Mijn 'van binnenuit verstelbare spiegelknop' werkt niet zoals het hoort. Aangezien ik meegespoten spiegels heb kan ik niet zo 123 de hele spiegel met versteller vervangen. Ik ga op onderzoek uit
De spiegelplaat (in de spiegel) is dmv 3 kabels te verstellen met het knopje op het deurpaneel. De 3 kabels zorgen er voor door het trekken aan de scharnierende scharnierplaat de spiegel roteert (in 2 richtingen).
Aan het andere eind van de kabel(s) zit de versteller. Om bij de versteller te komen moet het deurpaneel gedemonteerd worden.
Stap 1 ; INSPECTIE!
De spiegelplaat VOORZICHTIG van de voetplaat halen. Nogmaals VOORZICHTIG
, anders krijg dit:
Ik heb nu dus 2 kapotte spiegelplaten
, omdat ik te lomp te werk ging. Gelukkig gooi ik nooit wat weg en had ik er nog 2 goede liggen.
Als de spiegelplaat los is, zie je dit:
De voetplaat roteert door de 1 van de 3 kabels aan te trekken, terwijl de andere 2 ontspannen. De kleuren komen later in het verhaal terug (corresponderen met de kleuren op de versteller op het deurpaneel).
De kabels zitten op hun plek, het probleem zit daar vooralsnog niet...
De versteller haal je los door de plaatstalen moer
los te draaien. Het steuntje moet los van de deur om makkelijk bij de versteller te komen. Hier is het steuntje samen met de (nieuwe) versteller te zien.
De oude versteller ziet er als volgt uit, daar ligt ook heel duidelijk het probleem. De versteller is zwaar geoxideerd, en 1 van de 3 pootjes is afgebroken. 1 van de kabels kan niet meer op spanning gezet worden, waardoor de spiegel niet goed in alle richtingen te verdraaien is.
De nieuwe versteller ziet er als volgt uit, zie het verschil
Stap 2: HOE krijg je de kabels uit de versteller?
De spiegel is te verdraaien, de versteller ook. Door deze 'tegen elkaar in' te draaien is de kabel op zijn langst. Dat wil zeggen; verstellerknop omhoog duwen, spiegel naar beneden duwen. Of versteller naar links, spiegel naar rechts etc. etc.
Als de kabel op zijn langst is, is de speling het grootst. Dan kan met een pincet de kop van de kabel uit de versteller geduwd worden, of je trekt aan de mantel van de kabel en trekt deze uit de versteller. Effect is hetzelfde: de kabel is LOS
Je ziet hier ook duidelijk de kleurcode terugkomen, om te voorkomen dat je de kabels op de verkeerde plek terugzet. Bij de oude versteller is deze kleurcode zwaar geoxideerd/verdwenen, waardoor dat verhaal helaas niet meer op gaat.
De oude versteller is toch al stuk, daar hoef ik niet zuinig mee om te springen. Met behulp van IMAL een staalborstel en wat geduld zijn alle 3 de kabels gelost. Doe hier WEL voorzichtig mee, deze kabels heb je nog steeds nodig.
STAP3: MONTAGE
De oude kabels moeten in de nieuwe versteller, dan gebeurt op de omgekeerde manier van de demontage. Ik heb er lekker wat vet aan gesmeerd, met wat boerenverstand krijg je de juiste kabel op de juiste plek. Doe je dit verkeerd, dan moet je 3 keer nadenken wat voor effect het verdraaien van de versteller heeft
omdat omhoog niet resulteert in omhoog, links niet meer links is en rechts geen rechts tot gevolg heeft
De versteller werkt goed, spiegelplaat zit er weer op en de boel kan netjes gemonteerd worden. Ongeveer 3 kwartiertjes werk en het werkt weer zoals 't hoort.
Het resultaat van de nieuwe versteller met het oude beugeltje en moer is: