http://www.youtube.com/watch?v=_BRv9wGf5pkVanavond dus het front weer opgebouwd, o.a. de bumper terug gehangen, wat ook inhoud dat de bedrading van de knipperlichten via de chassisbalken naar het motorruimt terug gefriemeld moest,. terwijl je de bumper op je knieën houdt. Bij een standaard polo al priegel, maar een G-lader helpt (ook hier) niet mee bij het sleutelen. Uiteindelijk gelukt en eens warm rijden. Twee redenen: Met de nieuwe injectoren en met nu wel fatsoenlijk gemonteerde brandstofrail zou het vermogen wellicht veranderd kunnen zijn, én als 2e reden; compressietest bij warme motor herhalen.
Testritje: Bij gebrek aan olietemperatuur houdt ik water temp voorlopig maar aan als indicator; wijzer in het midden = motor op bedrijfstemperatuur. Duurt lang! Daarna: Verschillende snelheden, verschillende belastingen (stukkie snelweg, klaverblad, invoegen, provinciaal, dorp etc).....
En,... zoals in het youtube filmpje hier boven: Ja.. d'r is weer wat meer leven in de brouwerette! Ik durf niet te zeggen dat alle paardjes uit de kelder zijn getrokken, maar 't is zékér geen nz'tje meer... Power is er echt pas bij pedaal op de vloer, en in de drehzahlkeller (onderin toeren) heeft ie soms moeite met op gang kopen. Boven de 3000 toeren krijgt het onderstel duidelijk last van het vermogen; Ja, d'r is duidelijk wat gebeurd. Schatten is moeilijk, maar méér dan de GK aan power zit d'r wel in; méér koppel en gedurende een groter toeren gebied. *blij*
Opvallend: stationair toerental is sinds het injectoren reinigen en goed monteren gestegen naar 1050+ rpm. Viel mij eerst op bij koude motor, maar dacht nog aan de regeling van de computer bij koud blok. Maar ik bedenk mij net: bij warme motor bleef ie duidelijk boven de 1000 rpm staan..
Stap 2: Bougies controleren.
Check: Bruin, iets bruinerder dan kamelen bruin, meer koffie bruin, en dat is volgens Serge de bedoeling (
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,6393.msg220727.html#msg220727 )
Hoop gevend! Luchtslang los, Hall-gever los,.
Stap 3: Compressietest bij warme motor.
Wat ik al wel vermoedde, en waar ik eigenlijk niet op durfde te hopen; klepstoters. Deze tikken een klein beetje vlak na het starten. Met in gedachten deze posting van Dennis (
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10907.msg325593.html#msg325593 ) heb ik er 15W40 in gegooit, een blikje oil-flush gekocht en als maandag de 10W60 binnen komt, wordt de boel gespoeld; Wellicht dat 't tikken daarmee verholpen is..
Lang verhaal kort: bij de koude compressietest stond de motor al een tijdje stil; Even kort gelopen om te testen of motor wilde lopen met de frisse injectoren, that's it. Nu, bij goed warm gereden motor, natuurlijk eerst cilinder 4 nog eens testen; Tik: 12 bar. Ah,.. mm.. dan zullen de andere cilinders nu wel op 15 bar uit komen? Nee hoor: allemaal weer strak op de waarden van gisteren: rond de 11,7 en 12,3 bar. Maar nu inclusief nummertje 4 (!) Blijheid? Blijheid!!
Scheelt weer een hoop hoofdbrekens. De motor (of beter: 't mengsel) moet dus nog steeds geoptimaliseerd, maar het constateren dat we toch te maken hebben met een gezond onderblokje is wel heul erg fijn.
Over rib uit lijf gesproken trouwens: Vanavond na 202 km weer eens getankt: 22 liter Super 98.. Katsjing! 1 op 11,3