Het Polo86c Register

Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: Bas op di, 28 sep 2010, 17:28:28

Titel: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 28 sep 2010, 17:28:28
Gezien de hoeveelheid uurtjes die inmiddels in mijn 'dagelijkse' Polo zitten, wordt het de hoogste tijd voor een topic.

Er is al het nodige aan deze sedan gedaan, maar ik heb nog wel wat te wensen over :) Dus dat gaan we hier bijhouden.


Hoe het begon:
Begin 2007 zat ik met het dilemma van 2 niet rijdende Polo's. Wat doe je dan? Juist! Je koopt er gewoon nog 1 bij :)
Deze sedan stond al maanden op Marktplaats en werd niet verkocht, waarschijnlijk omdat het blok niet liep. Erg jammer, zeker omdat het een interessant blokje was met alles d'r op en aan: webers, omgeslepen nokkenas en spaghetti-spruitstuk.
Onder voorbehoud dat ik 'm aan de praat zou krijgen wou ik de Polo wel kopen (een 3e Polo erbij kopen waar je ook niet mee kunt rijden is wat lastig uit te leggen thuis...) Na wat prutsen en onderdelen uitwisselen kwam er weer een luide VROEM uit het vooronder!

Zo stond de Polo er toen bij:

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/bij_aankoop.jpg)

Vervolgens vanaf dag 1 bezig geweest met wijzigingen aan deze Polo. Op de terugweg van het halen gelijk een set Corrado stoelen opgepikt omdat ik in de "Racekuipen" (mooi rood is niet lelijk) met mijn nek tegen het plafond zat.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Vinkees op di, 28 sep 2010, 18:04:17
En hoe staat die er nu bij?  :)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Martin op di, 28 sep 2010, 18:23:43
Hoogste tijd inderdaad, LPG al aan de praat? :)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: FuriouZ op di, 28 sep 2010, 18:24:19
z'n 'icon' ziet er goed uit :)

weer een sedan  -hug-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 28 sep 2010, 19:05:19
Ik zal in het kort verslag doen van wat er de afgelopen 3 jaar veranderd is. (Moet de foto's even opzoeken)

LPG is nog steeds een (toekomstige) optie, alleen niet meer icm met de carburateurs. Hierover later meer..
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 28 sep 2010, 19:56:28
Door vandalisme moest ik andere buitenspiegels hebben, daarom gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om een setje platte spiegels te monteren.

Verder is het front gewijzigd door het plaatsen van een Classic grille en lampen, en heb ik er een bumper met chroom-pees en koplampsproeiers opgezet.

Omdat de velgen een te hoog Halfords-gehalte hadden wou ik daar iets leukers voor vinden. Na wat speuren kwam ik de toen nieuwe bandenmaat 165/40 16 tegen. De rekenmachine erbij (diameter wiel bepalen) en al snel was duidelijk dat die banden het moesten worden. De bandenkeuze was dus bepalend. Alleen nog één puntje: welke 16” velgen passen er onder een 86c? Staal was geen optie, breder dan 6,5” evenmin. Uiteindelijk is de keus gevallen op wintervelgen van een New Mini.

Omdat deze velgen relatief nieuw waren, was er weinig aanbod in leuk geprijsde 2e hands setjes. Als student wil en kan ik geen 500,- neerleggen voor een setje velgen, dus een nette set van MP of eBay plukken kon ik wel vergeten.

Gelukkig was er in Duitsland een creatieveling:  -uitlachen-
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/mini_blingbling.jpg)

Geen porum natuurlijk, maar wel betaalbaar  -thumbsup-

Die plastic steentjes gingen er gelukkig goed af, het resultaat in mei 2007:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/R87-1kl.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Der Ghopmeister op di, 28 sep 2010, 19:59:55
Vind die wielen echt iets te lomp onder een polo en qua kleur ook eigenlijk geen porum maar goed daar valt nog wel t een en ander aan te doen

verder vind ik de spiegels wel weer cool net als de bumpert  -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: patrick86c op di, 28 sep 2010, 20:37:51
die wielen heeft hij er toch niet meer eronder?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 28 sep 2010, 21:45:18
die wielen heeft hij er toch niet meer eronder?

Klopt, die foto's zijn uit 2007.

Op die laatste foto is goed te zien wat er nog niet klopte:
- motorkaplijst ontbreekt
- mono wisser
- rolbeugel glimt te hard
- de Mini velgen komen in deze kleur en samen met de bescheiden verlaging niet zo tot hun recht

Dus weer verder klussen:

- Na veel zoeken een motorkaplijst gevonden en gemonteerd boven de inmiddels teruggeplaatste ronde lampen.
- De enkele ruitenwisser vervangen door originele wissers
- De rolbeugel verwijderd, deze vond ik toch iets te opzichtig… Daarnaast zou ik i.p.v. alu liever een stalen beugel, of nog beter, een stalen kooi willen als het een racer zou worden.
- Tot slot de velgen er weer onderuit gehaald om te schuren en te spuiten. Na het verder verlagen van de Polo de wielen er weer ondergezet voor de Nürburgring meeting in september 2007:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/IMG_6038.jpg)



Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: JJ op di, 28 sep 2010, 21:50:37
Zo dat staat een stuk beter als die gouden versie's. Dat leken eerlijk gezegd net houten koets wielen :)
Verder mooie sedan!
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Der Ghopmeister op di, 28 sep 2010, 21:50:49
wou al zeggen joh :)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Steilheck op di, 28 sep 2010, 21:51:52
Wieltjes zijn wel GROOT
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 28 sep 2010, 23:45:13
 :) , voor onder een Polo wel ja

Zo dat staat een stuk beter als die gouden versie's. Dat leken eerlijk gezegd net houten koets wielen :)
Verder mooie sedan!

Vanuit het achteraanzicht lijken deze velgen inderdaad veel op karrewielen -uitlachen-, maar van de zijkant ziet het er gelukkig wel zo prettig uit.

Omdat ik erg tevreden was met deze combinatie, heb ik een tijd zo rondgereden. De enige aanpassingen die toen zijn doorgevoerd waren het (terug)plaatsen van het classic front en het oranje spuiten van de achteruitrijdlichten:

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Sedan_16.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 29 sep 2010, 11:40:00
Verder was er het nodige onderhoud:
Het remsysteem nagenoeg compleet vervangen, carburateurs nagekeken en voorzien van nieuwe pakkingen/o-ringen, koppakking uit voorzorg vervangen, andere benzinetank + leidingen geplaatst etc.

Nieuwe remleidingen trekken naar de achteras:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/normal_remleidingen.jpg) (http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/remleidingen.jpg)
 (http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/normal_remleiding_achter_2.jpg) (http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/remleiding_achter_2.jpg)
6N Remzadels (met luchthappers) reviseren:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/normal_6N_remmen.jpg) (http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/6N_remmen.jpg)

Qua uiterlijk zijn er slechts kleine wijzigingen geweest de afgelopen tijd:
Eindelijk een lange achterbumper gevonden met chroom-pees en deze gemonteerd. Na het plaatsen hiervan leken de gespoten achterlichten niet meer zo mooi, en deze dus vervangen voor een ongespoten setje.

Na zo’n 15000km had ik de Mini velgen ook wel weer een beetje gezien en deze vervangen voor een wat klassieker setje 13” RW Monza (AllyCat look-a-like’s).

Dit was nog zonder de andere achterbumper:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/classic_rw_s.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: The_Maxx op wo, 29 sep 2010, 11:52:34
domme vraag misschien, maar wat ben je ongeveer kwijt geweest aan het vervangen van de remleidingen?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 29 sep 2010, 12:13:25
Die koperen remleiding kost 8,- de meter, de wartels iets minder dan een euro p/stuk. Dan hangt het er vanaf of je zelf een felsset hebt of dat je de leidingen op maat laat maken bij de onderdelenzaak. Ik heb voor het laatste gekozen, dat kostte een paar euro extra.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: The_Maxx op wo, 29 sep 2010, 12:35:17
hmm, en zelf gemonteerd dan? (kan dat wel met al die bochten en knikken enzo? Bij mij ist namelijk wel nodig, om de boel goed in orde te krijgen, en ik heb een indicatie van de totale kosten nodig (remleidingen rondom)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 29 sep 2010, 12:45:58
Ik heb de leidingen zelf gebogen, dat gaat prima, zeker met koperen leiding. Voor de krappe bochten kun je een dop of fles pakken.

In Vagcat staan de lengte's van de leidingen erbij, maar als je ze laat maken zou ik voor de zekerheid eerst de oude opmeten.

Volgens Vagcat kom je uit op zo'n 9 meter aan leiding in totaal.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 29 sep 2010, 12:46:37
Koper is zeer makkelijk buigbaar (en ook knikbaar, dus doe het wel met beleid), dus dat kun je makkelijk zelf. Enige nadeel is dat je aan de onderkant van de auto moet werken...
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 29 sep 2010, 12:51:29
Enige nadeel is dat je aan de onderkant van de auto moet werken...

Dat viel me behoorlijk mee, als je de oude leidingen er eerst onderuit haalt, dan kun je ze naast de auto al aardig op maat buigen.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 29 sep 2010, 13:40:07
Vorige week scheurde het flexibele deel van de uitlaat. Op zich niet zo’n probleem, ik wou toch een middendemper hebben vanwege de aardige bak herrie.
De tussendemper had ik al klaarliggen, dus alleen het stukje pijp tussen spaghetti en tussendemper ontbrak nog.

De ‘nieuwe’ pijp zit er inmiddels onder, deze moet alleen weer nagekeken worden omdat ie niet helemaal dicht lijkt te zijn. Eerlijk gezegd ben ik blij dat er weer een tussendemper onder hangt, het motorgeluid is nu wat beter te horen  -naughty-

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Uitlaat_sedan.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 29 sep 2010, 14:25:46
Vorige week ook bezig geweest met het ombouwen van de ontsteking. De verdeler met contactpuntjes is nu vervangen door een verdeler met een optisch oog, het zogenaamde Lumenition Optronic systeem. Nu zou het een onderhoudsvrij systeem moeten zijn; geen contactpuntjes meer om te vervangen of na te stellen en geen hall-gever die het kan begeven.

Eerst heb ik de ontsteking geprobeerd met de vacuümvervroeging aangesloten. Hoewel er vacuüm van alle vier de cilinders was gebruikt kreeg ik het blokje stationair niet mooi aan het lopen. (schommelen in toeren)

Daarom de vacuümvervroeging maar gelaten voor wat het is en de ontsteking wat vroeger gezet. Uiteindelijk dus net zo afgesteld als met de contactpunten, maar het is wel te merken dat de motor beter oppakt. Een aanrader dus!
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Steilheck op wo, 29 sep 2010, 14:56:36
En dat kost ...... ?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 29 sep 2010, 15:41:27
Ik heb een gebruikte verdeler gekocht waar het ombouwsetje al in was gezet.
Je zou even kunnen zoeken op internet, ik zag net op de Engelse eBay een prijs staan van 138 pond voor een setje.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Vinkees op wo, 29 sep 2010, 18:24:06
 -thumbsup- Mooie auto zoals hij er nu bij staat!

Als ik iets lelijk vind is het ook wel een mono wisser  -gumuz- (maar dat is mijn mening) dus 2 wissers is een hele verademing.
Die Monza velgjes staan er ook goed onder :)

Prima opa-auto.. lekker blijven rijden zal ik zeggen  -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: patrick86c op wo, 29 sep 2010, 19:03:15
ik blijf een 1arm wisser wel lekker vinden,dus lekker laten zitten bas :)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 29 sep 2010, 20:07:11
ik blijf een 1arm wisser wel lekker vinden,dus lekker laten zitten bas :)

Kijk eens naar de eerste en naar de laatste foto van de vorige pagina en zoek de verschillen?! -nana-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 29 sep 2010, 20:19:46
Ik zal ophouden met posten van dingen uit het verleden, dat leidt alleen maar tot verwarring geloof ik :)

Lekker blijven rijden zal wel lukken, gisteren is er weer een nieuwe APK op gekomen.

Verder ziet de Polo er op de foto's beter uit dan in het echt, het roestmonster begint hier en daar al op te duiken. Dat is één van de dingen die ik nog moet aanpakken  -klus-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op wo, 29 sep 2010, 20:44:01
en dan nog blijft het een leuk karretje . vooral dat moment in duitsland tijdens de rondrit in 2007 zal me bij blijven hoe we die gaskabel weer gerepareerd hebben .
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: patrick86c op wo, 29 sep 2010, 20:52:32
Kijk eens naar de eerste en naar de laatste foto van de vorige pagina en zoek de verschillen?! -nana-
de mijne laat is toch lekker zitten -nana- :)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 29 sep 2010, 20:58:12
en dan nog blijft het een leuk karretje . vooral dat moment in duitsland tijdens de rondrit in 2007 zal me bij blijven hoe we die gaskabel weer gerepareerd hebben .

 :)

Dat ging aardig rap ja, ik de tie-wraps en tang, Sjon een gaskabel en kroonsteentje, en jij had binnen een paar minuten de boel weer werkend  -thumbsup-

Hier reden we nog netjes in colonne (green powerrr!)

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/IMG_5867.jpg)

Vervolgens even langs de kant gestaan en op de foto van de eerste pagina rijden we weer netjes achterin de colonne  -sturen-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op wo, 29 sep 2010, 21:16:57
pindakaaaaaas :) hips (http://getraenke-meyer.de/xt_shop/images/product_images/popup_images/519_0.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op ma, 11 okt 2010, 23:02:58
Vandaag een oliedrukmeter aangesloten door een y-adapter tussen de kop en één van de originele druksensors te zetten.

Vervolgens wou ik de oliekoeler van mijn oude GT plaatsen, maar dit lukte nog niet: omdat de oorspronkelijke slangen niet 100% waren, had ik ooit (op de bon stond 2006 :)) al eens nieuwe slangen laten maken. Na het passen blijkt dat de combinatie van slanglengte en haakse koppelingen niet goed uitkomt (de slangen komen óf tegen de dynamo óf tegen het spruitstuk). Morgen maar even rechte koppelingen er aan laten zetten, dan moet het wel lukken.

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/oliekoeler.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 13 okt 2010, 00:19:41
De rechte koppelingen zitten inmiddels aan de slangen, alleen de wartels van de oude koppelingen overzetten en dan kan de oliekoeler worden gemonteerd.

Gisteren ook bevestiging van inschrijving gekregen voor de Vroemdag a.s. dinsdag  -thumbsup- Dit is een dag op het circuit van Zolder speciaal voor minder valide kinderen. Er worden dan allerlei activiteiten georganiseerd op het circuit voor de kids, waaronder het meerijden in de auto's van vrijwilligers. Vorig jaar heb ik voor het eerst meegedaan, en dat was toen een top dag!

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/2009-10-21%252014-41-17-DSC05437.jpg)

Van de week nog een paar dingen nalopen en dan is de Polo er weer klaar voor  -sturen-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Martin op wo, 13 okt 2010, 12:31:10
Goed plan zo'n oliekoeler, kan me nog een ritje herinneren waarbij hij iets te warm werd. :)



Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 13 okt 2010, 12:54:19
Klopt  :), als ik de heuze "Exsquus" meetapparatuur mag geloven komt de temperatuur bij sportief rijden op 130º, en dat is toch wat aan de hoge kant.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Jaap op wo, 13 okt 2010, 13:09:27
Citaat van: Bas link=topic=9688.msg290900#msg290900 date=1286967259 sportief rijden op 130º, en dat is toch wat aan de hoge kant.
[/quote

Kan mij *hoest kuch -meter-uit-loop->150ºC-Kuch hoest* ook zoiets herinneren van de Giesel.

Maar 130 is toch niet heeel heel verschrikkelijk? Ja; Warm zat en kouder mag zeker. Wat voor olie gebruik je, heb je een hydro of sleeptuimelaar? Hoe is de oliedruk?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 13 okt 2010, 13:44:23
Kan mij *hoest kuch -meter-uit-loop->150ºC-Kuch hoest* ook zoiets herinneren van de Giesel.

Maar 130 is toch niet heeel heel verschrikkelijk? Ja; Warm zat en kouder mag zeker. Wat voor olie gebruik je, heb je een hydro of sleeptuimelaar? Hoe is de oliedruk?

Het valt op zich mee, maar zeker bij het langdurig rijden met hoog toerental (met een AHD bak is dat best vaak, op de snelweg b.v.) stijgt de temperatuur aardig. Tussen de 120 en 130 km/u loopt de olie temperatuur synchroon met de snelheid zeg maar :)  Boven de 130km/u stijgt de temperatuur gelukkig niet evenredig met de snelheid, maar dan komt deze wel eens boven de 130º uit. Ik hoop dat met de oliekoeler de temperatuur te allen tijde niet meer boven de 120º uit gaat komen.

In het blok zit half-synthetische 10W40, het gaat om een sleeptuimelaar en de druk is naar mijn idee prima: bij warme motor stationair ong. 1 bar, en op toeren wordt 5 a 6 bar makkelijk gehaald. 
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op wo, 13 okt 2010, 20:00:48
olie drukmeten bij 2000 rpm op warmemotor (leesolie minimaal 90 graden ) deze moet dan minimaal 2 bar zijn (dit is de slijtage grens) alleser boven is meegenomen
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 13 okt 2010, 21:57:01
Morgen maar eens kijken of die 2 bar wordt gehaald.

Vanavond bezig geweest met een ander deel van de koeling. De grille zat gedeeltelijk dicht voor de bredere radiateur (GK) en voor de oliekoeler is wat extra lucht ook wel prettig, dus de Dremel erbij gepakt:

Voor: (de radiateur komt tot aan de ronde opening)
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Grille_sedan_voor.jpg)
 
Na:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/grille_sedan_na.jpg)

Verder nog een logo op de grille geplakt, maar weet nog niet of die erop blijft.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Steilheck op do, 14 okt 2010, 09:42:05
Kijk eens aan, handig. Ook voor de carb rijders bedenk ik me net.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Gerard op do, 14 okt 2010, 20:23:10
Ff een vraagje over die oliekoeler, je maakt het circuit groter, is dan de standaard oliepomp nog toereikend?
Of praat ik nou onzin?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op do, 14 okt 2010, 23:26:51
Door het plaatsen van een oliekoeler voeg je een extra weerstand toe aan het systeem, waardoor de oliestroom en -druk kunnen veranderen.

Daar staat weer tegenover dat koelere olie meer druk op zou moeten leveren, ik ga er daarom niet vanuit dat de pomp vervangen moet worden door één met hogere opbrengst.
Natuurlijk houd ik in de gaten wat de oliedruk doet na het plaatsen van de koeler, de pomp lijkt nog goed genoeg te zijn, ong. 2,5 bar bij 90º en 2000 toeren.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 20 okt 2010, 22:04:50
Gisteren ook bevestiging van inschrijving gekregen voor de Vroemdag a.s. dinsdag  -thumbsup-

Ik zal er van de week een kort verslagje over typen. De Polo heeft het in ieder geval goed volgehouden en heeft mij en de kids een leuke dag bezorgd -thumbsup-

Omdat ik toch in de buurt was, op de terugweg even langs deze mooie locatie gereden voor wat foto's:

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Heusden-Zolder_02.jpg)

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Heusden-Zolder_01.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 20 okt 2010, 22:08:29
Staat er mooi bij! En gave foto's ook! Heb je nou een 'derby'-logo in je grille? -dunno-
Hoe bevalt het met de oliekoeler?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 20 okt 2010, 22:34:26
De oliekoeler zit er nog niet op -oops- Het was er vorige week niet meer van gekomen en maandagmiddag vond ik het wat kortdag. Dan zul je net zien dat er dan wat tegenzit en dat wou ik niet riskeren.

Het is geen Derby logo in de grille, maar het idee heb ik daar wel van geleend:

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Heusden-Zolder_03.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Martin op wo, 20 okt 2010, 22:41:11
Groot gelijk Bas, vlak voor tijd nog gaan sleutelen is gewoon niet handig. :)

Blijf het een erg mooie classic vinden, vooral het kleurtje -love- mooie foto's ook -thumbsup-

Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 02 nov 2010, 12:09:00
Even uit Sjon z'n topic lenen:
(http://www.polo86c.nl/cpg/albums/userpics/normal_Afdichtrubber_rondom_slot_kofferdeksel.JPG)

Ik enthousiast naar de dealer met het nummer, blijkt deze inmiddels niet meer leverbaar te zijn. Bij vw-classic-parts.de is deze gewoon leverbaar, dus daar binnenkort maar wat bestellen. Zijn er meer liefhebbers?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: vw-edje op di, 02 nov 2010, 12:44:27
Als deze hetzelfde zijn als een Derby 1f, dan lust ik er wel een paar  :)

Kwam er een tijdje terug bij de dealer ook achter dat ze er niet meer waren.
Ik moest aandringen om een set contactpunten te krijgen  -gert-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op di, 02 nov 2010, 21:27:04
anders die van een audi 90
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: RoelG op di, 02 nov 2010, 22:09:52
laatst nog gewoon gehaald bij de dealer.......
 -dunno-

klinkt weer als een gevalletje: is niet op te verdienen. geen zin om te kijken
of toevallig net uit de lijst gehaald, dat kan natuurlijk ook.
ding was volgens mij spotgoedkoop. kan me nu wel voor de harses slaan dat ik niet meteen een heel zakje vol had gehaald....


Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Vinkees op za, 06 nov 2010, 19:52:44
laatst nog gewoon gehaald bij de dealer.......
 -dunno-

klinkt weer als een gevalletje: is niet op te verdienen. geen zin om te kijken
of toevallig net uit de lijst gehaald, dat kan natuurlijk ook.
ding was volgens mij spotgoedkoop. kan me nu wel voor de harses slaan dat ik niet meteen een heel zakje vol had gehaald....




Ik wou net zeggen, vorig jaar is er nog een nieuwe in mijn Sedan gekomen  -thumbsup-.. had ik er dus ook even wat meer moeten kopen  -dunno-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 10 nov 2010, 18:25:40
De kofferbakslot-afdichting van een 1(f) is anders, hiervoor wordt een Passatnr opgegeven. Morgen toch nog even informeren bij de dealer: ik had specifiek naar het nummer met '01c' op het eind gevraagd, oftewel een zwarte uitvoering. Aangezien de baliemedewerker niet bepaald enthousiast was kan het maar zo zijn dat de standaard (grijze?) uitvoering wel leverbaar is.

Vanmiddag heb ik de winterbanden er weer onder gezet, dat rijdt met al die nattigheid en kou een stuk prettiger!
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: RoelG op wo, 10 nov 2010, 19:45:06
 -thumbsup-

je kunt maar beter voorbereid zijn. dit weekeinde ook maar eens doen.
wat betreft het onderdeel.
Ben wel vaker bij VAG geweest met nul op het rekest. Als de juiste medewerker er is neemt hij zelfs nog even met classicparts contact op mocht hij het niet vinden.
(Zo een die precies weet welke auto's je hebt en alleen vraagt: voor de blauwe of de rode?)
Dan blijkt ineens een heleboel toch te verkrijgen.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Sjon op wo, 10 nov 2010, 21:35:18
Vandaag toevallig ook weer es bij VW binnengestapt:
na 't begroeten zei de magazijnmedewerker alleen maar "Voor de Polo, oh nee, voor EEN Polo zoek je.........?"
(na mij geen klanten => ff flink staan ouwehoeren over ouwe vw's)
Maar ik ken ook andere vestigingen waar ze je zowat wegkijken.....bah.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: RoelG op do, 11 nov 2010, 09:37:23
magazijnmedewerkers bij VW --> het zijn net mensen
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op do, 11 nov 2010, 10:17:38
 :)

Maar de 'standaard' versie is ook niet meer leverbaar hoor ik net. Voorlopig heb ik er een van de sloop in gezet, de oude was voor meer dan de helft verdwenen. Als ik wat meer te bestellen heb neem ik wel contact op met VW-Classic-Parts.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 24 nov 2010, 22:14:42
Hmmz, vandaag een retourtje Rotterdam gemaakt. Net voor aankomst thuis rook ik bij een stoplicht een enorme meur in de auto. Alles werkte prima en olietemperatuur en -druk waren ok, dus gewoon het laatste stukje naar huis gereden.

Eerst even wat gegeten, maar net toch maar even onder de kap gekeken: dat was schrikken aargh.gif Alles onder de olie! van front t/m schutbord! Laten we zeggen dat ik de motorruimte en de bodem voorlopig niet meer hoef te behandelen tegen roest... -boehoe-

Morgenochtend de boel schoonmaken en kijken waar het vandaan komt (+ de oprit schrobben -dots-)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op wo, 24 nov 2010, 22:28:16
carterdruk of oliedoppleite
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 24 nov 2010, 22:40:03
Het laatste was niet het geval, als ik morgen geen duidelijke plek van lekkage kan vinden wordt het tijd voor een compressietest.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op do, 25 nov 2010, 23:53:39
Vanochtend de boel zo goed mogelijk schoon gemaakt. De motorruimte blinkt weer (maar nu niet door de laag olie) net als de oprit :D. Onder de auto was alles besmeurd van stabisteunen tot aan een stukje van de tank! De rechter zijkant van de Polo is ook mat uitgeslagen van de olie.

Op de peilstok is geen olie te vinden, dus 1,5 liter is er zeker uit  -boehoe-

Bij het schoonmaken ben ik geen plekken van lekkage tegengekomen, dus het lijkt in ieder geval dat het via de carterontluchting naar buiten is gekomen. Verder ben ik niet gekomen vandaag, moest ook nog werken. Morgen de carterontluchting loshalen en kijken of daar een verstopping in zit.

De koelvloeistof is nog op niveau en helder, verder ook geen smurrie te bekennen onder het kleppendeksel.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Martin op do, 25 nov 2010, 23:57:32
jammer van de bende maar zo te horen niets ernstigs. -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op vr, 26 nov 2010, 00:02:01
Daar ga ik stiekem wel van uit, maar we zullen zien morgen -klus-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Der Ghopmeister op vr, 26 nov 2010, 05:23:42
Weet niet hoe koud t bij je is geweest maar lijkt me haast t zelfde als ik had toen (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5002.150.html)

Same shit different car (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63579)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op zo, 28 nov 2010, 01:06:22
Weet niet hoe koud t bij je is geweest maar lijkt me haast t zelfde als ik had toen

Het was uiteindelijk niet de carterontluchting die de bende veroorzaakt heeft.

Inmiddels de olie + het filter vervangen en de carterontluchting (bolletje op het blok) schoongespoeld / doorgeblazen. Vanmiddag een proefrit gemaakt en het leek allemaal goed te zijn, daarom ben ik er ook mee naar het werk gereden. Dat bleek achteraf niet zo'n goed idee, want het blokt drukt nog steeds olie eruit. Het voordeel is wel dat nu duidelijk is waar het vandaan komt: de verdeler. Een tijdje terug heb ik een andere verdeler geplaatst en heb toen ook de o-ring vernieuwd (dus dat zou goed moeten zijn). Volgende week de verdeler erafhalen en de pakking tussen kop en flens bekijken. Hopen dat het lek dan boven is.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 01 dec 2010, 16:55:10
De Polo lijkt weer in orde -thumbsup- Maar wat een gedoe in de kou de afgelopen dagen  -gert-

Na het loshalen en inspecteren van de verdeler bleek de olie toch niet daaruit te komen. Na het vervangen van de o-ring en het vastzetten van de verdeler met 3 ipv 2 boutjes kwam ik er tijdens een proefritje achter dat het de kleppendekselpakking was:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/kleppendekselpakking.jpg)
Dus die vervangen en nu lijkt het weer goed te gaan.

Helaas was hiermee het klussen nog niet klaar. Toen ik zaterdag naar het werk reed ben ik één keer stil komen te staan, de motor verloor vermogen en bij het ontkoppelen sloeg deze gelijk af. Omdat ik toen dacht dat het de verdeler was die olie lekte heb ik de verdelerkap van binnen schoongemaakt en daarna sloeg de motor wel weer gelijk aan.
Maar van de week ben ik na het vervangen van de kleppendekselpakking nog een rondje gaan rijden, en ben toen om de km stil komen te staan met een uitvallende motor. Eerst dacht ik aan carb-freeze, maar toen hoorde ik na een tijdje stil te staan in ene keer de benzinepomp weer aanslaan om vervolgens gelijk weer af te slaan -gert-

Thuis eerst maar eens het filter en de aanvoerleiding doorgeblazen, maar aan de bellen in de tank te horen zat daar geen verstopping in. Dan maar eens naar de pomp zelf kijken. Met Luc z'n benzinepomp-avontuur in het achterhoofd nagegaan hoe ik de pomp had aangesloten: ja hoor, via de 12V aansluiting op de bobine. Hoewel ik nog niet helemaal begrijp waarom de pomp daar stuk van kan gaan de conclusie getrokken dat de pomp stuk was. Daarom gisteren een andere benzinepomp aangeschafd (ook van een motorfiets) en die vanochtend via een andere contact-geschakelde voeding aangesloten. Na het opladen van de accu sprong de motor gelijk weer aan.  -sturen-

Nu is het wachten tot de met olie volgezogen uitlaattape stopt met roken en meuren :D

Een 'sfeerpic':
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/classic_sneeuw.jpg)


Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: patrick86c op wo, 01 dec 2010, 17:43:00
Brrrr.....wel koud om jou zo bezig te zien,maar beter dat je nu weet waar het aan licht. -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Martin op wo, 01 dec 2010, 21:31:49
Inderdaad zeg, dat is wel bikkelen in de kou!

Maargoed een daily moet rijden, iemand anders had hem lekker laten staan en had de eerste twee maanden niet meer naar omgekeken. :) Goed bezig!
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op zo, 09 jan 2011, 16:17:52
De olieproblemen zijn nog niet voorbij...

Laatst een ritje naar Groningen en Friesland gedaan bij temperaturen onder 0º, en toen drukte het blok weer olie naar buiten door de carterontluchting. Op de terugweg zelfs een paar keer olie bij moeten vullen omdat de oliedruk begon te dalen. 

Omdat ik geen zin had om in de regen onder de auto te kruipen was het idee om een extra ontluchting te maken op de kop. Dus een oude benzinepomp gepakt en deze omgebouwd:

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/ontluchting_kop.jpg)

Bij nader inzien leek me dat toch geen oplossing; waarschijnlijk wordt de olie daar net zo goed naar buiten gedrukt en heb je een extra lek-plek. Daarom besloten om het bolletje van de carterontluchting eens te bekijken omdat het zeefje nog wel eens verstopt. Op internet kwam ik een mooi voorbeeld tegen van wat voor rotzooi zich kan verzamelen in zo'n bolletje:
(http://www.steilheck.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=643.0;attach=25036;image) (http://www.steilheck.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=643.0;attach=25035;image)

Na wat wrikken heb ik het oude bolletje losgekregen en het viel mee met de rotzooi. Ik had een bak met smurrie verwacht, maar eigenlijk kwam er niets tevoorschijn. (Maar of dat nou goed nieuws is...)
Er zit wel een laagje aangekoekte smurrie binnenin:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Bolletje_carterontluchting.jpg)

Morgen komt er een nieuw bolletje binnen bij de dealer, dan maar kijken of dit inderdaad de oorzaak was van de hoge carterdruk.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Martin op zo, 09 jan 2011, 16:35:52
Niet waarschijnlijk, wel mogelijk gezien het weer van de afgelopen weken, dichtgevroren carter ventilatie misschien?

EDIT, was al genoemd zag ik.  doh
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op zo, 09 jan 2011, 17:05:32
Het gebeurt wel steeds bij winterse temperaturen, maar ik zou niet weten wat er moet bevriezen als je lange stukken snelweg rijdt. Het opvang blikje zit wel wat in de rijwind, maar vanaf de andere kant wordt continu damp (en olie :() van min. 70º toegevoerd.  -dunno-

Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Der Ghopmeister op zo, 09 jan 2011, 17:45:54
Hoe de fuck krijg jij die bolletjes los joh  -dunno-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Jaap van der Vegte op zo, 09 jan 2011, 17:53:00
(http://www.tomenthomas.com/wp-content/uploads/2010/10/Danoontje_Powerrr.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op zo, 09 jan 2011, 19:39:40
 :)

Met hamer en beitel eerst een kiertje maken en dan loswrikken  -klus-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Der Ghopmeister op zo, 09 jan 2011, 20:16:30
hmz ok en ze zijn nog wel nieuw te bestellen las ik dus dan is het idd geen probleem  -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 11 jan 2011, 13:45:24
Gisteren bij de dealer het bolletje gehaald en het 'speciale gereedschap' :) geleend.
Gezien de lengte van de buis had ik er uiteindelijk weinig aan; door de aanwezigheid van het schutbord kon ik een slag maken van een paar cm.
Door middel van wat spastische bewegingen is het gelukt om het bolletje er rondom in te tikken met een dikke stalen strip die ik eerst iets rond had geklopt.

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Bolletje_nieuw.jpg)

Vanmorgen een stukje proefgereden, en geen oliebron kunnen ontdekken. Nu nog kijken of het op de lange stukken ook zo blijft. (de meeting zondag is wellicht een mooie gelegenheid om te testen)

Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: JTG op di, 11 jan 2011, 14:10:37
netjes van de dealer :)

we zien en horen het zondag dan wel -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Pieter op di, 11 jan 2011, 17:17:13
en wat kost dat?


mag ook via pm als je wilt.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op di, 11 jan 2011, 18:52:14
De Polo lijkt weer in orde -thumbsup- Maar wat een gedoe in de kou de afgelopen dagen  -gert-

Na het loshalen en inspecteren van de verdeler bleek de olie toch niet daaruit te komen. Na het vervangen van de o-ring en het vastzetten van de verdeler met 3 ipv 2 boutjes kwam ik er tijdens een proefritje achter dat het de kleppendekselpakking was:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/kleppendekselpakking.jpg[/im
Dus die vervangen en nu lijkt het weer goed te gaan.

Helaas was hiermee het klussen nog niet klaar. Toen ik zaterdag naar het werk reed ben ik één keer stil komen te staan, de motor verloor vermogen en bij het ontkoppelen sloeg deze gelijk af. Omdat ik toen dacht dat het de verdeler was die olie lekte heb ik de verdelerkap van binnen schoongemaakt en daarna sloeg de motor wel weer gelijk aan.
Maar van de week ben ik na het vervangen van de kleppendekselpakking nog een rondje gaan rijden, en ben toen om de km stil komen te staan met een uitvallende motor. Eerst dacht ik aan carb-freeze, maar toen hoorde ik na een tijdje stil te staan in ene keer de benzinepomp weer aanslaan om vervolgens gelijk weer af te slaan -gert-

Thuis eerst maar eens het filter en de aanvoerleiding doorgeblazen, maar aan de bellen in de tank te horen zat daar geen verstopping in. Dan maar eens naar de pomp zelf kijken. Met Luc z'n benzinepomp-avontuur in het achterhoofd nagegaan hoe ik de pomp had aangesloten: ja hoor, via de 12V aansluiting op de bobine. Hoewel ik nog niet helemaal begrijp waarom de pomp daar stuk van kan gaan de conclusie getrokken dat de pomp stuk was. Daarom gisteren een andere benzinepomp aangeschafd (ook van een motorfiets) en die vanochtend via een andere contact-geschakelde voeding aangesloten. Na het opladen van de accu sprong de motor gelijk weer aan.  -sturen-

Nu is het wachten tot de met olie volgezogen uitlaattape stopt met roken en meuren :D

Een 'sfeerpic':
[img]http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/classic_sneeuw.jpg)




pomp gaat dan stuk door inductie spanning welke ook in je bobineplaats vindt ,dus nooit 12volt gestuurde of directe stroom bij je bobine vandaan halen .heb je weer wat geleerd over elektro
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 12 jan 2011, 10:36:59
pomp gaat dan stuk door inductie spanning welke ook in je bobineplaats vindt ,dus nooit 12volt gestuurde of directe stroom bij je bobine vandaan halen .heb je weer wat geleerd over elektro
-thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 08 feb 2011, 20:12:35
Momenteel heb ik wat problemen met de koppeling / het druklager.

Omdat het druklager al een tijdje te horen was wou ik de complete koppeling vervangen. Daarvoor een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat voor een HK gekocht en een druklager aan de hand van het nummer op de oude.

Het probleem is dat de koppelingsplaat niet goed vrij komt. Als ik de kabel strakker zet raakt het stilstaande gedeelte van het druklager de drukgroep en wordt het lager van de hevel getrokken. (dat is al 2x gebeurd nu en heb de bak er daarom al 3x onderuit moeten halen  -dots-)

Nadat de eerste keer het lager loskwam heb ik ook de hevel en de geleidebus vervangen, omdat ik zag dat deze wat ingesleten waren. Maar met de nieuwe hevel is het weer gebeurd…
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Hevel_koppeling.jpg)

Nu zit de boel weer in elkaar, maar ik durf de kabel niet strakker te zetten. Op dit moment is de hevel op de bak al 2cm aangetrokken in ruststand. Moet de kabel zover worden gespannen bij een nieuwe koppeling?

Bij het monteren heb ik niet kunnen ontdekken dat de plaat krom is.

Iemand ideeën?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Sjon op di, 08 feb 2011, 21:21:35
Op dit moment is de hevel op de bak al 2cm aangetrokken in ruststand.
Kabel heb ik meestal net niet / net wel losjes hangen, zeg maar.
Met enige inspanning is de kabel dan ook nog langs de hevel los te koppelen.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: KoenG40 op di, 08 feb 2011, 23:08:38
Gisteren bij de dealer het bolletje gehaald en het 'speciale gereedschap' :) geleend.
Gezien de lengte van de buis had ik er uiteindelijk weinig aan; door de aanwezigheid van het schutbord kon ik een slag maken van een paar cm.
Door middel van wat spastische bewegingen is het gelukt om het bolletje er rondom in te tikken met een dikke stalen strip die ik eerst iets rond had geklopt.
Vanmorgen een stukje proefgereden, en geen oliebron kunnen ontdekken. Nu nog kijken of het op de lange stukken ook zo blijft. (de meeting zondag is wellicht een mooie gelegenheid om te testen)

Was het oude bolletje dus idd de oorzaak en het nieuwe bolletje de oplossing?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 08 feb 2011, 23:25:53
Na het vervangen is er geen olie meer uit het carter gedrukt. Ik moet er wel bij zeggen dat dit gebeurde bij lange stukken snelweg bij temperaturen onder 0º, en dat ik sindsdien niet meer met zulke omstandigheden heb gereden.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 09 feb 2011, 13:07:07
Weet iemand wat het verschil is tussen de 2 verschillende druklagers voor een HK/MH?
Dit zijn de 2 verschillende:
500014110 (ch.g-023468)
500031110 (Ch.g-023469-)

Volgens de automaterialenzaak is de bijbehorende drukgroep van de beide lagers hetzelfde. Op dit moment heb ik de nieuwere uitvoering erin zitten. Die andere komt morgen binnen, maar als ik zeker weet dat hier het probleem in zit begin ik alvast met het opnieuw uitbouwen van de bak.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op do, 10 feb 2011, 12:38:35
Het verschil in druklagers zit 'm in het verschil in 4- en 5-bak. Bij het lager voor een 4-bak staan de armen van de hevel iets minder ver uitelkaar.
Dus dan is de conclusie dat de juiste onderdelen gebruikt zijn. Iemand ideeën wat het niet loskomen van de plaat kan veroorzaken?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op do, 17 feb 2011, 23:50:57
Helaas nog geen duidelijke oorzaak kunnen vinden van de koppelingproblemen. Omdat ik er wel klaar mee was heb ik maar een nieuwe koppelingsset gekocht.
Gisteren dus voor de vierde keer in korte tijd dit aanzicht:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/bak.jpg)

Gelukkig was het deze keer een kwestie van de kabel afstellen en klaar -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 17 feb 2011, 23:58:41
-klappen-

De aanhouder wint?!
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op vr, 18 feb 2011, 00:08:09
Tot nog toe ging het altijd goed met 'goedkope' onderdelen kopen, inmiddels heb ik daar niet zo veel vertrouwen meer in.

Maar waar het uiteindelijk om gaat: het is erg fijn om weer op eigen vervoer te kunnen rekenen! -thumbsup-

 
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Martin op vr, 18 feb 2011, 11:22:07
 -thumbsup-

Ik zie Bas al als een ware rally monteur die bak er in 10 min even onder uit trekken op de oprit, je kan het klusje wel dromen inmiddels denk ik. :)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Dennis op vr, 18 feb 2011, 12:38:29
 -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: jellehier op vr, 18 feb 2011, 15:44:39
-thumbsup-

Ik zie Bas al als een ware rally monteur die bak er in 10 min even onder uit trekken op de oprit, je kan het klusje wel dromen inmiddels denk ik. :)

Als bas inderdaad zo snel is mag hij me van het weekend wel komen helpen mijn abu in te bouwen.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: JTG op vr, 18 feb 2011, 15:51:02
 -thumbsup- Bas, straks een onderschrift "voor weinig bak wisselen" :)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op za, 19 feb 2011, 13:45:44
ABU? wat een rare bakcode :)

Een compleet blok overzetten is sneller dan eerst de bak los halen lijkt me, maar ik best helpen, laat maar weten -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: jellehier op za, 19 feb 2011, 15:23:53
nou eh... als je zin heb, spankerense weg 75 dieren


staat een zilvergrijze sedan een witte coupe en als je geluk hebt een rode coupe voor de deur,

we zijn maar vast begonnen..
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: sprint26 op vr, 18 mrt 2011, 19:32:39
Dag Bas,

even op je vraag antwoorden. De stalen die ik uit die tijd heb is niet veel. Heb hier een velletje waar een paar kleuren uit '73-'75 op staan.

het zijn de volgende kleurcodes:
-L95B turkis met (meer blauw/groen).
-L95K palmagrun met.
-L97P grun met.
-L98B vipergrun met.
-L99M ischia met.
-L99A saturn gelb met. (meer geel groen)

heb er een foto bij gedaan, weet niet of je hier voldoende aan hebt.

groet Ramon
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op vr, 18 mrt 2011, 20:19:01
Bedankt voor het nakijken! Handig om zulke boeken bij de hand te hebben   -hitit-

Het is trouwens niet voor deze Polo, maar voor mijn toekomstige project, een Polo L uit '78. Ik ga morgen kijken voor een garagebox, dus misschien gaat dat project binnenkort eindelijk beginnen.

Over de sedan alleen wat kleinigheden te melden, afgelopen weekend de winterbanden verwisseld voor de RW Monza's en de carterontluchting gerepareerd. De slang bleek gescheurd waardoor de motorruimte onnodig smerig werd.

Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 29 mrt 2011, 23:19:14
Twee weken geleden een nieuwe tank besteld voor de sedan. Ik zou de tank afhalen, maar helaas hebben ze de tank tegen de afspraak in verstuurd met als gevolg een tank met verbogen vulhals doh
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Tank_euro.jpg)

Gelukkig werd er niet moeilijk gedaan en is er inmiddels weer een nieuwe tank binnen vanuit Denemarken. Alleen kan ik deze nu niet halen vanwege een lekke uitlaat.
Sinds het weekend is te horen dat de uitlaat behoorlijk lekt. Gelijk even de auto op de krik gehad, maar geen zwarte plekken bij aansluitingen of het flexibele deel te ontdekken.

Vandaag weer verder gegaan en toen werd duidelijk dat het bij het spruitstuk wegkwam. Eerst de pakking gecontroleerd, maar deze was nog heel. Daarom het spruitstuk uitgebouwd en opgemerkt dat er nogal wat roest? onder de uitlaattape zat:

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/spruitstuk1.jpg)

De (jeukende) uitlaattape verwijderen totdat er een roetplek opduikt:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/spruitstuk2.jpg)

Gevonden:
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/spruitstuk3.jpg)

Zou de pijp gebarsten zijn door slechte warmte-afvoer op dat punt? Het is een RVS spruitstuk.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: The_Maxx op di, 29 mrt 2011, 23:37:52
aj, is dat zo-eentje van ebay voor 70/80 euro?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op di, 29 mrt 2011, 23:43:55
Nee, het is een Supersprint spruitstuk.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op di, 29 mrt 2011, 23:47:17
lijkt mij dat het gaas,band ,tape vocht vasthoudt en dus roest  sneller door zet ( het rvs van spruitstukken is niet zo hoogwaardig )

maar even wat hechtjes er op en je kunt weer even
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op di, 29 mrt 2011, 23:48:45
dus niet wikkelen ,verlengt de levensduur van je spaghetty
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 30 mrt 2011, 00:01:36
De tape komt er voorlopig niet meer op nee

maar even wat hechtjes er op en je kunt weer even

Aangezien ik geen laskoning ben: maakt het uit als de twee pijpen aan elkaar komen te zitten? De barst zit precies tussen de twee pijpen in namelijk.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: patrick86c op wo, 30 mrt 2011, 18:01:27
Is er geen lasser te vinden bij jou in de buurt dan?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op wo, 30 mrt 2011, 19:10:44
als ze maar dicht zitten ,kun je rustig verde zoeken
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op wo, 30 mrt 2011, 22:12:07
Het dichtlassen ben ik niet aan begonnen, bij het schoonmaken werd het gat steeds groter... Ben bang dat ik de pijpen gelijk aan elkaar bak zonder het gat te dichten.
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/spruitstuk4.jpg)


Gelukkig had ik het oude spruitstuk nog liggen, deze heb ik net op lengte gemaakt en die komt er morgen op.
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/spruitstuk5.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: sprint26 op wo, 30 mrt 2011, 22:51:15
 -thumbsup- , gelukkig niet in de vuilbak gegooid.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: martijn op do, 31 mrt 2011, 07:30:04
 Die las ziet er aan de rand ook niet fris meer uit.. -boehoe-   Wie wat bewaart die heeft wat  -thumbsup-

Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: rekordc op do, 31 mrt 2011, 12:04:51
1,2,3,4....8 pijpen, een 8 cilinder in je Polo  -nana- -nana-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op do, 31 mrt 2011, 12:54:31
@Martijn: er lijken verschillende barsten in te zitten. Binnenkort maar even bij een vakman langs om te informeren of het spruitstuk nog de moeite waard is om te maken.

@Martin: moest toch wat bedenken om de pijp op lengte te maken -nana-

Net even de motor gestart en stationair laten lopen, het lijkt erop dat ie dicht is -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 31 mrt 2011, 13:12:20
Je hebt nu wel weer een lambda-aansluiting?!
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Steilheck op do, 31 mrt 2011, 17:18:23
Ach die kon hij toch beter gewoon in het ontstane gat draaien toch, al dat op maat maak gedoe is ook weer zo een tijdsverspilling dan.  :)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op do, 31 mrt 2011, 21:12:02
lamda aansluiting is van latere zorg , pijp is nudeicht en weber carbs zijn niet lamda geregeld bij mijn weten ,in iedergeval de 40dcoe niet .
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op vr, 01 apr 2011, 18:30:51
Klopt, ik heb de lambda sensor niet nodig, maar hij zat er toch in. Bij het gescheurde spruitstuk had ik ooit de lambda-aansluiting al verwijderd. Nu was het inderdaad makkelijker om 'm te laten zitten.

Vanmiddag de beschadigde tank omgeruild, met de nieuwe ernaast is gelijk duidelijk hoe krom de vulhals was:

(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/Nieuwe_tank.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: patrick86c op za, 02 apr 2011, 08:11:52
Gevalletje lomp transport ??
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Steilheck op za, 02 apr 2011, 08:21:57
Dat is wel heeeeeeeeeeel duidelijk  :)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: patrick86c op za, 02 apr 2011, 08:25:39
Ja die koeriersdiensten zijn niet altijd netjes met de spullen van een ander.
Maar je hebt weer een net exemplaar. -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op ma, 11 apr 2011, 14:03:29
De tank is geschuurd en in de anti-steenslag coating gespoten. Bij het vervangen van de tank wil ik gelijk de dorpels en bodem goed inspecteren en opknappen, dus als ik binnenkort wat meer tijd heb kan ik lekker klussen.

Van het weekend nog een leuk setje Ally Cats gehaald in de aparte maat 5,5x15 et38, behalve de diameter dus de originele maten van een Polo-velg -thumbsup-
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/allycat_15.jpg)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: JJ op ma, 11 apr 2011, 14:17:04
Denk dat dat erg gaaf gaat staan -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Gerard op ma, 11 apr 2011, 14:52:33
Super!  -wanker-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: JTG op ma, 11 apr 2011, 14:52:41
 withstupid dat die er in 15" zijn -dunno- -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: JJ op ma, 11 apr 2011, 14:53:52
tbh vind ik ze zelfs mooier in 15" denk ik.....
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: JTG op ma, 11 apr 2011, 16:45:55
ik dan weer niet -uitlachen-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op ma, 11 apr 2011, 17:24:46
Speciaal voor Theunis: ze zijn er ook in 4x130  

(http://www.volksforum.com/albums/files/6/7/7/9/Koetspassen001VF.jpg)

(kun je die fuchsen als papiermand gebruiken  :))
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: jones op ma, 11 apr 2011, 17:29:07
dat is een gaaf wieltje zeg  -thumbsup- die kende ik nog niet.
komt er voor bandenmaatje op?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 11 apr 2011, 17:29:30
Superwieltjes, al hoop ik dat ze op je Classic mooier uitkomen dan op die Kever hierboven...
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: martijn op ma, 11 apr 2011, 17:32:00
da's makkelijk, de sedan van Bas heeft wel spatborden.. -nana-

Mooie wielen Bas!
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op ma, 11 apr 2011, 17:47:19
Ik verwacht dat het met een kleinere band wel wat beter uitkomt, er zit momenteel 195/50 op.

dat is een gaaf wieltje zeg  -thumbsup- die kende ik nog niet.
komt er voor bandenmaatje op?

Een 165 bandje staat te iel denk ik, daarom ben ik 99% zeker dat het 185/45 wordt. Die overige 1% bestaat uit de keuze voor 175/50. Deze is net wat groter in diameter. Heel veel meer keuze heb je niet  -dunno-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: jones op ma, 11 apr 2011, 18:01:43
nee dat is het idd wel qua opties, de 185 45 15 is er wel alleen maar van nankang.
is ook wel een ok bandje alleen in de regen vond ik ze wel wat minder.
maar heb er best wel een tijdje mee gereden en zou ze zo weer kopen als ik een apart maatje nodig heb.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op ma, 11 apr 2011, 18:11:31
Ze zijn misschien niet te vergelijken met de banden uit het topsegment, maar ik heb de NS2 ook in 165/40 en die zijn altijd goed bevallen. Dus in dat opzicht zou ik ze ook zo weer kopen!
Op zich zou ik wel eens een andere band willen proberen zoals de Bridgestone Potenza, alleen is de 165 dan de enige passende optie...
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: jones op ma, 11 apr 2011, 19:32:59
ik heb op mn vorige auto voor oa met 165 50 15 nankang 185 45 15 nankang en met 165 50 15 bridgestone gereden.
vond deze absoluut niet beter als de nankang, enige verschil was dat de bridgestone echt binnen no time glad was.
heb echt nog nooit een band gehad die zo snel sleet.
ben daarna maxxis ma-z1 gaan rijden en die vind ik echt geweldig, was alleen wel weer 195 45 15
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op ma, 11 apr 2011, 20:02:00
Dat is goed om te weten -thumbsup- Als de Bridgestone nou meer grip had was die extra slijtage nog te accepteren.
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: jones op ma, 11 apr 2011, 20:11:06
dan moet je toyo r888 nemen in die maat, die heeft zeker weten veeeeel meer grip en slijt ook een stuk harder
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: JTG op ma, 11 apr 2011, 21:15:48
dan is de steek 5*130 -nana- maar op een kever kan het idd, maar dan is 15" de minimale maat :)

Papiermand zegt hij....... heb jij ook 4 van zeker -nana-

bij mijn Lupo ook 165-50-15 stond en reed niet verkeerd -thumbsup-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Bas op ma, 11 apr 2011, 21:31:21
Papiermand zegt hij....... heb jij ook 4 van zeker -nana-
Moet je ook eens proberen, sinds ik er vier heb gooi ik de proppen er bijna niet meer naast  -nana-

bij mijn Lupo ook 165-50-15 stond en reed niet verkeerd -thumbsup-

Is dat een 'nieuwe' Lupo? Je had toch een gele?
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: JTG op ma, 11 apr 2011, 21:34:13
klopt -uitlachen-

Nieuwe lupo, nee oude lupo. De gele Lupo is een Arosa -uitlachen-
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 11 apr 2011, 21:36:27
 -uitlachen- Stelletje ouwehoeren, je kunt ook bellen, hè?!  :)
Titel: Re: Project [ SH-68-XN ] Polo Sedan
Bericht door: Serge op ma, 11 apr 2011, 23:30:00
De tank is geschuurd en in de anti-steenslag coating gespoten. Bij het vervangen van de tank wil ik gelijk de dorpels en bodem goed inspecteren en opknappen, dus als ik binnenkort wat meer tijd heb kan ik lekker klussen.

Van het weekend nog een leuk setje Ally Cats gehaald in de aparte maat 5,5x15 et38, behalve de diameter dus de originele maten van een Polo-velg -thumbsup-
(http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userpics/allycat_15.jpg)

gotfur weer een toetsenbord om weg te gooien  :)