Auteur Topic: De nz eruit een 1.4 erin  (gelezen 1405 keer)

Offline Jeroen

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
De nz eruit een 1.4 erin
« Gepost op: zo, 04 mei 2003, 21:34:22 »
Zo dit weekend een 1.4 uit een 97-er polo gescoord.
En een beginnnetje gemaakt met kaal plukken en overzetten.

Ik ga de 1.4 blok + kop gebruiken, met het nz-inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk en computer.

De 1.4 waterpomp + pijp en thermostaathuis laat ik zitten en ik heb er de nz sensoren ingeplaatst.

Waar ik nu over twijfel: Neem ik de 1.3 of 1.4 injectoren. Ze zijn uitwisselbaar. ik neem wel de 1.3 rail voor de injectoren.

Verder loopt er een onderdruk(?) slang van de luchtinlaat op de inlaatklep naar de onderkant van het inlaatspruitstuk met een aftap naar het koolstoffilter (Dat ding in het spatbord).
In die slang zit een soort verwarmingselementje dat op de waterpijp geschroefd zit. Dit kan niet op de nieuwe waterpijp.
Zal dit iets uitmaken of loopt het wel los ?

En heeft er iemand nog een 5 bak in de schuur liggen ?  :D
Of een 6 bak mag natuurlijk ook :-)))))))
grz
Jeroen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #1 Gepost op: zo, 04 mei 2003, 21:55:00 »
alles van de 1.4 gebruiken (injectoren )je kunt met een bypas op de aan voerslang van de kachel de koolstof verwarming ook aansluiten .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jeroen

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #2 Gepost op: ma, 05 mei 2003, 18:22:15 »
Ik kom net tot de ontdekking dat het inlaatspruitstuk niet op de 1.4 kop past, dus dat wordt de hele kop over zetten (als dat wel past ......).  -angry-  -angry-  -angry-

Aangezien de waterpomp+pijp van een ander type is hoop ik dat maar weer aan elkaar te zetten.
Waarschijnlijk wel het nieuwe waterhuis, maar die zit met 3 ipv 2 bouten vast, kijk wel effe hoe dat te fixen....

Wat ik al wist is dat de dynamo steun maar met 2 bouten vast gaat, en ik moet die poullie overzetten.

The story continues.....
grz
Jeroen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #3 Gepost op: ma, 05 mei 2003, 18:53:51 »
Inlaatspruitstuk nie passen?? Waarom dat niet?

ennuh: het bijgeleverde spruitstuk is kapot natuurlijk?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #4 Gepost op: ma, 05 mei 2003, 22:08:29 »
Weet je zeker dat het een 1400 is?
1400 is de zelfde kop als 1300, maar die van een 1600 is anders ??  ??
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Jeroen

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #5 Gepost op: di, 06 mei 2003, 09:58:10 »
Hij heeft geen spanrol anyway,
Waar kan ik de motorcode vinden, ik hab al gekeken op de "normale plaats" maar daar ligt de koppaking over heen.
Het is wel een nieuw type uit '97 dus misschien is dat het.

Ik ga vandaag of morgen de kop er af halen en dan kijken of de andere kop past. ALs het een 1600 is of de architectuur van een 1600 past de 1300 kop vast ook niet ?
Dan heb ik wel een probleem, of dan moet ik het bijgeleverde inlaatspruitstuk repareren (er is een stuk plastic van de inlaat kanalen afgebroken).

Als iemand er iets zinnigs over zeggen kan graag. Want dan ga ik niet heel de kop eraf halen, als ik er toch niks aan heb.....

thx
grz
Jeroen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #6 Gepost op: di, 06 mei 2003, 13:01:58 »
En toen stond mijn auto in de fik: Sloeg ineens af op een kruispunt. Vond t een beetje een vreemde actie. 1 keer nog geprobeert te starten, maar dat wilde niet. Meteen uitgestapt en weg geduwt (was gelukkig maar een heeel kleinbeetje druk kruispunt).. Tijdens het duwen rook ik al een beetje een rare plastic brandlucht.. EN TOEN KWAM ER GRIJS/ZWARTE ROOK ONDER DE KAP VANDAAN!



Nuja: ontsteking was aan het uitbranden :-(( FIJN! Gelukkig alleen het plastic van de bougiekabels, de verdelerkap, en het manteltje (condoom).. en dat kan ik nog uitblazen zelfs..  

Hier in iedergeval de foto's van het blokje van Jeroen.. Wie ziet wat dit is?

Achterkant blok
Kop (nummer)
Voorkant blok
Inlaatspruit



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #7 Gepost op: di, 06 mei 2003, 17:54:19 »
De motorcode staat aan de vliegwielzijde, net boven de adaptorplaat voor je versnellingsbak.Hier dus (in het schone gedeelte). Je kunt de code ook terug vinden op de sticker op de distrubutiekap.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Jeroen

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #8 Gepost op: di, 06 mei 2003, 23:32:53 »
nou met 5 man/vrouw sterk (jaap, wendy, serge, marcel en ik)
om 21:30 "even" de schuur ingedoken.

Het is een 1.4 aex blok !!!
Nadelen:
- Startmotor past niet
- Motorsteun dynamo 2 gaats

Voordelen:
- "Vierkant blok" (slag en boring bijna gelijk) = goed voor toeren
- Makkelijk te tunen...

Er bleek ook nog een stukje inlaatspruitstuk in de eerste cylinder te zitten, daarvoor kop gedemonteerd. Meteen flowen... Nu nog opzoek naar een paar onderdelen...

Jongens/Dame Bedankt tot zo ver!

Even nog een gedachte,
Op het nieuwe inlaatspruitstuk/drossel klep heb ik wel een stekker aansluiting gezien, maar geen stelschroefjes of iets.
Hoe moet ik straks de co afstellen ?
Op de nz klep zat wel een schroefje....
Hmz voor latere zorg zullen we maar zeggen



grz
Jeroen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #9 Gepost op: wo, 07 mei 2003, 06:52:14 »
Als je dan toch de kop er nog af gaat trekken, waarom dan niet TOCH gewoon de NZ kop? Heb je een passend inlaatspruitstuk, en passende drosselklep, met afstelschroefje(s), en een niet passend termostaathuis...

En dan niet zeggen dat de NZ kop geknepen is, want ook die kan je 'flowen'

Startmotor pas nie?

Maar je heb dus WEL een losse spanrol, en bewijs dat ook Wendy haar mannetje staat: 12 kant 9 boutjes voor het veeeel lichtere NZ vliegwel :-)


Zoals je ziet, ligt het oude NZ blokje al weer in de Polo,.. ehmz, boodschappenkarretje van Jeroen :-)



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #10 Gepost op: wo, 07 mei 2003, 11:30:53 »
/OFF-TOPIC/
Iemand nog in de running voor 1 progressieve verlagingsveer?

Kwam er gisteravond achter waarom mijn blauwe hok zo scheeft op z'n poten staat (voor)...

Rechts izzie wel en links izzie niet verlaagt..

Rij ik toch nog eens in een verlaagde polo rond :-)

Beetje jammer dat ie vanachteren juist verhoogd is (extra sterke veren wegens gas-tank, die nu ontbreekt)
/OFF-TOPIC/

Weer on-topic:
Citaat
Per direct biedt Volkswagen alle klanten waarvan de auto motorschade heeft opgelopen als gevolg van ijsvorming in het smeersysteem, een 100 % coulance voor een periode van tien jaar, zonder kilometerbeperking. Bovendien betaalt de onderneming alle als gevolg van dit verschijnsel gemaakte reparatiekosten volledig terug.

De zware vorstperiodes van de laatste weken hebben tot een toenemend aantal motorschades geleid. De schades zijn een gevolg van bevroren condenswater dat de olietoevoer blokkeert. Het gaat hierbij om de 1,0- en 1,4-liter motoren van de modellen Volkswagen Lupo, Polo en Golf, vanaf modeljaar 1997 tot modeljaar 2001, alsmede om enkele modellen van de merken Seat en Skoda.

Dit probleem treedt bij extreem lage temperaturen uitsluitend op bij auto’s die vooral korte stukjes rijden en daarmee nooit goed op bedrijfstemperatuur komen. Wanneer de motor wel voldoende warm wordt, verdampt het condenswater en is ijsvorming in het smeersysteem uitgesloten.

Met de uitgebreide hulp reageert Volkswagen op de problemen in de afgelopen vorstperiode.

Dankzij permanente verbeteringen in de serieproductie kan dit probleem bij de huidige modellen niet meer optreden. Daarnaast biedt Volkswagen alle getroffen klanten kosteloos een voorzorgsmaatregel aan in de vorm van een verwarmde carterontluchting. Deze verhindert ijsvorming in de motor. Volkswagen zal de betreffende klanten via de bekende kanalen informeren over de beschikbaarheid van deze ombouwset. Klanten kunnen zich echter ook direct wenden tot hun Volkswagen-dealer voor een afspraak.


Dus Jeroen: als ie er eenmaal inhangt, zou ik toch maar even langs de VW rijden, voor z'n gratis verwarmde carterontluchting! :)



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #11 Gepost op: wo, 07 mei 2003, 20:25:30 »
nz past niet op aex aan gezien de aex een holle kop is en de nz vlak
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
De nz eruit een 1.4 erin
« Reactie #12 Gepost op: wo, 07 mei 2003, 21:20:52 »
uit welk jaar stammen de abd's???
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2