Auteur Topic: NZ Turbo project  (gelezen 6560 keer)

Offline Robbert-jan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Man
NZ Turbo project
« Gepost op: vr, 18 mrt 2016, 20:27:42 »
Hallo polo liefhebbers,

Na 4 polo projecten  te hebben gehad ben ik overgestapt naar een golf 2 met NZ motor inbegrepen.
Nu ben ik bezig de motor te voorzien van een turbo. Spruitstuk,Turbo en downpipe inmiddels in het bezit en ben dus bezig met het verzamelen van spullen waarmee ik het systeem draaiende weet te krijgen. 

Zoals eerder gezegd is de golf voorzien van een NZ motor met Digijet.
Nu wil ik een G40 gasklep monteren voor het gemak van het aansluiten van een intercooler.
Weet iemand.. of dit plan mogelijk is. betreft aansluitingen?

Mochten jullie verdere informatie hebben of eventuele tips, zijn deze van harte welkom :)
Wie laag wilt zijn moet pijn lijden,
of een blokkie omrijden.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: NZ Turbo project
« Reactie #1 Gepost op: vr, 18 mrt 2016, 20:34:09 »
Leuk project -thumbsup-
Waarom kies je eigenlijk voor een nz als basis en niet al een voor drukvulling geschikt blok zoals bv g40 als ik vragen mag?

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: NZ Turbo project
« Reactie #2 Gepost op: vr, 18 mrt 2016, 21:07:27 »
Leuk project -thumbsup-
Waarom kies je eigenlijk voor een nz als basis en niet al een voor drukvulling geschikt blok zoals bv g40 als ik vragen mag?
Ik gok zo maar eens even dat dat onder andere met budget te maken heeft. Een nz kost ongeveer 10cent per kilo op het moment gok ik. Een g40 die nog helemaal goed is begint bij 500 euro als ik zo eens wat kijk. Voor 500 euro kan ik een turbo+ spruitstuk kopen/maken en dan afhankelijk van hoe duur ik de turbo heb er ook nog een megasquirt bij kopen ook. Dan heb ik toch al zo'n 70% van wat ik nodig heb om zo'n project echt goed aan het lopen te krijgen. En uit ervaring weet ik dat een relatief hoge compressie+lage turbodruk enorm leuk rijd. Dan heb je namelijk altijd power en geen last van een turbogat. Onderin trekt hij net als een nz doet en dan komt de turbo er bij voor de bonus. Het enige word dat de kans groot is dat je bakken verslijt als een gek. Een g40 heeft namelijk een heel geleidelijk verloop in vermogen en gaat niet in 1 keer van niks naar alles. En dat doet een turbo motor wel, dus die slopen veel sneller dingen.(ook dit weet ik uit ervaring.)

Kwa aansluiting gasklep op een nz inlaat geen idee. Maar anders een complete g40 inlaat scoren? Die zullen wel niet idioot duur zijn aangezien er nog wel eens iemand een 3f inlaat op zijn g40 knutseld. En stuk gaan doet zo'n spruitstuk ook niet tenzij er 1 of andere idioot mee aan het werk is, maar dan hoef je ook geen nieuw spruitstuk meer, dan moet die auto na de tijd waarschijnlijk naar de sloop.

Maar begrijp ik dat je met een digijet en turbo wil gaan rijden?

Offline Robbert-jan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Man
Re: NZ Turbo project
« Reactie #3 Gepost op: za, 19 mrt 2016, 16:11:03 »
Het motorblok wat in de golf ligt heeft net aan 140.xxx km gelopen en heb de golf overgenomen van de eerste eigenaar.
Over bakken gesproken... toevallig vandaag de 4bak verwisseld met een 5bak. Had ik nog liggen van de laatste polo en heb vorige week ook  AAV nokkenas gemonteerd in de NZ.
Betreft drukvulling heb ik een decompressie plaat al in het bezit om zo de compressie te verlagen.

Plan is om de basis van turbo principe in zijn geheel toe te passen op dit motorblok en in etappes eventueel de ingewanden te veranderen/verbeteren . Al zou ik een g40 motor weten te vinden is ook maar de vraag tot hoever deze is afgetrapt :(

Als prijzen van benodigde onderdelen leuk betaalbaar zijn hoor je mij niet klagen. Wil je wat?, dan kost dat geld :P
Turbo met digijet.. zover mogelijk is dat wel het plan.

De golf is tevens mijn daily en rijd iedere dag minstens 50KM. en heb helaas niet loods of iets om hem gestript te stallen :(

Compleet g40 inlaat is ook leuk. als ik dat zou vinden zal ik het aanschaffen
Wie laag wilt zijn moet pijn lijden,
of een blokkie omrijden.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: NZ Turbo project
« Reactie #4 Gepost op: za, 19 mrt 2016, 16:32:27 »
Ik heb het wel afgeleerd om dit soort dingen te doen met een auto die je dagelijks nodig hebt...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: NZ Turbo project
« Reactie #5 Gepost op: za, 19 mrt 2016, 21:28:21 »
Ik heb het wel afgeleerd om dit soort dingen te doen met een auto die je dagelijks nodig hebt...
withstupid
Reden dat ik ook de rode coupé met pensioen heb laten gaan.

Overgens KAN het wel, ik ken een belgische polo-fanaat die dagelijks met een HZ motortje rond kart (1.05) met een peugeot diesel turbo en een pktje of 120...

Digijet kun je vergeten, heeft naar mijn weten geen optie voor een MAP sensor en is verder ook helemaal niet ''tunebaar'' op piggyback chipjes na.

Problemen waar je mogelijk nog tegenaan gaat lopen:
G40 heeft sodium gevulde kleppen en gesmede zuigers. NZ heeft dit beide niet. Dus dan is het een kwestie van wat gaat er eerst, je zuigers of je kleppen.

ECU geneuzel, de grap van een geblazen motor is: meer lucht + meer brandstof = hardere knal.
Als je ECU niet snapt wat hij met drukvulling moet doen veranderd het sommetje in:
Meer lucht = nogsteeds even veel brandstof = arm lopen = warm worden = kaboem, weg zuiger of klep
ECU zou je van een G40 kunnen pakken, met een kabelboom, inlaatspruitstuk, gasklephuis en een klopsensor zou je al een heel eind komen.

Nokkenas; VW heeft ooit bedacht asymmetrische nokkenassen te gebruiken voor de G40 (en volgensmij ook g60?)
Met een niet voor laaddruk bedoelde nokkenas (nz/aav/niet-g40 aftermarket etc etc etc) zal je motor minder tijd hebben om de kamers te vullen en er een hoop ''power'' weer je uitlaat in verdwijnen zonder zijn werk te hebben gedaan.

Uiteindelijke resultaat: een onbetrouwbare auto die harder had kunnen gaan, en betrouwbaarder had kunnen zijn door gewoon een andere fabrieks motor erin te hebben gelepeld  -thumbsup-


Begrijp me niet verkeerd hoor, het is hartstikke leuk zo'n project. Maar niet in je dagelijkse auto.


Edit: Gasklephuis van een g40 is trouwens plug&play op een NZ inlaat.
« Laatst bewerkt op: za, 19 mrt 2016, 21:30:48 door Hofstay »

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: NZ Turbo project
« Reactie #6 Gepost op: zo, 20 mrt 2016, 21:02:45 »
dus je wilt lage turbo druk en decompressieplaat? Dat is onzin in mijn ogen. En daarbij vind ik decompressieplaten de basis voor ieder gevaald project. Het is leuk voor even, maar uiteindelijk gaat dat altijd kapot is mijn idee.

Offline sonic_striker

  • L86C-0134
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.321
  • Geslacht: Man
  • Perrin van der Sluys
Re: NZ Turbo project
« Reactie #7 Gepost op: ma, 21 mrt 2016, 20:07:36 »
Ik vind dit echt een super leuk idee, ik hoop dat je project hier ook zoveel mogelijk wil delen.

Maar idd, ik denk dat je echt op moet passen voor een te arm mengsel enz zoals Geart ook al aangaf. Verder, kijk gewoon hoelang t heel blijft, er zijn genoeg voorbeelden van turboprojecten met stock engines
'85 Tizian Rot met. Polo 1.3 Coupe CL
'19 Flash Rot Polo 2.0 GTI
'11 Ford Fiesta 1.6 TDCi

Offline Robbert-jan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Man
Re: NZ Turbo project
« Reactie #8 Gepost op: ma, 21 mrt 2016, 22:19:12 »
leuk jullie berichten te lezen, en waardeer het meedenken.
Uit eindelijk gaat alles eens kapot en dat begrijp ik.

Er spelen nog veel meer plannen in mijn hoofd die hier niet uitgesproken zijn en sluit mij daarom aan bij Hofstay.
Ik heb de mogelijkheid om op de zaak te sleutelen alleen is dat beperkt en probeer ik het in stappen. Het plan is ook om ingewanden van loop na tijd te vervangen voor beter spul.

Onderweg is inmiddels complete G40 inlaat met gaskklep, intercooler buizen, injectoren en daarbij de nokkenas en dubbele veren.  
Aangereden word dus om ECU en kabelboom erbij aan te sluiten? is wel wat voor te zeggen en ook het sommetje... is zo.
Ook had ik gedacht om stand alone controller aan te willen sluiten. Kunnen we zelf de waardes bepalen enzo

Fijn dat er positief word meegedacht. ik zie dit als een leerzaam project en wil uiteraard zoveel mogelijk fouten uit de weg gaan.
Jullie ervaringen/suggesties  zijn dan ook zeker welkom :)

« Laatst bewerkt op: ma, 21 mrt 2016, 22:26:30 door Robbert-jan »
Wie laag wilt zijn moet pijn lijden,
of een blokkie omrijden.

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: NZ Turbo project
« Reactie #9 Gepost op: ma, 21 mrt 2016, 23:07:30 »
Gewoon lekker je eigen gang gaan ik begrijp uit je je laatste post dat je geen leek bent met sleutelen  :)

Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline Robbert-jan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Man
Re: NZ Turbo project
« Reactie #10 Gepost op: ma, 21 mrt 2016, 23:12:57 »
Dat is ook zeer zeker het plan.
Het is nou eenmaal zo dat 2 meer weten als 1. Hoe meer gedachtes, hoe meer mogelijkheden :)

Ben zelf werkzaam in de autobranche als 1e autotechnicus/ binnenkort apk keurmeester.
Gelukkig wat voordelen hier en daar.
Wie laag wilt zijn moet pijn lijden,
of een blokkie omrijden.

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: NZ Turbo project
« Reactie #11 Gepost op: ma, 21 mrt 2016, 23:31:13 »
Succes in ieder geval ben benieuwd naar je vorderingen  :)
Als je nou registerlid wordt kun je een topic bijhouden met foto's en verhaaltjes hoe je iets maakt  -naughty-
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: NZ Turbo project
« Reactie #12 Gepost op: di, 22 mrt 2016, 14:45:56 »
Als je nou registerlid wordt kun je een topic bijhouden met foto's en verhaaltjes hoe je iets maakt  -naughty-
Om een topic te kunnen starten in de rubriek projecten mot men eerst clublid worden inderdaad,
maar ik vraag me eigen hardop af of we zitten te wachten op een golf-project tussen de Polo-projecten.......
Gewoon lekker hier blijven updaten: de techniek is wel leuk -klus-

Offline Robbert-jan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Man
Re: NZ Turbo project
« Reactie #13 Gepost op: di, 22 mrt 2016, 16:53:03 »
Als jullie het inderdaad leuk vinden zal ik hier blijven posten betreft enige update van gedachtes en vorderingen van het proces. Zal straks eens foto's maken/uploaden van de turbo etc.
Wie laag wilt zijn moet pijn lijden,
of een blokkie omrijden.

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: NZ Turbo project
« Reactie #14 Gepost op: di, 22 mrt 2016, 17:21:44 »
Oeps is inderdaad een golf , heb ik helemaal overheen gelezen  -gert-
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday