Hey Paul,
eerlijk gezegd ik zou nooit spul van Bonrath gebruiken, aangezien ik daar veel slechte dingen over gelezen heb...
De levensduur zou niet echt lang zijn..
Maar ik kan je wel helpen met info over de wielstanden.
Wat is interessant?
- sporing = stand wielen tov van elkaar van bovenaf gezien
- camber / wielvlucht = schuine stand van het wiel gezien van vooraanzicht van de auto
- caster (fuseelangshelling) = schuine stand van het wiel gezien van zijaanzicht van de auto
Met veerpootlagers van bijv. Bonrath (of Salzmann), kun de 2 laatste standen beinvloeden, waar dat met de orginele lagers niet kan.
* smalle kant naar binnen = maximaal camberverstelling
* smalle kant naar achter = maximaal casterverstelling
* smalle kant binnen/achter = maximaal camber en casterverstelling
Sporing wordt ingesteld met de spoorstangen (stuurstangen), de rechter (lange) is verstelbaar.
De standaard wielstanden volgens VW zijn:
sporing: 0 graden ± 10 minuten
camber: 0 graden ± 30 minuten (GK (75PPK) -10 minuten ± 30 minuten)
caster: 2,20 graden ± 30 minuten
Met een wat negatiever camber heb je in bochten meer rubber op de weg, dus betere wegligging in bochten.
Maar geeft ongelijke bandenslijtage (wiel staat schuiner op de weg), en misschien mindere rechtuitloop? )
Wat betreft de overige 2 (sporing en caster) kan ik je weinig info geven wat verandering hier doet, misschien iemand anders?
Ik ben zelf van plan binnenkort salzmann veerpootlagers te nemen met andere stabiklemmen die verder naar voren staan om het verstelde caster weer te verbeteren (door verlaging staat de stabilisatorstang vlakker, en het wiel meer naar achter). Dit in combinatie met salzmann veerpootbrug (kun je aan de domlagers van salzmann bevestigen, dus geen boren of oid) en draagarmburg onderlangs (zit er al op).
Moet de wegligging nog een stuk verbeteren.
Heb nu alleen een H&R RS gasdruk onderstel met 45mm verlaging gemonteerd.