staat als het goed is een pijltje (of 2 streepjes met O en Z erbij) op de krukas pulley en een soort beugeltje met een wijzertje op je motorblok gebout zitten.
Geloof dat Z is om de ontsteking af te stellen en O om de timing van de kleppen goed te zetten.
Pijltje of streepje van de pulley precies op het wijzertje zetten.

Dan bij het nokkenas tandwiel kijken of het putje wat in het tandwiel is ingeslagen (zo'n centerpunt deukje zegmaar) Overeenkomt met het wijzertje dat daar op de kop gebout zit.
Als dat overeenkomt zou de timing goed moeten staan.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #2 Gepost op: zo, 28 feb 2016, 08:59:57 »
Wat Geart zegt -thumbsup-

Kleine opmerking richting Mark s: gebruik de juiste benamingen om verwarring te voorkomen.
V-snaar versus distributieriem.
V-snaar loopt over krukaspouly en dynamo. (krukaspouly zit gemonteerd op krukastandwiel)
Distributieriem loopt over krukastandwiel, nokkenastandwiel en waterpomp

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #3 Gepost op: zo, 28 feb 2016, 10:39:30 »
Bij twijfel bougies  er uit draaien en een sleutel op de krukas poelie zetten en ronddraaien.
Net zo lang tot deze helemaal rond is stopt die nergens onderweg dan staat die op tijd .
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #4 Gepost op: zo, 28 feb 2016, 20:42:34 »
Bij twijfel bougies  er uit draaien en een sleutel op de krukas poelie zetten en ronddraaien.
Net zo lang tot deze helemaal rond is stopt die nergens onderweg dan staat die op tijd .
Niet alleen bij twijfel. Alleen de bougies er uit halen doe ik nooit. Maar ik heb echt nog nooit een motor gestart waar ik de distributieriem van heb gedaan zonder de krukas eerst 2 volle slagen met de hand rond te draaien. En ik ken eigenlijk ook geen 1 monteur die dat wel doet.
Dus niet de krukas 1 keer rond, dan heb je maar 2 cilinders gehad, nee gewoon 2 keer rond dan zijn alle 4 cilinders door alle 4 de slagen geweest en kun je er eigenlijk vanuit gaan dat de kleppen de zuiger niet raken.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #5 Gepost op: zo, 28 feb 2016, 20:45:17 »
Hoe krijg je hem door de compressie heen zonder een bougie los te draaien?  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #6 Gepost op: zo, 28 feb 2016, 21:05:39 »
Hoe krijg je hem door de compressie heen zonder een bougie los te draaien?  :)
als dat je niet lukt dan zou ik toch maar heel snel eens naar een sportschool gaan ofzo. Als je gewoon een ratel met een dop er op zet dan is de compressie van zo'n klein benzinemotortje echt niet veel kracht hoor. Een diesel kost normaal nogal wat meer kracht, en daar kun je vaak niet zo simpel de gloeistiften er uit draaien, dus die draai je ook gewoon door de compressie. En een diesel draait ongeveer 2 keer zo zwaar door de compressie als een benzine, zeker zo'n oude benzine.

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #7 Gepost op: zo, 28 feb 2016, 22:02:52 »
Polo motortjes krijg je nog moeiteloos rond met een 1/2 ratel op de krukas idd.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #8 Gepost op: zo, 28 feb 2016, 22:49:55 »
Dan ben ik een slap ventje. Of mijn GK zuigertjes verhogen de eindcompressie?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #9 Gepost op: zo, 28 feb 2016, 23:43:44 »
Of je raakt de kleppen? ;)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #10 Gepost op: zo, 28 feb 2016, 23:47:39 »
Hahahaha ik hou het wel op een te hoge compressie hoor Luc :)
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #11 Gepost op: ma, 29 feb 2016, 08:34:06 »
Met een GK is het wel mogelijk maar de compressie is wel behoorlijk   -hitit-
bougies eruit is wel makkelijker  :)

Offline Mark s

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #12 Gepost op: ma, 29 feb 2016, 19:12:54 »
Allemaal hartelijk bedankt voor de informatie, ik ben ermee aan de slag gegaan en een stuk verder gekomen!
Ik heb bij de krukastandwiel een "H" gevonden en als je dan naar rechts kijkt staat er "WWO" En als je dan iets verder kijkt staat er een "3".
Nokastandwiel staat nu op het pijltje, de krukastandwiel staat op "H". Als ik nu met mn ratel in de rondte ga kan ik niet eens een 1/8e slag maken want dan sta ik muurvast. Als ik hem op "O" zet (van de "WWO") dan kan ik een kwartslag in de rondte en dan voel ik lichte weerstand. Ik kan hem hier met een beetje kracht doorheen trekken, maar dit gebeurd op ieder kwart gedeelte. Wat doe ik fout, of hoort dit juist zo?

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #13 Gepost op: ma, 29 feb 2016, 19:22:09 »
H is dus fout, beetje kracht zetten is goed, dat is de compressieslag -thumbsup-

Offline Mark s

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
Re: krukas op tijd zetten polo 86c 1994
« Reactie #14 Gepost op: ma, 29 feb 2016, 19:26:13 »
oke er zitten geen bougies in is het dan nog steed normaal?