Auteur Topic: Polo 1.3 nz met eaton m65 compressor  (gelezen 1965 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Polo 1.3 nz met eaton m65 compressor
« Reactie #15 Gepost op: vr, 18 jan 2013, 18:09:13 »

...en een apart geluidje  -dj-  -thumbsup-

Offline nielsfeenstra

  • Non-Register lid
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • niels feenstra
Re: Polo 1.3 nz met eaton m65 compressor
« Reactie #16 Gepost op: vr, 18 jan 2013, 18:33:59 »


Rust is lighter than carbon fibre

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Polo 1.3 nz met eaton m65 compressor
« Reactie #17 Gepost op: vr, 18 jan 2013, 21:15:04 »
maar past een g40 gasklep op een 3f of nz inlaat.

en is deze gasklep voorzien van een gasklep sensor?


de gotech ecu is niet zo duur. deze computer kost ongeveer zo een 380 euro. en ik kan hem geheel naar eigen wens afstellen.
en heb dan launch control en shift light. plus ik kan hem tijdens het rijden uitlezen zodat ik kan zien wat er gebeurt in de motor. 


Ze plakken toch ook vaak zat een 3F inlaat op een g40?
NZ is volgensmij ook MPFI dus een g40 gasklep zou wel moeten gaan passen denk ik zo -thumbsup-

Enne in mijn ogen heeft een standalone setup alleen maar voordelen als je het met OEM delen niet kunt redden. Omex levert trouwens ook leuke kastjes voor ignition cut launch controll, antilagg, en geloof ik ook shiftlight.

Als ik dan wel voor een volledig programeerbare setup zou gaan zou ik gelijk Megasquirt gaan draaien, daar is veel over bekend en rijden behoorlijk wat autos met een groot vermogen mee rond hier in nederland. Enigste nadeel is dat het aankomt als een bouwpakket, dus je moet alles zelf nog aanelkaar solderen  -gert-
Of KDFI (gebaseerd op Megasquirt II) goedkopere versie waar ook veel ervaring mee hebben. Kost geloof ik ook iets van 250 euro.

Zou iig voor wat bekender spul gaan dan een of ander kastje uit de rimboe van zuid africa  :)


Weet niet of je ervaring hebt met mapbare ecu's?


Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Polo 1.3 nz met eaton m65 compressor
« Reactie #18 Gepost op: za, 19 jan 2013, 01:57:49 »
kdfi levert op dit moment een plug en play oplossing voor aan een g40 kabelboom. En daar staat dan ook al een mapping in waarmee een standaard g40 goed moet lopen. Dat betekent dus dat je al een begin map hebt. En dat is nou net het moeilijkste aan een vrij programeerbare ecu inbouwen. Je hebt namelijk helemaal niks waar je mee begint en moet dan dus alles maar gokken.

Maar wat ik je aanraad is gewoon zo'n kdfi pakken, kost ook zoiets als die ecu die jij wil. Alleen is die ecu al helemaal ingesteld op een g40 blok. En dan zou ik er dus een g40 kabelboom bij zien te regelen. En ik zou er meteen ook even een goede wideband lambda bij kopen, zonder wideband krijg je het eigenlijk niet goed afgesteld.

En die 0.2 bar druk die jij meet dat klopt ook niet. Heb je wel een bypass of een wastegate? anders klapt binnenkort je hele gasklep er wel een keer uit als jij die op volle druk dicht klapt. En die 0.2 bar is ook voor de gasklep gemeten, en je rembekrachtiging zit achter de gasklep. En achter de gasklep is in gesloten toestand met een lopende motor altijd een vacuum. Het enige wat je misschien wel moet doen is een terugslag klep in je rembekrachtigings slang zetten. Anders ga je namelijk ook je rembekrachtiger oppompen als je druk begint te draaien.

En voor zover ik kan vinden heeft een nz een compressie van 9.5:1. Dat heeft mijn peugeot 106 turbo ook, maar die draait maar 0.37 bar op euro 95. Maar nu het zo koud buiten is begint die soms bovenin al wat te pingelen. Dus ik weet niet hoeveel dikke jou koppakking is dan standaard? Maar die 1 bar kan al wel behoorlijk in de buurt van de limiet zitten op euro 98, en ik denk er zelfs al wel overheen. Maar dat zal ook liggen aan hoeveel voorontsteking je hem geeft. En verder zou ik bij zo'n hoge compressie en druk maar vooral voor heel erg rijk lopen gaan(afr van 11 of lager denk ik)
« Laatst bewerkt op: za, 19 jan 2013, 02:02:18 door bobrosco »

Offline nielsfeenstra

  • Non-Register lid
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • niels feenstra
Re: Polo 1.3 nz met eaton m65 compressor
« Reactie #19 Gepost op: za, 19 jan 2013, 09:52:01 »
Citaat
kdfi levert op dit moment een plug en play oplossing voor aan een g40 kabelboom. En daar staat dan ook al een mapping in waarmee een standaard g40 goed moet lopen. Dat betekent dus dat je al een begin map hebt. En dat is nou net het moeilijkste aan een vrij programeerbare ecu inbouwen. Je hebt namelijk helemaal niks waar je mee begint en moet dan dus alles maar gokken.

Maar wat ik je aanraad is gewoon zo'n kdfi pakken, kost ook zoiets als die ecu die jij wil. Alleen is die ecu al helemaal ingesteld op een g40 blok. En dan zou ik er dus een g40 kabelboom bij zien te regelen. En ik zou er meteen ook even een goede wideband lambda bij kopen, zonder wideband krijg je het eigenlijk niet goed afgesteld.

En die 0.2 bar druk die jij meet dat klopt ook niet. Heb je wel een bypass of een wastegate? anders klapt binnenkort je hele gasklep er wel een keer uit als jij die op volle druk dicht klapt. En die 0.2 bar is ook voor de gasklep gemeten, en je rembekrachtiging zit achter de gasklep. En achter de gasklep is in gesloten toestand met een lopende motor altijd een vacuum. Het enige wat je misschien wel moet doen is een terugslag klep in je rembekrachtigings slang zetten. Anders ga je namelijk ook je rembekrachtiger oppompen als je druk begint te draaien.

En voor zover ik kan vinden heeft een nz een compressie van 9.5:1. Dat heeft mijn peugeot 106 turbo ook, maar die draait maar 0.37 bar op euro 95. Maar nu het zo koud buiten is begint die soms bovenin al wat te pingelen. Dus ik weet niet hoeveel dikke jou koppakking is dan standaard? Maar die 1 bar kan al wel behoorlijk in de buurt van de limiet zitten op euro 98, en ik denk er zelfs al wel overheen. Maar dat zal ook liggen aan hoeveel voorontsteking je hem geeft. En verder zou ik bij zo'n hoge compressie en druk maar vooral voor heel erg rijk lopen gaan(afr van 11 of lager denk ik)

de gotech ecu word ook met een standaard map geleverd de software is erg user freindly. en ben zeer zeker geen leek op dit gebied.
de gotech heeft ook de mogelijkheid tot autotune dus de basis instelling is nooit een probleem.

de druk die ik meet is in het inlaat spruitstuk en niet voor de gasklep.
op het inlaat systeem zit een wastegate en op het inlaatspruit stuk een electische klep die open gaat zodra mijn gasklep dicht gaat.
hij blaast dan de druk in het inlaatspruitstuk af.
de wastegate regelt de druk voor de gasklep

met de standaard ecu loopt hij erg rijk
En na 900km is er nog geen enkel probleem
alleen kom ik vermogen te kort dat mijn orginele computer boven de 4000rpm het niet meer aan kan en dus arm gaat lopen.
« Laatst bewerkt op: za, 19 jan 2013, 10:00:17 door nielsfeenstra »
Rust is lighter than carbon fibre

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Polo 1.3 nz met eaton m65 compressor
« Reactie #20 Gepost op: za, 19 jan 2013, 13:39:36 »
die klep op het spruitstuk heeft geen nut. Je spruitstuk moet juist helemaal 100% dicht zijn en dan sluit je gasklep en zou je ongeveer 0.7bar onderdruk meten gok ik. En als je 0.2 bar overdruk meet op je inlaat met dichte gasklep doe je ergens iets ontzettend fout. En wastegate moest dumpvalve zijn(was nogal laat gister)

En die gotech komt volgens mij niet met een basismap voor een vw 1.3 motor, er zijn namelijk maar weinig ecu's die dat hebben. Kdfi is volgens mij de enige omdat die echt zo'n auto met die kdfi hebben afgesteld en toen die map hebben opgeslagen en die zetten ze dan op al die ecu's die besteld worden met g40 behuizing.
En autotune heb je niks aan tot je een basis map hebt die al aardig in de buurt zit. Dan kun je zo'n programma aan zetten en dan moet je rond gaan rijden en dan gaat dat programma kijken of je aardig in de buurt zit. Dat programma bestaat ook voor megasquirt, was eerst ook gratis verkrijgbaar maar nu is alleen de korte versie nog gratis geloof ik.(kdfi werkt met ms2 extra software om te tunen)

En juist daar boven die 4000rpm word het gevaarlijk voor pingelen. Die peugeot van mij kan ik altijd wel door trappen tot 4000rpm, nooit problemen. Maar als het koud is en de motor echt goed warm dan wil hij boven de 4000 wel eens gaan pingelen. En dan heb ik al een afr van 10.5-10.7 op de wideband staan, dus rijker kan eigenlijk niet meer maar dat is wel op 95.
Maar ik zou met die setup en 1 bar druk gewoon enorm oppassen voor pingelen, want dat gaat hij waarschijnlijk gewoon enorm hard doen. En je zult 100% zeker op 98 moeten rijden, en liever nog op octaan 100 of zelfs 102.